Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Selasa, 28 Disember 2010

Top 10: Pilihan Gobokairina

2:30 PTG 3 Comments
Sudah masuk bulan terakhir untuk tahun 2010. Sekejap saja masa berlalu... kan?
Alhamdulillah, dah capai sasaran '50 buku setahun'... walaupun bahan bacaanku cuma novel tetapi aku kira ia satu permulaan yang bagus. Apa yang penting keinginan untuk membaca :D Sebagai penutup tirai, aku senaraikan 10 buah novel yang menjadi pilihan. Pilihan itu bermaksud novel-novel kesukaan yang diulang baca berkali-kali sepanjang tahun ini :D


1. Jaja & Din - Noor Suraya

2. Wasilah Cinta Weera - Rose Harissa

3. Versus - Hlovate

4. Candal - Siti Jasmina Ibrahim

5. Sweet Sour - Nasz

6. Jauh Kau Pergi - Dhiya Zafira

7. Bidadari Hujan - Noor Azzahra

8. Seindah Derita - Norhayati Berahim

9. Rembulan Berdarah - Anita Aruszi

10. Pergilah Air Mata - Hanni Ramsul


Juga carta pilihan e-novel yang dibaca sepanjang tahun 2010. Maaf ya, aku kurang membaca melalui internet, mungkin disebabkan masa yang agak terhad untuk duduk di hadapan PC hehe :P Jadi, cuma 8 karya saja yang sempat aku jelajah di blog maya:-

1. Bicara Buat Ikhlas - Cik Ian
2. E-mel Buat Daniel Idzmi - Rizai Reeaini
3. Istana - cucuratap
4. Cerita Kaseh - Nir
5. Color - Bulanhijau
6. Hot N Cold - Zarith
7. Iman & Faiq - pitak
8. Train-Wreck - Addi

Ini carta peribadi gobokairina. Jadi mohon maaf kalau ada yang terkecil hati melihat susun atur novel ini atau pun novel anda tidak disenaraikan. Percayalah anda semua adalah penulis yang hebat :D

Ps: Moga tahun baru buat aku lebih semangat untuk membaca! :P

Happy reading (^-<)

Selasa, 21 Disember 2010

Warna

8:56 PG 0 Comments

JUDUL: WARNA
PENULIS: NAZURAH AISHAH, RYNSA & NASZ
TERBITAN: JEMARI SENI PUBLISHING



~ Rasaku… ~

Warna I: Bukan Dipaksa oleh Nazurah Aishah

“kabut ungu di hatiku tanda luka itu tidak pernah sembuh…”

Ini kisah cinta uda dan dara seperti zaman dulu-dulu. Kisah cinta dua darjat ini aku kira memang tak lapuk dek hujan, sentiasa ada walaupun kita sudah masuk ke abad 21. Ayu Nardine Zahiyyah [Ayu] pernah mencintai Affan Hakeem [Affan]. Kisah cinta yang berkembang ketika usia mereka masih hijau. Percintaan dalam diam itu akhirnya tiba di kemucaknya, apabila Affan bertindak mengahwini Ayu secara sembunyi.

Namun perkahwinan yang tiada restu itu memang sukar dipertahankan. Kehendak Hajah Normah; ibu Affan perlu diturutkan. Hubungan Ayu & Affan tamat di situ tanpa sesiapa pun menyedari yang Ayu sudah berbadan dua. Luka yang dialami Ayu di samping nyawa yang sudah tumbuh dalam rahimnya menyebabkan Ayu berkelana bertahun-tahun di luar negara. Kepulangannya disambut dingin oleh Hajah Normah. Dia tak mahu Affan kembali menyambung kasih yang sudah terputus. Namun siapa tahu Affan sendiri sudah punya rencana lain. Dia menjejaki seseorang, insan kecil yang menjadi tanda cintanya bersama Ayu.

Kalau dalam LBN, ceritanya diakhiri dengan penamat yang sedih, tetapi tidak dalam cerita pendeknya kali ini. Cerita ini memang penuh emosi [silap-silap haribulan, boleh tangkap leleh], hingga aku takut penamatnya sedih juga hahaha Nasib baik, penulis menoktahkannya dengan sesuatu yang manis :D

Warna II: Hikari Ainori oleh Rnysa

“cinta pandang pertama…the love ride of hikari ”

Sejujurnya aku memang suka cerpen yang ini. Kisah insan yang mencari diri sendiri ini nampaknya lebih dekat di hati. Apalagi kisah cinta yang dicoretkan nampak luar biasa kelasnya.

Hazelina [Hazel], Rafique, Umar Rayyan dan Adriena Ayuni punya hubungan cinta yang saling berkait. Rasa cinta sesuatu yang kekal di hati. Itu apa yang dibangunkan dalam watak Rafique dan Adriena Ayuni. Walaupun terpisah dan diduga waktu dan jarak, cinta itu masih utuh di sanubari. Namun dalam mencari cinta yang hilang, Rafique cuba pula mengintai Hazel. Aku suka dengan watak Hazel ni. Dia bukan gadis mentah yang tiada isi. Dalam dia mengikut arus perhubungan yang diatur oleh keluarga, dia masih punya jati diri. Ketegasan yang bukannya dibuat-buat.

Hazel yang masih mencari 'sesuatu' bertemu dengan Umar Rayyan. Aku juga suka dengan watak ala Naruto alim ini. Eh! Banyak betul yang aku suka hahaha Apa pun, takdir Tuhan itu memang manis buat hamba-Nya yang sabar. Dalam episod mencari cinta, Umar Rayyan bertemu juga dengan gadis yang mencuri hatinya buat kali pertama di Jepun, 'diikat' di sana juga akhirnya.

Warna III: Karamel oleh Nasz

“Karamel itu benda hangus yang sedap...”

Apa yang aku harus katakan ya? Ketika membaca cerpen ni aku tersenyum sepanjang masa. Karya pendek Nasz memang mencuit hati, dengan cerita yang santai dan lucu memang boleh menarik minat para pembaca terutamanya golongan muda yang sukakan genre seperti ini.

Nory Ana [Ana]; gadis manis yang lurus. Menjadi seorang setiausaha pada Encik Arif [Arif]; bos yang memang tak berapa nak arif itu hahaha :P Watak Arif memang agak mengjengkelkan pada mulanya. Apa taknya dia boleh saja tersenyum dan mesra dengan pekerja lain tapi tidak dengan Ana. Pelik sungguh! Ana yang naif tu terpaksalah menahan karenah bos yang selalu angin satu badan tu.

Kenapa Arif berkelakuan seperti itu? Ha, tu kena bacalah. Apa pun cerita ni memang best. Arif tu sebenarnya boleh tahan loyar buruk tau! hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Isnin, 13 Disember 2010

Sungguh Aku Cinta

9:30 PG 0 Comments

JUDUL: SUNGGUH AKU CINTA
PENULIS: ANIS AYUNI
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

SAC membawa kita mengembara dan menjelajah bukit-bukau, gunung-ganang dan hutan belantara. Membawa para pembaca mengenali sisi alam semula jadi yang semakin dilupakan. Sesuatu yang harus dipuji kerana keberanian penulis mengabadikan kisah alam dalam novel cintanya.

Humaira [Maira] janda muda yang ditinggalkan suami tercintanya. Cinta yang termeterai ketika di luar negara tidak berpanjangan. Janji setia suaminya; Azhan pudar melewati waktu. Tidak tahu di mana silapnya, lelaki itu tetap mahu melepaskannya walaupun Maira sudah setuju membiarkan Azhan mengahwini Sofea. Membawa hati yang parah ditinggalkan, Maira kembali kepada keluarganya. Dia bangkit menghadapi takdir kehidupannya. Cuba menyibukkan diri dengan aktiviti kembara dan ekspedisi supaya pedih di hati bisa hilang.

Fajar; lelaki yang selama ini tidak pernah fikir akan perempuan terpaut dengan Maira. Cinta pandang pertama yang begitu mengasyikkan sehingga Fajar sanggup mengejar Maira walaupun ketika itu dia tidak pernah tahu akan nama Maira. Kebetulan pula minat yang sama menyebabkan mereka berdua sering saja dipertemukan.

Bukannya Maira tidak suka pada Fajar tetapi hatinya yang duka itu bagaikan sudah tidak mempercayai lelaki. Namun kesungguhan Fajar menyentuh hati Maira. Perlahan-lahan hatinya mula dibuka, membiarkan Fajar terus menyentuh hati kecilnya. Sesungguhnya kehadiran Fajar berjaya mengusir pergi kelukaannya selama ini.

Namun seperti sangkaan Maira, ibu Fajar; Datin Yati sukar menerima kenyataan yang bakal menantunya itu seorang janda. Stigma negatif masih melekat kuat di mindanya. Selebihnya dia malu pada teman-temannya yang mungkin akan memandang rendah padanya.

Kemunculan Azhan yang kembali merayu cinta Maira begitu menyesakkan. Apatah lagi dengan masalah hubungannya dengan Fajar yang tidak direstui. Apa pengakhiran cinta Maira dan Fajar?

