Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Isnin, 27 September 2010

Tiada Yang Kedua

12:52 PTG 2 Comments

JUDUL: TIADA YANG KEDUA
PENULIS: SANIA YASMIN
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Dalam novel pertama Sania Yasmin bersama Alaf 21, masih lagi mengekalkan kisah cinta romantis. Hairan juga pada mulanya melihatkan nama penulis, lepas tu bila diteliti barulah tahu ohhh… Kak Sarnia rupanya! :))

TYK kisah kahwin paksa. Siapa yang suka genre ini pastinya boleh membelinya sebagai koleksi. Tetapi bagi aku, kisah DDI lebih memorable. Plot dalam DDI lebih menarik dan lebih kuat tetapi cerita ni pun boleh tahan juga.

Shira berkahwin dengan pilihan keluarganya. Sebagai anak yang baik, dia gembira dengan perkahwinan itu walaupun tak kenal langsung dengan pasangannya. Padanya apa saja yang menggembirakan ibu bapanya, dia akan rasa gembira. Shira ni kiranya family type dan dia tersangatlah rapat dengan kedua ibu bapanya.

Tetapi hati Shira hancur bila mengetahui yang Imran; suami yang baru saja menikahinya tak pernah setuju dengan perkahwinan mereka. Semuanya dibuat kerana ayah dan ibunya. Malam pertama yang diharapkan sebaliknya dia diberitahu yang Imran akan menceraikannya selepas 2 tahun kerana Imran sudah punya pilihan hati.

Hati mana yang tak terluka mendengarkan pengakuan sang suami? Namun Shira masih menjalankan tugasnya sebagai isteri dengan sebaik mungkin. Tetapi dia seboleh mungkin mengelak daripada terlalu rapat dengan Imran. Dia tak mahu menjalinkan sebarang perhubungan dengan Imran.

Sepanjang tempoh mereka berkahwin, Imran mula menyedari akan kebaikan isterinya. Dia mula membandingkan isterinya dengan Niza; kekasih hatinya yang lebih kaya dan manja. Nampaknya Shira menang dari setiap segi. Disebabkan itu Imran cuba mengubah pendiriannya. Dia mula belajar untuk menerima Shira sebagai isteri. Shira dipikat dan dicurah kasih sayang sepenuhnya.

Niza yang kecewa mencari Shira. Sengaja mempergunakan cintanya untuk mengugut Shira. Antara percaya dengan tidak, rupanya 2 tahun seperti yang dijanjikan sudah tiba. Shira berperang hebat dengan perasaanya, makin keliru. Dalam diam dia lebih rela pergi kerana tak sanggup mendengar lafaz perpisahan yang bakal Imran ucapkan.

Imran yang terlalu menyayangi Shira terdesak untuk mencari isterinya. Perasaan bersalah dan kesal yang menggunung apatah lagi Shira ketika itu masih lagi dalam keadaan sedih kerana kehilangan ibu dan ayahnya. Nasib Imran baik kerana mempunyai adik ipar yang cukup memahami. Shira ditemui dan Imran berjanji yang tiada lagi Niza dalam hubungan mereka.

Kebahagiaan pasangan ini sukar bertahan lama kerana sikap Imran yang terlalu cemburu. Cemburu butanya menyebabkan Shira mula menjauh dan akhirnya sekali lagi Shira pergi meninggalkan Imran. Kali ini Imran semakin parah kerana perginya Shira bukannya seorang malah membawa anak mereka sekali.

