Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Khamis, 25 Oktober 2012

Nah, Untuk Awak!

5:06 PTG 0 Comments
Nah, Untuk Awak!
Nirrosette

ISBN: 9789675118869
Penerbit: Jemari Seni Sdn BhdTarikh Terbit: Mei 2012
Halaman: 474
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

There's no need to be in someone else's shoe. Just appreciate what you have and be thankful. That's more than enough [page 469]

Dalam novel kedua, Nirrosette masih mengekalkan sisi manisnya. Kisah anak remaja sememangnya sentiasa manis di mataku. NUA adalah kisah si Najiha yang mencari bahagianya. Dia sentiasa percaya akan hidup ini mudah dan bahagia-bahagia saja. Mana tahu pelangi yang disusurinya hari-hari hilang di balik awan. Si cinta hati, Ilham yang dianggap kekasih sejati rupanya beralih arah. Lebih melukakan, teman baik sendiri yang menjadi pengganti diri. Jadi, ke mana harus dibawa luka yang pedih ini?

Kerana kasihkan anak, babah Najiha menghantar Najiha ke bumi Korea. Walaupun pada mulanya Najiha berat hati tetapi melihat betapa bersungguhnya babah, dia rela. Lagipun bukankah itu jua impiannya selama ini? Kegembiraan yang mahu dicari itu seakan tercalar dengan kehadiran mamat bajet macho bernama Eid. Entah mengapa mudah pula babahnya percaya lelaki yang baru dikenalinya itu. Siap diamanahkan menjaganya di Korea lagi. Eh! Tak sukanya! ;P

Walaupun agak klise iaitu boleh ditebak yang nanti Eid sukakan si Najiha dalam diam tetapi aku masih boleh layan. Mungkin kerana ini:-

Eid – “So... do you live up to your name, Miss Najiha?” [page 64]

Perghhh! Sentap juga kot kalau aku ditanya soalan sebegitu kih5 Tetapi sebab tu aku suka Eid :D Lagipun watak Eid yang macam takde perasaan tu yang membangkitkan rasa tahu aku terhadapnya. Dari perkara yang kecil dan mungkin dianggap remeh, Eid tetap ada di situ untuk memberi Najiha pengertian. Eid ni ala-ala Adam Khalis. Banyak membawa pembaharuan dalam hidup Najiha. Mungkin lepas ni, Nir boleh buat kisah gadis yang ala-ala Eid & Adam pula kot :D

Dan cerita seterusnya? Aku rasa korang pun dah boleh agak kan, sebab aku kan dah kata ceritanya agak klise kih5 ;P Tetapi aku tetap sukakan NUA. Penulis menasihati pembacanya dengan cukup halus. Melalui gaya bahasa kegilaan para remaja di luar sana, ditambah dengan elemen koreanya dan kisah cinta selepas kahwin yang sweet akan buat ramai yang terpikat :D

Credit to Nir untuk tintanya yang ini:-

untuk mereka yang 'kehilangan',
time to move on and let go perhaps? ;)

Perhaps? *rolledeyes*

Happy reading (^-<)

Rabu, 24 Oktober 2012

Transit Cinta

11:19 PG 0 Comments

Transit Cinta
Iqbal Syarie

ISBN: 9789670201276
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Februari 2012
Halaman: 390
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

setiap manusia punya sejarahnya,
lalu dengan sejarah mereka menganyam masa depan [blurb novel]

Aku suka betul dengan blurb di halaman belakang novel ni. Tak tahu kenapa tapi ia beri satu inspirasi :D

Orang kata pengalaman mematangkan fikiran. Aku setuju kerana dalam naskhah kedua coretan adinda Iqbal, ternyata isinya lebih ummphh. Menggunakan dunia penerbangan sebagai jalan cerita, penulis nampaknya lebih senang melarikan penanya. Mungkin ia lebih mudah kerana itu dunia encik penulis :D

Akiff Firdaus, anak muda yang mahu bangkit selepas berdepan dengan kematian seluruh ahli keluarganya dalam sebuah nahas udara. Akiff ada Tok Ayah, Nenek, keluarga Pak Ngah & Paksu Man yang senantiasa menjadi tulang belakangnya dalam meneruskan hidup. Walaupun pada asalnya dia tak betah dengan semuanya, akhirnya dia temui sesuatu. Sesuatu yang berjaya memulihkan hatinya dengan pantas.

