Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Khamis, 28 Februari 2013

Setia Hujung Nyawa

8:30 PG 0 Comments
Setia Hujung Nyawa
Fatin Nabila

ISBN: 9789831246
Penerbit: Alaf 21 – Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2011
Halaman: 473
Harga: RM19.90

~ Rasaku… ~

Aku baca kerana penangan drama adaptasi di TV3. Bila menyelak setiap helaian, aku simpulkan dramanya memang terlebih gula. Agak berbeza dengan plot sebenar yang dikarang oleh penulis.

Bertuahnya menjadi Ersalina Imani [Ersalina]. Anak gadis yang disayangi ramai dan punya keluarga yang benar-benar menyokong jatuh bangunnya. Memaafkan dan tidak membiarkan dia hanyut terus dengan kesilapan yang dilakukan. Bila dia bakal dijodohkan dengan Zain Hakimi [Zain], Ersalina memang tak ubah seperti anak yang solehah. Mudah saja menerima saranan ibunya walaupun dalam keadaan terpaksa. Dan saat menjadi isteri Zain, kelembutan dan kesabarannya melayani suaminya itu menyebabkan kita mudah saja jatuh kasihan padanya.

Zain pula termasuk dalam hero yang aku tak suka kih5 Wataknya goyah. Ya, dia lelaki romantik tetapi aku tercari-cari di mana saatnya dia kembali berserah kepada pencipta-Nya. Misalnya ketika tahu isterinya keguguran. Memang bukan mudah untuknya sedangkan ketika itu hati sudah sarat menjunjung rasa cinta buat sang isteri. Zain hanya ‘sedar’ di hujung-hujung konfliknya. Aduhai! Sedikit kesal kerana bila dah susah baru mahu mencari sejadah. Mungkin kalau penamatnya dipanjangkan lagi atau ada ruang untuk Zain membaiki dirinya, aku pun akan berbesar hati untuk ‘menyukainya’ [amboi! ;P].

Aku faham peluang harus diberi kepada yang mahu berubah. Membimbing dan menyokongnya ke jalan yang benar. Begitu juga dengan adab menjaga aib orang lain. Jangan diungkit-ungkit. But minus all these, aku amat mengharapkan ada ruang untuk Iqram kembali menyatakan kekesalan dan kesilapannya [seperti yang dalam drama]. Sekaligus mengingatkan aku akan keberanian Zakuan mengakui kesilapan di hadapan keluarga Lara. Eh! Aku puji Zakuan pula kih5

Wah! Aku tak cerita langsung tentang isi ceritanya. Bukan apa, rasanya semua orang sudah tahu pun ;P Tetapi ya mungkin tak perasan yang watak Iqram dan Hadi dalam novel tidak dibesar-besarkan dalam novel. Keseluruhan cerita ini hanya menjurus kepada Ersalina dan Zain. Jadi, jangan susah hati ya [khas buat makcik-makcikku *wink*].

Dan ketika sedang sibuk mengulit novel ini, baru aku tahu yang Fatin Nabila dan Nur Hazma itu penulis yang sama. Aduh! Lambat sedar sungguh aku rupanya sedangkan aku sudah lama mencari novelnya yang bertajuk Bukan Terlarang. Ha, ada sesiapa nak jual novel ini padaku? *wink*

Happy reading (^-<)

Selasa, 26 Februari 2013

Saranghaeyo, Arumi! [Arumi, Kekasihku]

1:50 PTG 4 Comments
Saranghaeyo, Arumi! [Arumi, Kekasihku]
Rose Harissa

ISBN: 9789674080914
Penerbit: PTS Litera Utama Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2012
Halaman: 365
Harga: RM18

~ Rasaku… ~

Ini novel berunsurkan K-pop. Taruhan berani daripada pihak PTS khas untuk anak-anak gadis yang gilakannya. Siap ada cop mohor Hallyu Wave lagi. Wow!

