Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Rabu, 31 Julai 2013

Cintaku Bukan Murah

11:02 PG 0 Comments
Cintaku Bukan Murah
Aleya Aneesa

ISBN: 9789831248805
Penerbit: Alaf 21 - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Jun 2013
Halaman: 700
Harga: RM26

~ Rasaku… ~

Mulanya tertarik dengan novel ini kerana kulit bukunya. Merahnya makngah! ;P

Raqib dan Nadra [Ara]. Dari teman menjadi pasangan. Itu pun gara-gara Ara yang tersepit bila si abang memintanya mengahwini Ghazlan. Akhirnya Ara merisik teman baik sendiri. Ha, baca sekali lagi – risik. Waaa... beraninya Ara!

Hubungan Ara dan Raqib masih sama seperti dulu. Baik, akrab dan kini bila saja menjadi suami isteri, mereka lebih mesra. Memang sweet couple la mereka ni. Bila isteri merajuk, suami pujuk. Bila yang seorang tu marah, yang lagi satu tolong sejukkan. Serius Raqib ada gen lelaki yang manis. Pandai membeli hati isteri tapi sayang dia lupa. Rasa hati perlu diluah. Raqib tak boleh mengandaikan yang Ara akan tahu apa yang tersembunyi dalam hatinya.

Ara pula memang cukup istimewa. Menerima seadanya, baik buruk Raqib. Pandai memujuk dan melayan suami. Malah hati mak mentua juga bisa disentuh. Cuma masalahnya adalah Idlan; satu-satunya adik Raqib. Anak muda berusia 15 tahun itu cukup liat untuk ditawan. Bertentang mata dengan Tuan Haji Yunus juga menggerunkan. Aku suka karakter datuk pencen ni. Dalam sekeras hati lelakinya, masih ada lembutnya. Walau hati kata tak suka pada cucu menantu yang pucat tak cukup darah, tapi itu sajalah cucu menantu yang diiktiraf. Tak mahu dah yang lain.

Idlan pula memang anti dengan Ara. Cukup memusuhinya. Berbuat baik di hadapan semua tetapi bila berdua dengan Ara, lidahnya tajam berbisa. Ada saja perkara yang buat Ara kecil hati. Namun sebaik mungkin, Ara cuba bertahan. Apalah yang nak direbutkan dengan si remaja yang baru nak kenal dunia itu.

Bukan mudah menjadi Ara. Hati terguris tapi masih setia. Cuma bila saja sang suami mengatakan tiada hati padanya, barulah Ara berubah sikap. Apatah lagi dia kehilangan dua insan yang tersayang. Satu-satunya abang dan anak yang dikandung, pada hari yang sama pula tu. Manakan tidak hatinya berderai seribu. Berjauh hati dengan suami sendiri. Apa mampukah Raqib memujuk isterinya kembali?

Walaupun sejak kebelakangan ini aku sering saja baca kisah perempuan meminang lelaki tetapi CBM ada plot yang berbeza. Kiranya penulis berjaya menyusun atur jalan ceritanya supaya ianya lain daripada yang sedia ada. Sekaligus menjadikan CBM lebih memorable. Good job sis!

Aku suka dengan gaya AA yang senantiasa menitikberatkan hal kekeluargaan dan persaudaraan. Dalam novel ini misalnya, kekuatannya terletak pada hubungan erat antara si adik-abang, anak-menantu dan datuk-cucu. Bagaimana penulis mengolah hubungan itu supaya kelihatan cantik dengan naik-turunnya konflik antara mereka. Air dicincang tak akan pernah putus, apa lagi hubungan darah yang menghubungkan kita dengan keluarga.