Sebagai penulis tersohor, aku kira ini bukanlah sentuhan terbaiknya. Sorry, no hard feeling ok! Kisah cinta yang romantis sebelum ini lebih memorable, misalnya dalam GK & BR. Mungkin kerana percubaan pertamanya menggunakan sudut pandangan orang ketiga, menyebabkan cerita ini menjadi sedikit kaku. Walau bagaimanapun, buat peminat AA, novel ini harus dibeli sebagai koleksi peribadi anda :))

Fajar - Hal paling kejam yang seseorang lakukan kepada orang lain adalah membiarkannya jatuh cinta, sedangkan dia tidak berniat untuk menyambutnya [page 308]

Happy reading (^-<)

Jumaat, 3 Disember 2010

Rembulan Berdarah

3:10 PTG 4 Comments

JUDUL: REMBULAN BERDARAH
PENULIS: ANITA ARUSZI
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTREPRISE



~ Rasaku… ~

Sudah tiga novel Kak Anita yang aku baca, dan jujurnya ini adalah novelnya yang menjadi pilihan aku. Suka sangat. Malah masa membaca prolog saja, ia sudah berjaya membuatkan rasa ingin tahu melonjak-lonjak naik. Langsung novel yang setebal 786 muka surat ini tidak dilepaskan. Sanggup pula tu berjaga malam hanya kerana ingin tahu noktah ceritanya hik3 lalala5 :P

Nasyriq Adli [Nasyriq] pulang ke tanah air selepas berkelana hampir 12 tahun di luar negara. Azamnya hanya satu, mahu bertemu semula dengan adiknya yang telah lama hilang. Walaupun Raihana bukanlah adik kandungnya tetapi, arwah ayah Nasyriq iaitu Zainal Ikram amat menyayangi Raihana. Apa saja yang dibelikan untuk Nasyriq, pasti Raihana ada juga. Zainal Ikram tidak pernah menganggap Raihana itu anak pemandunya, sebaliknya dia begitu menyenangi dan menyayangi anak gadis itu.

Namun siapa tahu kebahagiaan mereka tidak berpanjangan. Zainal Ikram dibunuh dan misteri di sebalik pembunuhan itu masih lagi menjadi tanda tanya buat Nasyriq. Walaupun Munif; ayah Raihana dikatakan pembunuh tetapi Nasyriq masih ingin mencari Raihana dan ibunya yang hilang itu.

Dalam pencarian Nasyriq, dia bertemu Duha Maisarah [Duha]. Gadis yang melakukan dua kerja itu menarik hatinya. Nasyriq rasa kasihan pada Duha kerana sering saja menghadapi masalah ayahnya yang seorang kaki judi. Rasa kasihan itu akhirnya bercambah menjadi cinta. Tetapi sebagai lelaki, Nasyriq memang tersangatlah ego. Bekunya itu memang luar jangka, macam orang takde perasaan. Sehabis boleh Duha itu dibulinya, dimarah apalah lagi. Acap kali diherdik gadis kesayangannya sendiri. Memang aku tak faham apa faedahnya berbuat begitu? Direct je cakap suka tak boleh ke? ngee~ :P

Duha sebenarnya menyimpan sebuah rahsia lama. Malah baik Bustaman dan Zafran, keluarga angkatnya tidak pernah mengetahui akan rahsia tersebut. Apabila dia bertemu dengan Nasyriq dan kemudiannya bekerja dengan Nasyriq, barulah rahsia lama itu dibuka semula. Antara cinta dan dendam, Duha keliru. Apatah lagi Zafran yang dianggap sebagai abang sudah pula memasang angan untuk menyuntingnya.

Nasyriq yang mengambil alih tampuk pimpinan syarikat Mega Timur Construction tidak disenangi oleh pakciknya sendiri; Engku Iskandar. Hasratnya yang mahu membelot kesemua harta Mega Timur tak kesampaian bila Nasyriq dan dibantu oelh Erman dapat menghidu niatnya itu. Dalam pada itu Engku Iskandar juga mengesyaki Duha adalah Raihana yang disangkanya mati kemalangan dua belas tahun yang lalu. Malah rupa-rupanya ada skandal besar yang sengaja disembunyikan di sebalik pembunuhan ayah Nasyriq dahulu.

Akan terungkapkah rahsia lama yang cuba dikuburkan oleh Engku Iskandar? Benarkah Duha Maisarah itu Raihana; adik yang hilang itu? Kalau benar, bisakah cinta di hati Nasyriq itu dibiarkan mekar? Ha, kena bacalah novel ni :D

Happy reading (^-<)

Selasa, 23 November 2010

Kau Milikku

4:30 PTG 5 Comments

JUDUL: KAU MILIKKU
PENULIS: AISHA HAMZA
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Pada peminat cerita kahwin paksa bolehlah dapatkan novel ini buat koleksi anda. Mungkin temanya kelihatan biasa tetapi si penulis ada sentuhannya sendiri. Walaupun sebab asal pernikahan agak klise tetapi idea yang dilontarkan amat berbeza. Jadi ia menyebabkan cerita ini lebih memorable berbanding cerita kahwin paksa yang lain.

Dizyan dan Faizal ni memang tak sebulu sejak sekolah. Dizyan memang ada hati dengan Faizal ni tetapi dek kerana badannya yang agak gempal, dia menjadi bahan ejekan Faizal dan rakannya terutamanya Aneeq. Dizyan nampak seperti mudah dibuli tetapi cukup berani melawan. Mungkin kerana tak tahan lagi dibuli Dizyan mula menyerang balas. Faizal dan rakan-rakannya disabatoj. Di hari terakhir persekolahan Faizal cuba menganiaya Dizyan tetapi tak sangka kejadian buruk tu betul-betul menimpa. Sudahnya Faizal betul-betul menyelamatkan Dizyan. Hubungan keduanya terputus setakat itu.

Dizyan melanjutkan pelajarannya ke Australia. Di sana dia bertemu dengan Aneeq. Namun Aneeq kini jauh berbeza dengan Aneeq yang suka membulinya dulu. Tak siapa tahu sebenarnya yang Aneeq ni sukakan Dizyan. Semua perbuatannya dahulu tu kerana inginkan perhatian daripada Dizyan. Aneeq kini mula memasang strategi, cuba mencuri hati Dizyan. Malangnya satu tragedi berlaku. Aneeq yang dianiaya dan Dizyan turut dapat tempiasnya.

Dizyan kembali ke tanah air. Dia akhirnya diterima bekerja sebumbung dengan Faizal dan Aneeq. Faizal yang rupanya masih berdendam memasang perangkap. Dizyan memang bekerja di bawahnya tetapi bukan di pejabat tetapi bekerja sebagai orang gaji Faizal. Yang pelik tu si Dizyan ni mudah pula nak mengikut. Kalau aku la, dah lama cabut.

Dizyan akhirnya macam kembali di zaman dulu. Kena buli dan dipermain-mainkan oleh Faizal. Suatu hari mereka tertangkap basah ketika hanya tinggal mereka berdua saja di rumah. Perbincangan membawa kepada satu kata sepakat iaitu menikahkan mereka demi menyelamatkan maruah keluarga.

Pada mulanya memang sukar untuk Faizal menerima kenyataan. Tetapi tanpa Faizal sedari dia sebenarnya amat mengambil berat akan hal Dizyan. Sudah pandai cemburu dan bimbang. Sudahnya dia sendiri yang keliru. Sayangnya Faizal menerima beberapa keping gambar Dizyan dan Aneeq dalam keadaan yang memalukan. Faizal bengang. Dia end up dengan meniduri Dizyan lalu menceraikannya.

Aneeq yang tahu Dizyan kembali solo cuba merapati. Tetapi Dizyan masih terkenangkan Faizal, maka dia menolak. Kerana kasih dan kasihan, Aneeq menceritakan hal yang sebenar. Dizyan yang kecewa membawa diri ke Australia untuk menyambung pelajarannya. Faizal pulak tak mencari Dizyan kerana menyangka dia sedang bahagia bersama Aneeq. Kepulangan Dizyan bertahun selepas itu membuka lembaran baru. Tanpa diduga dirinya diintai oleh bekas suami. Mampukah Faizal mencuri hati Dizyan kembali?

Ps: Tajuknya meningatkan aku pada lagu soundtrack drama Cinta Kirana hahaha :D

Happy reading (^-<)

Khamis, 11 November 2010

Cinta Pertama

11:20 PG 6 Comments

JUDUL: CINTA PERTAMA
PENULIS: NORHAYATI BERAHIM
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Novel banyak mengimbau kenangan sebenarnya [bukan cerita cinta pertamaku ok!]. Ingat lagi aku baca CP ketika berumur 17 tahun. Eh, dah hampir tujuh tahun berlalu dan tak sangka jodoh dengan novel ini masih ada :D Walaupun aku beli hanya buku secondhand tak mengapa, apa yang penting kenangan itu yang tak mungkin bisa dibeli di mana-mana. Dan bila aku dapat je novel ni, sanggup aku tinggalkan novel lain hahaha

Nurul Iman [Iman] anak gadis yang cantik dan manis manakala Carl Zafran [Carl] pula seorang lelaki tampan kacukan Melayu dan Sepanyol. Kedua-dua kali pertama bertemu di padang kuda. Tetapi tak sangka jodoh antara berduanya masih panjang. Mereka bertemu lagi di Chazz Sdn Bhd, di mana Iman ditawarkan sebagai pegawai pemasaran di bawah seliaan Carl; pengurus syarikat tersebut.

Carl lelaki yang sukar dijangka. Ada masanya lembut dan mesra tetapi ada masanya dingin dan beku. Dia memandang rendah akan kebolehan perempuan. Dalam masa yang sama dia menganggap semua perempuan itu sama jahatnya seperti ibunya. Dan sebab itu dia melayan Iman agak kasar.

Projek pertama Iman menemukan dia dengan Pak Tabib atau Ayah Mad [Dr Rahmat], teman rapat keluarga Carl. Iman jadi senang dengan Pak Tabib. Hubungan mereka berdua semakin rapat. Pak Tabib kemudiannya memperkenalkan Iman dengan Pakcik Razali yang juga mahukan pemasangan CCTV di rumahnya. Saat itu Iman bertemu dengan Carl. Memang tak sangka yang Pakcik Razali itu adalah ayah Carl. Pertemuan yang tak disangka itu menimbulkan perbalahan kecil antara mereka berdua.

Iman yang pergi outstation disangkakan merajuk. Carl susah hati. Dan di saat ini baru dia menyedari sudah ada cinta yang bertunas di hati. Sekuat hati Carl untuk mengetepikan kehadiran cinta itu, semakin rindunya pada Iman. Dari hari ke hari Carl makin berubah lakunya. Dia menjadi lebih mesra. Semuanya kerana Iman.