Bagaimana kesudahan kisah Imran-Shira? Siapa pula Rizal yang menjadi papa pada Rina; anak Shira? Ha, kenalah cari dan baca novel ni :P

Happy reading (^-<)

Rabu, 22 September 2010

Gelak Tergolek

3:59 PTG 2 Comments

JUDUL: GELAK TERGOLEK
PENULIS: WANN AZLAN
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Kali pertama seingat aku membaca cerita berentak komedi ringan ini. Sekali-sekala membaca cerita yang ringan dan tiada langsung konflik yang akan membuat anda nak baling buku menyeronokkan juga. Tak dapat dinafikan senyuman sentiasa saja di bibir bila membaca bait-bait tulisan penulis baru ini. Cuma rasanya elok berhati-hati dengan lawak-lawak splastik kerana ia akan membuatkan pembaca bosan membacanya berulang-kali.

Kisah ini memaparkan kisah cinta mamat sengal bernama Rahman yang jatuh cinta dengan Maimun. Pelbagai kisah lucu yang terpaksa dilalui Rahman ketika bercinta dengan Maimun. Sebelum dia berjaya berkahwin dengan Maimun, Rahman juga terpaksa berdepan dengan pelbagai karenah bakal mentuanya; Pak Brahim. Azimat terbaik ketika nak bertemu dengan bakal mentua – sila jangan menipu! hahaha :P

Mujur saja jodoh pasangan ini kuat. Mereka disatukan juga. Majlis pertunangan heboh dengan sesi berkejaran dengan itik-itik hahaha Belum masuk part Mak Hendon yang sibuk menyarungkan cincin tanda ke jarinya sendiri dan kemudiannya gagal untuk melucutkannya. Aduhai… ada-ada saja kisah keluarga ni.

Di saat akhir akad nikah tu aku rasa yang paling mencuit hati. Memang tak pernah dibuat orang je. Mungkin rasa gabra yang teramat sangat menyebabkan Rahman gagal melafaz akad dengan betul. Berpeluh-peluh ketiak tetapi tetap gagal. Kasihan Rahman! Boleh pula tu salah sebut hahaha

Kisah lucu mereka tak tamat di situ. Selepas berumah tangga Rahman pula perlu menyesuaikan diri dengan keluarga isteri tercinta. Baca kisah ini untuk tahu bagaimana caranya Rahman untuk menangani bapa mentuanya dan adik ipar ciliknya; Imi yang begitu keletah dan pintar. Juga kisah Rahman dengan penduduk kampung isterinya. Pastinya anda akan tersenyum sendirian bila membaca kisah selanjutnya :D Kisah ini juga tak dapat lari dari menceritakan hubungan mesra dan intim pasangan yang baru berkahwin. Menggunakan laras bahasa yang berkias masih boleh diterima pakai. Cuma rasanya tak enak bila ia turut dijadikan satu bahan lawak.

Sesuatu yang menarik dari KN. Lain daripada yang lain dan pastinya cerita komedi ringan ini boleh menarik perhatian para pembaca yang inginkan sesuatu yang baru dalam dunia novel. Memang ada banyak kelonggaran, namun sebagai karya pertama tulisan penulis baru ia masih menarik untuk dibaca. Lagipun tak salah membuka peluang pada penulis baru. Dari langkah pertama, mungkin saja mereka bisa melangkah lebih jauh dengan adanya sokongan para pembaca.

Aku terima nikahnya Siti Maimun binti Ibrahim dengan mas kahwinnya tiga puluh rakaat tunai – Rahman

Tiga puluh ringgit! Bukan tiga puluh rakaat. Orang sembahyang terawih pun tak sampai tiga puluh rakaat –
Tuk kadi [Blurb novel]

Happy reading (^-<)

Selasa, 21 September 2010

Datang Dengan Indah

9:54 PG 0 Comments

JUDUL: DATANG DENGAN INDAH
PENULIS: SARNIA YAHYA
TERBITAN: FAJAR PAKEER SDN BHD



~ Rasaku… ~

DDI ni macam kisah kahwin paksa juga. Mana taknya si adik kena menggantikan tempat sang kakak yang lari daripada majlis kahwinnya sendiri. Yang pelik tu kakak tu nak kahwin dengan pilihan hati sendiri bukan kerana kahwin aturan keluarga. Sebagai anak yang baik; Ardini rela berkorban demi menyelamatkan maruah keluarganya. Majlis perkahwinan antara Ruzana dan Izzuddin masih diteruskan cuma pengantin perempuannya saja yang sudah bertukar. Rela dalam paksa Izzuddin menerima Ardini sebagai isterinya.