Rindu pada tulisan AA bagaikan terubat bila baca novel ini. Sentuhannya masih berbisa. Mungkin lepas ni aku patut capai novel Dia Tak Tanya yang diabaikan itu hahaha

Happy reading (^-<)

Rabu, 24 Julai 2013

Chocalate Mousse vs Cheese Cake

3:23 PTG 0 Comments
Chocalate Mousse vs Cheese Cake
Syahirah Ibrahim

ISBN: 9789670342986
Penerbit: Buku Prima - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Januari 2013
Halaman: 512
Harga: RM19.90

~ Rasaku… ~

Salah satu ‘kerja’ aku adalah menapis bahan bacaan adindaku seorang itu. Dan ini adalah antara bahan bacaan yang aku perlu tapis hahaha

Mulanya agak terkejut juga sebab bila dah tengah cerita, la... kisah orang berumah tangga pula dah. Mujur kisahnya tidak berlemak krim terlebih gula. Lega!

Kisahnya tentang Amnani yang memendam rasa pada abang angkatnya sendiri; Hakimi. Dan cintanya terbalas saat Hakimi melamarnya sebagai isteri. Namun sayang itu semua hanya propaganda Hakimi yang tak mahu harta keluarganya jatuh kepada Amnani. Luka dikhianati bagaikan berganda-ganda sakitnya bila dirinya diusir keluar daripada keluarga tempatnya menumpang kasih.

Saat mencari sinar baru, dia bertemu kembali dengan Zhafri. Lelaki ego itu berbesar hati mahu membantu tetapi ada syaratnya. Amnani harus menjadi isterinya. Dalam keadaan yang tersepit, dia bersetuju. Namun tak siapa tahu Zhafri sebenarnya punya agenda lain. Egonya yang tinggi sudah tercalar sejak pertama kali bertemu Amnani. Haihh... ada juga lelaki begini ya? Memperjudikan masa depan dengan perkahwinan. Hmm... bukan moral yang baik di sini.

Perkahwinan Zhafri-Amnani bagai roller coaster. Tak henti-henti turun naik, bergaduh dan bermasam muka. Baik Zhafri mahupun Amnani, masing-masing tak mahu mengalah. Alahai! Part ni aku dah mula baca laju-laju. Pertengkaran demi pertengkaran buat aku rasa tepu. Bosan ya amat!

Kedatangan Hakimi ke pejabat barunya memang mengejutkan Amnani. Rupa-rupanya Hakimi pegawai baru yang ditugaskan di situ. Amnani mula rasa serba salah. Hakimi kini sudah mula memujuk rayunya kembali. Pusing. Saat hati tercuit, Amnani mula sedar statusnya sebagai isteri Zhafri. Hatinya berbelah bagi hendak memilih. Antara Hakimi yang romantis atau si naga Zhafri? Antara si Chocalate Mousse atau si Cheese Cake?

Pertama kali baca karya penulis. Ceritanya agak mendatar, tak berapa nak masuk dengan jiwa. Bisa buat aku menguap juga lah beberapa kali. Tapi aku kira pembaca remaja suka agaknya, kalau tak masakan adindaku tu beli *wink*

Happy reading (^-<)

Ajaib

3:19 PTG 0 Comments
Ajaib
Syafiq Aizat

ISBN: 9789670374352
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Terbit: May 2013
Halaman: 276
Harga: RM18.90

~ Rasaku… ~

2.5*

Full review: 15/07/2013

Aku cadangkan buku ini pada mereka yang mahu cuba buku Fixi. Ia kisah ringkas dan santai. Tak begitu mencabar sepertimana keluaran Fixi yang lain. Twist pun tak begitu ummph... agak klise sebenarnya.

Tapi aku suka premis cerita ini. Membawa aku kembali pada momen bergelar kanak-kanak. Tersengih-sengih sendiri bila baca cerita pertama kali datang bulan, bersunat, kem bina diri dan cinta monyet budak sekolah. Wah! Terasa sudah semakin tua pula aku ni hikhikhik

Ini kisah Izaq yang diberi kelebihan untuk melihat makhluk halus. Kelebihan itu dianggap bala buatnya. Manakan tidak, ke mana pergi dia bisa saja melihatnya. Kalau mukanya kacak dan lawa takpe juga, ini... ya ampun! Tapi cerita selanjutnya bukan pada kelebihan Izaq, lebih kepada kisah dia dan kawan-kawannya. Sayang, kisah kelebihan Izaq itu tidak dikembangkan dengan baik. Mungkinkah ada kesinambungannya?