Aku suka melihat hubungan Akiff dengan Ben Hafiz [Ben]. Bagaimana Akiff sabar mengajak temannya itu ke jalan Allah. Dan bagaimana juga Ben begitu tegar membiarkan ajakan Akiff itu. Ia, hidayah bukan di tangan kita. Namun kedua-duanya tak pernah bermasam muka. Buatlah baik tanpa perlu kau kira berapa banyak kebaikan yang telah kau lakukan. Tertanya-tanya sama ada apakah aku sudah cukup baik dengan para teman di sekeliling? *wink*

Aku tertarik dengan kisah Puteri Nur Diana [Diana]. Sesiapa pun kita akan diuji. Dan bila jatuh, apakah kita mampu untuk terus berdiri? Dari seorang gadis yang mencintai Tuhan, dia berubah 360 darjah! Apakah luka di hati Diana begitu perit hingga dia seakan menidakkan takdir yang tertulis? Baik Akiff yang terlalu cepat menghukum atau pun Fatihin yang sabar mentarbiah Diana kembali, nyata aku lebih suka gandingan Diana-Akiff kih5

Dan aku juga suka dengan pengakhiran naskhah yang sarat dengan pengisian ini. Pengakhiran yang baik untuk Akiff, Ben dan juga Diana. Apatah lagi novel ini dipenuhi dengan tazkirah yang diselitkan dengan penuh bijaksana. Penulis tidak membiarkan aku 'lemas' dalam setiap tazkirahnya. Dan aku amat sarankan pada para pembaca. Bacalah untuk mengetahui ke mana cinta itu 'ditransitkan' oleh Iqbal Syarie :D

Ps: Mungkin lepas ni Iqbal boleh 'bercerita' tentang Sarah [adik Diana] yang 'tertinggal' di bumi Aberdeen? ;))

Happy reading (^-<)

Selasa, 23 Oktober 2012

Lelong. Ini Novel Terpakai :D

9:34 PG 39 Comments
Assalamualaikum.

Buat kamu kamu dan kamu yang singgah di sini. Boleh tengok list ini dan kalau berminat sila hubungi aku di airinacomei[at]gmail[dot]com :D

First Batch
Ada 16 buku yang sudah selamat dibeli. Thanks a bunch!

Second Batch

1. Awek Chuck Taylor - RM10

2. Sudi Jadi Cintaku - RM4

3. On Cinta - RM4

4. Kasih Merah Jambu - RM4

5. Bisikan Kasih - RM9

6. Antara Dendam dan Rindu - RM9

7. Demi Kasih Demi Sayang - RM9

8. Di Atas Sajadah Cinta - RM8

9. Selembut Bayu Sedingin Salju - RM4

10. Antologi Romantika. Bulan Madu di Yarra Valley - RM12

11. Gelora Asmara - RM9

12. Gelak Tergolek - RM9

13. Belahan Jiwa - RM9

14. Meh, Sandar Pada Aku - RM10

15. Kau Milikku - RM10

16. Fobia. Kumpulan Cerpen - RM20 termasuk postage [ini buku baru yang masih berbalut plastik]


Caj pos:- RM7 (SM) RM9 (S&S)


Semua novel dalam keadaan baik dan ada sesetengahnya berbalut plastik. Biasanya hanya dibaca sekali dan kemudiannya disimpan terus dalam almari.

Semua pertanyaan tentang novel boleh email terus & kalau lambat reply tu, harap maaf. Biasalah, aku ni tak berkawan baik sangat dengan enche masa hoho..

Ps: Ini koleksi aku & seorang teman :D

Happy reading (^-<)

Jumaat, 19 Oktober 2012

Senyum Sampai Langit

4:10 PTG 0 Comments
Senyum Sampai Langit
Syasyaja

ISBN: 978967511883
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Mei 2012
Halaman: 483
Harga: RM20



~ Rasaku… ~

SSL ni asalnya karya online - Beautiful Night yang pernah tersiar di blog penulis. Aku tak baca habis pun rasanya kih5 Maaf ya! Maklumlah, aku ni kan pelik sikit. Kalau nak baca cerita bersiri ni, selalunya akan cari yang sudah habis dulu. Baru senang nak mula [bukan senang nak mula, senang nak tahu apa kesudahannya ;P]

Aufa si remaja yang dahagakan kasih sayang dan perhatian ayahnya; Tan Sri Norman. Sejak berkahwin lain, Tan Sri Norman gagal menjadi suami dan ayah yang baik. Ayahnya senantiasa melebih-lebihkan ibu tirinya hingga mengabaikan mereka. Aufa kemudiannya memilih untuk mengubah paradigmanya tentang perkahwinan. Dia merasakan bahagia itu perlu dicari bukannya hanya duduk pasrah menanti.

