Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Isnin, 29 Ogos 2011

Salam Lebaran

7:52 PG 3 Comments

Untuk semua yang menyambut kedatangan Syawal ini, moga semuanya selamat hendaknya. Berhati-hati pada yang memandu. Dan pada mereka yang akan melalui pantai timur, jemput datang beraya ke rumah :)

Salam kemerdekaan juga buat seluruh rakyat Malaysia.

Ps: Sedang dalam mood cuti. Jumpa 2 minggu lagi :P


Happy reading (^-<)

Jumaat, 26 Ogos 2011

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (33) Gangguan

8:15 PG 0 Comments
Gangguan
Tok Rimau, Fikri Kacak, Kusyi Hirdan, Aimi Ainis, Ayob Kelubi, Rahimin, Mona Yanty, Syuqri Mustaqim, Ay Yusof, Kumprinx


ISBN: -
Penerbit: Sindiket Sol-Jah
Tarikh Terbit: Edisi Pertama Cetakan Terakhir 2011
Harga: RM 20
Halaman: ~ 104


~ Rasaku… ~


Tertarik dengan buku ini ketika membaca resensi di blog MB. :D

Jujurnya aku hanya 'mengenali' Kusyi Hirdan; salah seorang novelis [tapi aku tak pernah baca novelnya lagi hehe], yang lain tu tak pernah dengar kecuali Tok Rimau. Itu pun Ajib yang selalu 'bising' pasal blog Tok Rimau tu hik3 lalala5 :P

Gangguan menyenaraikan cerita-cerita seram komedi tetapi sekali-sekala meremang juga bulu roma :D Sememangnya cerita-cerita paranormal mereka membongkar kisah jin, iblis, bomoh, jembalang dan segala macam makhluk yang terlintas di fikiran tatkala berbicara tentang kisah seram. Disampaikan dengan mudah oleh para penulisnya menyebabkan aku tak terasa yang aku sudah sampai ke penghujung cerita. Alih-alih... Eh! Dah habis!

Kisah seram atau dalam erti kata mudah – cerita hantu yang dibingkiskan adalah kisah yang biasa kita dengar. Antaranya kisah saka, hantu raya, kisah hantu asrama [ni yang paling famous masa sekolah dulu], cermin 'ajaib' termasuk juga kisah hantu kembali membalas dendam [ni pula pilihan para penerbit filem].

Aku dah belajar daripada pengalaman membaca blook yang terdahulu. Disebabkan itu aku tidak pula meletakkan harapan yang tinggi ketika membaca kisah ini. Mujur kerana bila tiada harapan, maka aku lebih enjoy menikmati kisah ini.

Ps: Nak baca trivia buku ini? Sila ke sini :D

Happy reading (^-<)

Khamis, 25 Ogos 2011

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (32) Gelora Asmara

7:59 PG 4 Comments
Gelora Asmara
Haryani Kamilan

ISBN: 9789833669370
Penerbit: Buku Prima Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 2 - 2008

Halaman: ~ 528
Harga: RM 18.90

~ Rasaku… ~

GA membawa kisah si mata keranjang; Tengku Ryan [Ryan] yang mula memperbaiki diri sendiri setelah terbabit dalam kemalangan yang menyebabkannya koma. Sebaik saja sedar dia pula disahkan mengalami komplikasi pneumonia akibat daripada gaya hidupnya yang kuat mengambil minuman beralkohol dan merokok ditambah pula dengan kecederaan yang dialami ketika kemalangan. Kesemuanya membuatkan Ryan mula menginsafi diri sendiri.

Sebagai lelaki yang kacak dan mempunyai harta peninggalan yang banyak memang sudah cukup melekakan Ryan. Dia digilai oleh ramai wanita sekaligus Ryan makin asyik dibuai nikmat duniawi. Tanggungjawabnya ditolak tepi, apa yang penting enjoy! Dan itu membuatkan ibu saudaranya; Engku Zabedah dan Lokman mengambil kesempatan untuk merampas segala hartanya. Dendam dan sikap iri hati sudah lama bersarang dalam diri dua beranak itu. Ryan yang sememangnya hanyut dengan keindahan sementara tidak pernah mengesyaki apa-apa. Padanya Engku Zabedah dan Lokman adalah tempat untuk bergantung harap.