Namun cerita ini masih enak dinikmati. Apatah lagi dengan gaya penceritaan yang cukup sempoi. Memang ini gaya Fixi kan. Jadi tiada masalah nak menghadamnya. Dan cerita ini boleh dikategorikan bersih. Yalah, cerita anak-anak berusia 12 tahun. Cuma ada masanya aku rasa mereka ini lebih ke depan pemikirannya. Beberapa kali aku terfikir, ketika usia begini apakah aku juga berfikir sedemikian? Hmm...terutamanya cara pertuturan yang menggunakan laras bahasa yang agak tinggi untuk mereka yang seusia itu.

Aku rasa tajuknya bukan terletak pada isi ceritanya. Apa yang aku perasan ajaib itu terletak pada kata-kata nasihat Izaq pada temannya. Kesemuanya menjurus kepada betapa agungnya Tuhan kerana kita sentiasa saja ada ruang dan peluang untuk kembali kepada-Nya. Lihat, betapa ajaibnya Tuhan! Tak putus-putus memberi rahmat dan kasih sayang. Alhamdulillah.

Tapi itu pada pendapat aku. Orang lain mungkin melihat buku ini daripada perspektif yang berbeza. Macam kita makan cendol. Ada yang suka cendol biasa, cendol pulut atau cendol durian. Eh? Tak ada kaitan pun! hahaha ;P

Happy reading (^-<)

Isnin, 8 Julai 2013

My Precious Iris

10:42 PG 10 Comments
My Precious Iris
Melur Jelita

ISBN: 9789670246482
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama Mei 2013
Halaman: 1001
Harga: RM35

~ Rasaku… ~

Memang lelah nak baca buku ni. Tebalnya ya ampun! Lepas tu tak boleh dibaca semasa berbaring sebab kalau kena batang hidung, penyek terus hikhikhik

Mula-mula baca novel ni aku dah tersengih-sengih di part pesanan ayah Iris kepada Firman. Memang tabik habis. Tak pernah pula aku baca di mana-mana. Kalau diangkat ke versi drama, pengarah tak boleh tinggal adegan ni. Wajib ada tau hahaha ;P

Seperti yang sedia maklum, kesinambungan ini membawa kita kepada episod kebahagiaan bila saja kedua-dua pasangan ini akan diijabkabulkan. Alhamdulillah, seksa aku melihat pasangan ini tak sudah-sudah bergaduh. Jadi bila ada saja episod 2 pastinya aku mengharapkan yang indah-indah je.

Namun hidup tak selamanya indah. Apa lagi kehidupan juga tak mudah. Tapi Tuhan sentiasa ada buat hamba yang percaya pada-Nya. Tawakal dan usaha. Itu yang diajar oleh Firman kepada isteri tercintanya. Berusaha sehabis daya hingga penamatnya, dan disulam dengan doa dan tawakal. Bila Tuhan tak mengabulkan doa kita, jangan mudah putus asa. Ambillah sebanyak masa untuk merayu Tuhan-Mu, kerana Dia suka mendengar keluh-kesah dan permintaan para hamba-Nya.

Iris. Iris Firman Nur. Aku senang dengan perkembangan watak ini. Ada pelbagai warna yang dicorakkannya. Dia manja bila di sisi suaminya. Dia teguh di saat kelamnya. Dan dia lemah bila takdir menduganya. Sudah adat manusia, merintih hiba tatkala diuji. Namun Iris cukup bertuah dianugerahkan si suami yang benar-benar menyayanginya. Kekurangan Iris disempurnakan oleh Firman, saling melengkapi seadanya.