Aku digula-gulakan oleh adindaku yang beria mengunjukkan buku ini ketika di kampung minggu lepas. Bukan main lagi adindaku sorang tu bercerita tentang Choi Minho [wajah lelaki di cover] dan sewaktu dengannya. Amboi! Aku selalunya memantau bahan bacaannya tetapi aku terlepas yang ini. Aduh! Tetapi bila melihat nama penulisnya aku tak risau sangat *wink*

Isi ceritanya mudah seperti mana yang boleh ditonton dalam drama Korea. Bermula dengan Aiyani Hanin [Aiyani] yang bertembung dengan sang jejaka ais; Arumi Aisy [Arumi] pada hari pertama menjejaki kaki ke kolej. Sudahlah lambat, lepas tu merosakkan telefon canggih Arumi. Dan kemudiannya kerana lambat tiba di sesi orientasi, Aiyani didenda pula. Haishhh... Apalah nasib? Dendanya pula rupanya mengambil tanda tangan si senior bermasalah. Siapa orangnya? Arumi la, bukan susah nak teka kan?

Lewat episod seterusnya ada saja adegan yang tak best antara Aiyani dan Arumi. Dalam pada itu ramai pula yang cemburu. Manakan tidak si Arumi tu walaupun bermasalah tetapi banyak peminat. Walaupun dikatakan keras dan dingin, boleh pula Arumi bermain mata dengan Aiyani. Ohh! Memang Korea sangat kih5

Penerapan nilai murni dalam bersahabat, kasih sayang antara keluarga, usaha dan semangat yang tinggi untuk berjaya dalam kehidupan antara nilai moral yang disogokkan. Harapnya adikku tercinta perasan akan hal itu. Bukan hanya belajar tentang bahasa Korea yang diselitkan saja ya! Lagi satu, sambungannya mungkin laaambat lagi. Bukan akak cakap, penulis yang beritahu dalam blognya.

Aku harus akui penulis memang berbakat besar dalam mengilustrasikan wajah-wajah hero dan heroinnya. Malah jika nak dibandingkan dengan novel-novel sebelumnya, Kak Rose memang sangat pandai melukis hero yang ganteng gitu ;P Dan pemilihan si Fatin Liyana di muka hadapan memang comel.

Apa pun, novel ini sesuai untuk dijadikan bahan bacaan santai sambil berangan nak ke Korea, mungkin? hikhikhik

Ps: Kak Rose, bilakah mahu menjadikan Arsalan ‘wujud’ dalam genggaman? ;))

Happy reading (^-<)

Isnin, 25 Februari 2013

Aku Bercerita

3:50 PTG 0 Comments
Aku Bercerita
Ramlee Awang Murshid

ISBN: 9789831248362
Penerbit: Alaf 21 - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Cetatakan 1 - 2013
Halaman: 617
Harga: RM25

~ Rasaku… ~

Lama juga aku ambil masa nak habiskan karya terbaru RAM ini. Bukannya tak best tetapi aku tak mampu fokus. Mungkin kerana ianya berbentuk kompilasi lima buah cerita pendek yang mana aku boleh baca sikit-sikit, jadi aku boleh baca dua tiga buah buku serentak *wink*

Ini kisah ‘Aku’; seorang penulis yang mengalami writer’s block. Aku kira memang watak RAM. Apatah lagi dengan adanya bayangan watak-watak dalam novelnya sebelum ini. Manakan tahu RAM sebenarnya bermain dengan twist yang agak mengejutkan. Walaupun aku sudah dapat meneka bila di tengah-tengah cerita, tetapi penipuannya masih mendebarkan. Hati masih mahu tahu siapa gerangan ‘Aku’ sebenarnya.

Dalam mengembalikan rentak menulisnya, ‘Aku’ bercuti ke Pulau Pinang. Di sini dia bagaikan terperangkap bila mana ada ‘orang’ lain yang menyatakan dia itu pencuri karya. Dan karya-karya itu adalah lima buah cerita pendek yang ada dalam notebook miliknya sendiri.

Secara peribadi, aku hanya meminati kisah Bunian dan Sang Kancil. Padaku Bunian melihatkan siapa RAM yang aku kenal. Kisah dua alam, bermain dengan hijab, tempat dan laras waktu. Beliau memang cukup cemerlang dalam hal ini. Sepertimana imaginasiku membaca Sunan, RAM berjaya buat aku percaya dengan hanya menggunakan nama watak-wataknya.

Sang Kancil pula walaupun sudah boleh meneka hubungan antara Ahmad dan Jasmir, aku suka kerana ianya bukan hanya cerita si kancil itu. Perjalanan ceritanya yang buat aku tertarik. Malah sampai menutup buku ini, aku masih terkenangkan kata-kata si kancil iaitu:-

Dalam dunia manusia ada binatang tapi di dunia binatang tak ada manusia [page 408]

Tiga lagi:-

Culik
Cerita biasa-biasa saja. Kisah pembalasan dendam Faizal dan Johan. Ada sedikit twist yang menjadi.