Namun cintanya tidak kesampaian bila Iman ditunangkan dengan Muaz; kenalan rapat Dr Afifah; ibu Iman. Memang Iman tak mahu tetapi bila melihat Carl yang terlalu biasa, dia jadi segan. Disangkanya hanya dia yang bertepuk sebelah tangan. Tetapi siapa tahu luka di hati Carl? Carl terpaksa membawa diri apabila mendengar perkhabaran itu. Hatinya benar benar terseksa.. Dia keliru adakah cinta pertamanya telah hadir?

Iman cuba menyembunyikan rasanya. Dia kini menyandarkan semua harapan pada Muaz. Belajar untuk menyayangi dan menyintai bakal suami. Namun dugaan tiba lagi. Iman bertemu dengan Muaz yang keluar daripada bilik adik tirinya; Miza. Hatinya hancur. Dan ia lebih hancur apabila mengetahui yang Encik Ahmad bukanlah ayah kandungnya. Iman bertindak melarikan diri. Dan di rumah Pak Tabib dia mengadu.

Pak Tabib kasihan melihat Iman yang tak henti-henti menangis. Sudahnya dia menghubungi Carl. Aku suka scene Carl memujuk Iman. Bukan setakat pujuk je siap buat sesi luahan perasaan lagi hik3 lalala5 :P Apa yang pasti kesudahan cerita ini memang best. Terlalu banyak kebetulan yang menjadikan cerita ini lebih manis. Untuk makluman novel ini sudah pun diangkat menjadi drama yang bertajuk 'Tak Tercapai Akalmu' dan pernah disiarkan di TV1.

Ps: Beli online di Syida. Thanks.

Happy reading (^-<)

Rabu, 10 November 2010

Pulang

12:50 PTG 6 Comments

JUDUL: PULANG
PENULIS: ABDUL RAHIM AWANG
TERBITAN: CREATIVE ENTERPRISE SDN BHD



~ Rasaku… ~

Bila membaca novel ini aku tak dapat mengelak daripada terkenang kembali kisah pembunuhan seorang eksekutif pemasaran yang mendapat liputan meluas suatu ketika dulu. Terdapat beberapa persamaan antara cerita dalam novel ini dengan kes pembunuhan tersebut.

Norazlin gadis yang cantik. Namun sayangnya dia sudah salah dalam percaturan hidupnya. Menggunakan kecantikannya sebagai aset untuk menjerat lelaki-lelaki kaya. Bukan kasih sayang yang diingininya tetapi dia cuma mahukan wang ringgit. Walaupun berpendidikan tinggi dan berkerjaya tetapi hatinya tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya. Dia mahukan kekayaan yang tiada taranya.

Liku-liku hidupnya memang penuh ranjau. Mungkin itu dugaannya kerana dirinya yang memilih hidup yang sebegitu. Pertemuannya dengan Farouk membuatkan hati yang beku kembali mencair. Dia rasa kesunyian. Apa gunanya harta berguni kalau hidupnya tiada erti? Dia sudah pandai merindu. Sudah pandai merayu. Mahukan Farouk tetapi malangnya lelaki itu sudah pun berkeluarga.

Norazlin ingin kembali pada fitrahnya. Tetapi rupa-rupanya amat payah untuk dia kembali ke pangkal jalan. Ada banyak duri yang menghalang langkahnya. Sehebat mana tipu daya Norazlin dalam memancing semua Datuk dan Tan Sri yang terkulai di pelukannya, sehebat itulah juga liku-liku yang harus ditempuhinya. Demi perjalanan untuk mencari kebenaran, nyawanya yang dipertaruhkan.

Novel ini menggunakan empat fragmen yang berbeza. Ada Norazlin, ?, Farouk dan Suhaila. Tanda '?' itu kerana aku sendiri tak pasti siapa gerangannya. Sepertimana kesudahan cerita ini. Ianya dibiarkan menjadi teka-teki. Siapa sebenarnya dalang pembunuhan Norazlin? Mungkin ramai bekas kekasihnya mahu dia itu mati, tetapi siapa?

Novel yang berunsurkan pembunuhan dan penyiasatan ini memang menjadi trend ARA sejak dari dulu lagi. Secara keseluruhannya, karya ini memang tidak mengecewakan dan pada aku, kiranya tak rugi untuk dijadikan koleksi.

Happy reading (^-<)

Isnin, 8 November 2010

Kudamba Bahagia

10:01 PG 2 Comments

JUDUL: KUDAMBA BAHAGIA
PENULIS: DHIYA ZAFIRA
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Ini novel pertama DZ. Walaupun aku kira ia novel yang baru diterbitkan, boleh tahan juga nak mencarinya. Dekat kedai buku yang selalu aku pergi tu hanya tinggal senaskah je. Ha, cepat-cepat aku capai. Takut nanti langsung tak dapat hik3 lalala5 :))

KDB mengisahkan tentang cinta pandang pertama yang berputik di antara Adnan Taufik [Taufik] dan Alia. Namun begitu percintaan mereka mendapat halangan dan tentangan daripada bapa Alia kerana perbezaan darjat dan ketidakyakinan Dato Ariffin terhadap keupayaan Taufik untuk membahagiakan anaknya.

Walaupun mendapat tentangan daripada bapa Alia, Taufik berjaya juga merealisasikan impiannya untuk mengahwini Alia. Itu pun setelah Taufik bersetuju dengan menerima syarat yang dikemukakan oleh Dato Ariffin demi membuktikan bahawa beliau mampu membahagiakan Alia dengan caranya sendiri.

Walau bagaimanapun, perkahwinan di antara Taufik dan Alia mengalami pergolakan ekoran daripada campur tangan Dato Ariffin dalam rumah tangga mereka. Selain daripada itu, sikap Taufik yang menyembunyikan perkara sebenar tentang syarat yang dikenakan oleh Dato Ariffin dan siapa dirinya turut menyumbang kepada keretakan rumahtangga mereka. Alia tersepit di antara kasih sayang serta tanggungjawab seorang anak untuk menjaga bapanya yang sakit dengan kebencian seorang suami terhadap bapanya.

Demi memulihkan keadaan, Alia telah bersetuju untuk mengikut Taufik ke luar negara setelah mendapat keizinan daripada bapanya yang mulai insaf akan kesalahannya. Namun, Alia gagal muncul di lapangan terbang pada hari yang dijanjikan dan itu menyebabkan Taufik penuh dengan syak wasangka. Egonya yang tinggi menyebabkan dia bertindak pergi meninggalkan Alia bersama-sama permata hati mereka Sarah, yang berusia lima bulan pada ketika itu.

Pertemuan semula selepas tujuh tahun telah menyingkap kisah sebenar. Demi perasaan cinta yang masih bersisa dan demi seorang anak yang merindukan belaian kasih sayang seorang ibu, Taufik cuba menebus kembali kesilapannya. Kelukaan dan kesedihan yang dialami oleh Alia dalam tempoh tujuh tahun itu menyebabkan ianya begitu sukar untuk dirawat walaupun berbagai-bagai cara telah digunakan oleh Taufik untuk menyembuhkan luka di hati. Apa kesudahan kisah mereka? Ha, sila dapatkan novel ini ya!

Buah tangan pertama ini memang tidak menghampakan dan ia merupakan pembelian yang berbaloi. Walaupun tema dan persoalan yang disampaikan agak sterotaip dengan novel-novel Alaf sebelum ini, namun Kak Dhiya berjaya mengolah plot cerita supaya ianya mempunyai keistimewaan tersendiri dan tidak membosankan.

Ps: Walaupun Taufik lelaki yang romantik tetapi Rif masih lagi pujaan hati hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Rabu, 3 November 2010

Tanpamu Aku Rindu

2:01 PTG 0 Comments

JUDUL: TANPAMU AKU RINDU
PENULIS: ALEYA ANEESA
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Apa yang paling aku suka tentang novel penulis ini adalah hubungan kekeluargaan dan kasih sayang yang selalunya menjadi nadi utama hampir kesemua ceritanya. Walaupun temanya masih dikekalkan tetapi AA punya kebolehan untuk mempelbagaikan kisahnya, menambahkan rencah sekaligus menghasilkan cerita yang pastinya memorable.

Tak seperti sebelumnya, kali ini kita dihidangkan dengan heroin yang agak jahat. Zuyyin; gadis yang suka memberontak, pemarah, tak pernah peduli tentang orang lain serta paling teruk dia bukannya tahu menghormati ayah dan ibunya. Kalau keluarga sendiri pun dia buat tak endah apatah lagi orang luar.

Namun ada sebab mengapa Zuyyin jadi begitu. Sebetulnya Zuyyin anak yang baik, gadis yang manja. Malah dia amat rapat dengan Zainah; pengasuhnya semenjak kecil. Hubungan Zuyyin dengan Yazzer pun sama. Mereka membesar bersama cuma semenjak Zuyyin mula berubah maka hubungan mesra mereka seakan terputus juga.

Aku suka watak Yazzer. Dia seorang yang selamba. Keras kepala juga sama macam Zuyyin hahaha Yazzer juga selalu berlawan kata dengan Zuyyin. Kata-kata Zuyyin selalunya dibalas dengan pedas. Sama naik je berdua ni! Tapi Yazzer anak yang baik. Suka dengan hubungannya dengan Zainah dan kedua-dua ibu bapa Zuyyin. Ia diceritakan dengan baik sekali.

Kejadian yang meragut nyawa ibu dan ayah Zuyyin menyebabkan dunianya berpusing 360 darjah. Dalam sekelip mata dia bukan saja kehilangan orang tuanya malah kesemua harta kekayaannya. Kemiskinan menyebabkan rakan rapatnya menjauhikan diri termasuklah kekasihnya; Zakir yang mencari cinta lain yang lebih kaya dan berharta. Selama ini dia hanya menumpang kekayaan dan kesenangan Zuyyin.

