Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Rabu, 28 April 2010

Cerita Kaseh

3:30 PTG 4 Comments
JUDUL: CERITA KASEH
PENULIS: NIR
TERBITAN:
http://cintafinespun.blogspot.com/


~ Rasaku… ~

Adam Khalis - Life has its thorn too [Intro]

Aku setuju sangat. Hidup ada macam-macam. Yang baik yang buruk semuanya bercampur aduk. Dan dalam karya Nir kali ini, ada cerita tentang bagaimana seseorang itu cuba berubah untuk jadi yang lebih baik. Kata coretan penulis, ia diadaptasikan daripada kisah benar seorang rakannya.

Cerita tentang Kaseh Kaisara [Kaseh], gadis ini agak liar juga lah. Anak orang kaya yang ada segala-galanya tetapi sayang, dia miskin kasih sayang. Walaupun hidup ni memerlukan duit tetapi tak semuanya boleh dibeli. Cinta dan kasih sayang misalnya bukanlah sesuatu yang boleh dibeli di jalanan.

Di universiti, Kaseh teruja untuk berkenalan dengan Adam Khalis [Adam], jejaka yang sukar sekali untuk didekati. Profail diri Kaseh yang tak berapa nak baik itu macam satu tembok besar yang menghalangnya dari merapati Adam. Namun kalau hati dah berkenan, apa syarat pun akan cuba diusahakan.

Mengikut syarat Adam, hubungan mereka akan dimulakan sebagai kawan. Dalam tempoh tiga bulan, andainya ada keserasian barulah boleh ke level seterusnya. Ewah-ewah macam bagus je hik3 lalala5 ;P Selain itu, Kaseh kena jadi seperti orang biasa, macam ikut Adam naik MRT. Sanggup ke Kaseh nak tukar ganti Rolls Royce dengan public transport? Tetapi demi Adam, Kaseh turutkan.

Hubungan dengan Adam berjalan lancar. Adam dalam diam rupanya sukakan Kaseh yang sedikit naif tu. Daripada Adam, Kaseh belajar banyak perkara. Adam berjaya melenturkan hati Kaseh. Bagus Adam ni, ajak anak dara orang pergi masjid. Hati Kaseh kini bukan saja dilimpah dengan cinta Adam, yang lebih utama cinta pada Yang Maha Esa. Kasihan Kaseh kerana dalam keluarganya, perkara itu tak dititikberatkan. Syukur juga sebab kehadiran Adam membawa dia ke satu dimensi yang baru.

Ending? Sila baca ;D Baru dua karya yang aku baca dan aku rasa ini antara karya terbaiknya. Penulis muda yang berasal daripada tanah Singapura ini sudah semakin matang seiring dengan usianya. Moga-moga kamu akan terus menulis :))

Ps: Suka dengan template Nir, comel sungguh ;D

Happy reading (^-<)

Isnin, 26 April 2010

Color

3:56 PTG 2 Comments

JUDUL: COLOR
PENULIS: BULANHIJAU
TERBITAN: http://bulan-hijau.blogspot.com/



~ Rasaku… ~

Karya baru penulis muda ini membawa aku berkenalan dengan Ain Natasya [Ain], gadis pingitan yang secara tak sengaja terjumpa Daniel Isyraq [Daniel]; mamat KL yang tercampak di Lorong Kubur. Tak tahu mengapa dia tak begitu selesa dengan kehadiran Daniel yang menumpang sewa di rumah Tok Wannya.

Jadi selalu lah hamba Allah berdua ni bertekak. Ain memang tak mahu kalah, Daniel pun ketegaq, ha memang padan lah tu. Namun, akhirnya lawan jadi kawan. Hubungan dah makin elok tetapi bila tahu Daniel dah bertunang, hati Ain terusik. Kenapa ada rasa yang tak enak bermukim di dada? Dah terang lagi bersuluh, Cik Ain yang keras tu dan jatuh hati. Jatuh hati pada mamat senteng yang digelarnya. Daniel pula memendam rasa. Di hati ada cinta tetapi memikirkan keadaannya, dia pasrah. Zulaikha; tunangnya itu juga yang dipilih.