Perkahwinan tanpa cinta memang menyukarkan. Apatah lagi sikap Izzuddin yang acuh tak acuh dengan kehadiran Ardini sebagai isteri. Dia menyimpan dendam. Kakak dan adik sama sahaja. Suka menyakitkan hati dan menyusahkan. Namun tidak pula pada Ardini. Hatinya dibuka sedikit demi sedikit. Pasrah dengan ketentuan, dia mula belajar menerima hakikat. Belajar untuk menyayangi dan menyintai suami sendiri.

Mujur saja pasangan ini duduk bersama keluarga Izzuddin, makanya ada juga tempat Ardini berkongsi rasa. Ibu mentuanya memang menyenangi kehadiran Ardini. Seboleh mungkin dia menjaga Ardini. Cuma dia terkilan kerana Izzuddin tak pernah cuba membuka hatinya untuk mengenali Ardini. Dan permintaan Ardini yang inginkan dirinya dilepaskan memang amat mengejutkan. Tak disangka ada perjanjian itu antara Izzuddin dan menantunya. Izzuddin berjanji akan menceraikan Ardini selepas sahaja Ardini tamat belajar.

Izzuddin mula menyedari sesuatu. Usia perkahwinan dengan Ardini sudah menginjak lima tahun. Sedar yang janjinya dulu pada Ardini harus diselesaikan. Namun jauh di sudut hati ada rasa yang tak enak. Dia tak dapat menipu diri yang dia tak mampu melafazkan talak pada Ardini. Apatah lagi keprihatinan Ardini yang menjaganya ketika dia sakit membuka matanya. Hatinya cair dengan kebaikan dan ketulusan Ardini. Dia tahu Ardini tak salah. Dia saja yang buta dalam menilai permata di depan mata.

Kebencian yang ditanam selama ini bertukar menjadi cinta. Namun macam-macam cara yang harus Izzuddin lakukan untuk menambat kembali hati seorang isteri. Payah sebenarnya nak mencapai kembali cinta Ardini apabila si isteri pula yang membenci. Tetapi hati perempuan Ardini mula terusik. Cinta yang disangkanya sudah pergi mula bertamu kembali di hati. Akhirnya dia mengalah. Akur kerana sesungguhnya dalam hati Ardini, sudah terpahat nama Izzuddin.

Kemunculan Ruzana ketika pasangan ini sedang berbahagia mengusik rasa. Ruzana iri hati dengan kemesraan Ardini dan Izzuddin. Ruzana bertekad untuk mengambil haknya kembali. Dah tak betul agaknya si Ruzana ni! Dia yang tinggalkan Izzuddin ada hati pula nak kata yang Ardini merampas haknya? Aduhai… kasihan Ardini! Izzuddin pun satu tak reti-reti nak jaga hati isteri sendiri. Makanya bagaimana kisah cinta Ardini dan Izzuddin? Terus mekar mewangi atau kecundang dengan kehadiran bekas kekasih?

Happy reading (^-<)

Selasa, 7 September 2010

Eid Mubarak

9:35 PG 2 Comments
EID MUBARAK
 
SALAM LEBARAN

 

Semoga Aidilfitri kali ni diberikan 1001 rahmat & keberkatan-Nya... InsyaAllah
Ribuan kemaafan andai ada salah & silap :D
Gobokairina akan bercuti hampir 2 minggu.
Jumpa kamu semua selepas itu. Jaga diri semua :D


Ps: Jemput datang beraya ke rumah :))

Happy reading (^-<)

