Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Khamis, 28 September 2017

Haipp!! Jangan Jadi 1/2 Muslim

10:21 PG 0 Comments
Haipp!! Jangan Jadi 1/2 Muslim
Ilustrasi oleh Bophairy

ISBN: 9789671264195
Penerbit: Humaira Bookstore
Tarikh Terbit: Julai 2015
Halaman: 120
Harga: RM8.90

~ Rasaku… ~

Aku baca tak sampai sejam. Ya, aku pun rasa hairan haha :P

Full review: 28/09/2017

Comel.
Ringkas.
Berisi.

Hmm, bukan mudah nak tarik pembaca untuk menyelongkar isi buku beragama. Ya, aku akui itu. Dan, untuk itu aku suka dengan apa yang sang ilusrator ini lakukan. Lakaran yang simple tapi isinya sungguh mendalam -- sedang kau gelak, tetiba terasa ada yang menikam tepat di kalbu.

Pakchu: Tapi Achu bukan Nabi Ngah… susah Achu nak maafkan orang macam tu.

Kakngah: Nabi yang begitu mulia di sisi Allah pun mampu memaafkan orang, takkan kamu tak boleh? Kamu lagi hebat dari Nabi ke Achu? [halaman 44]

Seterusnya? Sila baca sendiri.




Happy reading (^-<)

Haq II

10:18 PG 0 Comments
Haq II
Dhiya Zafira

ISBN: 9789671431320
Penerbit: Poreng Kertas Publication
Tarikh Terbit: 2017
Halaman: 348
Harga: RM56 (Harga Kombo #Yana)

~ Rasaku… ~

Aku ulang baca Kief hanya kerana nak dapatkan mood Haq. Patutnya aku ulang baca Antologi Cinta Dia. Bukan apa, suka untuk aku katakan kalau berbanding Kief, Haq II ternyata lebih aksinya. Kudos DZ! Terasa seperti beliau ‘mendengar’ luahan hati ceq seusai baca Kief dulu. Ecehhh… perasan haha.

Cuma sayang, cover depan yang lawa dicacatkan dengan spot UV  yang lari. Alaaa… kalau ikut ‘spesifikasi’ aku dah reject awal-awal buku ni. Tapi, bersyukur sangat tiada masalah dalam isinya, semua helaian mencukupi. Jadi aku pejam mata saja. (Ok, hal cover pun ceq over tau haha. Ni masalah aku yang bekerja di bahagian penerbitan, sampai kulit pun aku teliti *wink*)

Ok, berbalik pada isi cerita. Gilaaaaaa. Memang tak boleh duduk senang aku dibuatnya. Haq ni kalau aku kategorikan lagi brutal la daripada watak-watak DZ sebelum ni. SANGAT brutal ok. Dan, sampai hati aku kata tolonglah jangan buat watak dia kerja dengan orang jahat haha *sengal*

Aku sangat suka dengan watak Haq-Alin. Sama-sama sepadan. Seorang dah hilang rasa, yang seorang lagi tu memang langsung takde ‘rasa’. Eh! Tak juga bila Haq dah masuk frasa jatuh cinta, dia dah penuh perasaan hihi. Dan watak Daniel tu memang dilakar dengan sangat baik. Nampak la sisi lain Daniel dalam kisah SDN.

Dan, jujurnya berbanding novel sebelumnya, aku kira ini memang yang paling mendebarkan. Paling matang aku kira sebab cukup dengan serba-serbinya. Pastinya pengalaman DZ di Turki diadaptasikan dengan baik untuk kisah Haq-Alin di sana. 

Senang cerita aku suka Haq II. Menjawab persoalan aku tentang dirinya dalam cerpen sebelum ini. Bias? Hmm… mungkin. Tapi sebenarnya kita kekurangan penulis yang mampu menghasilkan genre sebegini. Jadi kalau ada, marilah kita meraikannya.

Ps: Tiba-tiba ‘nampak’ Hayat. Ehhhh… terus rasa tak sabar nak tunggu Eddie hehe :D
Pss: Kak, kalau saya request kisah Mike, boleh tak? *kelipmatacomel*

Psss: Akhirnya lengkap sudah koleksi DZ, tinggal buku SDN untuk diresensikan (ke ada buku lain ya yang aku lupa review? Haha). 

