Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Rabu, 27 Januari 2010

Lili Buat Najah

6:00 PTG 6 Comments

JUDUL: LILI BUAT NAJAH
PENULIS: NAZURAH AISHAH
TERBITAN: JEMARI SENI PUBLISHING



~ Rasaku… ~

Mari bercerita tentang kisah sedih! Novel ni memang ada ending yang tak best [aku gelar begitu kerana memang sad ending (-.-)] Namun, keseluruhan ceritanya memang best. Aku suka dengan watak-watak yang ada - Najah & Tasha. Pasangan ni sudah pun bernikah di UK tanpa pengetahuan keluarga Najah, Tan Sri Hanafi. Sekembalinya mereka ke tanah air, hubungan suami isteri perlu dirahsiakan. Maka terpaksalah mereka berdua saling berlakon.

Najah kemudiannya mula bekerja dengan ayahnya. Diam-diam dia selalu mencuri masa berjumpa isterinya. Tak lama, giliran Tasya pula yang dapat kerja. Sama bumbung pula tu dengan Najah, berbeza bahagian je. Jadi bermulalah episod cinta rahsia mereka di pejabat. Kewujudan Farah; bakal menantu pilihan ibu Najah buat Tasya menjeruk rasa. Bukan senang nak dapatkan perhatian ibu mentuanya sendiri. Apatah lagi ketika Najah menjelaskan kedudukan sebenar pada keluarganya, ibunya membantah. Malah turut menghalau Najah keluar dari rumah. Lebih tragik, Najah akan dianggap anak derhaka jika tidak mengahwini Farah.

Tasya tertekan dan perkara itu terbawa-bawa hingga dia keguguran anak pertama mereka. Kasihannya! Mujur saja keluarga Tasya memahami. Hubungan Tasya dengan keluarga mentua juga baik cuma yang bab ibu mentua tu je la. Pelik juga macam mana la ibu Najah tu suka sangat dengan Farah yang tergedik-gedik tu :P Hubungan Tasya dan ibu mentuanya hanya ngam semasa kajadian ragut. Kebetulan Tasya yang berada di situ telah bergelut untuk menyelamatkan mamanya. Dia langsung tak memikirkan kandungannya ketika itu dan ia berjaya menginsafkan ibu mentuanya.

Namun kisah suami isteri romantis ini tak habis di sini. Walaupun dengan kelahiran si kembar Naufal dan Najwa membawa seribu satu kebahagiaan, tetapi hakikatnya ia tetap ada pengakhiran yang sedih. Apakah itu? Bacalah sendiri hik3 lalala5 :P

Berkorban perasaanlah yang paling memedihkan, kerana perasaan itu tidak pernah ada bau dan warna; lalu sukarnya untuk orang lain memahami, apatah lagi merasai [Blurb novel]

Ps: Tengok cover dan tajuk buat aku fikir Najah itu perempuan tapi lelaki rupanya hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Baju Pengantin Mak Andam

11:25 PG 0 Comments

JUDUL: BAJU PENGANTIN MAK ANDAM
PENULIS: AREILA SAHIMI
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE



~ Rasaku… ~

Mengenali karya penulis di penulisan2u sebelum aku beralih ke laman blog penulis yang mulanya berwarna coklat sebelum bersalin baju warna hitam ;D Tak silap sekitar tahun 2008, aku kenal Areila Sahimi atau nama pena di blognya - akubintangbiasa. Actually aku je yang kenal, tapi Cik Penulis ni tak pernah kenal aku pun hik3 lalala5

BPMA cerita santai yang penuh humor. Tiada konflik yang buat rasa nak campak buku ke, marah dekat watak jahat ke! Senang cerita ia cerita yang akan buat anda tersenyum sorang-sorang dengan perjalanan cerita yang mudah dan penggunaan bahasa pertuturan kita seharian [walaupun menggunakan loghat Perak, rasanya mudah faham]. Cerita ni sesuai sangat untuk kamu yang mahukan hiburan dan melepaskan stres di kepala. Ia cerita yang bersahaja walaupun ada masanya aku rasa sedikit meleret. Namun sebagai karya pertama aku rasa ia tidaklah mengecewakan ;D

Aleeya – gadis yang memang selamba habis! Bekerja sebagai P.A di Putrajaya namun ada masanya tenaganya juga dikerah untuk membantu Kak Ana sebagai mak andam. Kesnya sering terjadi bila dia balik kampung – Ipoh mali ni! Dia diminta menjadi mak andam 'terjun' di majlis perkahwinan Harlina. Mahu tak mahu, Aleeya menurut. Ketika dia 'sesat' ke rumah pengantin, dia bertemu dengan mamat bajet hensem; Zain ;P Ingatkan kes itu tamat di situ namun siapa sangka dia terjumpa balik dengan Zain di majlis Harlina.