Cinta Matiku
Agak tragis. Ini bukan kisah cinta uda dan dara saja. Membacanya menimbulkan rasa patriotisme dalam diri. Aku rasa kalau dibuat salah satu cerpen untuk subjek Komsas memang sesuai. Pelajar mesti tak bosan.

Cut
Percubaan berani daripada RAM kerana ia sebuah cerita cinta kahwin paksa. Tetapi aku tak suka ending kih5 Dan aku sedikit terasa kot dengan kata-kata di hujungnya – Malaysia ni banyak sangat novel cinta! [page 590]. Sinis. Kenapa banyak? Sebab permintaannya tinggi. Kenapa tinggi? Ha, tanya-tanya diri sendiri *wink*

Aku kira novel ini sesuai dijadikan pengenalan buat mereka yang baru pertama kali mahu mencuba tulisan RAM. Tetapi pada yang dah biasa dengan karya penulis akan rasa, “Aku pernah baca yang lagi ummph daripada ini.”

Happy reading (^-<)

Jumaat, 22 Februari 2013

Meh, Sandar Pada Aku!

11:47 PG 8 Comments
Meh, Sandar Pada Aku!
Aifa Batrisya

ISBN: 9789670246390
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Januari 2013
Halaman: 581
Harga: RM22 

~ Rasaku… ~

Ibu kata tak elok biar orang tertunggu-tunggu kita *wink* Jadi selepas menamatkan kisah ini, aku terus duduk depan komputer. Kononnya nak laju-laju menulis review [amboi! Ayat tak mudah ;P].

MSPA seperti kisah fairy tale. Mudah jalan ceritanya dan bisa ditebak awal-awal lagi apa kesudahannya. Di samping gaya bahasanya santai dan sememangnya mengikut trend anak muda masa kini. Mungkin aku pun dah masuk era makcik-maktok, yang bila saja baca novel sebegini hati sudah tidak seriang dulu kih5 Tetapi aku tidak menolak sepenuhnya kerana ia masih novel bersulam kisah cinta yang comel dan manis. Cuma ya seperti aku bilang awal-awal tadi mungkin ini bukan lagi my cup of tea ;))

Afnan Tasneem [Anim]; gadis polos yang naif terpaksa makan hati bila berdepan dengan lelaki bajet bagus – Doktor Syed Nadzhan [Nadz]. Mujurlah Nadz itu penyelia di tempat praktikalnya, maka ditahan juga rasa hati yang membara. Rumours tentang Doktor Syed yang anti-perempuan itu memang dia setuju sangat. Bukan itu saja, malah Doktor Syed tu gay! Amboi, Anim! Tak elok berburuk sangka. Silap cakap pula nanti jadi fitnah.

Nadz sebenarnya ada pengalaman buruk dengan perempuan. Dia seakan-akan trauma kerana ibunya pergi meninggalkan dia dan mengahwini lelaki lain ketika dia masih kecil. Tetapi itu versi yang disogok semenjak kecil oleh nendanya. Dia tak pernah cuba memahami apa yang mahu diperkatakan oleh ayahnya sendiri. Sudahnya dia rasa kesemua perempuan yang hadir dalam hidupnya memang menyusahkan dan melecehkan. Apatah lagi dia sudah dikejar oleh Aleesya; dua pupu yang begitu obses untuk memiliki dirinya.

Walaupun pada mulanya, Nadz mahu menjadikan Anim sebagai bahan eksperimen untuknya mengenali dan memahami golongan hawa ini. Manakan tahu dia sebenarnya tertarik dengan sikap polos dan lurus Anim. Namun sebagai lelaki, dia cukup menjaga statusnya. Ditambah pula dengan kemahiran komunikasi yang memang fail, jadi Anim asyik dimarah dan diherdik. Alahai, lelaki ego!

Sikap polos Anim menyebabkan dia menjadi perhatian Syed Emir dan Adam. Ha, masa ni barulah Nadz mula tergugat tetapi dah tak boleh buat apa juga. Sebabnya Anim sudah menjadi sebahagian daripada keluarganya. Ayah Nadz mengahwini ibu Anim, menjadikan mereka kini adik-beradik tiri… jeng jeng jeng!