Dalam keasyikannya dengan hal-hal duniawi, Ryan bertemu dengan Jelita. Jelita ada aura yang tak bisa ditepis. Gadis manis itu tidak begitu mengendahkannya namun tetap dikejar tanpa lelah. Jelita menolak cinta yang dihulurkan oleh Ryan. Padanya lelaki hanya tahu menyakiti. Sepertimana kegagalan perkahwinan ibunya dulu, Jelita telah menutup pintu hatinya untuk menerima mana-mana lelaki yang hadir dalam hidupnya.

Ryan berasa tercabar. Sehabis daya dia cuba untuk memikat Jelita. Dan tiada siapa menduga disebabkan Jelita, Ryan telah ditimpa kemalangan. Dan setelah itu segala-galanya berubah.

Mampukan Ryan berubah? Sempatkah dia memperbaiki kesilapan yang pernah dilakukan dulu? Dan benarkah Jelita tiada langsung rasa pada Ryan walau sebesar hama? Cuba baca kisah Ryan ini, menyelami dan memuhasabah diri. Manusia itu sentiasa diberi ruang dan peluang. Tetapi hakikatnya kita masih tak sedar diri, sebaliknya sibuk memberikan 1001 alasan.

Happy reading (^-<)

Isnin, 15 Ogos 2011

Jumaat, 12 Ogos 2011

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (31) Kau

8:23 PG 0 Comments
Kau
Aloy Paradoks


ISBN: -
Penerbit: Paradoks Production & DuBook Press
Tarikh Terbit: Jun 2011
Halaman: ~ 40
Harga: RM 10



~ Rasaku… ~

Sekali lagi aku mencuri masa membaca kisah blook yang telah dibukukan. Hanya ada 7 cerpen walaupun penulisnya ada menyatakan menulis 8 cerpen baru, tetapi yang aku jumpa hanya 7, ia akan jadi 8 sekiranya ditambah dengan tinta penulis di halaman 3 itu.

Walaupun hanya ada 7 kisah tetapi terasa aku baca terlalu banyak kisah. Ya, ini mungkin bukan genre kesukaanku jadi aku terpaksa 'menghadam' kisahnya lebih lama daripada biasa.

7 cerpen berdiri atas paksinya sendiri, tak saling berkait tetapi gaya bahasanya sama saja. Perlu membaca hingga ke noktah terakhir dan kemudiannya aku akan berfikir 3-5 minit, mula mencerna maksud cerpen itu. Yang lebih teruk lepas habis 1 cerpen, aku tutup buku. Keluar berjalan-jalan atau capai buku lain sambil minda masih lagi terfikir-fikir akan maknanya. Aduh! *hantuk kepala ke dinding*

Ada 1 cerpen yang melekat; Lelaki Pelompat Monyet, Muthalib Sulaiman & Afifi Norian. Kisah si Enna yang sedang mencari pasangan. Dia mencari lelaki yang mampu membuatnya tersenyum, gembira sepanjang waktu dan mengembalikan keceriaan di kala dia berladung duka. Puas mencari dan akhirnya ketemu tetapi jawapan Afifi menghampakan. Kita mahu pasangan kita begini, begitu tetapi diri sendiri? Sudah cukup sempurnakah? Mengatur itu dan ini sedangkan diri belum pasti bagus. Kan lebih baik menjadi diri sendiri dan menghargai si dia itu seadanya.

Serius, ini memang bukan bukuku. Jadi aku tak tahu bagaimana mahu mengesyorkan pada kamu, tetapi kalau ingin sesuatu yang baru masih boleh cuba. Setahuku ia hanya dijual secara online di blog Paradoks.