Dalam kesedihan hanya tinggal Zainah yang sudi membantu. Dia membawa Zuyyin tinggal bersamanya. Akhirnya ego Zuyyin roboh juga. Melihatkan kemurniaan hati Zainah yang menjaganya dengan penuh kasih sayang. Yazzer pada mulanya membantah tetapi melihatkan perubahan Zuyyin akhirnya dia jadi senang. Perubahan itu menyebabkan Yazzer mula terkenangkan kenangan mereka ketika kecil dan itu menyebabkan Yazzer jatuh cinta sekali lagi dengan Zuyyin.

Panahan cinta Zuyyin menyebabkan Yazzer mula bertindak. Dia mahu Zuyyin menjadi isterinya. Walaupun Zuyyin menolak tetapi akhirnya dia akur. Padanya tiada lelaki lain yang sesabar Yazzer dalam melayan karenahnya. Tetapi saat Zuyyin mula membuka hatinya, satu rahsia yang selama ini disembunyikan Yazzer sudah dapat dihidu. Sekali lagi Zuyyin salah sangka. Dia ingatkan Yazzer tak ikhlas, hanya memandang pada hartanya. Hm, apa kesudahan mereka ya? Dan pastinya nak tahu juga apa punca menyebabkan Zuyyin berkelakuan tak wajar pada kedua ibu bapanya. Jadi sila dapatkan novel ini :D

Happy reading (^-<)

Isnin, 25 Oktober 2010

Seperti Keju & Coklat

10:10 PG 4 Comments

JUDUL: SEPERTI KEJU & COKLAT
PENULIS: ROSE HARISSA
TERBITAN: PTS LITERA UTAMA SDN BHD


~ Rasaku… ~

Ini merupakan novel kisah anak remaja sebenarnya. Tetapi memandangkan nama penulisnya hati tak teragak-agak nak membelinya :D Mungkin kerana sasarannya adalah anak remaja, maka jalan ceritanya amat simple dan teramat mudah dihadam.

Membawa kita mengenali Safiy Aqil [Aqil], anak muda yang dikatakan ada masalah mental. Tapi benarkah lelaki yang ada rupa dan kacak seperti Aqil itu sakit mental? Namun bagi Raisya pula, dia meragui kata-kata teman sekuliahnya. Melihatkan Aqil dia pasti yang Aqil itu lelaki yang normal.

Kebetulan untuk subjek studio, Raisya berada dalam satu ruangan bersama Aqil. Sepatutnya Aqil ni dah pun dapat Diplomanya tetapi dia perlu mengulang subjek studio kerana gagal sebelum ini. Hairan juga pelajar-pelajar junior lain kerana kebanyakan pensyarah memuji Aqil itu kreatif. Masalahnya tak akan kalau dah bijak pandai dan kreatif boleh gagal?

Di dalam kelas, Aqil menjadi kera sumbang. Tak mahu bergaul dengan para pelajar lain. Hanya Raisya yang selalu menegurnya. Bukan apa dah duduk pun bersebelahan kan? Tapi Aqil tetap Aqil. Dingin dan beku. Lantas membuatkan Raisya semakin penasaran untuk mengenalinya.

Amaran yang diberi Rafa’e tidak diendahkan langsung oleh Raisya. Lagipun Raisya sendiri meluat tengok gelagat Rafa’e itu. Mentang-mentanglah senior, berlagak pula tu. Rafa’e sebenarnya ada hati dengan Raisya sebab tu dia tak suka tengok Raisya makin rapat dengan Aqil.

Aqil pada mulanya memang dingin. Dia susah nak menerima Raisya. Tetapi cara Raisya itu memikatnya. Raisya yang selamba itu tak seperti orang lain. Raisya menerima Aqil apa adanya dan itu yang membuatkan Aqil makin senang dengan kehadiran Raisya. Hari demi hari hubungan mereka semakin rapat. Disebabkan itu ramai pula yang mencemburui.

Sara yang memendam rasa pada Aqil mula memasang niat jahat. Projek Raisya disabotaj. Tapi mana tahu pada hari itu bukan saja projek Raisya yang jahanam, projek Aqil turut disabotaj. Angkara siapa pula? Satu demi satu menimpa Aqil. Membuatkan Aqil dan Raisya makin tak senang duduk. Tapi siapa? Dan apa sebenarnya hubungan Rafa’e dan Aqil? Sehinggakan Rafa’e benci betul dengan kehadiran Aqil?

Walaupun ini cerita untuk anak remaja nampaknya Kak Rose masih tak boleh lari dengan hero-hero yang bisa menggetarkan jiwa. Macam Aqil, aku dah bayangkan dia seperti Ben Barnes; lelaki yang berambut panjang, agak beku tapi memang smart habis. Siapa Ben Barnes? Ala, dia yang jadi Prince Caspian dalam Narnia tu hik3 lalala5 :D

Happy reading (^-<)

Khamis, 21 Oktober 2010

Menjawab Tag Fira :))

1:41 PTG 0 Comments
1. Apakah benda dalam hidup paling penting dalam hidup anda?.
Apa ya? Semuanya terasa penting dan bermakna :))

2. Benda yang terakhir anda beli menggunakan duit anda sendiri?.
Aku rasa slack sebab ada diskaun 50% kat Isetan kelmarin hik3 lalala5 :P

3. Dimanakah tempat anda melangsungkan perkahwinan dan tema perkahwinan idaman anda?.
Pastinya di teratak Pak Zahari. WAJIB tau! Tapi tak tahu bila la ye :D

4. Adakah ada sedang bercinta sekarang?.
:))

5. Berapa lama anda akan mencintai kekasih anda?
For the rest of my life… phewitt [penangan MZ :D]

6. Novel/Buku/Majalah terakhir yang anda beli?
1. Tak Mungkin Kuhindar – Ana Sofiya [FP]
2. Suka Saya, Ya? Suka Saya, Tidak? – Manjlara [JS]

7. Di manakah anda selalu berjumpa kekasih/suami anda?
Oh, saya tak tahu ber-dating!

8. Apakah nama penuh anda?
A for Airina :))

9. Antara mak dan ayah mana yang anda lebih mesra.
Kedua-duanya

10. Namakan orang yang betul-betul anda ingin jumpa dalam hidup anda?
Dia yang bisa berikan aku kebahagiaan dunia akhirat

11. Adakah anda basuh baju anda sendiri!.
Tolong masukkan dalam mesin basuh je hahaha :P

12. Dimanakah tempat yang betul-betul anda ingin pergi?
Turki

13. Pililh satu, peluk atau cium?.
Peluk

14. Beritahu 3 benda tentang orang yang tag anda?
1. Dia ni hard-die-fans of Abe Maher Zain ekeke :D
2. Teman sejoli-sekepala-sekaki di FB
3. Kami sama-sama meminati Kak Su
[Noor Suraya]

15. 5 benda yang ada sayang dalam hidup anda?
1. Rak putih yang memuatkan hampir keseluruhan koleksi novelku
2. Plastic cover, gunting dan tape – benda yang amat berjasa dalam membalut novel-novel
3. Handphone
4. Laptop
5. Mashimaro pencil case
:D

16. 5 lagu yang selalu anda dengar?
1. All Or Nothing – O-Town
2. Saat-saat Terindah – Rama Band
3. Battelfield – Jordan Sparks
4. Menunggu - Akim
5. Pujaan Malaya – Adzrin Azhar


17. Bilakah tarikh lahir anda? Dan dimanakah anda menyambutnya tahun lepas?
28/07/86.. tak ingat la pula

18. 5 orang blogger yang anda mahu tag? (click to the name)
1. Pei Pan
2. Addi
3. Zatie
Yang ke-4 dan seterusnya adalah para pembaca yang budiman :D

19: Cerita sedikit tentang blogger pertama yang anda tag?
Dia penulis yang ada identiti dan berideologi. Menulis dengan caranya yang tersendiri dan melihat sesuatu daripada sudut pandangan yang berbeza. Oh, dia juga pencinta buku! :D

Happy reading (^-<)

Isnin, 18 Oktober 2010

Kutemui Cinta

3:43 PTG 0 Comments

JUDUL: KUTEMUI CINTA
PENULIS: NURAQILAH SYUHAIDA
TERBITAN: BUKU PRIMA SDN BHD


~ Rasaku… ~

Sememangnya tidak dapat tidak, cover novel ini yang buat aku tertarik untuk membelinya :D Satu risiko sebenarnya kerana nama penulis ni pun aku tak pernah dengar. Mungkin penulis baru agaknya. Dalam naskah ini plot ceritanya boleh tahan panjang. Kisah anak muda belajar ke universiti kemudiannya bekerja dan berkahwin. Tiga plot yang berbeza dihidangkan sehingga aku rasa sedikit lelah dengan rentak yang agak perlahan.

Adam, anak orang berada yang mempunyai segala-galanya. Namun dek kerana kurangnya kasih sayang dan agama, dia menjadi sedikit liar. Amat berbeza sekali dengan abang kembarnya; Yusof. Memiliki rupa paras yang kacak dan kaya merupakan kelebihan untuknya memperdaya gadis-gadis.

Namun ketika bertemu dengan Nadya, tanpa disedari hatinya sudah terpaut. Sikap dan pekerti halus Nadya membuatkan Adam jatuh hati. Sayangnya cintanya tak terbalas, Nadya menyambut huluran cinta Hafiz; teman sebilik Adam. Adam yang sememangnya tidak menyukai Hafiz menjadi seorang yang pendendam. Dia makin memusuhi Hafiz. Pelbagai cara yang dilakukan sehinggalah kemuncaknya Nadya pula yang memutuskan persahabatan antara mereka.

Berjauhan dengan Nadya membuatkan Adam merana. Lebih-lebih lagi bila mengetahui yang Hafiz sudah pun melamar Nadya. Hancur hatinya tetapi mengerti siapalah dirinya di hati Nadya. Akhirnya Adam pasrah. Setelah itu hatinya bagaikan sudah terkunci buat perempuan lain. Adam yang kini bukanlah Adam dahulu. Perubahannya yang menjadi lebih baik itu amat disenangi tetapi dalam pada masa yang sama Adam kini tidak lagi ceria.