Aku rasa dah tak perlu cerita ending sebab dah boleh teka kan? ;P Cuma aku tak berapa gemar adegan di mana sang ibu dan ayah bagaikan ‘mengizinkan’ Anim dan Nadz tinggal dalam satu rumah ketika ketiadaan mereka yang mahu ke Jepun. Bukan sehari-dua, tetapi sebulan. Adik-beradik tiri masih halal untuk berkahwin. Hmm… mujur kemudiannya Nadz bertindak mengambil pembantu rumah untuk menemani mereka berdua.

Tetapi aku bagi kredit kepada penulis bila saja dia menitipkan pesan tentang anak gadis yang elok sudah bertudung litup tetapi masih bebas bergurau-senda dengan lelaki yang dipanggil kekasih hati. Penulis juga bijak menyelitkan potongan hadis dan nasihat dalam novelnya. Moga-moga adindaku sekalian perasan tentang ini. Jangan hanya lihat kisah manis bergula je ya!

Aku belum pernah baca novel pertama penulis. Ada masa nanti aku cuba cari novel Kahwin Ganti yang dikatakan menduduki carta bestseller ;))

Happy reading (^-<)

Bukan Puteri Lindungan Bulan

11:25 PG 9 Comments
Bukan Puteri Lindungan Bulan
Liana Afiera Malik

ISBN: 9789838934442
Penerbit: Creative Enterprise Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Keempat 2003
Halaman: 1211
Harga: RM49.90


~ Rasaku… ~

Stres *wink* Memang terganggu emosiku masa baca buku ni. Lihat progress aku di GR, lagi lah... dah rupa apa je hahaha ;P

BPLB memang sesuai untuk peminat novel cinta tegar. Kisah cinta air mata. Tragis. Bak kata teman-temanku, memang meleleh air mata sampai tak cukup tisu. Dan bila fikir-fikir kembali kalau aku baca kisah ini sepuluh tahun sudah, mungkin aku pun begitu.

Kekuatan Larasati ‘Aisya [Lara] meladeni hidupnya aku memang tabik. Terasa disisih daripada kasih ibu sendiri setelah kematian ayahanda tersayang, tidak mematahkan semangatnya untuk terus berjuang. Saat abangnya hilang punca bila rumah tangganya berderai, Lara menggalas tanggungjawab yang cukup besar untuk mengepalai syarikat yang hampir musnah. Dan ketika rusuhnya jiwa menerima amanah itu, dia pula dirosakkan oleh sang jejaka durjana yang kononnya sangat mencintainya.

Namun itu semua tidak melemahkan semangat kental Lara untuk meneruskan kehidupan. Dia harus terus berdiri walaupun terluka berulang kali. Bila Tengku Ainul Zafir [Zafir] masih setia menghulurkan cintanya, Lara menganggap itulah mentari yang bakal menyinari kehidupannya.

Tetapi apakan daya, tidak mudah untuk seorang Larasati ‘Aisya. Dia diuji lagi. Bukan saja dengan penolakan Zafir terhadap kandungannya malah makin menyesakkan bila Tengku Farah Waheeda; bekas kekasih Zafir kembali muncul dalam kehidupan mereka. Jadi apa kesudahannya? Mampukah Lara tinggal diam menelan kesemua penderitaannya?

Liku-liku hidup Lara memang payah. Indahnya sekejap lukanya yang banyak. Tetapi dia bisa tersenyum dan ketawa. Memang kontra habis dengan watak-watak lelaki dalam novel ini. Baik Luke, Zafir mahupun Zakuan… kesemuanya hampeh! [maaf agak emo aku di sini ;P]. Mujur ada abang Johan yang buat aku tersenyum sikit bila saja melihat nama watak lelaki. Dan bila dia dipasangkan dengan pembantu Lara yang setia tu memang aku setuju sangat.

Walau bagaimanapun, aku bagi kredit untuk ending. Yay! Tidak seperti yang aku fikirkan. Sedikit lari daripada kebiasaan. Gila agaknya aku ni bila suka penamat yang sedih [tergantung?] sebegitu *wink*

Ucapan takziah kepada keluarga arwah Liana Afiera Malik yang sudah meninggalkan kita pada tahun 2011 [betulkan kalau aku silap]. Moga rohnya sentiasa dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang solehah. Al-Fatihah...

