Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Selasa, 31 Disember 2013

Last Note 2013: My top 10 list

9:45 PG 9 Comments



Done! Pheww.. alhamdulillah berjaya habiskan. *senyumlebar*

Penutup tirai hujung tahun, aku senaraikan 10 buah novel yang menjadi pilihan :D






6. MAGIS






Carta pilihan untuk koleksi bukan novel.


2. SMILE





Juga carta pilihan e-book [Hampir kesemuanya buku berbahasa Inggeris hahaha :P]












Ini adalah carta peribadi GA. Yang mana berkenan boleh join sekapal. Tak suka? Takpe.. hihihi

Dan aku suka nak ingatkan lagi. Tiap yang aku tulis tiada kaitan dengan peribadi penulis. Aku hanya berkongsi rasa yang hadir setelah menghadam sesuatu karya. Elok tak elok, aku cuba untuk jadi se-natural mungkin supaya ia kelihatan adil dan telus. Tapi ada masa, sebagai manusia biasa mungkin aku bias kalau ianya kena dengan my cup of tea hahaha

Kalau lihat di GR, pernah je Kak Yati dapat 2*. Malah, Shah Johar yang aku bagi rating 1* pun dapat pujian untuk karya Mental. Aku tahu percubaan pertama tak semestinya akan menghasilkan sesuatu yang hebat. Macam orang yang baru belajar memasak. Sekali dua mungkin tak menjadi. Tapi kalau hari-hari praktis, tak mustahil masakannya akan sehebat chef.

Jadi aku suka kalau kita semua diberi peluang yang sama rata. Sebab aku suka baca dan terus baca. Karya pertama tak ok, takpe kerana kita ada dua, tiga dan empat. Kan? [aku rasa macam ulang balik status kat GR pula haha]

Sama je keadaannya dengan aku. Kerana aku bukannya penulis review yang bertauliah. Aku bukan pakar bahasa pun. Tapi pengalaman mengajar kita banyak perkara. Satu per satu. Perbaiki setiap kelemahan yang ada. Beri ruang untuk bernafas. InsyaAllah, kalau bukan sekarang.. mungkin anda akan jadi penulis hebat di masa akan datang.

Percaya. Tuhan selalu punya rahsia.
Senyum... Alhamdulillah :))

Happy reading (^-<)

Isnin, 30 Disember 2013

Cik Bunga dan Encik Sombong

11:58 PG 0 Comments
Cik Bunga dan Encik Sombong
Airisz

ISBN: 9789670246154
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ketiga 2012
Halaman: 593
Harga: RM18

~ Rasaku… ~

Kredit untuk ending yang lain daripada yang lain. Kreatif sungguh!

Review panjang? Ala..sebab tu kita ada hari esok. Eh! Eh! hahaha :P

Full review: 26/12/2013

Cinta tak kenal siapa.
Ia bukan sekadar frasa untuk menyedapkan hati. Ini adalah apa yang cuba penulis sampaikan dalam 593 halaman novelnya.

Benar, aku akui. Satu-satunya perkara yang buat aku tertarik adalah kerana nilai cinta hero-heroinnya. Si kacak dan kaya dengan si gadis comot yang miskin. Walaupun kisah selepasnya itu hampir sama saja dengan lambakan novel lain. Perkahwinan-tanpa-rela, dibenci ibu mertua dan watak gadis tempelan yang menyakitkan hati. Itu semua masih ada, mungkin untuk beri warna dalam novel.

Namun, ada baiknya aku kira pertelingkahan ibu-mertua-menantu-tak-disukai itu tidak dipanjang-panjangkan. Pada pembaca yang banyak songeh seperti aku, ia agak melelahkan kerana hampir setiap bab sesudah pernikahan Intan-Harris, aku disogokkan dengan adegan yang hampir sama. Kalau tak diherdik, kena maki, diugut atau ditampar.

