Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Jumaat, 28 September 2012

CAT 1: Bila Waktu Telah Berakhir

9:33 PG 6 Comments
Assalamualaikum...

Bagaimana kau merasa bangga
Akan dunia yang sementara
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
Meninggalkan dirimu
[Opick - Bila Waktu Tlah Berakhir]

Sudah cukup seminggu arwah pakcikku pergi. Kesannya masih sama namun alhamdulillah kami semua berjaya mengharunginya. Walaupun zahirnya kami sudah bersedia, tetapi bila saatnya tiba hati ini terkoyak jua. Pedih. Sakit. Luka. Namun kami redha... masanya sudah tiba.

“Everybody know death is inevitably coming, but it never fails to catch everybody by surprise everytime one is going” - Hlovate, Contengan Jalanan


Nota V: Kuutus rindu

Pada semilir angin
Aku pinjamkan bayunya
Moga dilayangkan rasa rindu
Yang mencengkam jiwa

Pada alunan ombak
Aku selitkan rindu
Agar geloranya menghempas si dia
Yang nun jauh di sana

Pada kicauan burung
Aku nyanyikan lagu rindu
Agar melodinya terbang berirama
Terbias dalam sanubarinya

Sayangnya…
Aku alpa
Apakah dia mampu merasainya?
Sedangkan aku tahu
Tempatnya bukan lagi di sini….

Moga dia baik-baik saja
Di sisi-Mu, ya Rabbi

*Puisi untuk dia yang sudah tiada. Al-Fatihah…

CAT adalah akronim bagi - Cik Airina Tulis. Ia adalah catatan peribadiku setelah MP akan melabuhkan tirainya kelak. Jadi aku akan pindahkan sedikit demi sedikit entry di MP di sini. Tak banyak, jangan risau kerana GA adalah tempat aku kongsikan rasa buku bukan rasa hati.
Happy reading (^-<)

Khamis, 27 September 2012

Sunan Musafir

5:29 PTG 4 Comments
Sunan Musafir
Ramlee Awang Murshid

ISBN: 9789831247891 
Penerbit: Alaf 21 – Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Mei 2012
Halaman: 469
Harga: RM22

~ Rasaku… ~

Lama benar aku 'peram' review novel legasi Sunan [Saifuddin] ini. Nak buat bagaimana, kalau tiap kali menulis, otak seakan-akan tidak mahu melepaskan Sunan pergi... ewah!!! Dan rasanya aku tak perlu nak cerita panjang mengenai novel terakhir tentang Laksamana Sunan kerana aku tahu sudah ramai yang 'bercerita' tentangnya. Eh, ngelat! *wink*

Susah sebenarnya nak mencari ketidaksempurnaan Sunan, tetapi dalam episod terakhirnya ini penulis sudah mencatatkannya. Sunan nyata tidak cukup kental bila dia perlu berdepan dengan belenggu cintanya. Biar dipujuk, dirawat dan diasuh hatinya untuk redha, namun bila berdepan dengan Ratna mantan Ratu Sulaman nyata hatinya hancur luluh. Fikirannya terganggu apabila mendengar khabar isterinya itu masih hidup. Namun apa benarkah itu Sang Dewi yang dicintai?

Aku benar-benar teruja membaca cerita bangsa Polip. Entah mengapa, aku lebih menggemari Indera [Saifullah] daripada Andika, putera tunggal Saifuddin *wink* Namun tak dapat aku elakkan yang watak Andika juga sebenarnya lekat di hati. Anak lelakinya yang berdarah muda itu, yang tak tahu apa-apa tentang ayahnya lebih senang digambarkan. Begitu juga teman Andika, Gadul. Oh, lupa! Kalau bercerita tentang anak Sunan, maksudnya kita berada di tahun 1531. Di mana Sunan ketika itu bermukim di Pinggir Hulu Melaka, mengisi hari tuanya dengan menghambakan diri di jalan Allah. Dikenali pula dengan nama Kiai Kelana, langsung menenggelamkan nama Laksamana Sunan itu sendiri ;) Tetapi kalau dah namanya Sunan, darah pendekar pastinya hidup. Walau mungkin sudah bersara, namun bila diuji terbongkar jua segala rahsianya.