Sunan Cinta Nan Sakti

10:11 PG 0 Comments
Sunan Cinta Nan Sakti
Ramlee Awang Murshid

ISBN: 9789678606387
Penerbit: Alaf 21 - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: November 2015
Halaman: 662
Harga: RM30

~ Rasaku… ~

Aci tak kalau aku ulang baca kesemua siri Sunan yang lain? Haha.. Ya, memang itulah yang aku rasa bila tamatkan siri yang terakhir [harapnya ini memang yang terakhir] ini. Tapi dek terkenangkan buku yang berderet dalam gobok aku pendamkan dulu. Lagipun buku ini aku peram hampir 2 tahun [Haaa… Nampak tak betapa peram dan aku sukar dipisahkan haha :P], makanya aku berazam untuk tidak berbuat begitu pada buku-buku lain juga ahaksss

Buku ini pelengkap pada kesemuanya, tapi aku kira ia adalah kesinambungan yang terbaik buat SunanNaggroe Sang Kembara. Ia menjawab hampir keseluruhan apa yang aku mahukan daripada buku sebelumnya. Syabas RAM. Cuma, ada sesetengah part yang seperti ada yang tidak kena, namun aku masih enjoy membacanya. Dan, twist tentang Seroja itu sangat aku suka. Yayyyy.

“Sebagai manusia... aku sayang padamu.” -- Rupanya di sini lah mulanya. Bagaimana Sang Ratu bertemu si Sunan. Namun, ianya ‘dipadam’ dalam minda masing-masing di akhirnya. Aku boleh kata ianya tidak pernah aku jangkakan. Tahniah RAM.

Tak mahu cerita lebih kerana aku senang dengan kesemua yang ada. Debaran yang menemani sepanjang tempoh pembacaan. Apatah lagi dapat berkenalan dengan Sirangka. Aku mengharapkan agar ada hidayah untuk bangsanya.

Untuk kesekian kalinya, ketika tiba di perenggan ini, aku masih berkira-kira untuk reread siri Sunan haha. Dan, jujurnya Sunan akan kekal sebagai watak laksamana yang hebat di hati, watak yang tak akan pernah dilupai.  

Ps: Fong Sai Lam itu banyak kali aku baca sebagai Fong Sai Yuk haha.


Happy reading (^-<)

Lengloi

10:08 PG 0 Comments
Lengloi
Maria Kajiwa

ISBN: 9789674462154
Penerbit: Buku Prima - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: September 2015
Halaman: 496
Harga: RM21

~ Rasaku… ~

Oh, myyyyy! I don’t like the cover haha. Ni kalau nampak muka depan terus rasa nak tutup buku haha.

Good job MK. Apa yang harus aku kata. Cerita seperti ini memang ‘makanan’ beliau. Tiada apa yang kurang cuma ya, kerana aku sudah dapat mengagak siapa ‘Lengloi’ tu di awalnya, jadi bintang berkurang satu.

Namun, ianya masih tidak mengecewakan. Genre seram/misteri ini masih berjaya mengikat aku ke titik penamatnya tanpa perlu melangkau pembacaan. Apatah lagi aku cukup bersemangat mahu merungkai rahsia di sebalik kedai bernombor 55 itu.

Jalan cerita disusun dengan teratur, tidak terlalu terburu-buru. Masing-masing akan sama-sama terasa seramnya. Dan, dek kerana mahu menonjolkan plot masa yang berbeza, penulis akan mencatat tarikh dan masa di awal setiap bab. Jadi tidak akan berlaku kekeliruan.

Dan, bila rahsia kematian itu diketahui, tidak dapat tidak aku turut merasa akan kesakitannya. Ngerinya dilapah hidup-hidup. Oh, Tuhan! Memang manusia itu lebih kejam daripada haiwan. Kasihannya Suzy.

Penutupnya aku cukup lega, puas hati. Semua yang terlibat sudah menerima balasannya. Adilkan percaturan Tuhan? Cuma ya, kita ini ada masanya cepat sangat mengalah, berputus asa dengan dugaan yang mendatang. Hidup perlu senantiasa percaya, tanam dalam hati, bulatkan keyakinan --  Tuhan bersama si dia yang teraniaya.

Sedikit nasihat, mungkin elok kalau tidak dibaca di tengah malam. Bukan apa, takut ada yang memerhati! Jaga-jaga! Haha :P


Happy reading (^-<)

No. 23

10:07 PG 0 Comments
No. 23
Packy Sidique

ISBN: 9789670508
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Januari 2015
Halaman: 764
Harga: RM28

~ Rasaku… ~

Setelah Bougainvillea, aku memang ternanti-nantikan karya penulis ini. Ternyata novel No. 23 ini tidak mengecewakan.