Orang kata patah tumbuh hilang berganti, tetapi padaku yang hilang tak mungkin bisa diganti.

Happy reading (^-<)

Isnin, 18 Februari 2013

The Wedding Breaker

10:43 PG 10 Comments
The Wedding Breaker
Evelyn Rose

ISBN: 9789670246369
Penerbit: Penerbitan Karyaseni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: November 2012
Halaman: 642
Harga: RM25

~ Rasaku… ~

Takdir. Sejauh mana kau berlari. Ianya tak akan mengubah apa-apa. Pilihannya ada satu - terima dengan hati yang reda. Penuh ikhlas dan meyakini yang Allah tak akan pernah menzalimi para hamba-Nya. Sebaliknya kita ini yang suka menzalimi diri sendiri tanpa kita sedari.

Itu yang aku simpulkan ketika menutup novel setebal 642 muka ini. Meletakkan diri sendiri di tempat Ariana Rose [Ariana]. Mampukah aku menerima takdir yang kejam itu? Menjadi mangsa rogol dan kemudiannya bakal dikahwinkan dengan lelaki yang merogolnya? Wow! Berat. Tak tertanggung rasanya kalau aku berada di situ.

Tetapi menjadi Ariana, dia tidak mudah kalah. Tidak mudah menyerah dan menyalahkan takdir semata. Hidup perlu diteruskan walaupun hakikatnya dia sendiri sudah tidak mampu. Semuanya berpunca daripada niatnya untuk membantu Juwita. Dia berlakon sebagai gadis yang mengandung dan memalukan Tengku Adam Kamil [Adam]; bakal suami Juwita di malam pernikahan mereka.

Balasannya? Memang sadis. Adam membuktikan dia bukannya lelaki sebarangan. Punya harta dan kuasa memungkinkan segala-galanya. Memang kebiasaannya menukar perempuan, tetapi bila bersama Ariana, hatinya makin serabut. Ariana menjadikannya tidak senang duduk. Daripada hal nak membalas dendam kerana dimalukan, dia akhirnya jatuh cinta pada Ariana yang dirogolnya.

Lewat episod seterusnya bagaimana Adam mula sedar akan kesalahannya dan cuba membetulkan kesemuanya. Walaupun ditolak oleh Ariana, takdir sekali lagi menyatukan mereka. Ha, part ni ramai orang suka dan mula jatuh hati pada Adam. Yalah, lelaki kaya yang kacak dan romantik, siapa pula nak tolak? kih5 Minus this lovey-dovey romance, aku lebih suka pesanan Umamah Al Harith yang disampaikan oleh umi Ariana saat dia mahu bergelar isteri. Mengingatkan aku pada betapa syahdunya Dr Aqmar Aziz menitip pesan buat Jaja. Amboi! Sempat lagi aku terkenangkan sang doktor itu *wink*

Aku agak tak puas hati kenapa konflik antara Adam & Ramzul-Liyana tak diceritakan. Tetapi bila membaca review Kaksha, ada pula teman yang baik hati meletakkan link ini. Ohh… patutlah!

Pada mulanya aku letak 3.5 bintang tetapi bila aku selak balik halaman novel untuk masukkan quotes di GR, hati dengan senang memenuhkannya jadi 4 *wink* Aku tak tahu orang lain, tetapi aku paling suka kata-kata penulis yang ini:-

Dosa itu seperti paku yang diketuk pada tiang. Apabila dia bertaubat, ibarat paku itu dicabut dari tiang. Satu per satu... Tapi kesan dan lubangnya tetap kelihatan pada tiang. Sama seperti dosanya [page 455]

Benar. Setuju sangat. Cermin-cermin diri sendiri. Sedar atau tidak dosa yang makin memberat dikandung?

Allahu Allah!