Isnin, 6 September 2010

Curahan Cinta Niagara

11:37 PG 0 Comments

JUDUL: CURAHAN CINTA NIAGARA
PENULIS: MAYA IRIS
TERBITAN: PTS LITERA UTAMA SDN BHD


~ Rasaku… ~

Kita sering kali bertanya, "Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?"
Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
Surah al-Baqarah, ayat 216

Membawa kita mengenali Mira Zahila[Mira]; gadis manis yang ceria orangnya. Mudah berkawan tetapi sukar dijebak ke alam percintaan. Ketika menuntut, dia bertemu Faris. Jejaka playboy itu mula sukakan Mira bila melihatkan si Mira yang umpama jinak-jinak merpati. Lama-kelamaan hatinya jatuh cinta pada Mira.

Faris mengajak Mira berkahwin namun Mira menolaknya. Kecewa dengan itu dia berpindah ke universiti baru. Faris membongkar satu rahsia hidupnya, dan setelah Mira mengetahuinya dia bertindak menjauhkan diri. Faris yang kecewa mula kembali pada rutin lamanya. Mujur ada Amir dan Dina yang banyak membantunya.

Tetapi kecelakaan yang mengakibatkan Faris lumpuh separuh badan menyebabkan Mira rasa bertanggungjawab. Dia bersetuju berkahwin dengan Faris. Mereka berdua selamat diijabkabul dan pulang ke tanah air. Di rumah keluarga Faris, Mira diuji dengan ibu mertua yang tidak menyenangi kehadirannya. Mira pasrah. Rumah tangga yang diimpikan tidak menjadi kenyataan. Faris mudah naik angin, panas baran dan payah benar dilentur. Namun berkat doa dan ketabahan Mira sebagai isteri, Faris mula berubah sedikit demi sedikit. Alhamdulillah, Faris sempat bertaubat.

Di saat-saat menemui ajal, Faris mewasiatkan agar Mira dikahwinkan dengan Farhan; abangnya sendiri. Farhan menerimanya dengan penuh lapang dada kerana telah lama dia menyimpan perasaan kepada Mira meskipun ketika itu Mira telah menjadi adik iparnya. Tetapi ungkapan 'terlanjur' yang ditulis Faris telah menyebabkan Farhan mencurigai ketulusan Mira. Disebabkan tidak mahu membuka aib suaminya yang telah meninggal dunia mengambil keputusan untuk berdiam diri dan mempertahankan dirinya dari tuduhan berzina oleh Farhan.

Mira dan Farhan dikahwinkan mengikut apa yang telah diwasiatkan. Masing-masing berusaha mencari nur dalam rumah tangga mereka. Suka dengan cara Mira mendekati suaminya. Dia berusaha memujuk dan mengajak Farhan berbual-bual dengannya. Permintaannya untuk membelikan barang tiap 3 hari sekali membuka jalan agar mereka berdua saling bertegur sapa. Bila diingatkan balik, kisah Mira yang terjun tingkap dan lari dari hari pertunangannya dengan Farhan memang sangat lucu. Comel je!

Menggunakan ‘Aku dekat, Kau dekat!’ – itu mantera cinta terhebat hasil dari hati suci Mira sebagai isteri.

Apakah kesudahan cerita ini? Mampukah Farhan membuktikan cintanya sehebat curahan Niagara? Siapa pula Azrin yang muncul di akhir cerita yang menyebabkan rumah tangga Mira dan Farhan di landa badai? Sila dapatkan novel ini :D

Happy reading (^-<)

Jumaat, 3 September 2010

Candal

10:30 PG 2 Comments

JUDUL: CANDAL
PENULIS: SITI JASMINA IBRAHIM
TERBITAN: PTS FORTUNA SDN BHD



~ Rasaku… ~

Membaca novel pendek ini sedikit mencabar. Laras bahasa yang digunakan mungkin agak sukar untuk aku hadamkan. Memerlukan ketelitian namun tidak pun mematahkan semangat aku untuk meneruskan pembacaannya.