Aku suka:-
1. Inspektor Sahab [ASP Akmal] yang perasan kacak dan si April yang garang. Kedua-duanya ada tarikan tersendiri. Berlawan cakap [gaduh] dengan loghat Penang-Kelantan memang comel tauuuu. Hiks.
2. Plot cerita yang saspens dan misteri. Ehhh, ni memang kesukaan aku sebenarnya. Jadi mungkin akan ada bias bila aku berikan rating haha.
3. Lawak spontan. Kali ni aku rasa ianya menjadi dengan sendirinya, tersengih-sengih baca. Begitu juga dengan cara si ASP Akmal yang tiba-tiba boleh boleh ’mengayat’ si April. Cia..cia sangat haha.
4. Jalan cerita yang tak rushing. Aku suka bila penulis menyusunnya satu persatu, membuatkan kita yang membaca saling merasa debarannya. Dan bila di akhir cerita, haaa… masing-masing ternganga. Oh, dia rupanya!
5. Hubungan April-Ti’ah sangat manis. Membawa makna sahabat itu biar sampai ke syurga. Saling berpesan ke arah kebaikan dan si dia yang memberikan bahu kepada teman tika lelah dan putus asa.

Terima kasih untuk si cameo Hakimi. Dah nak kahwin ya. Tahniah! ;))

Sememangnya buku PS kali ini lebih well-prepared. Ada unsur debar, geram, kelakar, ada juga rasa sedih yang bertandang dan isinya tidak ditampal tazkirah, sebaliknya ia diadun dengan teliti. Secukup ‘rasa’. Kudos!

Makanya untuk kesemua ‘rasa’ yang aku dapat usai menutup novel ini, aku dengan besar hati bagi 5 Ha. Yayyy!


Happy reading (^-<)

Nikahi Aku Kerana Dia

10:03 PG 0 Comments
Nikahi Aku Kerana Dia
Teja Elliza

ISBN: 9789670707099
Penerbit: October
Tarikh Terbit: Mac 2014
Halaman: 673
Harga: RM26

~ Rasaku… ~

Aku suka:-

  1. Nama watak -- Tuah, Jebat, Lekir, Kasturi.. si Lekiu mana? Haha. Mahal tau nama-nama ni. Klasik sangat.
  2. Strong bonding antara adik-beradik, saudara-mara. Boleh rasa betapa eratnya hubungan mereka, malah setiap seorangnya baik karakter abang, adik, kakak dilakar dengan baik.
  3. Makcik Wok. Okay, ini legend haha. Tahniah sebab penulis berjaya ‘cipta’ watak yang akan paling diingati usai menutup buku ini.

Cuma mungkin bila dimuatkan terlalu ramai watak, ceritanya jadi hilang fokus. Aku sendiri jadi ‘penat’ tengok watak-wataknya yang ada pelbagai konflik. Macam tonton sinetron pula.

Dan, kasihan pada Maryam Darleena [Mar]. Kita sudah kenal anak kita itu bagaimana perangainya, tapi tup tup datang masalah, cepat pula kita salahkan anak kita. Tak cuba selidik dulu ke apa? Doktor pun main sebarang je. Haishh…

Tak lupa, terima kasih juga sebab berjaya buat emosiku turun-naik dengan si Tuah Ithar tu. Fuhhh… memang ‘bertuah’ betul mamat ni haha. Nasib watak novel je, kalau depan mata dah selamat kena luku.

Tetapi secara keseluruhannya aku masih senang dengan kisah ini. Plot diatur dengan baik, gaya bahasa yang santai dan ada lawaknya mengenangkan tragedi Makcik Wok haha.


Happy reading (^-<)

Comolot

10:02 PG 0 Comments
Comolot
Hilmi Lona

ISBN: 9789670954561
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Terbit: Julai 2016
Halaman: 326
Harga: RM21.90

~ Rasaku… ~

Not so bad.
Lama tak baca buku keluaran Fixi, dan aku pilih ini kerana tajuknya. Teringat masa belajar dulu, kawan-kawan suka guna istilah comolot ni -- melambangkan betapa ‘geng’nya mereka.

Aku suka dengan idea penulis. Ingat senang nak gabung manusia dan segala jenis entiti paranormal lain? Bravo!

Plotnya mengisahkan dunia si manusia biasa, Kerabat Dia Pandora dan Puaka (makhluk alam ghaib). Dan, jangan lupa si Komolot. Eh, ni watak penting tau! Ketiga-tiganya dijalin dengan kemas walaupun ramai sangat karakter yang diketengahkan. Cuma, mungkin ada masanya keliru kerana terdapat selingan imbas kembali di antara bab.

