| Iklan |

Aku jarang ada di blog. Boleh klik GA untuk progress membacaku.

Ada jual buku terpakai. Klik sini untuk lihat. Macehh.. :))

Selasa, 31 Mei 2011

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (18) Langsir Biji Remia


Langsir Biji Remia
Noor Suraya

ISBN: 9789670201139
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama 2011
Halaman: ~ 263
Harga: RM 17


~ Rasaku… ~

Sejujurnya aku amat mengagumi watak Duha Hafa [Duha]. Anak gadis yang periang yang ramah. Si mata bundar yang cantik tersembunyi di balik purdah hitam. Gadis yang walaupun pada mulanya takut dengan kelemahannya sendiri tetapi bangkit semula. Andai saja memang wujud gadis seperti ini, memang aku pergi meminang untuk adik lelakiku [mengarut! Abaikan kih5 :P].

Benar kata orang, cinta kalau hanya di mata tidak kekal lama. Dulu Umair pernah sukakan Duha. Mereka berdua adalah teman bicara jendela. Saling berkongsi cerita dan tawa, tetapi itu dulu. Kisah sepuluh tahun dahulu. Dan bila saatnya dia bertemu dengan Duha Hafanya yang baru, suasana tidak sama seperti dulu.

Menyingkap kisah Duha, tidak dapat tidak aku jadi geram dengan Umair. Pemuda yang aku kira cukup pandai mencipta alasan. Katakan saja kalau tak suka, tak perlu pusing sana, pusing sini. Sudahnya? Bukankah hati kecil Duha terluka lagi?

Namun mungkin dengan wujudnya Umair, barulah kita sedar mungkinkah kita sendiri seperti Umair? Suka dengan kecantikan, biasa dengan keindahan dan bila ia tidak serupa dengan apa yang kita jangkakan, mudah saja rasa suka itu pergi. Berganti pula dengan rasa benci. Aduh, hati! Mudah saja ia dibolak-balikkan.

Mujur saja ada watak Ahmad Muhsin yang berjaya meneutralkan keadaan kecewaku pada Umair :D Sejuk je bila nampak nama Muhsin di halaman-halaman seterusnya. Lebih-lebih lagi bila di ayat ini:

Apa yang saya hendak kata ini, tak perlu tulis. Sudah ada dalam hati, lama sudah [page 243]

Waktu ini aku rasa bagus pula Umair itu tak jadi dengan Duha. Yalah, kalau tidak siapa pula yang sesuai nak dipadankan dengan peguam syarie yang ala-ala jiwang seperti Ahmad Muhsin? kih5 :P Tetapi kalau Duha menahan tawanya bila mendengarkan gelaran ‘saudari’, aku pula dah menyeringai. Tak tahu nak cover langsung hik3 lalala5 :D ‘Saudari’ - serius, masih adakah golongan Adam yang memanggil Hawanya begitu?

Penamatnya aku cukup suka. Tak perlu cerita panjang cukup dengan hanya sebaris ayat [soalan lebih tepat lagi :D].

Pada mulanya aku letakkan 4 bintang, tetapi bila meneliti sasaran pembacanya – siri Si Manis 17 [ala-ala novel chitlit seperti keluaran PTS :D], aku tambah satu bintang lagi. Untuk adik-adik manis, LBR memang sesuai untuk kamu. Belajar melihat sesuatu daripada sudut yang berbeza. Belajar bagaimana mahu mensyukuri apa yang kamu ada :))

Bila angin menari, hatiku pun berlari [page 1]

Jiwaku sudah tahu berlagu
Dia di balik awan
Apa kamu dengar nyanyian lagu rindu?
[Gobokairina, 2011]

Tak tahu malu. Rima berterabur ada hati mahu sambung kata-kata puitis Kak Su kih5 Jadi kamu-kamu yang membaca anggap saja yang aku tulis di atas itu hasil daripada SS [syok sendiri] hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

6 ulasan:

MissF berkata...

best bc review kau. yup, tanpa kita sedar kita pn sbnarnya mgkin mcm umair 2. jd novel ni pun mengajar diri juga.
ahmad muhsin ku anggap seperti SUPERman. aku mahu lelaki spt itu, yg memandang duha spt bidadari. perghhh... akan adakah lelaki yg akn memandang kita sebegitu?

airina berkata...

MissF,
:D
Kalau ada lelaki seperti Ahmad Muhsin aku gerenti dah ada orang yang punya. Bak tinta Syud "All good guys are taken" :P

MissF berkata...

itulah, sedih dgr cmtu.
klu sume laki baik dh de org pya, kte ni bkal dpt laki tak baik ke? *nangis hentak2 kaki*
kdg2 aku rs mcm aku ni xde jodoh dgn sesiapa.. huk3

airina berkata...