Sebuah cerita thriller yang begitu mengesankan. Plot-plotnya kemas dan isinya padat. Membuatkan aku terus terpaku dan tak mahu berpaling daripadanya. Membawa kita mengintai kehidupan Kampung Pualam yang dihantui dengan sumpahan si Candal. Penduduk mengatakan tempat itu disumpah semenjak berlakunya pembunuhan seorang pelajar perempuan dua tahun sebelumnya. Kematian demi kematian. Pembunuhan demi pembunuhan yang serupa berulang.

Daeng dan Emilia pernah merasakan 'sesuatu'. Dilanda permainan emosi yang maha hebat di awal-awal sesi pendaftaran mereka di institusi tidak jauh daripada kampung tersebut. Namun akal menyangkal. Mungkin itu semua adalah ilusi semata-mata. Baik Daeng mahupun Emilia menyepikan diri. Endah tak endah dengan kejadian itu.

Abang Daeng, Dahri, pelajar tahun akhir berhasrat menjadikan sumpahan itu sebagai projek tahun akhirnya. Niatnya ingin membongkar rahsia di sebalik pembunuhan kejam Julia, mangsa yang dibunuh secara kejam oleh Candal. Dahri dan kekasihnya; Sara mengajak Daeng membantu mereka.

Pada mulanya Daeng enggan. Namun desakan abangnya itu tidak mampu dielak. Daeng meminta bantuan teman sekuliahnya. Emilia, Zaria, Fatin, Dayang dan Rabihah teman sekelas dalam bidang ekologi dipelawa. Dahri yang bertindak sebagai ketua kumpulan begitu bersemangat. Dia memang mahu menyelesaikan kes yang tergantung sejak dua tahun yang lalu.

Namun kematian Fatin ketika sesi itu menggemparkan semua. Cara pembunuhan Fatin memang saling tak tumpah dengan Julia. Insiden itu membuatkan ahli-ahli kumpulan mula merasa bimbang. Ada sejarah lama yang disembunyikan oleh orang kampung tersebut. Rabihah meminta projek itu dihentikan. Amaran daripada pakciknya masih kuat di ingatan. Dahri menolak. Semangatnya begitu berkobar-kobar untuk mencari petunjuknya.

Umpama sumpahan yang mengekori mereka semua, Dayang pula yang ditemui mati. Diikuti dengan pembunuhan Sara di depan mata Dahri. Kini nyawa masing-masing terasa di hujung tanduk. Siapa sebenarnya pembunuh bersiri itu? Dan siapa pula Candal? Mari susuri sumpahan Kampung Pualam yang penuh dengan tanda tanya. Mungkin saja anda dapat menyelami permainan misteri yang dititip oleh si Candal.

Happy reading (^-<)

Khamis, 2 September 2010

Tag Raya dari Ya Hilwa

10:40 PG 2 Comments

1. Kalau balik raya, rumah siapakah yang anda akan balik?
Mesti lah rumah keluargaku di Raub, tiap-tiap tahun balik raya sana :D

2. Juadah apakah yang sering dihidangkan pada hari pertama RAYA anda?
Juadah wajib - rendang, lemang, ketupat & kuih raya… malam sikit akan ada nasi la, perut Melayu, nak juga makan nasi hahaha

3. Pakaian anda di pagi Raya?
Baju kurung jahitan emak saya :))

4. Anda pergi sembahyang Raya tak?
Insyaallah, jika diizinkan :)

5. Masa salam dan mohon maaf dengan mak ayah, apa yang anda cakap?
"Selamat hari raya mak, abah. Minta maaf zahir & batin, halalkan makan minum". Cium tangan & kedua-dua belah pipi mak & abah ;)