Kematian Hafiz menyebabkan Nadya hilang arah. Tanpa siapa tahu rupanya Hafiz sudah meninggalkan amanah yang besar kepada Adam. Diminta supaya Adam menjaga dan melindungi Nadya sebaiknya. Tetapi tidak bagi Nadya. Dia tak mampu menerima Adam dalam hidupnya.

Nadya bertemu Rafi; seorang pelakon. Hatinya terusik. Rafi pula terang-terangan amat menyukai Nadya. Siapa ya yang tertarik dengan Nadya itu? Mukanya digambarkan seperti anak patung Barbie :D Ha, mestilah comel kan? Melihatkan hubungan antara Nadya dan Rafi menyebabkan Adam mengundur diri. Dia akur kerana tahu bahagia yang Nadya cari bukanlah bersamanya.

Sayangnya Rafi pula ditangkap basah bersama Hani; gadis yang begitu tergila-gilakan Rafi. Hati Nadya hancur lagi. Dan buat kesian kalinya Adam pengubat luka. Kerana kasihkan ayahnya, Nadya menerima Adam sebagai suami. Walaupun tiada cinta Adam memang mengerti. Tak pernah memaksa dan tak pernah mengungkit.

Hubungan perkahwinan mereka biasa-biasa saja. Adam bersungguh-sungguh mengatakan cinta dan sayangnya tetapi Nadya tak mampu membalasnya. Dia bagaikan merpati, kadang-kadang jinak dan selebihnya dingin. Namun Adam tetap bersabar. Doanya satu agar Nadya membuka hatinya.

Nadya disahkan menghidap penyakit buah pinggang akibat daripada amalannya yang suka mengambil pil pencegah penyakit. Hati suami mana yang tak galau melihatkan si isteri terlantar sakit. Sudahnya Adam yang menawarkan diri. Salah satu buah pinggangnya didermakan pada isteri kesayangannya. Sepanjang Nadya sakit, barulah dia mengerti betapa besar cinta Adam terhadapnya. Tetapi Adam rupanya sudah punya rancangan lain. Dia berhajat untuk membebaskan Nadya. Baginya Nadya lebih bahagia bersama Rafi.

Bagaimana kisah Adam dan Nadya? Bolehkah Nadya menolak suaminya itu hanya kerana cintanya pada Rafi? Dalam hati Nadya sendiri, masih tertanya-tanya siapakah penderma yang budiman itu? Dan kalau benar Adam, bisakah Nadya mencintai Adam sepertimana Adam yang amat mencintai isterinya itu?

Happy reading (^-<)

Khamis, 14 Oktober 2010

Rooftop Rant

10:35 PG 2 Comments

JUDUL: ROOFTOP RANT
PENULIS: HLOVATE
TERBITAN: JEMARI SENI PUBLISHING



~ Rasaku… ~

...lontarkan......
kalau tidak ia meracun......
kongsikan.......
walau hanya pada awan-awan... [Blurb novel]

Tak tahu mengapa aku agak lambat membaca novelnya yang satu ni hahaha Mungkin kerana perlukan kelainan, maksudku aku mahukan sesuatu yang lain dahulu kemudian baru mencapai novel ini. Seperti mana jangkaanku pada Versus, aku juga tak dapat lari daripada menjangkakan hal yang sama pada novel ini. Mujur saja rentaknya sedikit berbeza. Penulis selalunya menggunakan kerjaya doktor atau engineer dalam ceritanya terdahulu. Berbeza sekali dengan yang ini.

Jade dan Trisy; kedua-duanya anak remaja yang suka lepak di bumbung menara Topaz. Mencari diri sendiri bila rasa kehilangan. Sukarnya menjadi anak remaja yang ketandusan kasih sayang dalam keluarga terutamanya Trisy. Mungkin Jade nampak lebih matang tetapi si Trisy yang masih lagi bersekolah nampaknya terumbang-ambing dalam membina kehidupannya sendiri.

Trisy tak punya banyak kawan. Dan bila dia bertemu dengan Jade, dia bersungguh-sungguh menjaga Jade. Berbual dengan Jade memberi impak yang amat besar buatnya. Kata-kata Jade umpama azimat untuk Trisy meneruskan hidup. Hari-harinya yang dilalui bersama-sama Jade lebih indah dan berwarna-warni. Namun tekanan datang menyerang, membuatkan Trisy semakin lemah. Kecewanya Trisy kali ini mengakibatkan dia overdosed. Di bumbung Topaz, Trisy dijumpai dan diselamatkan oleh Jade. Bahaya tau Trisy ni, kadang-kadang tu akibat banyak sangat makan ubat depressed nanti leh jadi suicidal.

Tindakan Trisy menyebabkan ibu dan ayahnya tekad menghantar dia balik kampung duduk bersama datuk dan neneknya. Walaupun kecewa, dia akur. Lagipun menurut kata Jade, mungkin itu yang terbaik buatnya. Tahun depan kan Trisy nak ambil SPM. Jadi, mungkin dengan suasana dan persekitaran yang baru akan menjernihkan kembali fikiran Trisy.

Hidup Trisy di kampung lebih bermakna. Dia ada datuk dan nenek yang menyayanginya. Dijaga makan minum dan hal ehwalnya. Ada tempat nak bermanja. Trisy berjaya mengubah dirinya ke arah yang lebih baik. Dia belajar mengenal agama dan Tuhannya. Malah kehadiran Pak Su Wan yang ala-ala ustaz tetapi still maintain rock tu memeriahkan hidupnya. Cuma satu je, dia hilang Jade.

Dalam pada itu Jade masih lagi bertatih untuk membina tapak sebagai pelukis komik. Berbekalkan semangat yang diperoleh daripada Trisy dia mula berjaya melakar masa hadapannya. Sekaligus membuktikan pada keluarganya akan cita-citanya tidak salah, malah boleh menjamin masa depan. Surat-surat Trisy dijadikan peneman, buat pembakar semangat.

Sememangnya hidup Trisy bersama datuk dan neneknya membuka jalan yang lebih baik untuknya. Keputusannya SPM yang cemerlang membolehkan dia melanjutkan pelajarannya. Ha, waktu ni dia bertemu Lekiu, sound familiar kan? Ala Lekiu ni adik-beradik Jebat [5T5B]. Macam-macam cara Lekiu buat tuk menarik perhatian Trisy. Si Jebat lak lagi advance! Siap hantar utusan merisik lagi supaya Trisy boleh terima Lekiu sebagai kawan hahaha Tetapi apa pun Trisy ni kuat imannya. Hatinya percaya pada seorang teman. Mungkin mereka tak pernah saling berharap tetapi kepercayaan antara satu sama lain itu yang mengikat mereka :))

Dan ending memang akan buat kita tersenyum. I love it :D Kalau nak tahu aku baca cerita ni sebab nak kasi mata mengantuk, sudahnya mengantuknya hilang dan aku berjaga sampai habis membacanya hik3 lalala5 You won’t find mushy-mushy love story in here but still you will feel the love :D

whatever it is, to live well or live hell, you choose... [Blurb novel]

Ps: Fira, sudah habis kah mengulit novel ni? :P

Happy reading (^-<)

Selasa, 12 Oktober 2010

Tiada Sepertimu

11:59 PG 0 Comments

JUDUL: TIADA SEPERTIMU
PENULIS: ANITA ARUSZI
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTREPRISE



~ Rasaku… ~

Kisah ini membawa kita berkenalan dengan Zara Melissa [Zara] yang amat tidak ngam dengan Keifli Benjamin [Kif]. Pertemuan mereka bermula ketika Kif terserempak dengan Zara yang disimbah air. Dan semenjak itu mereka selalu sangat bertembung dengan keadaan itu. Kasihan Zara!

Namun pada itu Zara tak tahu pula yang Kif itu kenalan mamanya; Rubiah [Ruby]. Dan bila Zara mengetahuinya dia sudah tak senang duduk. Dia tak suka mamanya berkawan dengan anak muda yang entah bagaimana peribadinya. Dia tak mahu mamanya ditipu dan diperdaya dengan lelaki-lelaki sebegini. Apa yang Zara tak tahu pula, Ruby sebenarnya sudah lama mengenali Kif. Dia sudah faham benar sikap Kif itu bagaimana, makanya tolakan Zara itu tidak dipeduli.

Dek kerana mahu melindungi mamanya, Zara bertindak agak luar biasa. Kif ni ada restoran. Dan itu memudahkan jalan Zara. Dia memasukkan lipas dalam makanan yang dipesannya di restoran Kif. Apa lagi kecoh dibuatnya. Yang lebih malang, waktu itu Kif sedang berurusan dengan pihak bank untuk memohon pinjaman. Sudahnya pinjaman bank ditolak dan pelanggan pula nyaris lari.

Pekerja-pekerja Kif yang geram dan sakit hati dengan perkara itu menculik Zara. Kif yang menyedarinya pula menghulur bantuan tetapi kerana sikapnya yang mahu melindungi pekerjanya, dia mengaku itu semua rancangannya. Apa lagi perang tercetus lagi antara Zara dan Kif. Tetapi Kif ni bijak juga, dia mengugut Zara yang dia mempunyai gambar-gambar Zara ketika dia pengsan dulu. Zara tak mahu gambar-gambarnya diedarkan dan dengan itu dia bersetuju menjadi pekerja Kif di De’Raya.

Bekerja di bawah Kif membuka mata Zara. Dia mula mengerti lelaki itu tidaklah seteruk yang disangkakan. Namun itu tak bermakna mereka sudah kamceng. Ada-ada saja perkara yang akan buat pasangan ini bertengkar. Namun, takdir memang menentukan segalanya. Kejadian Ruby yang masuk ke hospital secara tiba-tiba menyebabkan dunia Zara gelap-gelita. Ruby rupanya menghidap penyakit jantung yang kronik. Mungkin hidupnya juga dah tak lama dan hasratnya adalah ingin melihat anak tunggalnya berkahwin.