Dan yang lain-lain? Memang kena baca sendiri lah. Tak berapa seronok nak cerita banyak-banyak sebab nanti membunuh rasa ingin tahu kamu semua. Apa yang pasti penamat ini adalah pelengkap buat kisah agung Laksamana Sunan. Walaupun pada dasarnya, penulis sendiri mengakui ianya hanyalah fiksyen semata-mata tetapi apa yang nyata Sunan akan terus 'hidup' dalam diri para pembaca [baca: peminat].

Pengembaraan Sunan berserta sahabat-sahabatnya dalam novel terakhir ini ternyata bukan satu perjalanan yang mudah. Jadi, bersediakah anda? *wink*

Happy reading (^-<)

Jumaat, 14 September 2012

Isnin, 10 September 2012

Roti Canai Salad Taco

12:26 PTG 0 Comments
Roti Canai Salad Taco
Norhayati Berahim

ISBN: 9789675229381
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 1 – April 2012

Halaman: 985
Harga: RM31.90



~ Rasaku… ~

Rasa bahagia itu sangat subjektif. Bagi aku mudah saja. Kalau aku tak susah hati, itu bermakna aku bahagia [page 862]

Bahagia. Aku bahagia kerana ceritanya tak buat aku susah hati. Puas. Aku puas bila mana ceritanya melebihi jangkaan peribadiku. Dan tak salah rasanya aku lihat novel ini antara yang terbaik hasil karya NB, dan selepas ini aku akan letakkan RCST sebagai penanda arasnya ;D

RCST bukan kisah cinta si uda dara. Ia bukan kisah kahwin paksa, bukan juga kisah perkahwinan aturan keluarga. Tidak. NB mengupas perjalanan hidup seorang Raniah; gadis yang membesar di kawasan setinggan yang mandiri dan seterusnya menjadi seorang wartawan berjaya. Secara halusnya, penulis mahu menunjukkan cara hidup mereka yang bergelar wartawan. Kerja mereka, etika mereka dan apa saja yang berlaku dalam perjalanan hidup mereka sebenarnya sama saja dengan kita. Cuma mungkin mereka lebih expose kepada apa yang berlaku dalam dunia. Ya, mereka merupakan gateway. Orang penting dalam menghubungkan kita dengan yang lain.

Raniah; peribadinya mungkin sama saja dengan heroin novel sebelumnya. Gadis kental yang tak mudah mengalah. Seorang anak yang tak punya banyak masalah dan karenah. Pendek kata, Raniah umpama heroin ideal cuma ya, dia masih belum berkahwin. Rakan lelakinya; Daim hanya dianggap sebagai seorang kawan rapat sementelah dirinya merupakan anak tunggal pada Makcik Delima.

Perhubungan Raniah dan Makcik Delima ada pasang surutnya. Namun, Raniah sentiasa meletakkan ibunya di tempat yang paling tinggi. Aku suka bila penulis menitip pesan halus yang mungkin sebagai orang tua, kita terlepas pandang. Walau sesibuk, sesukar mana pun kita menjadi ibu atau bapa, anak itu jangan diabai. Perkara-perkara kecil seperti bertanya akan hal sekolah, kawannya mahupun hobi barunya tidak seharusnya dilepas pada orang lain. Lagi-lagi kalau ada pembantu rumah. Bibik membantu kita menjaga anak, bukannya menjadi emak baru pada anak kita. Ada masanya saling duduk berborak kosong, sambil makan aiskrim akan menciptakan memoir indah buat sang anak. Eh, tiba-tiba ingat pada mak di mana kami sering 'berbalah' tentang novel! kih5 [baca lanjut di halaman 543-544].