6. Berapa banyak duit Raya yang anda selalu dapat?
Dah besar, aku pula yang bagi duit raya :P

7. Apa tema baju raya korang tahun ni?
Warna hijau

8. Apa perkara yang korang suka masa hari Raya?
Makan la hahaha Beraya ke rumah saudara-mara, jiran-jiran & sahabat-handai. Malam lepak depan TV, banyak pula cerita menarik masa raya-raya ni hik3 lalala5 :P

9. Siapa insan yang anda ingin minta maaf sangat? kenapa?
Kedua mak & abah yang cukup sabar melayan karenah anak dara mereka ni, dari kecil sampailah dah besar ni :)

10. kalau nak Raya AWARD's kenalah tagged kawan-kawan kamu juga… senaraikan
Aku dengan ini akan tag:-

Dan semua pengunjung di Gobokairina


Ps: Nak tag Addi tapi mentang-mentanglah cuti, dia dah close pula blognya :P

Happy reading (^-<)

Rabu, 1 September 2010

Hadirmu Takdirku

9:30 PG 6 Comments

JUDUL: HADIRMU TAKDIRKU
PENULIS: ALINA HAIZAR
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Ini sebuah kisah cinta antara dua darjat. Hana bertemu Jeffery ketika dia bekerja sebagai pelayan di cafe kolej tempat Jeffery belajar. Pada mulanya Jeffery melayan Hana biasa-biasa saja tetapi dek kerana cabaran daripada teman-teman Jeffery, dia cuba mendekati Hana.

Hana yang menganggap Jeffery benar-benar jujur dalam bersahabat begitu mudah mempercayai Jeffery. Sayangnya dia tak tahu yang dirinya merupakan bahan taruhan. Jeffery kini menghabiskan hampir keseluruhan masanya bersama Hana. Hana dibuai rasa. Perasaan indah yang tidak bertepi. Hatinya sering saja berdebar-debar bila dekat dengan Jeffery.

Jeffery pula keliru. Dia menidakkan perasaanya terhadap Hana namun dalam masa yang sama dia amat-amat cemburu kalau ada lelaki lain yang mendekati Hana. Perhubungan mereka makin rapat tetapi ada sesuatu yang terjadi. Jeffery terbang ke US untuk melanjutkan pelajarannya. Hana dibiarkan bersendirian terkapai-kapai.

Tujuh tahun berlalu dan Jeffery kini sudah kembali ke tanah air. Rindunya pada Hana membuak-buak tetapi dipendamkan. Ekoran daripada kemalangan ketika menuju ke kampung neneknya, dia dipertemukan dengan seorang anak kecil. Nurul Afiqah [Fiqah] memanggil Jeffery papa. Pada mulanya Jeffery menganggap yang Fiqah itu masih dalam trauma. Namun bila Fiqah mengakui yang Jeffery itu benar-benar ayahnya, Jeffery sudah tidak senang duduk.

Jeffery berusaha untuk menjejaki mama Fiqah. Dan pencarian itu menemukan semula dia dengan Hana. Rupa-rupanya Hana sudah pun berubah. Dia bukan lagi gadis comot yang bisa diperbodoh-bodohkan. Hana sudah bergelar Nurul Ain, seorang pengacara TV yang amat disegani. Pertemuan mereka buat kali keduanya telah membuka kembali cerita lama.

Hana menjadi beku, sebeku ais salju. Dia pernah dilukakan dan terlalu payah untuk diubati. Luka lama yang berlaku kerana kisah kekejaman manusia yang memisahkan cinta di hati Hana. Jeffery berusaha untuk memenangi hati Hana semula. Apatah lagi setelah mengetahui duduk perkara yang sebenar. Jadi dapatkah Jeffery menawan hati Hana? Siapa pula mama Fiqah? Tak susah untuk menekanya hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Antara Benci dan Rindu

9:21 PG 0 Comments

JUDUL: ANTARA BENCI DAN RINDU
PENULIS: IDA FARISYA
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Sebuah lagi karya yang diangkat daripada cerita online. Aku membelinya setelah dicadangkan oleh pembantu kedai. Beria-ia kakak tu bercerita, dan kerana tak mahu menghampakannya aku gapai dan beli :) Tidak meletakkan harapan yang tinggi ketika aku mula membacanya. Apatah lagi secara umumnya sudah tahu ia adalah cerita kahwin paksa. Jadi memang boleh menjangkakan alur ceritanya.