Paling aku suka pastinya di Bab 14. Saat kedua-dua pasangan ini dinikahkan. Serentak pula tu, cuma berbeza pasangan je. Kalau Daniel memilih tunangnya, Ain menerima lamaran Abang Iqramnya. Actually Iqram was his cousin. Sayangnya watak Iqram dimatikan awal.

Suratan takdir memang tak mampu dielak. Mereka dipertemukan semula dalam satu keadaan yang cukup berbeza. Pertemuan enam tahun selepas itu rupanya membangkitkan semula rasa di jiwa. Ketika itu Daniel dah pun berpisah dengan Zulaikha. Hubungan Ilham dan Qaliesya mendekatkan kembali Daniel dengan Ain. Benarkah mereka memang sudah ditakdirkan untuk bersama?

Secara jujurnya aku lebih suka kalau penamat ceritanya diakhiri dengan sesuatu yang lebih manis. Mungkin kerana rentetan cerita cinta Ain & Daniel yang banyak rintangan itu buat aku mengharapkan happy ending. Kalau lah di hujung episod itu terdapat sekurang-kurangnya hanya pergerakan jari atau juraian air mata Daniel ia sudah cukup buat aku puas hati kerana tahu Daniel ada juga bertindak balas kepada Ain.

Membaca karya terbaru hasil penulisan Cik Bulanhijau ini buat aku tersenyum. Senang dengan peningkatan yang ditunjukkan. Penulis juga nampaknya sudah semakin matang dan cerita disampaikan sudah berubah rentaknya, penuh warna! Tahniah :))

Ps: Adik, macam mana buat layout jadi 3?

Happy reading (^-<)

Cinta Kau dan Aku

9:31 PG 0 Comments

JUDUL: CINTA KAU DAN AKU
PENULIS: SITI ROSMIZAH
TERBITAN: BUKU PRIMA SDN BHD



~ Rasaku… ~

Tertarik dengan novel ini kerana cover. Salah satu sikap yang tak seharusnya aku buat dalam memilih novel tetapi itulah kelemahanku yang paling ketara hik3 lalala5 ;P Bersyukur juga kerana jalan cerita CKDA berjaya mengikat aku untuk terus membacanya.

Ia berkisar tentang Nur Farisya Iman [Risya]. Gadis ini punya impian yang agak pelik. Boleh pula dia bercita-cita menjadi pemandu kereta-kereta besar dan mewah. Hasratnya tercapai apabila dia ditawarkan jawatan pemandu peribadi kepada seorang CEO muda; Farish Hakim [Farish]. Farish rupanya jatuh cinta pandang pertama di kala pertemuannya dengan Risya. Hubungan mereka makin akrab dek kerana keselambaan Risya itu. Apatah lagi Risya memang tiada masalah dengan sikap baik dan bertanggungjawab si Farish. Di saat ibu Risya ditimpa keuzuran, Farish segera membantu. Namun syaratnya si ibu mahu Risya menerima Farish sebagai suami.

Risya yang sememangnya tiada rasa dengan Farish membuat pelan lain. Rancangannya bersama Zamilah dan Zack Kapcai rupanya dapat dihidu. Dan ketika majlis ijab kabul, mahu pengsan Risya bila melihat suaminya adalah Farish bukan si Zack Kapcai seperti yang rencananya itu. Risya redha. Menerima takdir yang meletakkan Farish kini sebagai suaminya. Namun sikap cemburu yang amat keterlaluan, ego dan panas baran Farish memburukkan keharmonian rumah tangganya. Ditambah pula dengan kehadiran adik ipar; Farah dan bekas tunangan Farish; Suraya bagaikan menambah minyak dalam api yang sedang marak.Tanpa sedar, Farish akhirnya termakan juga dengan fitnah yang diatur kedua-dua wanita itu dan akhirnya menyebabkan ikatan perkahwinan yang baru mencecah 5 bulan terlerai juga. Lebih malang apabila orang baru yang sepatutnya dirai tidak sempat melihat dunia. Risya keguguran tanpa Farish tahu yang isterinya itu sedang mengandung. Gagal dalam perkahwinan membawa Risya ke dunia baru. Tidak mahu hanya menangisi luka, Risya bangkit membina hidupnya sendiri.