Amirul atau Mukmin; watak ini sudah dapat diteka awal-awal lagi. Ya, mungkin kerana sudah terbiasa dengan cara Kak Yati *wink* Aku lihat Amirul sebagai seorang abang yang 'sanggup' melakukan apa saja demi adik-beradiknya, manakala si Mukmin pula sebagai abang yang 'mampu' berbuat apa saja bukan untuk adiknya tetapi untuk keluarga besarnya. Amirul bagai sudah ditransformasikan menjadi Mukmin yang baru. Wah! Hati berdegup kencang bila melihat nama Mukmin di halaman-halaman seterusnya. Cewahhhh gatai! ;P

Zawi; watak ini akan melekat kuat dalam otak, mengalahkan watak si Daim mahupun Hani. Walaupun menyampah dengan Zawi, tetapi hati tetap nak tahu apa dan kenapa Zawi berbuat sedemikian. Dan hujungnya memang agak terperanjat. Wah! Tak sangka ya! Janis; gadis yang baik hati tetapi tidak percaya pada Tuhannya. Alhamdulillah, dia menemui cahayanya sendiri. Tak ketinggalan keluarga Hawa yang juga punya rahsianya tersendiri. Dan aku suka semua kebetulan yang ada dalam cerita ini. Mereka bersangkut-paut dan tiap satu-satunya diceritakan tidak terlalu terburu-buru. Satu per satu, dan itu mungkin menyebabkan novel ini tebal hee ;P

Ada juga terselit akan bagaimana mahu menghadapi sihir [lihat di halaman 945]. Perkongsian yang bermakna buat diri kita. Ingat! Jangan percaya benda-benda yang tahyul! Percaya pada Tuhan kita. Bukankah Al Quran ada penawarnya untuk semua penyakit selain mati.

Pada yang dah bosan baca novel cinta, apa kata luangkan sedikit masa menghadam novel ini. Selami sedikit demi sedikit, moga ada manfaatnya untuk kamu.

Bagaimana cantik, bijak, kaya dan datang dari keluarga yang bagus sekalipun, jika perempuan itu bukan seorang yang beragama dan solehah, maka nilainya kosong [page 812]

Happy reading (^-<)

Jumaat, 7 September 2012

GA Quotes 3

11:07 PG 4 Comments
Original: Mat Luthfi
Credit: blogpke



Di sana dia sedar, cinta kepada Allah tiada tolok bandingnya. Allah tidak pernah tinggalkan kita biar waktu kita senang dan susah - Noor Suraya, Langsir Biji Remia. 2011

Bila kau jatuh cinta, semat diam-diam dalam hati. Dan bila ia pergi, percaya... Tuhan tak akan biar kau mati - GA, BTS. 2012

Happy reading (^-<)

Rabu, 5 September 2012

Antologi Jiwa Kacau

4:22 PTG 5 Comments
Antologi Jiwa Kacau 
Elee Mardiana, Attokz Dikulgai, Lynn Dayana, Dhiya Zafira, Salina Salleh

ISBN: 9789831247853
Penerbit: Alaf 21 – Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Cetakan 1 - 2012

Halaman: 552
Harga: RM22


~ Rasaku… ~
Aku beli novel ini kerana nama Kak Dhiya Zafira yang tertera di kulit buku. Hebat sungguh penangan DZ rupanya ;)) Tetapi apa yang lebih hebat rupanya aku menerima kiriman novel ini daripada Attokz Dikulgai, salah seorang penulisnya dan juga merupakan penaung Kelab RAM *wink*

Tragedi di Lampu Isyarat oleh Elle Mardiana
Ini kisah gadis yang survive selepas mengalami kemalangan dan bagaimana dia ingin terus survive dalam menempuh kehidupan setelah kemalangan itu meragut nyawa kedua-dua ibu bapanya. Rita, gadis kota metropolitan yang terjerat dengan Juliana [Jul] dan Johanis. Hmm, aku suka cara penulis memainkan watak Rita dan Jul. Kita akan rasa tertipu siapa sebenarnya yang benar-benar hidup, Rita atau Jul yang terperangkap dalam tubuh Rita? Nice! I love it!