Happy reading (^-<)

Jumaat, 15 Februari 2013

Bukan Lelaki Syurga

9:08 PG 10 Comments
Bukan Lelaki Syurga
Iqbal Syarie

ISBN: - 
Penerbit: http://iqbalsyarie.blogspot.com/
Tarikh Terbit: 2013
Halaman: 373
Harga: - 
 

~ Rasaku… ~

Seorang ibu sanggup berdegil dengan berlapar, agar anak-anaknya kenyang.
Seorang ibu sanggup berdegil dengan kesusahan, agar anak-anaknya nanti akan senang.
Seorang ibu sanggup berdegil dengan keletihan, agar anak-anaknya tidur dengan tenang. [page 315] 
 
Pertamanya aku tak mahu kata ianya cerita islamik kerana penulis sudah menyisipkan pandangannya tentang cerita islamik. Mahu tahu? Ha, sila download! ;))

Ini kisah Razif [Ajib] yang memasuki fasa perubahan. Ya, memang agak klise bunyinya. Tetapi dek kerana di awal babnya, ia membawa kita mengenali si comel Nuruddin yang menjumpai sekeping gambar dan kemudiannya sibuk bertanyakan uminya siapa gerangan orang jahat di sebelah nenek dan uminya. Permulaan yang baik aku kira kerana di sini lah nanti kisah BLS ini bermula.

Ajib anak muda biasa. Bertemankan Syed Arman [Arman] yang biasa-biasa juga tetapi punya sahsiah peribadi yang cukup tinggi. Seorang cikgu Matematik yang petah berbicara tentang Islam dan sejarahnya. Ajib sangat menghormati Arman akan kepintarannya berhujah walau ada juga sesekali rasa menyampah dengan Arman yang suka mengajaknya solat berjemaah di surau.

Namun hubungan persahabatan itu tak pernah goyah. Walaupun ketikanya pinangan Arman untuk Murni ditolak sebaliknya Murni mahukan Ajib, hubungan itu masih kekal utuh. Wah! Ini bukan kisah cinta tiga segi ya.

Eh! Tentang fasa perubahan hidup Ajib tu aku tak perlu cerita. Boleh baca saja. Tak seronok lah nak cerita semua. Walaupun aku kira ianya cerita klise, tetapi ianya masih menarik. Aku suka dengan isi-isi di setiap halaman. Ada tentang isu poligami, pengharaman rokok, syiah dan penerangan soal solat Jamak & Qasar. Jangan tak tahu isu Lynas pun ada. Ada beberapa lagi pandangan dan nasihat yang dilontarkan. Tinggal kamu yang hanya perlu pilih mahu kutip pandangan itu atau tidak.

Seperti karya online lain, BLS juga tak boleh lari daripada masalah ejaan dan beberapa kali tertukar nama Ibu Suri dengan Ibu Murni. Hmm, ada masanya novel bercetak pun ada masalah yang sama. Jadi, aku pejam mata sajalah *wink*

Happy reading (^-<)

Rabu, 13 Februari 2013

Tidak Aku Bersuara

11:25 PG 0 Comments
Tidak Aku Bersuara
Norhayati Berahim

ISBN: 9789834347314
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 3 - 2008
Halaman: 680
Harga: RM24

~ Rasaku… ~

TAB sebenarnya membawa isu yang cukup besar. Kisah anak gadis yang dicabul kehormatannya oleh keluarga sendiri. Jeslina; anak bongsu dalam keluarga Azman dan Khatijah. Dek kerana keadaan ketika itu Jeslina dihantar ke kampung di bawah jagaan ibu Azman. Memang tidak adil untuk Jeslina kerana dia seakan-akan dipinggirkan.

Mungkin benar Azman dan Khatijah amat menyayangi Jeslina tetapi ada masanya actions speak louder than words. Dan kerana itu Jeslina hidup dengan caranya tersendiri. Apatah lagi di usianya 15 tahun, dia dinodai oleh pak longnya sendiri. Tiada tempat mengadu dan tak tahu bagaimana mahu bersuara. Dia cuba berkongsi rasa dengan Odin; sepupu dan anak pak long yang durjana itu. Tetapi apalah yang Odin boleh lakukan?

Masa berlalu dan peristiwa itu menyebabkan Jeslina tegar memilih jalannya sendiri nun jauh di Glasgow. Puas sudah Azman dan Khatijah memujuk Jeslina pulang, tetapi itu semua tiada makna buat Jeslina. Hati yang luka dan trauma masih lagi membelenggu. Mujur ada Dr Budi Utomo, pensyarah yang menjadi tempat Jeslina mencurahkan rasa. Segala-galanya. Luar dan dalam kisahnya dibuka. Dan di sisi Dr Budi, rupa-rupanya hati yang keras itu sudah bertunas rasa cinta.