Paling lawak pastinya di saat dia 'dipinjam' oleh Zain; si pengapit lelaki untuk membetulkan sampinnya. Terbayang pula sesi cucuk pin tu! Kerek benor Che Aleeya ni ya? hahaha ;P Walaupun kasar bahasa atau cara Aleeya itu tidak pernah buat Zain menjauh. Niat hati Zain untuk berkenalan dan rapat dengan Aleeya tetap diteruskan. Pelbagai cara dan usaha yang dilakukan namun semuanya ditolak baik oleh Aleeya. Akibat putus cinta dengan Cikgu Azizul buat Aleeya serik untuk menerima cinta Zain. Akhirnya mereka kekal sebagai kawan atau lebih tepat teman tapi mesra hik3 lalala5

Namun cara Zain sedikit sebanyak mampu membuai hati perempuan Aleeya. Dalam diam hati sudah terpaut tapi kes Cikgu Azizul yang muncul tiba-tiba buat Zain salah faham. Pergaduhan tercetus dan si Zain yang terlalu menurutkan hati lukanya pergi membawa diri. Dan-dan je Zain yang selalu cool tu boleh terlampau sensitif sampai penjelasan dari Aleeya pun tak mahu dengar.

[Blurb novel]
Zain - Biarpun dia serabut, dia kusut, dia jiwa kacau, dia suka teh tarik mamak sekalipun, pada aku dia tetap teristimewa

Aleeya - Zain, sekeras-keras aku, rock-rock kapak aku, seselamba mana pun aku Zain, aku masih seorang perempuan. Yang tahu rasa malu bila tiba part nak luahkan isi hati

Ps: Perasan tak? Cover novel-novel KN sekarang ni makin comel dan menarik… kreatif sungguh perekanya hik3 lalala5 ;D

Happy reading (^-<)

Jumaat, 15 Januari 2010

E-mel Buat Daniel Idzmi

12:59 PTG 2 Comments

JUDUL: E-MEL BUAT DANIEL IDZMI
PENULIS: RIDHWAN [RIDH-ONE]
TERBITAN:
http://ridh-one.blogspot.com/


~ Rasaku… ~

Siri e-novel seorang ahli Kapa yang aku baca. Entah apa rahsia Enche Riri [curi panggilan manjanya di Kapa hik3 lalala5 ;P], aku tak boleh berganjak dari cerita ni. Bagai diletak gam UHU je. Nasib baik juga, sirinya tak panjang. Hanya ada 5 episod dan aku baca 1 lagi episod istimewa sebagai pelengkap ceritanya.

Episod 1 – 5 [Akhir]

Merujuk kepada kiriman e-mel dari Syafira buat lelaki pujaan hati; Daniel Idzmi. Syafira bercerita tentang rasa hatinya, rasa bahagia dan rasa terlukanya. Bahagia di saat dia dan Daniel Idzmi mula berhubungan. Persahabatan yang terjalin buat Syafira benar-benar bahagia. Terlukanya Syafira bila Daniel Idzmi menjauh. Tidak puas hati dan kecewa merantai diri. Alahai Syafira, mengapa perlu jadi 'perigi' mencari timba? Terlintas di fikiran, hebat sungguhkah Daniel Idzmi itu? hik3 lalala5 ;P

Syafira bercerita tentang Ilham; kawan baiknya. Ilham diceritakan kerana perwatakannya menyerupai Daniel Idzmi. Baik Ilham atau Daniel Idzmi, Syafira rasa selamat dengan mereka berdua. Rasa disayangi dan diterima dengan seikhlasnya. Namun akhirnya Syafira juga yang mengkhianati perasaan teman baiknya. Adilkah dengan kehadiran seorang lagi teman Ilham, Dayana buat Syafira melarikan diri? Memutuskan hubungan persahabatan yang dibina? Tidak adil sungguh!