Firman. Ya, dia memang hero pujaan ramai. Aku akui. Kematangannya tak perlu diragui. Sang naga yang keras. Si ulat belancas yang gatal. Novel kali ni memberi kita ruang melihat perubahan emosi Firman. Daripada sepedas-pedasnya ke manis-manisnya hinggalah keanak-anakannya. Setianya Firman di sisi Iris saat badai melanda cukup menyentuh hati.

Kekuatan cerita ini pastinya terletak pada Firman-Iris. Melihat sejauh mana keutuhan cinta mereka. Saat bahagia, saat terjatuh dan menangis. Pasangan ini banyak mengajar kita apa ertinya hubungan suami isteri itu. Pasang-surut dan dugaan, masam manis kehidupan. Dan aku amat cadangkan novel ini buat mereka yang mahu atau pun sudah berumah tangga. Selamat bercinta setiap hari!

Oleh kerana kisah ini menjurus kepada hubungan Firman dan Iris, tak bermakna ianya kosong saja. Penulis bijak menyusun atur plot sekaligus menyelitkan segala bentuk nasihatnya. Secara peribadi, aku rasa novel ini lebih baik daripada ILUS kerana tidak terlalu meleret. Cuma aku terasa kehilangan Kemboja di sini. Walaupun aku sama-sama hanyut di Sungai Lui, ada masanya rindu juga dengan kehidupan Mai Tuan dan Fatimah.

Yalah, orang kata jatuh cinta pandang pertama. Tempat jatuh lagilah dikenang, ini pula tempat bermain. Phewitt.. ;P

Happy reading (^-<)

Jumaat, 5 Julai 2013

Kalau Jodoh Tak Ke Mana

9:39 PG 6 Comments
Kalau Jodoh Tak Ke Mana
Naurah Iman

ISBN: 9789675118937
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ketiga Disember 2012
Halaman: 610
Harga: RM23

 
~ Rasaku… ~

Aku baca kisah ni sehari selepas tonton filem P. Ramlee. Kebetulan salah satu lagu dalam filem itu sama tajuknya dengan novel ini. Tu yang terasa sungguh klasik novel ini *wink*

Ini kisah Nur Aleeya Maisara [Sara] dan Ameer Hakimi [Kimi]. Masing-masing dalam misi mencari cinta di hati. Saat Sara terpandang si dia, hatinya sudah terpaut. Dia lah lelaki yang dinanti-nanti. Dan saat mendengar tawa si dia, Sara terus pengsan! hahaha

Tapi bagi Kimi, dia sudah penat menanti bulan jatuh ke riba. Sudah lima kali, nasib tak pernah menyebelahinya. Akhirnya dia putuskan, kalau ada sesiapa yang meminang dia akan terima. Eh?

Maka berlakulah episod si dara meminang sang teruna. Bila saja pinangan diterima, janji termeteri. Sara dan Kimi disatukan tanpa Kimi kenal siapa gerangan dia sang isteri. Sara menanam tekad, sang suami akan ditakluki. Kimi akan jatuh cinta padanya. Pasti. Dia sangat pasti.

Bukan mudah mahu memikat tapi Sara tak pernah putus asa. Selagi Kimi masih suaminya, dia akan cuba pelbagai cara. Tapi saat Lisa muncul semula, hati Sarah berdarah. Luka. Ada insan lain rupanya yang menakluki hati Kimi. Patah hati Sarah. Bagaimana mahu mendapatkan Kimi sedangkan lelaki itu rupanya mencintai orang lain?

Sarah sedar diri. Tahu di mana kedudukannya sebagai isteri yang tak dicintai. Dia mula melangkah ke belakang, setapak menjauhkan diri daripada Kimi. Hati harus diajar untuk memahami cinta lelaki itu terlalu sukar untuk digenggami. Namun saat Sara melarikan diri, Kimi makin rapat menghampiri.