Dalam sibuk mencari calon suami, ibunya mencadangkan Aqil, anak kenalannya. Aufa menolak, padanya Aqil itu jejaka poyo habis. Lagipun Aqil tak sweet macam Bruno Mars *wink* Tetapi jodoh bukannya di tangan-tangan yang boleh kita ambil dan buang sesuka hati. Itu kan rahsia Allah ;))

Medan perkahwinan Aufa-Aqil santai saja. Ada tiada dugaan itu rasanya tidak terlalu kronik bertepatan sangat dengan tajuknya. Mungkin penulis mahu para pembacanya terus senyum sampai langit! Baik Aufa atau Aqil, rasanya tak susah pun nak jatuh suka dengan pasangan ini. Dan aku cukup suka bila penulis tidak 'memburukkan' lagi Lisa sebabnya aku suka pengakhiran si Lisa dan Meor. Eh! Boleh tulis pasal pasangan ni kot lepas ni? *wink*

Novel ini disampaikan dengan cukup mudah. Sesuai dengan penulisnya yang masih muda, jadi tiada konflik yang berjela-jela atau pun perkara yang bikin kita sakit kepala. Tetapi mungkin ada perkara yang perlu diambil kira. Misalnya penggunaan ayat/perkataan yang terlalu kerap. Satu-dua kali tidak mengapa tetapi kalau ianya diulang sehingga tiga-empat kali dalam satu muka surat, aku [aku ya bukan orang lain] akan mudah rasa bosan.

Sebenarnya ada rasa gerun juga bila nak mengulas novel comel [kulit novelnya comel sangat!] ni bila ada catatan khas di muka depan. Jadi harapnya resensi biasa-biasa ini dapat menepati piawaian best cik penulis ;))

Kebahagiaan akan datang kalau kita tidak menghalang diri kita daripada mengecap kebahagiaan [blurb novel]

Ps: Dik, jujurnya nama bulanhijau itu lebih cun dari Syasyaja *wink*

Happy reading (^-<)

Khamis, 18 Oktober 2012

Seadanya Kamu

10:33 PG 0 Comments
Seadanya Kamu
Iman Xara

ISBN: 9789675118807
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: April 2012
Halaman: 460
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

SK ni bagaikan satu cebisan pada novel penulis sebelumnya - Kau Curi Hatiku. Aku kata begitu kerana ada terselit tentang Arissa-Firdaus di sini. Lagipun ada kisah tentang Zulfa dan Aswad. Pasangan ini kebetulannya saling bersangkut-paut dengan watak utama novel ni ;D

Julia, gadis yang mandiri. Walaupun datang daripada keluarga yang agak senang dan kaya dengan kasih sayang dia masih gigih berusaha untuk mencapai masa depannya. Mungkin kerana itu dia mengelak untuk menyambut huluran cinta Wafiy. Bukannya tak menyukai Wafiy tetapi padanya cita-cita itu lebih hebat daripada cinta. Namun dalam meniti perjalanan hidupnya, dia terjatuh jua. Dek kerana dendam si Elis; teman serumahnya hidup Julia kucar-kacir. Dunianya tak seindah dulu, malah apa yang menyakitkan dia perlu meninggalkan segala-galanya termasuk Wafiy.

Mujur dia punya keluarga yang menjadi penyokong kuat. Walaupun pada mulanya ayahnya sendiri sukar menerima akan kenyataannya. Sejarah hitam itu perlu dikambus elok-elok. Anaknya itu adalah anugerah yang paling bernilai. Sama bernilai dengan kehadiran Damia ;)) Kehadiran Damia pula umpama rahmat terutamanya buat Zulfa dan Aswad. Si kecil yang tak berdosa itu ditatang bagai minyak yang penuh.