Menari Dalam Duka oleh Attokz Dikulgai
MDD mengingatkan aku pada sebuah drama Melayu. Cerita yang klise tetapi penulis pandai bermain dengan watak dan jalan ceritanya. Arzam Domino yang terlibat dengan dunia kongsi gelap, bermain dengan dadah dan kelab malam yang akhirnya keluar daripada kegelapan bila dia diserang hendap ketika membuat urusan penyeludupan dadah di laut. Aku suka ending dan aku suka bila dapat belajar mengenal dunia dadah.

Sampai la ni, aku masih tercari-cari siapa dia Nurse Eyna...hmm apakah Tuan Attokz Dikulgai ingin sampaikan sesuatu padaku? *rolledeyes*

Dendam Bunga Dahlia oleh Lynn Dayana
Dendam kalau dibiarkan, mungkin akan buat kita jadi begini. Susah nak melupakannya walau hati sudah bisa memaafkannya. Eda, Dania dan Tihani diburu rasa ketakutan yang amat sangat apabila melihat seorang demi seorang rakan baik sekolah mereka dibunuh. Peristiwa berdarah 10 tahun lalu di Cameron Highlands menghantui. Mereka tahu sudah tiba masanya darah dibalas dengan darah tetapi siapa yang mahu menuntut bela sedangkan di mati itu tidak punya sesiapa. Jeng jeng jeng... sila baca sendiri lah kih5

Cerita ni juga mengingatkan aku pada VCD - Block 404 *wink*

Buru Bayangan Luka oleh Dhiya Zafira

BBL kisah Azalea yang dikatakan mengalami masalah mental kesan akibat kemurungan yang dihadapinya. Dia pernah beberapa kali membunuh diri. Itu semua hanya kerana tidak dapat menerima yang ayahnya mati. Dia tahu ibu tirinya yang membunuh ayahnya, tetapi apa motifnya? Setelah 10 tahun, Azalea pula yang diburu. Dia rasa tak selamat di rumah sendiri. Bila diadu pada pihak berkuasa, tiada pula yang mahu percaya kerana tahu sejarah perubatan Azalea. Tetapi kenapa ASP Adha Hijazi rasa bertanggungjawab untuk mempercayainya? Kerana dah terbiasa dengan tulisan DZ, aku dah dapat agak siapa sebenarnya yang jadi pembunuh. Dan bila di penghujungnya, yeay! Tepat tekaanku *wink*

Cerita ni 'bawa' aku ke novel DZ sebelum ini. Adha-Sid... does it ring the bell?

Cinta Berdarah oleh Salina Salleh

Ok, ini kisah Helmi yang gagal mengawal emosinya kerana tunang kesayangan mati dibunuh dan pihak berkuasa gagal mencari pelakunya. Dek kerana tekanan yang melampau, dia bertindak sendirian dengan misi mencari dalangnya. Namun Helmi makin 'sakit' bila dia dah berjaya membunuh pembunuhnya, suara hatinya mengatakan dia perlu terus membunuh. Cerita terakhir ni berjaya buat aku blur hahaha5 Aku tak pasti sama ada aku tertinggal sesuatu atau tidak. Cuma rasa pelik bila Helmi yang dah tahu di mana tempat tunangnya terbunuh masih mahu bertanya pada lelaki yang mengusahakan chalet tu. Tetapi aku suka ending, memang cinta berdarah betul! *wink*

Keseluruhannya, ini memang antologi jiwa kacau, mereka yang psikopat, penuh dendam dan amarah. Tetapi mungkin kita tak sedar, mereka sebenarnya ada semangat waja yang sungguh jitu. Mengalah bukan ada dalam diri mereka. Mungkin kita patut contohi itu dalam meneruskan kehidupan. Bersemangat waja dan terus melangkah. Dan andai mahu mengalah, kalahlah pada sesuatu yang benar-benar kena pada tempatnya. Novel ini buat aku senantiasa teringat akan petikan ayat ini:-

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum menghina kaum yang lain, sebab mungkin sekali mereka yang dihina itu lebih baik dari yang menghina. Dan jangan pula kaum perempuan menghina perempuan yang lain, barangkali mereka yang dihina itu lebih baik dari mereka yang menghina.” Al-Hujurat: 11 [Rujukan: Ustaz Naim & Bimbingan Mukmin]

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)