Aku suka watak Che Baya tu. Lagi-lagi bila sampai dia dipanggil Nenek Kebayan. Laaaaaa *wink*. Kisah anak-anaknya pun menarik. Memang kena baca sampai habis. Cuma awal-awal tu, hmm… memang buku Fixi sangat. Nak buat bagaimana. Tapi aku kira kalau tiada pun, ianya tak mencacatkan cerita ini.

Tapi ya, ada beberapa persoalan yang aku musykil (atau ada yang aku terlepas pandang). Contohnya:-

  1. Anak Che Baya tu, aku rasa dia tak mati. Tapi mana?
  2. Kisah Fairuz [baca: Zee]. Wataknya ‘muncul’ tiba-tiba saja. Asal-usul tak diperinci dengan lebih jelas, terutama yang mana katanya benci sangat dengan kaum sejenis yang menjadikan dia begitu.
  3. Asal usul Kerabat Dia Pandora pun tak diceritakan sangat. Bagai manusia biasa, tapi ada kuasa luar biasa.
  4. Dendam Komolot. Ha, ni sebenarnya paling utama, kalau tak memang tiadalah cerita ni, kan?
  5. Watak Mak Emboh tu something sangat. Dia sangat membantu Delima, tapi yang ‘kejahatan’ dia tu... ya ampunnn!

Ending? Haihh.. kena sambung lagi ni. Twist yang buat tak senang duduk haha. Watak Leyla tak kan habis camtu je? Nak tahu juga punca kenapa dia jadi sampai begitu.


Happy reading (^-<)

Cinta Untuk Sedetik Lagi

10:00 PG 0 Comments
Cinta Untuk Sedetik Lagi
Ezza Mysara

ISBN: 9789670246291
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 2012
Halaman: 816
Harga: RM28

~ Rasaku… ~

Gigih aku baca buku tebal ni. *tepuk tangan*

Agak pening juga saat membacanya, bukan apa.. jenuh nak tengok nama heroin. Farafeesa ke Faraneesha haha. Pengsan!

Aku suka cara penulis mengolah kisah kembar seiras ini. Kasih sayang yang kuat mengikat mereka adik-beradik. Part ibu tu ada terasa sedihnya, kasihan sang anak bila disisihkan walaupun ibu mungkin tidak sengaja. Ada kan ibu bapa yang tak reti menunjukkan kasih sayang mereka. Tapi apa pun, tiada ibu yang tak sayangkan anaknya sendiri cuma cara setiap ibu itu berbeza.

Hubungan Ezrakil-Farafeesa pada awal-awal cerita ok, tapi bila dah jadi suami isteri macam out sedikit. Aku la kot rasa begitu haha.

Penyakit SLE Farafeesa habis begitu saja ke? Selepas bersalin ia ‘baik’ sendiri kah? Atau aku ada tertinggal apa-apa nota penting tentang SLE ini?

Keseluruhannya masih ok. Kiranya edisi boleh hadam kerana ini buku pertama EM yang aku baca jadi tiada bandingan dengan novel beliau yang lain. InsyaAllah ada rezeki, akan dicari novel-novel seterusnya.  

Happy reading (^-<)

Isnin, 11 September 2017

Kief

10:48 PG 0 Comments
Kief
Dhiya Zafira

ISBN: 9789671431320
Penerbit: Poreng Kertas Publication
Tarikh Terbit: 2016
Halaman: TBC
Harga: RM38

~ Rasaku… ~

3.5*

Lama tak baca tulisan DZ. Malah yang hat cover hitam tu pun aku langkau semata-mata kerana Kief hoho.

Berbaloi? Ya, alhamdulillah. DZ dan sentuhannya masih memukau seperti dulu. Aku suka kerana kisah garapannya bukan hanya kisah cinta semata-mata. Ada aksi yang terselit yang boleh buat kita yang membaca tak senang duduk.

Tapi, kisah che abang bomba kali ni tak begitu berbisa. Mungkin kerana watak Airina yang paling banyak mendominasi kali ini. Namun ya, nama Kief memang lekat di hati usai membacanya. Adegan cemas bermain api dan air memang terbaik. Tabik abang bomba!

Dan aku suka kisah Airina@Arin walau pada mulanya sedikit bosan dengan Arin yang asyik menangis, sebab tu bukan heroin kebiasaan penulis *wink*. Namun ya Arin cepat bangkit melawan kisah lalu. Di sisi Kief, Arin jadi ‘keras’. Itu aku suka.