Ruby melihat Kif adalah calon yang paling tepat. Pastinya hasratnya itu dianggap gila oleh Zara dan Kif. Tetapi Kif memang lelaki yang cukup memahami. Lagipun antara syarat supaya restorannya berkembang ialah berkahwin dengan Zara. Kemudian itu barulah bapa saudara Zara akan membantunya. Zara serba-salah. Dalam banyak-banyak lelaki tak tahu mengapa mamanya mahukan dia berkahwin dengan Kif. Tak tahu apa lagi kelebihan Kif di mata mamanya itu. Tetapi kerana kasihkan ibunya Zara menurut. Perkahwinan dilangsungkan sebagai syarat yang ibunya itu akan menjalani rawatannya.

Perkahwinan antara pasangan ini ada pasang surutnya. Apatah lagi berkahwin tanpa cinta benar-benar menguji. Kif terperangkap dengan masa silamnya. Dia pernah bercinta dulu dan padanya walau telah ditinggalkan, hatinya sukar beralih pada Zara. Namun dia akui ada masanya hatinya terusik dengan sikap isterinya. Zara pula mula rasa sesuatu. Hatinya mula terpikat dengan tingkah Kif. Cara Kif yang begitu melindungi itu membangkitkan rasa lain dalam hatinya. Sudah jatuh cintakah? Tetapi kalau jatuh cinta dengan Kif pun tiada salahnya. Bukankah Kif kini merupakan suami sahnya?

Kepulangan Intan; bekas kekasih Kif menyebabkan Zara rasa rendah diri. Siapalah dia di mata Kif? Kehadiran Gabriel; anak teman mamanya juga membangkitkan rasa cemburu Kif. Barulah Kif menyedari bahawa Zara kini sudah mula mendapat tempat dalam hatinya. Namun kerana ketidakyakinan Zara, dia menolak Kif.

Watak Riana mengundang rasa menjengkelkan. Dan plot-plot seterusnya lebih menarik. Apa terjadi pada Zara dan Kif bila mengetahui akan kisah silam Kif? Dan siapa Riana dalam hubungan mereka? Intan pula bersediakah berundur selepas tahu yang hati Kif sudah beralih arah? Dan pastinya kita semua mahu tahu akan apakah hubungan sebenarnya antara Kif dengan mama Zara? Ha, jangan tunggu lagi. Cepat dapatkan naskah ini di pasaran.

Aku kira identiti penulis ini memang sudah terbias dengan gaya thriller. Dalam kisah romantis begini pun, beliau punya kesempatan menyelitkan adegan thriller. Ia merupakan kelebihan yang jarang-jarang ada sebenarnya terutama buat penulis wanita. Syabas :D

Ps: Nampaknya Kojie; hero SV yang selamba itu tetap menjadi pujaan hatiku berbanding dengan Kif hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Isnin, 11 Oktober 2010

Bidadari Hujan

3:50 PTG 4 Comments

JUDUL: BIDADARI HUJAN
PENULIS: NOOR AZZAHRA
TERBITAN: JEMARI SENI PUBLISHING



~ Rasaku… ~

Kasihan itu salah satu cabang cinta! [Blurb novel]

Aku dapat banyak komen daripada rakan-rakan FB bila meletakkan potongan ayat di atas. Ramai yang berpesan jangan bercinta kerana kasihan. Oh! Begitu kah? Tetapi rasanya dalam novel ini kasihan itulah puncanya pada cinta. Yang membawa kepada bahagianya rasa jiwa pada dua insan yang sudah cukup derita. Menariknya cerita ini diceritakan dari sisi seorang lelaki. Jarang berjumpa dengan penulis yang berani meletakkan 'aku' itu di watak lelaki. Jadi syabas untuknya :D

Rain seorang lelaki awal 30-an. Mempunyai paras rupa yang kacak dan berkerjaya membuatkan dia lupa pada cinta. Namun pertemuan dengan Qamalia [Lia] sewaktu Lia menumpangnya di masa hujan membuatkan Rain jatuh cinta. Gadis berusia 21 tahun yang dianggap Bidadari Hujan itu sudah berjaya mencuri hati Rain. Dan pastinya Rain lelaki yang paling bahagia apabila cinta yang dihulurkan mendapat balasan.

Kisah cinta Rain-Lia kelihatan manis dan memang nampak seperti pasangan yang paling secocok. Namun siapa tahu takdir mengaturkan sesuatu yang lain. Rain dipaksa menerima calon isteri pilihan keluarganya. Sudah puas memujuk tetapi dia gagal. Sudahnya saranan membuat istiqarah diturutkan. Dan mimpi Rain yang bertemu seorang lagi Bidadari Hujan membuatkan aku makin tak sabar untuk mengetahui kehidupan Rain selepas itu.

Berkahwin dengan Sufi Sofea [Sufi] bukanlah angannya. Jadi dia memilih untuk menyakiti hati isteri sendiri. Kasihan Sufi! Layanan baiknya tak pernah dipeduli. Rain buat Sufi bagai tak wujud je di rumah mereka. Namun hati Rain tertanya-tanya, tak berperasaankah Sufi? Bagaimana gadis itu masih bisa tenang dan tersenyum? Malah tidak sedikit pun keburukan Rain diceritakan pada keluarga mereka.

Kemalangan yang meragut nyawa ibu bapa Sufi membawa Rain mengenali sisi lain Sufi. Gadis yang selalunya tenang itu sudah tiada di matanya. Sebaliknya kini Sufi sudah pun kalah dengan air mata. Keceriaan dan semangat Sufi turut dibawa pergi. Rain menjadi serba-salah. Kasihan beraja di hati bila melihatkan air mata Sufi.

Bermula saat itu, Sufi sudah jauh berubah sehinggalah Sufi jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital. Penemuan diari Sufi menyingkap rahsia hati seorang isteri. Barulah Rain mengerti akan sengsaranya Sufi dengan perkahwinan ini. Malah rahsia hidup Sufi sebelumnya turut diketahui. Dia merasakan dia sudah banyak berkorban, tetapi yang nyata Sufi lebih besar pengorbanannya.

Rasa kasihan itu akhirnya menjadi kasih. Rain sudah boleh menerima Sufi sebagai isterinya. Tetapi Sufi pula sedia mengundur diri kerana baginya bila ibu bapanya sudah pergi bermakna tiada lagi hati yang perlu dijaga. Ha, waktu ni baru si Rain tu tak senang duduk. Angau pada isterinya mengalahkan rasa angau pada Lia dulu. Paling kuingat masa doktor lelaki cek degupan jantung Sufi, ketekunan doktor itu saja dah berjaya membangkitkan rasa cemburu di hati hahaha

Yang pastinya ending kelihatan manis sekali. Suka sangat! Sebagai penulis baru, aku kira ini adalah buah tangan yang amat bagus. Lain daripada yang lain :D Ada masanya terasa penulis ini combination of two writers; Hlovate yang santai dan sempoi dengan Kak Su yang manis berpuitis. I’m looking forward your next novel :))

Happy reading (^-<)

Jumaat, 8 Oktober 2010

Jauh Kau Pergi

10:50 PG 14 Comments

JUDUL: JAUH KAU PERGI
PENULIS: DHIYA ZAFIRA
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Sejujurnya aku beli novel ni ketika nak menanti hujan reda. Itu kerana ketika mahu pulang dari JJ Maluri, hujan turun selebat-lebatnya. Tiada pilihan aku angkat kaki ke MPH. Tak terlintas langsung nak membeli sebab dua hari sebelum tu aku dah borong novel hahaha Tapi dari langsung tak buat apa, aku pun capai JKP kerana cover yang comel tu. Namun sebaik sahaja mula membaca aku tak dapat nak elak dari terus melekat dengannya. Jarang sebenarnya aku berjumpa dengan genre romance-thriller. Jadi pastinya aku sungguh tertarik dengan karya DZ.

Afiqah Najwa [Afi] adik kembar kepada Kapten Najmi Hariri [Jimmy]. Mereka berdua mempunyai teman rapat iaitu Haiyan Rifqi [Rif], Eddi, Lukman dan Helmi. Masing-masing sudah berkerja dengan pihak ATM. Cuma Afi je yang jadi pustakawan. Kematian Najmi membuatkan Afi hilang arah. Dia dah tiada sesiapa nak menumpang kasih apatah lagi kedua ibu bapanya sudah meninggal dunia. Dari seorang yang ceria Afi kini jadi sangat sensitif.

Disebabkan kematian Jimmy yang secara tiba-tiba, Afi sukar menerimanya. Rif pula dan teman mereka yang lain mula syak sesuatu. Ada yang tidak kena dengan kematian Jimmy. Apatah lagi Rif mula rasa Afi juga diancam bahaya. Mereka berempat berusaha melindungi Afi. Tapi Afi ni kalau nak tahu degil juga. Orang dah pesan jangan ke mana-mana seorang diri, dia main belasah je. Sudahnya Rif juga yang susah. Ingat lagi scene Rif menyelamatkan Afi. Dia bawa Afi terjun dari apartment 10 tingkat dengan cara rappelling malam-malam buta. Gila lah! Afi pula kerjanya asyik nak melawan. Tapi aku memang rasa tak boleh bla la bila membayangkan Afi dipaksa terjun dengan keadaan pakai seluar tidur gambar Popeye tu hahaha

Satu-persatu cubaan cuba membunuh Afi dapat ditangkis oleh Rif. Tetapi dia gusar lagipun mereka bukannya mahram. Rif mengambil keputusan untuk mengahwini Afi. Sebenarnya masa tu pun Rif macam tercabar bila tengok ada kawan lelaki pejabat Afi yang cuba mengurat Afi tu. Tetapi macam Rif aku pun rasa tiada lelaki lain yang lebih sesuai daripada diri Rif sebenarnya. Sebab musuh yang nak membunuh Afi ni memang sangat-sangat bahaya lagi kejam.