Syafira bercerita tentang Hasmir dan Fareez, kenalan semasa di semester dua. Berteman dengan mereka dengan alasan untuk mengubati rindunya pada Ilham dan rasa terlukanya pada Daniel Idzmi. Namun seperti sebelumnya Syafira masih gagal untuk merasa bahagia. Mungkin tidak bila dia tak mampu untuk menghargai insan yang ada di sekelilingnya. Tapi aku tetap kasihan bila penceritaan Syafira itu ditulis dengan penuh perasaan kecewa bila cintanya tak disambut. Apatah lagi tiap e-mel yang dikirim pada Daniel Idzmi umpama merintih pilu. Kasihan juga bila Hasmir dan Daniel Idzmi sanggup mencuri baca diari Syafira.

Episod Istimewa – E-mel Balasan Buat Syafira

Jawapan dari tiap e-mel yang dikirim oleh Syafira dirangkum sekali dengan hanya 1 e-mel daripada Daniel Idzmi. Tak perlu aku bercerita panjang, tapi cukup dengan mengatakan aku memang tak sangka itu puncanya Daniel Idzmi menjauhkan diri daripada Syafira. Episod akhir yang buat aku rasa, "La... itu ke sebabnya?". Ending terbaik untuk cerita ini ;D

Syafira - E-mel ini adalah luahan hati saya. Semuanya saya coretkan di dalamnya. Saya mahu awak tahu, mahu awak mengerti, perasaan hati saya pada awak selama ini [Blurb e-novel]

Daniel Idzmi - Dalam dunia ini, kita perlu buat keputusan bukan berdasarkan hati semata-mata, harus ada logik akal juga. Jangan mudah menyerah pada perasaan kelak awak sendiri akan merana [Episod Istimewa]

Ps: Sesuka hati memanggil Ridhwan dengan Enche Riri, jangan ambil hati ya hik3 lalala5 ;P

Happy reading (^-<)

Khamis, 14 Januari 2010

Sara Kirana

2:22 PTG 6 Comments

JUDUL: SARA KIRANA
PENULIS: RAMLAH RASHID
TERBITAN: BUKU PRIMA SDN BHD



~ Rasaku… ~

SK bercerita tentang kisah seorang isteri; Maisarah [Sara]. Sara berkahwin dengan Zulfakar kerana aturan keluarga angkatnya. Kalau ikutkan cerita, Sara ni sebenarnya telah dijual oleh ibu tirinya kepada keluarga Puan Zulaikha dan Haji Salam. Dek kerana wajah Sara yang seiras dengan anak perempuan keluarga ni yang baru meninggal dunia, maka Puan Zulaikha makin jatuh kasih. Niat tak mahu kehilangan 'anaknya' kali kedua, dia bertekad untuk mengahwinkan anak sulungnya; Zulfakar dengan Sara.

Menjalani kehidupan rumah tangga, Sara menjadi sebaik-baik isteri. Taat dan patuh pada suaminya namun itu tidak memadai buat Zulfakar. Dia mahukan isteri yang cukup sempurna serba-serbi. Aku kira mungkin perasaan hormat dan terlalu mengagungkan suami buat Zulfakar hanya memandang Sara tak ubah seperti teman serumah atau lebih tepat sebagai orang gaji. Malah Sara dianggap isteri yang terlalu membosankan. Kasihannya Sara!

Zulfakar bertemu semula dengan Elly, bekas kekasihnya yang juga sudah berkahwin dengan seorang artis-penulis hehe Kasih lama bertaut kembali dan tanpa sebab yang kukuh Sara diceraikan. Pada Zulfakar, Elly itu lebih mengujakan daripada menghadap muka Sara. Walaupun ada perasaan simpati dan kasihan pada Sara tetapi dia tetap sanggup meninggalkan Sara.

Sara menghimpun perasaan kecewanya di dalam penanya. Meletakkan segala amarah, suka dan duka pada novelnya. Bangkit sebagai Sara Kirana, dia akhirnya membuktikan novelis tanpa ilmu juga boleh berjaya. Walaupun pada mulanya karyanya diciplak oleh penulis yang bernama besar tetapi Sara tak putus asa. Apatah lagi ada insan yang sering mendorongnya iaitu Zahrin; adik Zulfakar. Rupa-rupanya Zahrin turut menyimpan rasa pada bekas kakak iparnya itu. Zahrin mencintai Sara sebelum dia menjadi isteri abangnya lagi. Namun belum sempat kasih dijalin, Zahrin ke luar negara untuk menyambung pelajaran.