Terima kasih untuk nama heroin. Ecehhh… *perasan*
Terima kasih kerana masih kekal DZ yang dahulu, yang mana tak perlukan kata-kata manis atau adegan bergula untuk menampakkan pasangannya bercinta.
Moga DZ terus berkarya. Aku nantikan si Eddie pula :))


Happy reading (^-<)

Lelaki Teragung

10:43 PG 0 Comments
Lelaki Teragung
Hani Fazuha, Farah Husain

ISBN: TBC
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Tarikh Terbit: 2016
Halaman: TBC
Harga: RM28

~ Rasaku… ~

Lelaki Pilihan Terakhir 2
Dah lama tak baca karya HF, jadi aku fikir ia akan buat aku lupa akan karyanya yang terdahulu. Namun ya, HF dan sentuhannya, seperti itulah. Dan, aku tak baca LPT edisi pertama tapi aku boleh agak jalan ceritanya.

Moga terus sukses HF!

Dia… Random Guy 2
Mungkin sebab aku baru tamatkan kisah si Alina-Amzar ini, jadi hati berbunga-bunga pula baca kesinambungannya. Pasangan bahagia yang sukar diganggu-gugat oleh anasir-anasir luar. Konflik yang ada hanya daripada si Alina, buku pertama pun rasanya yang paling banyak masalah adalah si Alina haha.

Senang hati tengok orang bahagia walaupun ianya hanya dalam buku rekaan. Selamat berbahagia ya!


Happy reading (^-<)

Dia... Random Guy

10:33 PG 0 Comments
Dia... Random Guy
Farah Husain

ISBN: 9789671192504
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Tarikh Terbit: Jun 2013
Halaman: 503
Harga: RM23

~ Rasaku… ~

Buku yang diterbitkan 3 tahun sudah.
Jangan tanya kenapa aku baru baca. Aku pok kang hahaha :P

Sweet. Bittersweet.
Aku suka Alina walaupun dia annoying.
Aku suka Amzar si sos salad.
Aku suka the first part, masa awal penulis merungkai hubungan-pasang-surut Alina-Amzar.
Yang paling aku suka -- family bonding, true friendship dalam cerita ini. Lakaran yang cukup indah. Come hell or high water, they will stand still. Together!

Tapi ya, perasaan suka itu tak sampai mengujakan. Mungkin aku ada expectation yang tinggi, jadi ada rasa tak puas usai membacanya.

Apa pun, menghadam DRY ini buat aku rasa mahu membaca tulisan FH yang lain. Lama tak rasa begini. She’s something. Kudos sis!


Happy reading (^-<)

Jangan Biar Dia Masuk

10:32 PG 0 Comments
Jangan Biar Dia Masuk
A. Darwisy

ISBN: 9789674461867
Penerbit: Buku Prima - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Mei 2015
Halaman: 560
Harga: RM31

~ Rasaku… ~

Lama tak baca kisah sebegini. Mana si penulis dapat idea sebegini? Brilliant!

Kalau ikutkan isi ceritanya mudah tapi nampaknya penulis tak menjanjikan ceritanya semudah itu. Aku kagum bagaimana penulis berjaya mengucar-ngacirkan perasaanku, meneka itu dan ini... kasihan pada si dia dan dia. Memang aku tabik spring toing toing hihi.

Aku suka susunan plotnya yang dijalin kemas teratur walaupun berselang-seli antara zaman dulu dan kini. Sama-sama terasa debaran lima sahabat; Maya, Defi, Suraya, Laila dan Rafidah, begitu jua dengan watak Ambarwati, Ambarsari dan tak lupa si Ambarningsih. Tiap wataknya akan beri kesan tak senang duduk selagi tak habiskannya. Percayalah! Satu lagi, penulis juga pandai bermain dengan tiap karakternya. Twist yang menjadi.

Dan, aku juga suka bagaimana kisah si wong menyak ini dikembangkan, dari mula asalnya hingga ke akhirnya. Tapi ya, aku pasti pengakhirannya tak habis di situ. Maka memang kena cari novel keduanya.

Apa pun ini lah kehidupan. Tidak dikatakan seorang beriman kalau tidak diuji. Namun, bila diuji kembali pada Tuhan. Jangan biar kita tergelincir jauh. Ingatan pada diri, lagi-lagi bila dendam kesumat membakar diri. Habis musnah seluruhnya. Berhati-hati ya kawan!