MissF,
Ish! Jangan sampai macam tu sekali babe. Kan orang kata lelaki baik untuk perempuan yang baik & begitulah sebaliknya. Aku tak rasa kita takde jodoh dengan sesiapa, cuma mungkin lambat je nak bertemu dengan jodoh tu :D

Lagipun kan Fira, aku rasalah mungkin kita yang masih tak bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai isteri, so sebab tu si dia tak muncul2 lagi :)) Think positive ok!

MissF berkata...

hikhik..
ai..ai..sir! ;D

airina berkata...

MissF,
Bagus2 :D

Label

#prayforGaza Abby Gaines Abdul Latip Talib Abdul Rahim Awang Acik Lana Adah Hamidah Adaptasi Novel Addi Adib Zaini Affifudin Omar Afifah Aidil Ryzal Aifa Batrisya Aimi Ainis Aina Emir Ainin Naufal Aireen Aryana Airisz Aisha Hamza Aisya Sofea Alaf 21 Aleya Aneesa Alice Clayton Aliesha Kirana Alifah Juhaida Alina Haizar Aloy Paradoks Amal Amanda Berry Amirul Johari Amiza Anaz Amoi Ana Sofiya Andrew Matthews Andrew McMeel Publishing angelseptember Anis Ayuni Anita Aruszi Anjell Anna Lee Anne Gracie Annur Shanana Anuar Shah Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian Aqram Ar Risalah Ariela Sahimi Arman Jazee Arsha Wee Ash Kun Asmar Shah Athool Atikah Yusof Attokz Dikulgai Ay Yusof Ayob Kelubi Ayu Emelda Ayumi Syafiqah Azra Aryriesa Badrul Hisham Shari Bahruddin Bekri Ballantine Books Balqissy Bayyinat Berkley Sensation Bidayatul H Big Bad Wolf Bikash Nur Idris blogpke Blook Bophairy Bozu BraderLeplep Brigham Young Bukan Penggoda Buku Fixi Buku Prima BukuBlog Bulanhijau C.J. Charmichael Cabaran 50 Novel Carmen Falcone CAT Cerita KLIBF Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam Chef Hanieliza Choppy Christine Merrill Cik Ian Citahrudin Cob Nobbler Comei Creative Ct Zuraimi Cucuratap Damya Hanna Dayang Noor Dewan Bahasa dan Pustaka Dhiya Zafira Diane Gaston Dihsar Ludba Haqifa Diya Nordin Dr Amida Abdul Hamid Dr Shah Ibrahim DuBook Ceritera DuBook Press e-book e-cerpen E-man Sufi e-novel e-Sentral Eka Faraha Elee Mardiana Elena Reeney Eliyyah Ellis Gee Elzara Hariri Emma Maizura Emy Roberto Entangled Publishing Evelyn Rose Fadhli Hamdan Fadzlieo Faisal Tehrani Faizal Sulaiman Faizal Tukimin Fajar Pakeer Farah Husain Farihah Iskandar Fatimah Busu Fatimah Syarha Fatin Nabila Fatrim Syah Fauziah Ashari Faziela Fazley Yaakob Fazlyn Ridz Fdaus Ahmad Feeza Fikri Kacak Fikri Misti Fitri Hussin Fixi Retro GA Quotes Galeri Ilmu Gallery Books Gina Yap Lai Yoong GR 2012 GR 2013 GR 2014 GR 2015 Grup Buku Karangkraf H.M. Tuah Iskandar Habiburrahman El Shirazy Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 Haeqal Zulqarnain Hafizah Iszahanid Hafizul Osman Haliban Hana Qistina Hani Fazuha Hanie Hanina Abdullah Hannah Dhaniyah Hanni Ramsul Hanny Esandra Harlequin Books Haryani Kamilan Hasrul Rizwan Haswida Abu Bakar Hellioz Herna Diana Hezzy Azra Hidayatus Hilal Asyraf Hlovate Hodder Stoughton I F I Enterprise Ian Juliana iBook Publication Ida Farisya Idea Kreatif Publication Ika Madera Ilham Bestari Publication Ilya Abdullah Imaen Iman Nizrina Iman Xara Imani Hatta Immaz Huda Imran Azmi Indah Iskandar Intens Media Iqbal Syarie Iris Ixora Irma Hasmie Ismi Fa Ismail ITBM Jat Jemari Seni Jennifer Probst Jerilee Kaye Jo Johanna Lindsey John Norafizan JS Adiwarna Ju Asu Ra Jualan Gudang Julie Anne Julie James K Four Publishing Kad Mutiara Minda Kaki Novel Karangkraf KarnaDya Karnival Buku Online Karnival Karangkraf KaryaSeni Kaz Ishak Kelas Buku Kele Moon