Benarlah jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan. Zahrin pulang setelah tamat belajar dan kini semakin berani menagih cinta Sara. Percintaan mereka memakan masa yang singkat sebelum mengambil keputusan mengakhirinya dengan ikatan yang halal. Janda bertemu teruna, bukan mudah untuk Zahrin memujuk ibunya. Namun kerana sayangkan anak, Sara diangkat menjadi menantu buat kali kedua.

Konflik berlaku lagi, mana tak nya Zulfakar mula mencemburui hubungan mesra antara bekas isteri [adik ipar juga la...] dan adiknya sendiri. Zahrin juga semakin rasa sensitif sebab dia tahu hubungan abangnya dan Elly bukan bahagia sangat. Alahai, kes cemburu Zahrin pun melampau sangat. Lebih tragik bila Zahrin ditimpa kemalangan dan menyebabkannya koma. Kasihan lagi pada Sara! Jadi, apa kesudahan cerita kahwin Sara? Setia menanti pada sang suami atau beralih pada bekas suami?

Dalam novel ni ada terselit tip-tip penulisan dan bagaimana mahu melangkah ke dunia penulisan. Ia boleh dijadikan rujukan buat penulis baru. Azimat yang penting barangkali hik3 lalala5 ;D

Happy reading (^-<)

Rabu, 13 Januari 2010

Teguh

4:20 PTG 0 Comments

JUDUL: TEGUH
PENULIS: NORHAYATI BERAHIM
TERBITAN: CREATIVE ENTERPRISE SDN BHD


~ Rasaku… ~

Novel nipis ni antara novel terawal karya NB [ 1996 - aku baru masuk darjah 4 hik3 lalala5 ]. Tak silap ini bukan cover sebenar novel ini. Tapi tak mengapa, mari aku cerita pasal novel yang nipis ni. Lupa! Aku beli secara online. So credit to Miss Bookaholics

Ia tentang Nina; gadis biasa-biasa yang punya kisah biasa-biasa juga. Dia pernah bercinta dengan Fikri. Namun kisah cinta mereka berakhir apabila Fikri berubah arah kepada wanita yang dikatakannya jauh lebih baik dari Nina. Kecewa dengan cinta pertamanya, Nina tak mudah mengalah. Kehidupan perlu diteruskan, apatah lagi dengan kehadiran ibu yang tersayang.

Di tempat kerja Nina bertemu dengan Benedict. Hubungan mereka akrab sekali ada masanya aku dapat merasakan yang Benedict sukakan Nina. Kemunculan Fikri ke tempat kerja Nina memang tak diduga. Apatah lagi pada Fikri kembali bukan hanya sebagai kawan sekerja namun ada agenda tersendiri!

Nina jadi sesak! Sesak dengan kemuculan Fikri yang tak habis-habis dengan perangai 'miang' dan suka mendesak hahaha Ditambah dengan sikap Fikri yang terlalu mencemburui hubungan mesra antara Nina dan Benedict. Malah, hubungan kekeluargaan telah menyebabkan Nina tidak harus tidak perlu menerima semula Fikri dalam hidupnya. Aturan keluarga yang mahukan Nina dan Fikri berkahwin. Oh my~ kasihan dekat Benedict (-.-)

Cerita ni ringkas je, straight to the point. Mungkin sepadan dengan halaman muka suratnya yang sedikit, maka tiada plot yang memeningkan kepala hik3 lalala5

"Kecewanya berbekalkan cekal dan tekad..."
"Hidup yang paling membahagiakan, dicintai Nina! Bukan mencintai dan suatu masa nanti Nina akan mengerti" [Blurb novel]

Happy reading (^-<)

Jumaat, 8 Januari 2010

Kau Laksana Bulan

10:54 PG 8 Comments

JUDUL: KAU LAKSANA BULAN
PENULIS: AINA EMIR
TERBITAN: KARNADYA SOLUTIONS



~ Rasaku… ~

Suasana dalam novel ni memang buat aku teruja. Mana taknya hampir kebanyakan plot mengambil tempat di public transportLRT, Komuter dan ERL hik3 lalala5 Barangkali kerana selalu menggunakan perkhidmatan ini, aku jadi senang dengan perjalanan cerita ni hik3 lalala5

KLB mengisahkan Adrianna; seorang penulis novel romantic-thriller. Dalam kesibukan mencari idea untuk novel terbarunya. Dia bertemu dengan Firas yang mempunyai karakter yang amat serupa dengan watak utama novelnya itu. Jadi Adrianna menggunakan Firas sebagai tempat rujukan. Membayangkan Firas sebagai hero novel seterusnya mengadaptasikan setiap pertemuan mereka ke dalam novel. Kejam pula aku rasa si Adrianna ni! Sebab dia dah mengambil kesempatan ke atas Firas yang baik hati tu.