Pertemuan Risya dan Farish secara kebetulan membuka sejarah lama. Ada rahsia yang tersembunyi dan kini mula disingkap. Bila Farish tahu akan kebenarannya, Risya pula membawa diri. Luka lama rupanya masih lagi berdarah dan Risya tak mampu untuk melupakannya.

Cerita ini agak biasa tetapi tetap menarik hati. Cuma aku kurang bersetuju dengan plot di mana Risya boleh terselit berada di dalam meeting bersama CEO. Agak janggal melihat pekerja yang hanyalah seorang pemandu boleh muncul di situ. Ia bukanlah satu realiti dalam dunia pekerjaan.

Ps: Gambar asal tak dapat diambil kerana novel ni dah terbang nun jauh di sana ;) Ilusi gambar diambil di Buku Prima.

Happy reading (^-<)

Noktah

9:19 PG 0 Comments

JUDUL: NOKTAH
PENULIS: NORHAYATI BERAHIM
TERBITAN: CREATIVE ENTERPRISE SDN BHD



~ Rasaku… ~

Cerita ini kisah seorang janda muda; Lia yang akhirnya berpisah dengan Wan Saiful. Perkahwinan yang dirancang oleh keluarga masing-masing tidak membawa bahagia. Bagaimana ya mahu bahagia andainya suami yang dicinta itu mencintai orang lain?

Wan Saiful masih gagal melupakan kekasih lamanya. Dek kerana ingin mengejar sesuatu yang dia sendiri tidak pasti, sang isteri yang menjadi mangsa. Bodohnya lelaki ini! Meninggalkan isteri yang cukup baik kerana tergila-gilakan perempuan lain. Memang dia telah pun dibutakan oleh cinta sehingga tak tahu membezakan yang mana kaca yang mana permata.

Lia akur dengan kehendak suami, bersetuju dengan kata perpisahan. Bukannya mudah untuk meyakinkan diri sendiri menerima title janda di bahu. Namun Lia pasrah. Buat apa lagi nak menumpang kasih pada yang tak sudi? Seperti kehidupan janda lain, Lia turut mengalami masalah yang sama tetapi Lia tegar. Tidak mudah menyerah, dia masih mampu berdiri dengan kakinya sendiri. Huluran bantuan-bantuan yang punya banyak makna tersirat tidak diendahkan.

Perkenalan Lia dengan Nik Adil bagaikan membawa cahaya. Dalam diam, jejaka itu berjaya menyentuh naluri wanitanya. Bunga-bunga cinta mula mekar dalam hati. Tetapi kemunculan bekas suami bagaikan menghalangnya. Antara Wan Saiful dan Nik Adil, yang mana satu pilihan hati?

Karya terdahulu NB tidaklah tebal kalau nak dibandingkan dengan yang sekarang ni. Seperti novel nipis lain, aku rasa sebab itulah watak sukar untuk berkembang dengan baik. Namun karyanya tidaklah teruk cuma ia cerita yang biasa-biasa saja. Tidak banyak ruang untuk penulis tersohor ini menulis sesuatu yang luar biasa, seperti mana sentuhan ajaibnya dalam cerita-ceritanya kini.

Ps: Aku beli secara online. So credit to Miss Bookaholics

Happy reading (^-<)

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (4) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (92) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Aulia Iman (1) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bes Q Publication (1) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Amal Amina (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (9) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Ednin (1) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (2) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (5) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fieyza Fadlina (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) GedeBook (1) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) GR 2018 (16) Grup Buku Karangkraf (60) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (15) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Illa Shanahila (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (58) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (19) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Lily Haslina Nasir (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (9) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (2) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (3) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbit-X (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (5) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (3) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rin Ahmad (1) Rina Farizq (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (17) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Ryana Adrina (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (2) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Awesome Five (1) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (2) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Xuanza (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)