Kimi tak senang duduk bila saja Sara sudah mengetahui keadaan sebenar. Dia mahukan Sarah kekal sebagai isteri tapi Lisa juga dia mahu. Memang tamak! Lelaki seperti Kimi memang ada ciri-ciri lelaki yang minta pelempang laju-laju hahaha Jadi, harus apa yang Kimi lakukan? Bukan mudah mahu meyakinkan Sara yang hatinya sudah jatuh sayang pada si isteri. Jeng..jeng..jeng..

Aku rasa bila aku tidak expect apa-apa, ia akan lebih menyeronokkan. Seperti mana aku baca novel ini, aku enjoy menghadamnya. Ada masam-masam-manis..cukup perisanya. Ada saat mahu ketawa melihat akal Sara, ada rasa mahu menangis mengenangkan saat-saat sedihnya.. dan ada rasa mahu jatuh cinta bila saja dia terpandangkan si dia. Bravo. Ada masanya alunan bahasa yang simple dan santai boleh memikat para pembacanya untuk setia ke halaman terakhir. Ditambah dengan susunan plot yang kemas dan teratur. Dan pastinya Naurah Iman akan menjadi penulis baru kegemaranku.

Jeling-jeling di blog penulis, ha ada siri mini sambungan novel manis ni..phewitt ;))

Happy reading (^-<)

Asrama

9:35 PG 2 Comments
Asrama
Muhammad Fatrim

ISBN: 9789670374291
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Terbit: April 2013
Halaman: 288
Harga: RM19.90

~ Rasaku… ~

Sekali-sekala dah penat layan novel cinta, ada baik baca buku sebegini. Ubah selera, ambil ruang nak bernafas tapi jangan salahkan aku pula kalau terasa lagi susah nak bernafas masa baca cerita hantu ;P

Ceritanya tentang Dahlia yang mendapat keputusan cemerlang dalam PMR dan bertukar ke sebuah sekolah berasrama pilihannya sendiri. Suasana baru di asrama begitu mengujakannya biar pun ada beberapa perkara pelik yang menghantuinya. Dia tidak pernah ambil kisah. Sebaliknya dia lebih berani ke depan, mencari apa dan kenapa ia berlaku.

Padaku walau ia kisah Dahlia tapi semua watak-watak yang ada di sekeliling Dahlia amat membantu dalam melicinkan alur ceritanya. Tapi bila terlalu banyak nama watak perempuan, ada masanya sedikit lost. Aku lebih ingat nama Pak Darus dan Adam pula hikhikhik

Cuma ada sesiapa nak kongsi dengan aku siapakah Ira itu? Aku mahu tahu apa pertolongan yang dia mahukan atau dia sebenarnya dalam misi selamatkan Dahlia? Hmm... *rolledeyes*

Novel ni sebenarnya tidaklah ‘berhantu’ sangat. Mungkin kerana aku sudah dapat mengagak kerana kisah hantu asrama sangat popular, dikongsi dan disampaikan dengan pelbagai rentak dan variasi. Malah rasanya ada banyak lagi kisah yang lebih menyeramkan daripada apa yang diketengahkan. Kalau penulis cerita lebih tentang Pengait tu aku rasa ia akan lebih gempak.

Tapi aku suka part pembantu rumah Dahlia tu. Sebenarnya petunjuk sudah diberi cuma akal perlu gigih untuk mengesannya. Dan untuk twist yang menjadi itu, aku bagi tabik spring..toing..toing *wink*

Happy reading (^-<)

Kissing the Maid of Honor

9:28 PG 0 Comments
Kissing the Maid of Honor
Robin Bielman

ISBN: 1622660889
Penerbit: Entangled Bliss
Tarikh Terbit: May 2013
Halaman: 230
Harga: -

~ Rasaku… ~

I’ve remembered that I’ve great talking with the otai - Kakmid & Kak Ummu Auni, discussing clean English romance hikhikhik

Then I found this story. Seriously, why we need that extra lovey-dovey scenes when we actually can have this gentle and sweet romance ;D

Sela had avoided Luke for years after being humiliated during their high school. But then she found out that she was paired up with Luke as maid of honor at her best friend’s wedding; Vanessa. How can she forget that Luke was her best friend’s older brother? Goshh! Sela try to keep a distance from Luke and always thinking about what’s best for Vanessa. Even though it means she need to spend more time with Luke.