Pemergian ayahnya yang mengejut menyebabkan hati Jeslina cair. Dia jatuh kasihan pada ibunya. Namun dalam masa yang sama dia masih tidak selesa di rumahnya sendiri. Sebelum ayahnya meninggal dunia, ayahnya sudah berpesan pada Dato’ Mohid agar memujuk Jeslina untuk kembali tinggal di Malaysia. Jeslina amat menyenangi keluarga Dato’ Mohid terutama isterinya yang lumpuh tetapi bukan Razman; satu-satunya anak pasangan itu.

Razman rupanya sudah tertarik pada Jeslina. Dan kerana itu Dato’ Mohid bagaikan melihat itu cara terbaik untuk memujuk Jeslina kekal di Malaysia. Sekaligus dapat memenuhi impian terakhir sahabat baiknya. Mudahnya kan kita buat keputusan bagi pihak orang lain? Alahai... kasihan lagi Jeslina!

Perkahwinan yang diatur umpama jerat. Dengan peristiwa lampau yang masih belum dilupa dan kehadiran Razman yang sedikit terburu-buru dan egois. Mampukah Jeslina menghadapi semuanya?

Walaupun isu yang dilontarkan cukup besar tetapi seakan-akan kurang rasa. Mungkin kerana watak Jeslina yang agak goyah. Dia bisa hidup sendirian dan mandiri di luar negara tanpa bantuan keluarganya tetapi bila dia kembali ke Malaysia, dia tiba-tiba saja jadi lemah. Begitu juga dengan penamatnya yang aku kira sedikit terburu-buru. Konfliknya sudah panjang dan tiba-tiba end up macam tu je. Eh!

Atau mungkin kerana aku dah baca RCST dulu, makanya aku rasa novel ini biasa-biasa saja *wink* Tetapi ya, ini rasaku mungkin tak sama dengan kamu ;D

Happy reading (^-<)

CAT 2: Sayonara!

11:18 PG 0 Comments

Last info aku save

Hari ni tamat sudah MP. Aku sudah tutup kedai... tinggalkan segala kenangan manis pahit di sana. Sayonara!

Tapi tadi sempat juga aku copy paste nota ni. Wah! Lupa nak transfer nota-nota kecilku tu [masuk air, ginilah jadinya ;P].

Nota VII: Kadang-kadang

Kadang-kadang
Kita rasa sedih
Air mata mengalir
Duka

Kadang-kadang
Kita rasa gembira
Senyum merekah sukma
Bahagia

Benci
Hilang
Kadang-kadang kita tenang
Suka
Seronok
Kadang-kadang kita sepi

Mungkin sebab itu
Dunia kita ada ‘kadang-kadang’
Agar kita lebih menghargai
Umpama ingatan
Agar tak mudah lupa diri
Mungkin…
Bagai pelangi
Yang bersinar di balik hujan
Indah kan?

Mei 24, 2011

Dan aku suka 150 juta kali tentang ini. Ada banyak gambar yang diambil tapi sedihnya gambar yang ada muka aku selalu tak berapa menjadi...uhuk2. Ada satu paling aku suka tetapi tak sesuai kot letak sini, so aku letak gambar kedua yang aku suka ;))

Sopi, Cana, Moon, Fira & Janne
Aku tak nak taip panjang sebab macam biasa aku malas *wink* Thanks korang kerana menjadi teman sekomplot ke sana ;)) Tambah lagi satu kenangan manis untuk dikenang. Buat temanku Capik & Ain, moga selamat sampai syurga [ok, aku tiru ayat Sopi kih5]. 
Dah berminggu otak aku menyimpan kata-kata Nir ni. Ishh...ada-ada saja kau otak! ;P

untuk mereka yang ‘kehilangan’,
time to move on and let go perhaps? ;)

- Nir, NUA

Happy reading (^-<)

Jumaat, 8 Februari 2013

Selamat Menulis ;))

10:40 PG 5 Comments
Tak salah aku pernah berkata tentang tanggungjawab penulis di sini. Bukan nak memandai kerana aku sendiri bukanlah orang pakar dalam bidang penulisan.




Tapi bila melihat perkara ini, aku tak dapat tidak untuk berkongsi di sini. Fikir-fikirkanlah apa yang patut kamu lakukan wahai para penulis. Aku tak menyalahkan penulis sepenuhnya kerana faham setiap pembaca itu punya tahap hadam yang berbeza. Tetapi sekurang-kurangnya, kurangkanlah salah faham tersebut. Bertindaklah sehabis baik, terangkanlah sehabis daya anda.