Namun siapa sangka hati Zulfa berubah bila dia pula disahkan mengandung. Damia ditolak tepi. Alahai, kasihannya! Aku suka cara Aswad meladeni isterinya itu. Walaupun Damia hanya anak angkatnya, tetapi dia tetap jua tidak melupakan Damia. Si kecil yang mewarnai hidup mereka selama ini ;))

Dan untuk Julia pula, hidup perlu diteruskan. Walaupun hatinya terkoyak seribu, semuanya perlu dijahit kembali. Tetapi siapa yang sudi menjahitnya? Wafiy atau pun Firas? Jeng jeng jeng... kehadiran Firas sememangnya aku tunggu-tunggu. Entahlah sejak akhir-akhir ini, aku lebih suka kalau ada hero kedua dalam sesebuah kisah cinta kih5

Novel ini membuatkan aku terfikir sesuatu. Seperti mana aku 'mengenali' Duha [Langsir Biji Remia], rasa luka itu tetap akan ada tetapi persoalannya sekarang, apakah kita mampu menerima diri kita seadanya?

Happy reading (^-<)

Rabu, 17 Oktober 2012

Stingarden

4:29 PTG 2 Comments

Stingarden
Sinaganaga

ISBN: 9789675136375
Penerbit: PTS Fortuna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2009
Halaman: 170
Harga: RM13.90

~ Rasaku… ~

Buku comel ini masih dipinjam daripada Kak Ummu. Thanks sis  ;)) Tak pasti sama ada ini dikira blook atau tidak, tapi sudah dinyatakan yang ini projek eksperimen oleh PTS ;D

Ok, mari kita mulakan. Stingarden adalah koleksi tulisan Sinaganaga yang pernah ada di dalam blognya. Agak-agaknya kalau aku kumpul resensiku ni dan bukukan ada orang nak beli tak? Eh! *tetiba* kih5

Jujurnya aku tak baca tulisan Sinaganaga dalam blognya kerana aku lebih menjurus pada karya-karya novel online, malah berkecimpung [cewahhhhh!] dalam blook pun pada awal tahun lepas ;D Jadi, aku tiada kayu pengukur apabila menelaah tulisan blogger terkenal itu. Cuma kalau dibandingkan dengan Ayah Kita Bos, ya aku lebih suka dengan yang ini.

Ia himpunan kisah mereka yang tinggal di kawasan setinggan di Kuala Lumpur. Kisah yang mungkin kita sendiri pernah atau tak pernah laluinya. Dan tiap-tiap kisah itu dilakar dengan cara yang mudah. Santai, kelakar dan terasa hidup. Aku suka bila penulis bawa aku kepada kenangan permainan kanak-kanak. Siapa yang tak main kombat kan? kih5 Cuma aku tak berapa suka bila tiba di bahagian akhirnya. Politikus *wink*

Manusia itu ada pelbagai ragam. Melayu itu ada banyak helah :P Hidup kita mungkin kelihatannya sama saja. Sama berjuang untuk mahu kekal bernafas, tetapi apa dan bagaimana kita berjuang itu sudah pasti lain perjalanannya buat kita semua.

He knows the rules. Rules are meant to be broken [page 144]. Wise word mister! ngeh3

Happy reading (^-<)

Rabu, 10 Oktober 2012

Ayah Kita Bos

8:27 PG 4 Comments

Ayah Kita Bos
Tok Rimau, Sinaganaga

ISBN: 9834300700
Penerbit: Tidak dinyatakan [?]
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2006
Halaman: 160
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

Lama rasanya aku tak membaca blook. Jadi ketika memulakan membaca AKB, aku perlu betulkan tune aku sedikit kih5

Tak dapat dinafikan membaca AKB bisa buat aku tersengih dan ada masanya senyumanku melebar. Cerita pendek-pendek yang sememangnya catatan dua orang blogger terkenal itu cukup menghiburkan. Ringkas, padat dan terselit lakaran kartun yang menarik.