Perkahwinan yang dibina atas dasar itu sebenarnya rupanya hanya mencelarukan perasaan masing-masing. Rif ni dulu pernah bertunang tapi tunangnya meninggal dunia. Disebabkan itu dia rasa dia tak akan pernah dapat mencintai Afi lagi. Namun tidak pada Afi. Dia pula sebenarnya pernah ada rasa suka pada Rif waktu mereka remaja lagi. Cuma orang lain tak tahu saja.

Plot-plot seterusnya lebih kepada rasa Afi terhadap Rif. Bagaimana hidup mereka setelah berumah tangga. Dan juga misteri tentang kemunculan Cougar yang gila punya kejam. Cubaan Cougar dalam nak membunuh Afi sering saja tersasar disebabkan Cougar tak sanggup apabila melihatkan wajah polos Afi.

Kalau nak tahu, kematian Jimmy sebenarnya bersangkut-paut dengan Tengku Azhar. Ada rahsia sulit Tengku Azhar yang disimpan oleh Jimmy. Dan disebabkan Tengku Azhar yakin yang rahsianya sudah berpindah pada Afi, dia menjadikan Afi pula buruannya. Klimaks pastinya di saat Afi diculik oleh Tengku Azhar. Apa kesudahannya? Dapatkah Rif menyelamatkan Afi dan juga kandungannya? Dan siapa sebenarnya Cougar tu kan? Pastikan anda semua mencari novel ini tetapi macam biasa jangan risau sebab Alaf 21 memang pasti akan kasi happy ending buat para pembacanya :D

Tetapi aku rasa ada sedikit kesalahan di muka awal, ada typo. Sepatutnya bukan OC [pegawai pemerintah; level Kapt/Mejar] tetapi CO [pegawai memerintah; Lt Kol]. Harap diperbetulkan bila diulang cetak nanti. Apa pun karya terbaru penulis ni dah berjaya buat aku nak pergi cari novelnya yang terdahulu. Nasib baik cuma ada 3 buah, kiranya sempat lagi nak dicari buat koleksi :))

Ps: Aku sudah jatuh cinta pada Komando hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Isnin, 27 September 2010

Tiada Yang Kedua

12:52 PTG 2 Comments

JUDUL: TIADA YANG KEDUA
PENULIS: SANIA YASMIN
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Dalam novel pertama Sania Yasmin bersama Alaf 21, masih lagi mengekalkan kisah cinta romantis. Hairan juga pada mulanya melihatkan nama penulis, lepas tu bila diteliti barulah tahu ohhh… Kak Sarnia rupanya! :))

TYK kisah kahwin paksa. Siapa yang suka genre ini pastinya boleh membelinya sebagai koleksi. Tetapi bagi aku, kisah DDI lebih memorable. Plot dalam DDI lebih menarik dan lebih kuat tetapi cerita ni pun boleh tahan juga.

Shira berkahwin dengan pilihan keluarganya. Sebagai anak yang baik, dia gembira dengan perkahwinan itu walaupun tak kenal langsung dengan pasangannya. Padanya apa saja yang menggembirakan ibu bapanya, dia akan rasa gembira. Shira ni kiranya family type dan dia tersangatlah rapat dengan kedua ibu bapanya.

Tetapi hati Shira hancur bila mengetahui yang Imran; suami yang baru saja menikahinya tak pernah setuju dengan perkahwinan mereka. Semuanya dibuat kerana ayah dan ibunya. Malam pertama yang diharapkan sebaliknya dia diberitahu yang Imran akan menceraikannya selepas 2 tahun kerana Imran sudah punya pilihan hati.

Hati mana yang tak terluka mendengarkan pengakuan sang suami? Namun Shira masih menjalankan tugasnya sebagai isteri dengan sebaik mungkin. Tetapi dia seboleh mungkin mengelak daripada terlalu rapat dengan Imran. Dia tak mahu menjalinkan sebarang perhubungan dengan Imran.

Sepanjang tempoh mereka berkahwin, Imran mula menyedari akan kebaikan isterinya. Dia mula membandingkan isterinya dengan Niza; kekasih hatinya yang lebih kaya dan manja. Nampaknya Shira menang dari setiap segi. Disebabkan itu Imran cuba mengubah pendiriannya. Dia mula belajar untuk menerima Shira sebagai isteri. Shira dipikat dan dicurah kasih sayang sepenuhnya.

Niza yang kecewa mencari Shira. Sengaja mempergunakan cintanya untuk mengugut Shira. Antara percaya dengan tidak, rupanya 2 tahun seperti yang dijanjikan sudah tiba. Shira berperang hebat dengan perasaanya, makin keliru. Dalam diam dia lebih rela pergi kerana tak sanggup mendengar lafaz perpisahan yang bakal Imran ucapkan.

Imran yang terlalu menyayangi Shira terdesak untuk mencari isterinya. Perasaan bersalah dan kesal yang menggunung apatah lagi Shira ketika itu masih lagi dalam keadaan sedih kerana kehilangan ibu dan ayahnya. Nasib Imran baik kerana mempunyai adik ipar yang cukup memahami. Shira ditemui dan Imran berjanji yang tiada lagi Niza dalam hubungan mereka.

Kebahagiaan pasangan ini sukar bertahan lama kerana sikap Imran yang terlalu cemburu. Cemburu butanya menyebabkan Shira mula menjauh dan akhirnya sekali lagi Shira pergi meninggalkan Imran. Kali ini Imran semakin parah kerana perginya Shira bukannya seorang malah membawa anak mereka sekali.

Bagaimana kesudahan kisah Imran-Shira? Siapa pula Rizal yang menjadi papa pada Rina; anak Shira? Ha, kenalah cari dan baca novel ni :P

Happy reading (^-<)

Rabu, 22 September 2010

Gelak Tergolek

3:59 PTG 2 Comments

JUDUL: GELAK TERGOLEK
PENULIS: WANN AZLAN
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Kali pertama seingat aku membaca cerita berentak komedi ringan ini. Sekali-sekala membaca cerita yang ringan dan tiada langsung konflik yang akan membuat anda nak baling buku menyeronokkan juga. Tak dapat dinafikan senyuman sentiasa saja di bibir bila membaca bait-bait tulisan penulis baru ini. Cuma rasanya elok berhati-hati dengan lawak-lawak splastik kerana ia akan membuatkan pembaca bosan membacanya berulang-kali.

Kisah ini memaparkan kisah cinta mamat sengal bernama Rahman yang jatuh cinta dengan Maimun. Pelbagai kisah lucu yang terpaksa dilalui Rahman ketika bercinta dengan Maimun. Sebelum dia berjaya berkahwin dengan Maimun, Rahman juga terpaksa berdepan dengan pelbagai karenah bakal mentuanya; Pak Brahim. Azimat terbaik ketika nak bertemu dengan bakal mentua – sila jangan menipu! hahaha :P

Mujur saja jodoh pasangan ini kuat. Mereka disatukan juga. Majlis pertunangan heboh dengan sesi berkejaran dengan itik-itik hahaha Belum masuk part Mak Hendon yang sibuk menyarungkan cincin tanda ke jarinya sendiri dan kemudiannya gagal untuk melucutkannya. Aduhai… ada-ada saja kisah keluarga ni.

Di saat akhir akad nikah tu aku rasa yang paling mencuit hati. Memang tak pernah dibuat orang je. Mungkin rasa gabra yang teramat sangat menyebabkan Rahman gagal melafaz akad dengan betul. Berpeluh-peluh ketiak tetapi tetap gagal. Kasihan Rahman! Boleh pula tu salah sebut hahaha

Kisah lucu mereka tak tamat di situ. Selepas berumah tangga Rahman pula perlu menyesuaikan diri dengan keluarga isteri tercinta. Baca kisah ini untuk tahu bagaimana caranya Rahman untuk menangani bapa mentuanya dan adik ipar ciliknya; Imi yang begitu keletah dan pintar. Juga kisah Rahman dengan penduduk kampung isterinya. Pastinya anda akan tersenyum sendirian bila membaca kisah selanjutnya :D Kisah ini juga tak dapat lari dari menceritakan hubungan mesra dan intim pasangan yang baru berkahwin. Menggunakan laras bahasa yang berkias masih boleh diterima pakai. Cuma rasanya tak enak bila ia turut dijadikan satu bahan lawak.

Sesuatu yang menarik dari KN. Lain daripada yang lain dan pastinya cerita komedi ringan ini boleh menarik perhatian para pembaca yang inginkan sesuatu yang baru dalam dunia novel. Memang ada banyak kelonggaran, namun sebagai karya pertama tulisan penulis baru ia masih menarik untuk dibaca. Lagipun tak salah membuka peluang pada penulis baru. Dari langkah pertama, mungkin saja mereka bisa melangkah lebih jauh dengan adanya sokongan para pembaca.

Aku terima nikahnya Siti Maimun binti Ibrahim dengan mas kahwinnya tiga puluh rakaat tunai – Rahman

Tiga puluh ringgit! Bukan tiga puluh rakaat. Orang sembahyang terawih pun tak sampai tiga puluh rakaat –
Tuk kadi [Blurb novel]

Happy reading (^-<)

Selasa, 21 September 2010

Datang Dengan Indah

9:54 PG 0 Comments

JUDUL: DATANG DENGAN INDAH
PENULIS: SARNIA YAHYA
TERBITAN: FAJAR PAKEER SDN BHD



~ Rasaku… ~

DDI ni macam kisah kahwin paksa juga. Mana taknya si adik kena menggantikan tempat sang kakak yang lari daripada majlis kahwinnya sendiri. Yang pelik tu kakak tu nak kahwin dengan pilihan hati sendiri bukan kerana kahwin aturan keluarga. Sebagai anak yang baik; Ardini rela berkorban demi menyelamatkan maruah keluarganya. Majlis perkahwinan antara Ruzana dan Izzuddin masih diteruskan cuma pengantin perempuannya saja yang sudah bertukar. Rela dalam paksa Izzuddin menerima Ardini sebagai isterinya.