Moga yang terbaik untuk kamu semua. Selamat menulis rakan-rakan yang kusayang!

Salam sayyidul ayyam ;D

Happy reading (^-<)

L.A. Cinderella (Silhouette Special Edition, #2052)

10:09 PG 0 Comments
L.A. Cinderella (Silhouette Special Edition, #2052)
Amanda Berry

ISBN: 9780373655342Penerbit: Silhouette Books
Tarikh Terbit: Jun 2010
Halaman: 217
Harga: -

~ Rasaku… ~

Well, it’s been so looooong since I’ve stopped reading any English materials, except those related to my work [you’re sooooo malas rina! ;P]. Pheww… so I’m kinda thought to start all over again, at least 2-3 books this year [?]. So here we go… my first book, hmm e-book to be exact ;D

Natalie; a fresh graduate that falling in love with a Hollywood A-list actor namely Chase Booker. She knew that she was nothing to compare with Chase. However, who knows fate brought her close to the man she adored.

Chase Booker. A good looking man with decent popularity. I must admit that he was a super-duper hot. I admired his spirit in fought for Natalie all the way through the novel. Thank God that Chase doesn’t like me who already felt a bit bored waiting for Natalie to realise that she will lost her ultimate love if she still cannot face with the reality.

A short cliche story with happy ending. But I think it delivers exactly what the title and blurb promises. For me, is still an enjoyable read as the pace is quite fast. I love it when I don’t have to stay up with the tablet for the whole day.

Ps: Lama agaknya tak baca novel sebegini, jadi aku mungkin kena betulkan tune sedikit kih5

Happy reading (^-<)

Mangsa

8:42 PG 2 Comments
Mangsa
Gina Yap Lai Yoong

ISBN: 9789670374192
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Terbit: 23 November 2012
Halaman: 245
Harga: RM17.90

~ Rasaku… ~

Orang kata kena baca Ngeri dulu baru boleh selesa dengan Mangsa. Hmm, aku rasa tak perlu. Kalau sesiapa baca Mangsa dulu pun tak mengapa. Sebab kedua-duanya ada cerita berbeza cuma ya, akan tertanya-tanya kenapa dan mengapa si pembunuh itu suka berkelakuan sebegitu? Masalah mental kah?

Dimulakan dengan kisah Natalia dan Nazwan. Dua sahabat baik yang sudah melepasi garisan persahabatan tetapi berlagak seperti tiada apa-apa. Bila penat mengusung rasa tiada apa-apa itu, Natalia cuba menjauhkan diri daripada Nazwan. Ada rasa yang perlu dibereskan dengan caranya yang tersendiri dan di sini lah tragedi mangsa dibongkar satu per satu.

Aku suka bila tragedi dibawa nun di Kuala Lipis [dah dekat dengan rumah aku tu kih5]. Lari daripada kesibukan kota, memungkinkan kejadian itu benar-benar berlaku dan sekaligus meyakinkan aku pemangsa itu betul-betul wujud. Gerun aku bila membayangkan pemangsa yang sebegitu. 

Dan aku juga suka bila kali ini kita tak dihidangkan dengan kisah polis Malaysia yang korup. Kewujudan Inspektor Rashid dan Detektif Minho yang begitu komited dengan tugas mencari mangsa hilang. Tak lupa Detektif Hema. Ha, para pembaca yang terlepas novel sebelumnya akan berasa sedikit terganggu sebab nak tahu kenapa Detektif Hema begitu obses mengejar Rehan. Sama seperti Rehan yang begitu obses mencari mangsa. Tapi, dalam masa yang sama bukankah mereka yang belum membeli Ngeri akan terus pergi beli. Wah! Strategi marketing tu.

Aku lebih suka novel ni daripada sebelumnya. Mungkin kerana aku sukakan watak Hani dan Jo. Kawan tak kenal siapa. Heh! Mungkin. Cuma sayangnya bila saja lihat kelibat Rehan, aku sudah dapat meneka pengakhirannya. Jadi rasanya lebih elok ada penamat yang lebih bagus untuk Rehan. Sudah dua kali, mudah pula dia terlepas. Sungguh tak aci kih5 ;P

Ps: Nama anak Inspektor Rashid buat aku tersengih sendiri. Bukan kelakar tapi entah... *wink*

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)