Mengisahkan Nur Halifah [Ifa] yang berkahwin atas desakan keluarganya. Perkahwinannya dengan Yusrizal [Rizal] tidak bererti apa-apa. Hidup Yusrizal terlalu bebas dan dia juga tahu Rizal waktu itu sudah mempunyai kekasih. Rumah tangga yang tak pernah bahagia itu berkecai jua akhirnya. Puncanya Rizal ditangkap basah oleh Ifa dan juga adik iparnya. Padan muka Rizal. Kantoi dengan adiknya sendiri. Oh, ya! Cerita ini bermula di saat selepas penceraian mereka. Maknanya punca mereka bercerai ni diceritakan secara flashback. Terselit juga bagaimana deritanya Ifa saat bergelar isteri. Penulis bijak mengadun scene flashback. Teratur plotnya, kemas dan tidak langsung mengganggu pembacaan.

Penceraian itu menyebabkan Ifa menghilangkan diri hampir 5 tahun. Dek kerana terserempak dengan bekas adik iparnya, perhubungan Ifa dengan keluarga bekas suaminya kembali rapat. Kemunculannya bagaikan dinanti-nanti. Lantas kedua-dua belah keluarga berhasrat agar Ifa dan Rizal kembali sebagai suami isteri. Ifa yang masih tak mampu melupakan luka lama menolak. Dia sudah serik menjadi isteri kepada Rizal.

Namun sebaliknya pula pada Rizal. Setelah dia ditinggalkan oleh Ifa barulah dia sedar akan sikapnya. Dia mula berubah. Tiada lagi sikap-sikap yang agresifnya dulu. Malah kekasihnya Anne, yang dikahwini sebaik sahaja berpisah dengan Ifa juga sudah diceraikan. Rizal tekad untuk menjadi lebih baik dan seterusnya menebus semula tiap kesalahannya pada Ifa. Makanya cadangan keluarganya untuk meminang semula Ifa memang amat dipersetujui.

Kemunculan Daniel menggugat Rizal. Barulah dia tahu sebelum perkahwinan mereka dulu, Ifa dan Daniel saling berkasihan. Daniel yang masih menyimpan perasaan terhadap Ifa mula mengintai peluang tetapi Ifa menolak. Dia tahu Daniel sudah bertunang dan dia tak mahu melukakan hati perempuan lain kerana dia pernah merasai luka itu dahulu.

Ifa akhirnya mengalah dengan hasrat Rizal. Itu semua kerana dia memerlukan bantuan kewangan bagi pembedahan ibunya. Tiada tempat mengadu, jadi Ifa mencari Rizal. Rizal bersetuju tetapi dengan syarat iaitu Ifa bersedia mengahwininya semula. Ifa terpaksa mengikut syarat yang ditetapkan kerana ingin menyelamatkan ibunya.

Berkahwin kali kedua membuka mata Ifa. Rizal sememangnya sudah berubah. Menjadi lelaki yang teramat gentleman dan budiman. Malah sifat romantis Rizal juga terserlah. Sedar tak sedar hati Ifa terusik. Dia tak dapat menipu yang perilaku Rizal itu memang mendamaikan hati perempuannya. Scene Ifa diculik di akhir-akhir cerita menambahkan rencah. Mungkin untuk menjadikan cerita ini lebih diingati dengan adegan thriller tersebut. Namun, pada pendapat aku nilai RM30,000 yang diperlukan oleh Ifa tu agak rendah. Ifa kan berkerjaya jadi mustahil dia tak boleh mendapat loan peribadi. Betul tak?

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)