Penulis bercerita tentang diri mereka – pengalaman dan kisah hidup hari-hari. Ada yang kelakar, sinis, sedih dan pelbagai lagi. Namun dalam mereka menulis itu tetap ada makna. Cuma mungkin kita perlu melihatnya daripada pelbagai sudut. Dan jujurnya aku lebih menyenangi catatan Tok Rimau. Ampun ya Sinaganaga! *wink*

Seperti mana aku 'melihat' Catatan NizamSani, aku juga cuba 'melihat' AKB dari sudut dimensi yang sama. Sayangnya aku terlupa, ketiga-tiga mereka penulis yang berbeza. Jadi pastinya 'kesan'nya turut berbeza.

Kredit pada Kak Ummu Auni yang meminjamkan naskhah comel ini padaku ;))

Ps: Resensiku kontot saja. Ada rupa blook tak? kih5 ;P

Happy reading (^-<)

Isnin, 8 Oktober 2012

Hero

1:30 PTG 2 Comments

Hero
Hilal Asyraf

ISBN: 9789830972855
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2011
Halaman: 481
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

Ini kali pertama aku membaca karya Tuan Hilal Asyraf. Sebelum ini hanya jadi pembaca senyap [baca: silent reader] halaman langitilahi, mengumpul maklumat dan menghadam isi-isi coretan blog dan rakan-rakannya yang boleh dijadikan sebagai santapan rohani.

Namun membaca Hero bagai satu perkara baru. Walaupun penulis masih mengekalkan unsur nasihat, yakni ingin mentarbiah para remaja di luar sana namun pendekatan yang disampaikan lebih santai dan mudah. Tak susah pun sebenarnya nak menarik perhatian anak muda kita ni. Kalau mereka boleh menonton Batman, Superman atau Ultraman, tak akan pula tak nak baca kisah hero Islamik, ya tak? *wink*

Berlandaskan keimanan teras pada ukhuwah antara sahabat, kasih sayang seorang ayah bukan hanya pada anak tetapi pada umat Islam khususnya mengingatkan aku pada role model utama kita – Nabi Muhammad S.A.W. Halus saja cara penulis menitipnya, mengingatkan yang siapa sebenarnya boleh diangkat menjadi hero.

Hero muncul di kota raya Angsana kerana cuba menyelamatkan bandaraya itu daripada kumpulan Syaitan Bertopeng. Angsana digambarkan lebih hebat daripada kota langit [KL], bandaraya yang dibina oleh sekumpulan jutawan Islam berlandaskan Islam sebenar-benarnya baik dari segi pentadbiran, kewangan, sains dan teknologi mahupun peradaban dan pergaulan para penduduknya. Namun pelbagai jenayah pula yang timbul, kesan daripada dakyah kumpulan Syaitan Bertopeng. Ditambah pula dengan mereka; si pemerintah yang makin korupsi. Sakit. Manusia yang sakit bukan hanya zaman mereka, di kala ini pun kita semua sudah semakin sakit [sesetengahnya sudah nazak barangkali?].

Tetapi misi sebenar Hero diwujudkan bukan hanya untuk membanteras jenayah. Dia seharusnya sedar akan sesuatu, tentang dirinya yang makin jauh daripada agama. Berperang dengan jiwa sendiri untuk kembali ke pangkal jalan. Mana yang lebih utama - diri, agama atau penduduk Angsana?

Aku suka watak Hero sebenarnya, atau lebih tepat si Amir Faheem. Anak muda yang dahagakan kasih sayang dan perhatian keluarganya. Dia tidak pernah tahu kenapa ayahnya melebihkan kerja-kerjanya. Dia tak pernah tahu yang betapa ayahnya amat menyayanginya. Dan dia juga tidak pernah tahu hakikat kehidupan, kalau kita sayangkan seseorang pengorbanan itu akan selalu datang menghimpit. Aku juga suka dengan watak Pak Arbi, Mr Umayer dan Gale. Begitu juga dengan Tengku Amiri dan Ikhwan. Senang cerita aku suka semua lah ;D

Hero ada aksi, ada cinta, ada komedi dan intipati yang paling penting adalah tarbiahnya. Aku syorkan pada kamu-kamu yang sukakan Batman. Apa kata cuba yang ini? Bukankah kita pun hero dalam hidup kita? *wink*

Ps: Barangkali pihak editor perlu lebih berhati-hati. Maaf. Ketika menulis review ini saya baru menamatkan Takdir. Kesalahan yang sama, iaitu nama-nama watak yang salah pada tempat dan waktunya. Moga dapat dibetulkan untuk cetakan seterusnya ;)

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)