Bila Firas mengetahui kisah sebenar, dia amat-amat kecewa. Mana taknya watak tulisan Adrianna memang bagaikan cermin dirinya siap dengan nama dan kerjaya lagi. Firas terasa dipermainkan dan ditipu hidup-hidup. Kecewa dengan sikap Adrianna, dia bertindak menjauhkan diri. Dia tak lagi menggunakan perkhidmatan komuter. Merajuk la kononnya hik3 lalala5 ;P

Adrianna berasa amat bersalah. Tapi dia pun tak cuba untuk memperbaikinya. Segan barangkali. Apatah lagi dia selalu mengatakan hubungan mereka sekadar kawan namun bila kehilangan Firas barulah dia tahu yang dia sudah ada rasa pada Firas. Sebelum ini, Adrianna pernah bercinta dengan Syafik, namun hubungan mereka putus bila masing-masing sambung belajar. Dia jatuh hati pula pada Razif yang pandai berpuisi tetapi Razif pula meninggal dunia. Adrianna kemudiannya berkenalan dengan Eizlan; salah seorang peminat novelnya. Menggunakan Eizlan sebagi tempat dia meluahkan rasa rindu pada Firas. Aduhai, Cik Adrianna ni mudahnya jatuh suka!

Nasib baik Adrianna dan Firas berbaik-baik semula. Dengan erti kata lain, masing-masing dah mengaku rasa hati. Adrianna pun dah menceritakan segala kisah silamnya pada Firas. Dengan senang hati mereka menempuh alam baru iaitu perkahwinan. Tetapi, sungguh tak disangka si Razif yang mati muncul kembali. Malah Eizlan pula makin obses dengan Adrianna. Kedua-dua lelaki ini mula jadi pemburu dalam hidup Adrianna. Hubungan Adrianna dan Firas berantakan lagi!

Happy reading (^-<)

Rabu, 6 Januari 2010

Dame Zoete Sarah

12:54 PTG 0 Comments

JUDUL: DAME ZOETE SARAH
PENULIS: KHAIRYN OTHMAN
TERBITAN: JEMARI SENI PUBLISHING



~ Rasaku… ~

DZS bercerita tentang si manis Sarah Adam [bertepatan dengan tajuk], seorang wartawan yang sangat optimis dengan kerjayanya. Wartawan yang biasa-biasa ni sering kali 'terserempak' dengan Salim; pegawai polis ketika Sarah sedang menguruskan hal kerjanya. Sememangnya mereka berdua tak pernah sebulu.

Terima kasih lah pada Rod; jejaka yang entah mana muncul dalam hidup Sarah yang mengakibatkan seluruh hidup Sarah dalam bencana. Hidupnya mula kucar-kacir kerana rupanya dia sudah menjadi tempat buruan pihak sindiket dadah antarabangsa. Gara-gara 'barangan' yang diseludup masuk ke dalam beg Sarah, dia juga disyaki oleh pihak polis. Kasihan Sarah! Sarah kemudiannya bertindak untuk melarikan diri. Dengan beberapa bantuan dari teman Indonesia di Johor, dia berjaya keluar dari Malaysia dan melarikan diri ke Belanda.

Salim pula yang memang dah tak berapa sukakan Sarah mula tergoda untuk menyiasat. Sedangkan selama ini, dia selalu kata Sarah tu tak cantik apabila temannya cuba memadankan dia dan Sarah. Dia sukakan model untuk dijadikan pasangan. Tapi akhirnya tersangkut juga Salim ni kat Sarah. Mana tak nya Salim yang sibuk-sibuk nak menyiasat kes Sarah sedangkan dia bukan daripada bahagian narkotik.

Salim mengejar Sarah hingga ke Belanda! Gila lah Salim ni, dah la selalu bajet dia tu handsome [tapi dalam otakku selalu terbayangkan si Salim ni sebagai Dato’ SM Salim hik3 lalala5 ;P] Tapi Sarah rupanya ada semangat yang kental. Walaupun dia sebenarnya melarikan diri tapi dia inginkan kepastian. Dia ingin membersihkan namanya apatah lagi jiwa wartawannya merasakan ada satu rahsia besar di sebalik klu yang ditinggalkan oleh Rod.