Dan pada hemat aku, perbuatan menampar wanita berulang kali [walau mungkin wanita itu layak dilempang], bukanlah cara yang sewajarnya. Sekali mungkin ianya niat untuk mengajar, tetapi kalau berkali-kali.. Maaf, Harris! Saya benci awak! Eh! hahaha :P

Tapi walau apa pun, aku tetap enjoy menikmatinya. Gaya bahasa yang mudah difahami. Santai. Monolog dalaman Intan misalnya yang gunakan ‘kita’ & ‘awak’, kelihatan macam comel je.

Begitu juga dengan komunikasi berkesan antara Intan dan Harris. Cukup mengkagumkan walaupun pada mulanya Harris ni antara lelaki yang bajet bagus. Tetapi perwatakannya berubah semenjak dia menyukai Intan. Malah, kedua-duanya tidak mudah putus asa mempertahankan rumah tangga mereka. Tidak terpengaruh dengan segala tohmahan dan fitnah yang ditaburkan. Sebaliknya, ikatan makin kukuh dan bertambah-tambah sayang. Yay!

Happy reading (^-<)

Rabu, 11 Disember 2013

‘Skandalaous’ Ika: Cinta Berani Mati

4:28 PTG 2 Comments
‘Skandalaous’ Ika: Cinta Berani Mati
Haswida Abu Bakar

ISBN: 9789670201726
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Mac 2013
Halaman: 442
Harga: RM22

~ Rasaku… ~

Buku kedua penulis yang aku baca. Yeah..penulis sangat brilliant dalam membakar jiwa. Pheww~~

Full review: 11/12/2013

Pertamanya, kalau ikut progress membaca di GR, buku ini lama sungguh di tangan. Jadi aku mahu clarify yang bukan buku ini penyebabnya. Masalahnya adalah aku sendiri. Agak sibuk dengan urusan-urusan yang tak pernah habis hahaha :P

Gaya bahasa dalam buku ini agak berlainan dengan buku WBR. Mungkin kerana fokusnya sendiri berbeza. WBR untuk si manis 17, yang ini pula boleh dikategorikan sebagai novel umum. Sesuai lah untuk semua pihak.

Jujurnya, aku pada mulanya susah juga nak masuk jiwa. Payah mahu menyelam isi hati seorang Zulaikha [Ika], yang begitu berani mati menerima cinta sang lelaki suami orang. Ya. Kisah si Ika, si gadis sunti yang dalam diam berskandal dengan suami anak-anak yang diasuhnya. Perghh.. panas.. panas! Cerita ini memang cukup sensasi gitu hihihi

Tapi bila diheret perlahan-lahan ke tengah-tengah cerita, baru aku mengerti. Bukan mudah juga menjadi Ika. Ironinya. Aku terasa aku pula yang menjadi Ika, tersepit dengan pilihan hidup. Hanya kerana terlalu cintakan diri sendiri, tidak dapat tidak huluran cinta si Rayyan disambut. Sedangkan hati? Hati sebenarnya berbolak-balik. Suka dan tak suka, gelojak si anak gadis yang sedang berperang dengan hawa nafsu sendiri.

Cuma aku agak keliru dengan hubungan Ika-mama-mak-ayah. Apakah aku yang kurang mengerti? Tetapi sepertinya faham tapi entah hahaha Dan pengakhirannya sedikit mengecewakan. Padaku, ia tak cukup solid untuk kisah yang panas sebegini. Haihh... banyak sangat komennya :P

Touched. Aku cukup suka dengan karya ini. Isu yang dibangkitkan, sindiran-sindiran halus yang terselit. Terasa seperti sembilu yang menghiris. Luka. Sakit. Tapi untuk mengecap kebahagiaan, memang itu lah harganya.