Tok! Tok! Tok!
Sing teka aku kanca
Lawangmu ngakna

Malangnya anda sudah terbaca bait demi bait puisi ini sehingga habis. Ada sesuatu yang telah anda ‘hidupkan’ dalam anda tidak sedari. Anda berani, maka teruskan pembacaan. Jika tidak, andai dengar bunyi ketukan di pintu, JANGAN BIAR DIA MASUK!

Ehem... bagaimana? Bersediakah anda?


Happy reading (^-<)

Tuhan Lebih Tahu

10:30 PG 0 Comments
Tuhan Lebih Tahu
Rose Harissa

ISBN: 9789670718637
Penerbit: Idea Kreatif
Tarikh Terbit: Jun 2016
Halaman: 781
Harga: RM29

~ Rasaku… ~

Edisi baru. Aku suka bau bukunya, kertas kuning yang buat si pencandu buku senyum sampai telinga.

Jujurnya aku kurang menggemari ending. Hati masih senang dengan penamat cerita yang terdahulu. Mungkin kerana Wan Azarel itu lebih ‘tepat’ untuk si Rina, atau mungkin saja aku tidak menyukai Hazry [?], walaupun aku lebih suka cover yang ini haha.

Lain?
Terkedu bila mana buku awal sudah ‘hilang’ di medan GR, sebabnya aku tak rajin nak ulang resensi. Maaf juga, tiada bintang yang akan kuberi. Biar rasanya kekal diam dalam hati saja.

Ps: Ini mungkin bukan review, kerana sudah lama tak berkongsi rasa aku makin hilang kosa kata.


Happy reading (^-<)

Himpunan Puisi Palit Merah Jambu

10:24 PG 0 Comments
Himpunan Puisi Palit Merah Jambu
Aima Chan

ISBN: 9789670707082
Penerbit: October
Tarikh Terbit: 2011
Halaman: 201
Harga: RM22

~ Rasaku… ~

Review pertama walaupun ini naskhah ketiga dalam cabaran GR 2016, dan aku sebenarnya masih berhutang berbelas-belas review 2015 haha *smirk*

Hmm, apa harus aku bilang?
Puisi... yes, it’s not my forte.
Tapi, aku suka puisi. Cuma, mungkin kali ini, kompilasi ini bukan jenis teh yang aku suka. Mungkin, jangkaan aku melebih-lebih. Ya, jadinya aku ‘tersangkut’ antara suka dan tak suka.

Tiada masalah dengan ritma atau apa cuma aku kurang suka bila dalam satu puisi, perkataan bahasa Inggeris dicampur-campur dengan bahasa kita, walaupun sudah di-italic-kan. Tak tahu, mungkin aku saja yang mengada-ngada hal ini. Tapi, itulah... aku rasa bahasa kita sudah cukup cantik seninya, kenapa kita perlu rojakkan dengan bahasa lain? Lainlah, kalau puisi itu ditulis dalam bahasa Inggeris sepenuhnya, aku lebih menggemari begitu.

Beberapa kesalahan ejaan yang mulanya sikit, tapi makin ketara di catatan seterusnya. Sedikit menganggu kosentrasiku. Kemudiannya ada beberapa perkataan yang beri makna berbeza. Misalnya; ‘angels’ dan ‘angles’. Boleh diperbaiki untuk cetakan seterusnya.

Apa pun, aku suka catatan ini. Bagai kena dengan situasi diri;

 
Himpunan Puisi, Catatan Peribadi  

Mimpi Mimpi besar wahai khalifah di Bumi yang nyata 
Walau impian kau setinggi Puncak Mandala 
Dan kau hanya 154 sentimeter sahaja.

Dan, terima kasih sebab berjaya buat aku google apa itu – mini cut out / smocked & mini night skirt haha.

Happy reading (^-<)

Bendera Di Atas Bukit

10:12 PG 0 Comments
Bendera Di Atas Bukit
A. Samad Said

ISBN: 9789675136733
Penerbit: PTS Fortuna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 2010
Halaman: 80
Harga: RM9

~ Rasaku… ~

Cover comel.
Cerita comel.

Runding.
Runding.
Runding.

Ha, nampak tak betapa pentingnya perkataan 'runding' ini. Tapi ya, aku suka kisah comel ini. Memang sesuai sekali untuk anak-anak.

Dan, yang penting sebelum aku memulakan mana-mana buku dewasa Pak Samad, aku perlu membiasakan diri dengan gaya penulisannya.


Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)