Sela and Luke were quite the pair, and all the supporting characters were harmoniously developed. I loved when Sela and Luke took their time to forgive each other, built up the trust and slowly get closer day by day. It was nice to see them together especially seeing Luke make amends to ensure their relationship back to track.

Though the story seemed a bit cliche to me but I’ve my good time reading it. Oh, ya! This book reminds me of Made of Honor. Credit to Norain MT coz googled it for me ;))

Happy reading (^-<)

Bukan Kerana Aku Tak Cinta

9:26 PG 0 Comments
Bukan Kerana Aku Tak Cinta
E-man Sufi

ISBN: 9789670246451
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: April 2013
Halaman: 627
Harga: RM24

~ Rasaku… ~

Sebenarya 3.5* tapi macam biasa aku kan kurang baik hati kalau part rating gini hahaha.. Review nanti-nanti *wink*

Full review: 26/06/2013

Mula-mula nak bagi kredit untuk kulit novel yang cun. Perghh... mysterious sungguh!

Keduanya nak puji penulis kerana mengangkat sang lelaki gelap menjadi hero novel. Bravo. Tak ramai mahu cuba kan? Dan seingat aku, hero jahat yang pernah aku jumpa adalah Izz Karami. Jahat padaku bukannya macam si papa Ehsan [eh! Menyelit juga nama dia hikhikhik ;P]. Definisi jahat aku lebih worst daripada itu.

Cuma ya... bila sudah mengenali sisi hitam Jebat, aku mengharapkan sesuatu yang luar biasa. Bukan setakat kisah cinta romantik. Aku ternanti-nanti saatnya nafasku terhenti seketika..tercari-cari momen mana yang bisa buat jantungku berdegup kencang. Mungkin expectation aku terlalu tinggi dan akhirnya aku sedikit kecewa.

Aku mahu ada sedikit elemen thriller yang akan menjadikan plot cerita lebih memorable kerana kita sudah ada si taiko. Jadi manipulasikanlah si taiko itu. Oh! Aku lupa, mungkin kerana ini cerita taiko yang dah kembali ke pangkal jalan. Hmm... baiklah aku terima.

Kisahnya mudah. Sang gadis terpaut pada sang teruna idaman dan sanggup melakukan apa saja supaya teruna membalas cintanya. Mastura-Jebat; ada keserasian dalam watak-watak ini. Si Mastura yang manja dan mengada-ngada. Si Jebat yang kasar dan tak mudah tergoda. Sememangnya penulis berjaya melakar dua watak ini dengan cukup cemerlang.

Naratifnya kemas dan tersusun, memudahkan kita yang membaca untuk menghayatinya. Di samping gaya bahasa yang cukup santai. Memang mampu memikat para pembaca di luar sana. Dan terima kasih lah kerana mengekalkan ‘aku’ sebagai pengantara Jebat dan Mastura. Sebab aku dah hampir muak dengan segala bentuk pet-names dalam novel Melayu.

Aku ada kekeliruan sedikit. Tak pasti sama ada aku atau penulis yang terlepas pandang. Di awal-awal, ada tercatat yang parut Jebat dari kening ke mata kiri. Kemudian di halaman mana entah [aku tak ingat], parutnya dari kening ke mata kanan. Eh!

Apa pun, aku setuju dengan Hajar. Makcik Sari memang legend. Antara watak sokongan yang cukup menyerlah. Belum pernah baca novel sebelumnya, tapi aku berani jamin dengan adanya Makcik Sari, suasananya lebih meriah *wink*

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)