Ps: Something Borrowed tu aku tak habis baca. Mungkin lepas ni aku sambung baca balik *wink*

Happy reading (^-<)

Her Best Worse Mistake

4:23 PTG 0 Comments
Her Best Worse Mistake
Sarah Mayberry

ISBN: 9780987316004
Penerbit: Small Cow Productions Pty Ltd
Tarikh Terbit: May 2012
Halaman: 170
Harga: -

~ Rasaku… ~

A quick-sexy read. Though, it’s still entertaining me; a banter-romance story that came with an interesting plot.

I loved the cover. So. Much! As much how I fell in love with Martin-Violet. The baiting, disapproving, provoking, heartbroken and lust -- that made the chemistry between them was so right. It’s not about all the steamy-sexy scenes, but what I liked the most -- the writer gives us the characters who have gone through all trouble in life to become the people they are today.

And yeah.. I don’t read the first novel, but it doesn’t matter. This book itself can be read in isolation. So enjoy reading peeps~~

Happy reading (^-<)

A Vengeful Affair

4:13 PTG 0 Comments
A Vengeful Affair
Carmen Falcone

ISBN: 9781622669561
Penerbit: Entangled Publishing
Tarikh Terbit: Julai 2012
Halaman: 230
Harga: -

~ Rasaku… ~

Loved the cover. Loved the suspense-love story. Cliche, but I really liked the story flowed smoothly, thus made me finish it in one sitting. Yay!

Vivian Foster [Vivian] does not believe her best friend; Molly would commit suicide. Molly had told her that she’s dating her boss; Javier. Thus Vivian decides to spy on Javier and see what has really happened to Molly.

But her plan ruined when she falls in love with Javier. OMG. So, the conflict begins. I loved how they struggle, to choose between duty and their attraction towards each other. Kinda love-hate relationship. Just perfect!

Definitely, I’m looking forward for Ms Falcone’s other books *wink*

Happy reading (^-<)

Rabu, 20 November 2013

Katarak

7:50 PG 0 Comments
Katarak
Fitri Hussin

ISBN: 9789831248393
Penerbit: Alaf 21 - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Januari 2013
Halaman: 544
Harga: RM21

~ Rasaku… ~

"Kawan, kata ahli matematik perasaan itu hanya boleh diukur dengan satu nilai iaitu infiniti. Kata ahli fizik, perasaan itu adalah pantulan mata yang dibiaskan ke dalam hati. Kata tukang kebun, perasaan itu bagaikan pokok bunga. Kata tukang cat, perasaan itu bagaikan cat merah. Ia jelas kelihatan walaupun dari jauh. Kawan, apakah perasaan itu? Perasaan itu adalah cinta!" - [pg 239]

Kata aku? Perasaan cinta itu gila hahaha Oh, ya! Ini memang bukan review :P

Full review: 18/11/2013

Pertamanya, ini bukan novel cinta. Walaupun banyak je status-status berunsur cinta yang aku naikkan di GR. Keduanya, aku suka cover. Nampak mengancam. Dan aku hampir terpedaya kerana ingatkan ia kisah si penjenayah ala-ala CSI.

Tetapi rupanya tidak.
Ya, ini bukan kisah jenayah yang memerlukan para CSI datang menyiasat. Tertipu? hahaha... sungguh aku rela ditipu kalau ada cerita yang fresh sebegini.

Ringkasnya, ini kisah 5 sekawan di universiti yang melalui hari-hari biasa mereka sebagai pelajar. Sepatutnya kisah mereka biasa-biasa saja. Tapi ada pelbagai insiden luar jangka yang berlaku. Umpama efek domino, satu per satu kejadian yang menimpa seorang demi seorang. Apakah puncanya?