Salah satu novel kesayanganku di sepanjang tahun lepas hik3 lalala5 ;D Tak silap aku membacanya ketika cuti sakit. Waktu tu memang tak terasa yang DZS boleh menghiburkan aku tetapi jangkaanku salah sama sekali. Piawaian yang aku letakkan untuk cerita thriller/saspen juga nampaknya tak 'menjadi' pada novel ini. Jadi senang cerita DZS berjaya mengikat aku sampai ke hujung cerita.

SalimSarah, ke mana pun kau pergi, aku akan cari kau. Ke mana pun kau lari, aku akan kejar. Jangan lupa tu [Blurb novel]

Happy reading (^-<)

Selasa, 5 Januari 2010

Chinta

3:56 PTG 3 Comments

JUDUL: CHINTA
PENULIS: NORHAYATI BERAHIM
TERBITAN: NB KARA SDN BHD



~ Rasaku… ~

Chinta bercerita tentang watak utamanya; Chinta dan juga Raja Akid. Kedua-dua watak ini merupakan tonggak utama dalam novel ini. Seperti selalunya, penulis kegemaran aku ini suka mengangkat kaum Hawa tuk punya semangat juang yang tinggi. Tak mudah mengalah, penuh dengan sikap sabar dan bersemangat kental walau apa pun halangan yang mendatang. Ngee~ bila nak jadi cam tu ek?

Chinta – gadis ini tak pernah diterima dalam kamus hidup ayahnya sendiri. Sadis sungguh kerana dari kecil dia sering dipukul oleh ayahnya sendiri. Maki hamun, sepak terajang itu bagaikan 'makanan' untuknya membesar. Chinta akur dan pasrah menerima segalanya biarpun dia tak pernah mengerti apa punca sebenar ayahnya itu selalu naik angin. Namun, Chinta tetap ceria... hidupnya bahagia dengan kehadiran ibunya; Molek dan Mak Yongnya. Malah, adik-beradik kecuali abangnya; Rodin begitu menyayangi kakak mereka. Dia juga punya Candy; sahabat karibnya sejak kecil.

Menginjak ke bangku universiti, Chinta bertemu Saiful. Hubungan itu mekar sehinggalah masing-masing bekerja. Tapi sayang, hati Saiful mudah berubah. Dia bagaikan lupa pada siapa yang banyak membantu Saiful dan keluarganya. Saiful akhirnya hanyut dengan harta-harta dunia. Si Chinta dibiarkan keseorangan. Sungguh tidak adil sedangkan hati Chinta sarat dengan kasih sayang bukan saja untuk Saiful malah kedua-dua ibu bapa Saiful yang cacat penglihatannya.

Raja Akid – lelaki metroseksual kih5 Memanglah... kalau pandai bergaya, kacak dan banyak duit pula tu, semua orang pasti menjangkakan Raja Akid ni sempurna. Tapi dalam diam, Raja Akid tak pernah sukakan wanita. Bukannya gay, tetapi ada cerita sewaktu kecil yang menjadikan dia trauma pada golongan perempuan. Berkenalan dengan Chinta buat dia makin selesa tapi di sudut hati dia masih tidak mampu mempercayai Chinta.

Dek kerana ingin menyelamatkan tanah, Chinta 'terpaksa' berkahwin dengan bos sendiri – Raja Akid. Walaupun keliru, masing-masing nampaknya berusaha untuk bahagia. Bukankah cinta selepas kahwin itu lebih indah? [agak je sebab ni yang terjadi dalam cerita ni] Ending? Tak perlu dicerita korang kena la baca hik3 lalala5

Selain cerita Chinta dan Raja Akid, ada juga cerita tentang Raja Haidar dan Sheema; ayah dan ibu Raja Akid. Ada juga terselit kisah mengapa Chinta ‘dibuang’ oleh ayahnya sendiri di penghujung cerita. Kisah Mak Yong yang setia dengan cintanya pada arwah suaminya juga menarik. Senang cerita, kisah-kisah dalam Chinta ini adalah cerita tentang cinta dan kasih sayang ;D

Ps: Dah berkali-kali khatam novel ni, tapi baru la ni aku tulis review hik3 lalala5

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)