Ps: Credit to Ajib again :)

Happy reading (^-<)

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (30) Rayyan Fantasi

8:16 PG 2 Comments
Rayyan Fantasi
Ramlee Awang Murshid


ISBN: 9789831245828
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ogos 2010
Halaman: ~ 512
Harga: RM 19.90



~ Rasaku… ~

Membaca karya RAM ni seperti aku menonton filem Starwars je. Watak Aiddin/Rayyan dan Ibrahim/Mij-Gillion sememangnya memerlukan aku berfantasi luar biasa. Baik daripada segi watak, tempat dan laras waktu. Semuanya perlu seiring ketika sedang membelai naskhah ini. Mujur juga sudah biasa dididik dengan stail RAM yang akan bercerita dengan tidak mengikut susunan waktu, maka tidak terasa kejanggalannya. Tetapi ada masanya aku perlu juga membelek-belek halaman terdahulu sebab lost hik3 lalala5 :P

Aiddin dilihat sebagai anak muda yang punya segala-galanya. Ada ayah, ibu tiri yang begitu mengasihinya serta datuk yang amat menyenangi dirinya. Namun ada sesuatu yang dirahsiakan daripada Aiddin malah daripada semua isi keluarga Ibrahim. Rahsia susur galur Aiddin dan juga diri Ibrahim sendiri. Siapa mereka berdua dan bagaimana boleh tercampak ke dunia asing iaitu bumi, Malaysia khususnya.

Ya, ini kisah makhluk asing [baca: makhluk fantasi] yang 'melarikan' diri ke bumi dan bagaimana mereka berdua hidup dalam suatu komuniti masyarakat di Malaysia. Tak banyak bezanya hidup di Yuk’kaa mahupun bumi, ada dunia gelap dan ada yang putih. Dan kerana kegelapan itulah Ibrahim membawa waris tunggal kerajaan Yuk’kaa jauh ke dunia lain. Dia tidak mahu warisnya diapa-apakan namun takdir Tuhan tidak dapat dielak.

Ketika usia Aiddin mencecah 21 tahun, dia disahkan menghidap barah otak tahap empat. Tiada apa yang lebih mendukakan buat seisi keluarga tetapi Ibrahim tahu inilah masanya Aiddin akan kembali nun ke sana, di Yuk’kaa. Aiddin meniti sisa-sisa hidupnya dengan melakukan apa saja yang dia mahukan. Salah satunya mendaki Gunung Kinabalu bersama Feena; tunangnya dan juga rakan sekuliah. Impiannya terlaksana tetapi Aiddin hilang di kawasan hutan pergunungan.

Insiden kehilangan Aiddin menggegarkan Malaysia. Pelbagai cara digunakan untuk menjejaki Aiddin tetapi hampa kerana semuanya menemui jalan buntu. Hanya Ibrahim tahu ke mana hilangnya Aiddin dan kerana itu dia redha. Lima tahun berlalu, Aiddin muncul semula dan sejak itu berlaku kisah pembunuhan ngeri. Apa kaitannya dengan kemunculan Aiddin?

Kisah di Yuk’kaa memang hebat. Sejarah sebenar kehidupan Ibrahim atau pun lebih dikenali dengan Mij-Gillion; raja terbilang di kerajaan Yuk’kaa. Kisah para penghuni Yuk’kaa yang berlainan bangsa. Kesemua wataknya memang dibina dengan baik, begitu juga dengan peperangan dan perjuangan Rayyan mengembalikan takhta yang dirampas. Terasa aku juga seperti salah seorang daripada bangsa di dunia fantasi itu [berangan! hik3 lalala5]

Itu yang membuatkan aku sanggup menonton kembali Starwars hahaha5 Dan kebetulan ketika membaca novel ini, ada kisah Alien vs Predator di TV2. Wah! Bagai berjanji pula hik3 lalala5 :P

Penghujung cerita ini seperti ada yang tertinggal [mungkin aku je yang rasa begitu kih5]. Kisah di sebalik batu berkilat di Jajahan Karuh itu seperti sengaja ditinggalkan tidak berjawab. Mungkinkah ada kesinambungannya? Tak tahu, tunggu dan lihat saja.

Happy reading (^-<)


Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)