Aku suka plotnya. Pantas bergerak. Buat aku laju menyelak halaman satu per satu, cuma kengkangan masa yang membantutkan proses pembacaan. Aku juga suka gaya penceritaan penulis. Macam cerita atas cerita... yang mana penulis tetiba wujudkan watak/adegan yang buat kita tertanya-tanya. Kemudiannya baru diterangkan dalam plot berikutnya. Ala... macam mana nak cerita hahaha... Maaf, aku tak tahu nak explain *wink*

Aku senang dengan tiap mood yang disuntik. Ada nada serius, lawak dan cinta yang tak berlebihan. Dan jujurnya, aku tak suka kisah politik. Tapi dalam novel ni, ia diceritakan dengan baik sekali. Walaupun hati meragui akan kewujudan kisah sebegini di alam universiti, tetapi penulis berjaya buat aku percaya. Nak tanya, apa benarkah ia betul-betul ada?

Menggunakan POV orang pertama sebagai naratif memang beri kelebihan tetapi sayangnya sebagai pembaca, kita hanya dibawa untuk meneroka satu watak, atau dalam erti kata lain kita sebenarnya hanya boleh melihat dari sudut pandang sang pencerita saja. Rugi kan? Sebab aku teringin tahu bagaimana rasa Azrul yang patah hati, apa perasaan Wadi yang dianiaya atau apa hebatnya Si Penguasa. Ya, aku tahu. Aku memang suka demand lebih hahaha

Seperti biasa, kecacatan dikesan melalui aspek pengeditan. Entahlah. Banyak benar kesalahan ejaan yang menganggu kelancaran pembacaan hingga aku kena ulang baca ayat sebelumnya untuk pastikan apa sebenarnya perkataan itu. Dan itu buat aku letih! Begitu jua kekeliruan antara SBS dan BBS... itulah nama singkatan yang hampir serupa.

Seperti resensi saudara Helmi, ada beberapa insiden tidak dibongkar ke akar umbinya. Apakah ia sengaja dibiarkan sebegitu kerana akan ada kesinambungannya? Eh! Eh! hahaha... hanya penulis ada jawapannya.

Apa pun, wujudnya laman RT itu buat aku gigih mencari di pakcik google. Hasilnya aku jumpa blog hitam yang kosong. Perghh...

Dan seperti aku bilang awal-awal tadi, ini memang bukan naskhah cinta. Ia kisah khianat. Konspirasi. Kena kerja keras menghadamnya, apa lagi ia dibayangi kisah politik. Tapi, kalau rasa-rasa nak telan sesuatu yang baru, apa kata cuba. Tak perlu beli, pinjam la kat mana-mana. Jadi kalau tak berkenan, korang tak rugi apa-apa pun. Kan?

“Politik... di mana-mana pun terpalit kotor.”[pg 88]

Sengih. Smirk.

Happy reading (^-<)

Isnin, 18 November 2013

Suami Aku Ustaz

8:45 PG 0 Comments
Suami Aku Ustaz
Hannah Dhaniyah

ISBN: 9789670246208
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: April 2012
Halaman: 583
Harga: RM22

~ Rasaku… ~

Buku di tangan adalah cetakan ke-13. Hebat kan?

Full review: 12/11/2013

Antara suka dan tak suka. Aku nyaris membiarkan ianya kosong tanpa rating. Tapi pelik pula bila aku biar kosong hee...

Sebenarnya aku sudah cuba untuk jadi neutral semasa membacanya. Tapi.. aduh! Minda memang tak mahu berkerjasama denganku kali ini. Aku tak mahu membahaskan tentang isu kahwin muda itu. Aku masih boleh menerimanya walaupun terasa tak berapa betul pun untuk berkahwin sebelum menduduki SPM. Bimbang ada adinda-adinda comel sekalian menggunakannya sebagai satu escapism untuk berkahwin ketika masih bergelar pelajar sekolah.

Isunya, aku tak dapat melihat di mana rasionalnya ibu bapa mahu mengahwinkan anaknya yang dikatakan liar. Entah. Definisi liar aku lebih worst daripada itu. Malah, aku rasa Arumi lebih dua kali ganda liarnya daripada watak Lisa. Dan ya... perkahwinan bukannya solusi terbaik untuk anak gadis yang liar. Kalau begitu, mudah saja nak kurangkan masalah sosial - iaitu kahwinkan saja ke semua anak gadis yang bermasalah itu. Benarkah?