Perkahwinan tanpa cinta memang menyukarkan. Apatah lagi sikap Izzuddin yang acuh tak acuh dengan kehadiran Ardini sebagai isteri. Dia menyimpan dendam. Kakak dan adik sama sahaja. Suka menyakitkan hati dan menyusahkan. Namun tidak pula pada Ardini. Hatinya dibuka sedikit demi sedikit. Pasrah dengan ketentuan, dia mula belajar menerima hakikat. Belajar untuk menyayangi dan menyintai suami sendiri.

Mujur saja pasangan ini duduk bersama keluarga Izzuddin, makanya ada juga tempat Ardini berkongsi rasa. Ibu mentuanya memang menyenangi kehadiran Ardini. Seboleh mungkin dia menjaga Ardini. Cuma dia terkilan kerana Izzuddin tak pernah cuba membuka hatinya untuk mengenali Ardini. Dan permintaan Ardini yang inginkan dirinya dilepaskan memang amat mengejutkan. Tak disangka ada perjanjian itu antara Izzuddin dan menantunya. Izzuddin berjanji akan menceraikan Ardini selepas sahaja Ardini tamat belajar.

Izzuddin mula menyedari sesuatu. Usia perkahwinan dengan Ardini sudah menginjak lima tahun. Sedar yang janjinya dulu pada Ardini harus diselesaikan. Namun jauh di sudut hati ada rasa yang tak enak. Dia tak dapat menipu diri yang dia tak mampu melafazkan talak pada Ardini. Apatah lagi keprihatinan Ardini yang menjaganya ketika dia sakit membuka matanya. Hatinya cair dengan kebaikan dan ketulusan Ardini. Dia tahu Ardini tak salah. Dia saja yang buta dalam menilai permata di depan mata.

Kebencian yang ditanam selama ini bertukar menjadi cinta. Namun macam-macam cara yang harus Izzuddin lakukan untuk menambat kembali hati seorang isteri. Payah sebenarnya nak mencapai kembali cinta Ardini apabila si isteri pula yang membenci. Tetapi hati perempuan Ardini mula terusik. Cinta yang disangkanya sudah pergi mula bertamu kembali di hati. Akhirnya dia mengalah. Akur kerana sesungguhnya dalam hati Ardini, sudah terpahat nama Izzuddin.

Kemunculan Ruzana ketika pasangan ini sedang berbahagia mengusik rasa. Ruzana iri hati dengan kemesraan Ardini dan Izzuddin. Ruzana bertekad untuk mengambil haknya kembali. Dah tak betul agaknya si Ruzana ni! Dia yang tinggalkan Izzuddin ada hati pula nak kata yang Ardini merampas haknya? Aduhai… kasihan Ardini! Izzuddin pun satu tak reti-reti nak jaga hati isteri sendiri. Makanya bagaimana kisah cinta Ardini dan Izzuddin? Terus mekar mewangi atau kecundang dengan kehadiran bekas kekasih?

Happy reading (^-<)

Selasa, 7 September 2010

Eid Mubarak

9:35 PG 2 Comments
EID MUBARAK
 
SALAM LEBARAN

 

Semoga Aidilfitri kali ni diberikan 1001 rahmat & keberkatan-Nya... InsyaAllah
Ribuan kemaafan andai ada salah & silap :D
Gobokairina akan bercuti hampir 2 minggu.
Jumpa kamu semua selepas itu. Jaga diri semua :D


Ps: Jemput datang beraya ke rumah :))

Happy reading (^-<)

Isnin, 6 September 2010

Curahan Cinta Niagara

11:37 PG 0 Comments

JUDUL: CURAHAN CINTA NIAGARA
PENULIS: MAYA IRIS
TERBITAN: PTS LITERA UTAMA SDN BHD


~ Rasaku… ~

Kita sering kali bertanya, "Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?"
Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
Surah al-Baqarah, ayat 216

Membawa kita mengenali Mira Zahila[Mira]; gadis manis yang ceria orangnya. Mudah berkawan tetapi sukar dijebak ke alam percintaan. Ketika menuntut, dia bertemu Faris. Jejaka playboy itu mula sukakan Mira bila melihatkan si Mira yang umpama jinak-jinak merpati. Lama-kelamaan hatinya jatuh cinta pada Mira.

Faris mengajak Mira berkahwin namun Mira menolaknya. Kecewa dengan itu dia berpindah ke universiti baru. Faris membongkar satu rahsia hidupnya, dan setelah Mira mengetahuinya dia bertindak menjauhkan diri. Faris yang kecewa mula kembali pada rutin lamanya. Mujur ada Amir dan Dina yang banyak membantunya.

Tetapi kecelakaan yang mengakibatkan Faris lumpuh separuh badan menyebabkan Mira rasa bertanggungjawab. Dia bersetuju berkahwin dengan Faris. Mereka berdua selamat diijabkabul dan pulang ke tanah air. Di rumah keluarga Faris, Mira diuji dengan ibu mertua yang tidak menyenangi kehadirannya. Mira pasrah. Rumah tangga yang diimpikan tidak menjadi kenyataan. Faris mudah naik angin, panas baran dan payah benar dilentur. Namun berkat doa dan ketabahan Mira sebagai isteri, Faris mula berubah sedikit demi sedikit. Alhamdulillah, Faris sempat bertaubat.

Di saat-saat menemui ajal, Faris mewasiatkan agar Mira dikahwinkan dengan Farhan; abangnya sendiri. Farhan menerimanya dengan penuh lapang dada kerana telah lama dia menyimpan perasaan kepada Mira meskipun ketika itu Mira telah menjadi adik iparnya. Tetapi ungkapan 'terlanjur' yang ditulis Faris telah menyebabkan Farhan mencurigai ketulusan Mira. Disebabkan tidak mahu membuka aib suaminya yang telah meninggal dunia mengambil keputusan untuk berdiam diri dan mempertahankan dirinya dari tuduhan berzina oleh Farhan.

Mira dan Farhan dikahwinkan mengikut apa yang telah diwasiatkan. Masing-masing berusaha mencari nur dalam rumah tangga mereka. Suka dengan cara Mira mendekati suaminya. Dia berusaha memujuk dan mengajak Farhan berbual-bual dengannya. Permintaannya untuk membelikan barang tiap 3 hari sekali membuka jalan agar mereka berdua saling bertegur sapa. Bila diingatkan balik, kisah Mira yang terjun tingkap dan lari dari hari pertunangannya dengan Farhan memang sangat lucu. Comel je!

Menggunakan ‘Aku dekat, Kau dekat!’ – itu mantera cinta terhebat hasil dari hati suci Mira sebagai isteri.

Apakah kesudahan cerita ini? Mampukah Farhan membuktikan cintanya sehebat curahan Niagara? Siapa pula Azrin yang muncul di akhir cerita yang menyebabkan rumah tangga Mira dan Farhan di landa badai? Sila dapatkan novel ini :D

Happy reading (^-<)

Jumaat, 3 September 2010

Candal

10:30 PG 2 Comments

JUDUL: CANDAL
PENULIS: SITI JASMINA IBRAHIM
TERBITAN: PTS FORTUNA SDN BHD



~ Rasaku… ~

Membaca novel pendek ini sedikit mencabar. Laras bahasa yang digunakan mungkin agak sukar untuk aku hadamkan. Memerlukan ketelitian namun tidak pun mematahkan semangat aku untuk meneruskan pembacaannya.

Sebuah cerita thriller yang begitu mengesankan. Plot-plotnya kemas dan isinya padat. Membuatkan aku terus terpaku dan tak mahu berpaling daripadanya. Membawa kita mengintai kehidupan Kampung Pualam yang dihantui dengan sumpahan si Candal. Penduduk mengatakan tempat itu disumpah semenjak berlakunya pembunuhan seorang pelajar perempuan dua tahun sebelumnya. Kematian demi kematian. Pembunuhan demi pembunuhan yang serupa berulang.

Daeng dan Emilia pernah merasakan 'sesuatu'. Dilanda permainan emosi yang maha hebat di awal-awal sesi pendaftaran mereka di institusi tidak jauh daripada kampung tersebut. Namun akal menyangkal. Mungkin itu semua adalah ilusi semata-mata. Baik Daeng mahupun Emilia menyepikan diri. Endah tak endah dengan kejadian itu.

Abang Daeng, Dahri, pelajar tahun akhir berhasrat menjadikan sumpahan itu sebagai projek tahun akhirnya. Niatnya ingin membongkar rahsia di sebalik pembunuhan kejam Julia, mangsa yang dibunuh secara kejam oleh Candal. Dahri dan kekasihnya; Sara mengajak Daeng membantu mereka.

Pada mulanya Daeng enggan. Namun desakan abangnya itu tidak mampu dielak. Daeng meminta bantuan teman sekuliahnya. Emilia, Zaria, Fatin, Dayang dan Rabihah teman sekelas dalam bidang ekologi dipelawa. Dahri yang bertindak sebagai ketua kumpulan begitu bersemangat. Dia memang mahu menyelesaikan kes yang tergantung sejak dua tahun yang lalu.

Namun kematian Fatin ketika sesi itu menggemparkan semua. Cara pembunuhan Fatin memang saling tak tumpah dengan Julia. Insiden itu membuatkan ahli-ahli kumpulan mula merasa bimbang. Ada sejarah lama yang disembunyikan oleh orang kampung tersebut. Rabihah meminta projek itu dihentikan. Amaran daripada pakciknya masih kuat di ingatan. Dahri menolak. Semangatnya begitu berkobar-kobar untuk mencari petunjuknya.

Umpama sumpahan yang mengekori mereka semua, Dayang pula yang ditemui mati. Diikuti dengan pembunuhan Sara di depan mata Dahri. Kini nyawa masing-masing terasa di hujung tanduk. Siapa sebenarnya pembunuh bersiri itu? Dan siapa pula Candal? Mari susuri sumpahan Kampung Pualam yang penuh dengan tanda tanya. Mungkin saja anda dapat menyelami permainan misteri yang dititip oleh si Candal.

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)