Baik, secara ringkasnya ini kisah Lisa yang terpaksa berkahwin dengan abang sepupunya kerana ibu bapanya mahu ke Mekah. Kebetulan abang sepupu merupakan ustaz di sekolahnya. Hailoh! Ibu ayahnya bagai tiada orang lain yang boleh diharap untuk menjaganya. Ustaz Hafiz juga yang dicari. Lisa menolak tapi kedua-dua orang tua sudah beri kata muktamad.

Perkahwinan Lisa-Hafiz berjalan seperti biasa. Kredit pada penulis kerana berjaya menggayakan adegan rumah tangga pasangan ini dengan penuh bersahaja. Penulis mengajak kita bersama-sama Lisa menanam rasa suka dan cinta buat sang suami sedikit demi sedikit. Adegan sweet pun tidak terlalu bergula, sesuai untuk bacaan umum.

Tapi ya... seiring pembacaan, bila tiba di saat Lisa merahsiakan status perkahwinan semata-mata mahu mengejar cita-citanya untuk ke universiti, aku terus down. Sang suami pun bagai endah tak endah saja. Sekali lagi, aku masih tidak boleh menganggap ianya perkara remeh. Maaf.

Namun cerita ini banyak diselamatkan dengan mesej-mesej positif dan unsur Islamik. Semuanya disusun dengan baik sekali. Malah tak keterlaluan kalau aku katakan kematangan penulis terserlah bila saja berbicara tentang nilai-nilai dan Sejarah Islam. Mungkin kerana itu aku masih setia menghadamnya hingga ke titik penamat. Yay!

Apa pun... marilah kita nantikan filemnya. Bila ya? Jangan tanya sebab selalunya aku la yang paling last tahu hahaha :P

Happy reading (^-<)

Dari Tanjung Malim ke KLCC

8:39 PG 0 Comments
Dari Tanjung Malim ke KLCC
Fdaus Ahmad

ISBN: 9789671105740
Penerbit: Dubook Ceritera
Tarikh Terbit: 2012
Halaman: 197
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

3.5*

Buku nipis. Bau kertas kuning yang harum. Hew..nyummy!

Review panjang? Aha...aku malas. Nanti-nantilah hihi :P

Full review: 06/11/2013

Sebagai blogger, aku tau penulis ada banyak rahsia yang sudah diketahui umum lewat daripada catatan-catatan di dinding blognya. Tapi kalau sebagai pembaca yang punya tahap kesedaran lambat seperti aku [Terima kasih Dyh atas ingatan tentang buku comel ini.. yay!], buku nipis yang menghimpun isi blognya ini sudah cukup memukau.

Sekali lagi, tidak dapat lari daripada tersengih-sengih bak kerang busuk bila saja buku dah ada depan mata. Momen-momen yang tercipta lewat catatan perjalanan sang penulis, memang mengusik hati sendiri. Terasa-rasa seperti, ‘Eh! Ni macam cerita aku je... la, aku pun pernah laaaa..’ hahaha Ya, ini catatan buat mengimbau kenangan lama. Kisah suka duka, saat tawa riang dan berlagu air mata. Ini kisah kita, cerita kita dalam menempuh hari-hari mendatang.

Dan aku masih senang menghadam kisah penulis dan pasangannya - Cikgu Kuala Kubu. Aku masih tegar melayan keletah Fateem yang macam-macam tu. Hai! Fateem ada ciri-ciri seperti ayahnya hikhikhik :P

Walau ada beberapa bahagian yang aku kira sudah pernah dibaca, ia tak jadi masalah. Baca berulang kali, biar lekat dalam otak. Hidup bukannya semua indah, kan? Kenangan pahit tu biar ditanam dalam-dalam, buat penawar di kala susah... biar jadi gula-gula tika waktu senang.

Happy reading (^-<)

Selasa, 12 November 2013

Titian Cinta

8:55 PG 2 Comments
Titian Cinta
Ridhya Iman

ISBN: 9789671192542
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Tarikh Terbit: September 2013
Halaman: 841
Harga: RM30

~ Rasaku… ~

3.5*

Buku tebal. Cerita cliche.. tapi plot bagus. Oh! Ini bukan review hahaha :P

Full review: 12/11/2013

Seperti aku bilang di atas, cerita ini cliche. Benar. Tapi, ada beberapa yang aku suka tentangnya;

1. Plot cerita bagus. Tidak terlalu bersahaja dan tidak terlalu rumit. Adatlah, kena ada watak annoying dalam cerita. Dan penulis tidak menamatkan watak annoying dengan penamat yang sadis seperti mati kemalangan dan sebagainya.
2. Gaya bahasa yang cukup mendayu-dayu. Terasa seperti duduk di tepi pantai, menghayati desiran ombak dan bayu laut yang lembut dan menenangkan. Wah!
3. Adegan flashback yang digarap hampir sempurna. Dibina seiring dengan graf pembacaan sekaligus membuatkan rasa ingin tahu dan tahu apa kesudahan ceritanya.
4. Tarikan kimia [baca: chemistry] antara hero dan heroin memang mengujakan hohoho :P Memang pasangan serasi mereka berdua ni. Tak tipu. Korang boleh rasa sendiri.. love is in the air bak kata omputeh.

Ringkasnya. Ini kisah ‘Aisy sekembalinya dari luar negara. Bertemu kembali dengan lelaki yang tak ingin lagi ditemui. Tapi takdir tetap jua menemukan dia dengan lelaki itu. Harris. Dia adalah sejarah hitam yang perlu dipadam terus dari kotak ingatan.

Namun, siapa tahu yang sebenarnya ikatan mereka berdua masih kukuh. ‘Aisy masih isteri sah Harris walaupun sudah empat tahun berlalu. Sungguh ‘Aisy mahu lari, tapi bayangan Harris tetap setia mengekori langkahnya. Harris nampaknya tidak mahu mengalah, ‘Aisy mesti ditakluki kembali. ‘Aisy adalah cinta matinya.

‘Aisy keliru dengan perubahan Harris. Lelaki yang pernah mengecewakannya bertahun sudah kembali dengan rasa cinta mekar buat sang isteri. Tapi penerimaan ibu Harris masih seperti dulu. Dengan onar Sofia dan Daniel yang tidak sudah-sudah menghimpit. Ditambah dengan kemunculan semula Rayyan; bekas tunangan ‘Aisy. Mampukah ‘Aisy menerima Harris dengan tangan yang terbuka? Jangan risau, happy ending sudah pastinya. Yay!

Sedikit kekeliruan di mana Harris mengatakan ‘she’ kepada anak dalam kandungan ‘Aisy, tetapi perbualan mereka selepas itu merujuk kepada ‘his’. Maaf, tak ingat di halaman berapa adegan ini. Mungkin boleh diperbetulkan di cetakan yang akan datang.

Oh, ya! Ini juga termasuk dalam buku yang dibaca tanpa expectation apa-apa. Mungkin kerana ianya datang daripada penulis baru, jadi lebih mudah agaknya untuk aku menghayatinya.

“‘Aisy sayang, dalam hidup ini memang kita tak pernah putus diuji. Itu tanda Allah sentiasa ingatkan dan sayangkan kita. Sebab setiap ujian daripada-Nya mengajar kita untuk banyak bersabar dan memberi peluang untuk kita lebih dekat dengan-Nya. Berdoa dan jangan berputus asa untuk berusaha...”[pg 424]

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)