Keputusan C50B Khadijah Hashim Khairi Mohd Khairul Nizam Khairani Khairulnizam Bakeri Khairyn Othman King International Prize 2010 KLIBF 2011 KLIBF 2012 KLIBF 2013 KLWRF Kristen Proby Kumprinx Kusyi Hirdan Lang Leav Lavendra Leeya Myra Lejen Press Levis Delisya Liana Afiera Malik Lila Vee Liyana Zahim Liza Mior Rashdi Lokman Hakim Loose Id LLC Lord Zara Louise Allen Lovenovel Luc Abdullah Lya Zara Lynn Allyna Lynn Dayana M Faridzuan Majid M. Faiz Syahmi M.K. Schiller Ma Lee Chuswan Maisey Yates Mak Su Maki Enjouji Manaf Hamzah manga Manjlara Maria Kajiwa Marissa Marita Conlon-Mckenna Marwati Wahab Masy Mat Luthfi Maya Banks Maya Iris Mazni Aznita Mazni Darwisya Mcjust.lol Meen Zulaikha Melati Publisher Melur Jelita Mendelssohn Levy Publishing Mesbo Miazal Zahra Michelle Willingham Mimie Afinie Mimie Candycane Mini Novella Mirachantek miss eurydice Mona Yanty MPH Mr.K Mrflowermanstudio Muhamad Fazrin Muhammad Fatrim Murni Aqila Must Read N.M. Silber Nadia Khan Nadra Yasmina Nami Cob Nobbler Nasiroh Abdul Rahman Nasron Sira Rahim Nass Alina Noah Nasz Naurah Iman Naza Adlyn Nazawati Nazri M. Annuar Nazurah Aishah NB Kara NHF Media NI Publication Nia Azalea Nina Croft Nir Nirrosette Nisah Haron Nisyah Nizam Sani Nok Wafdi Nik Jaafar Noor Azzahra Noor Suraya Noorfadzillah Nora Ismail Noraz Ikha Norhanisamila Norhayati Abd Malek Norhayati Berahim Norisah A. Bakar Nota Airina Notis Pembetulan Novel Fiksyen Sejarah Novel Grafik Novel Nur Novel Terpakai Nueen Nur Ezzah Amirah Nuraqilah Syuhaida Nurassyi Rashid Nureen Mirza Nuril Bahanudin Nurul Syahida O'Brien Press Omnific Publishing Owen Slot P. Ramlee Pameran Buku Paradoks Production Pekan Ilmu PELIT Pena Senja Penerbit Republika Penerbitan Angkatan Baru Penulis.Sahaja Penulisan Enterprise Penulisan2u Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 Pesta Buku Pesta Buku Kelantan Pesta Buku Selangor Pingu Toha Pitak Pocket Books Popular Poyo Printing Problem Promosi PTS PTS BookCafe PTS Fortuna PTS Islamika PTS Litera PTS Millennia PTS One PTS Pop PTS Professional PTS Publications PTS Publishing House PTS Syok-Hallyu Wave Pustaka Islamiyah Puteri Andalas Qaseh Qaisara Qaseh Qistina Que Sera Sera Rabihah Nur Ridhuan Rahimin RAID Studio Raja Faisal Ramlah Abdul Rasid Ramlah Muhamad Ramlah Rashid Ramlee Awang Murshid Read Malaysia Reen Rehan Makhtar Reja Resmanshah Ridhwan [Ridh-One] Ridhwan Saidi Ridhya Iman Rizai Reeani Rizque Publishing Robin Bielman Roman Rose Harissa Rozita Abd. Wahab Ruby Hazri Rynsa Saat Omar Saidatul Saffa Saifullizan Tahir Salina Ibrahim Salina Salleh Salleh Kausari Sania Yasmin Sara Aisha Sara Kyoko Sarah Mayberry Sarnia Yahya SeaShell Publishers Sha Ibrahim Shafaza Zara Syed Yusof Shahir Shahirah Khairudin Shahrul Akram Sham Hashim Shamien A. Basit Shamsiah Mohd Nor Shaz Johar Shogakukan Si Manis 17 Silhouette Books Sinaganaga Sindiket Sol-Jah Siti Hazneza Abdul Hamid Siti Jasmina Ibrahim Siti Nur Dhuha Siti Rosmizah Small Cow Productions Smashwords Soltura Sophie Kinsella Suzana Sulaiman Syafie Mahyani Syafiq Aizat Syah Shah Syahirah Ibrahim Syaihan Syafiq Syamnuriezmil Syarikat Muda Osman Syasyaja Syud Syuqri Mustaqim Szalies Teja Irzara Telaga Biru Tembakau Teratak Kasih Tere Liye Terjemahan DBP Terri Brisbin Thanks Note The Dial Press TheBentPencil Tok Rimau Top 10 Tulip Ungu Uji Norizqi Ulii Azman Umi Azrini Umi Kalsom Umie Nadzimah Usia GA Ust Amran Md Yusoff Ustaz Azhar Idrus Vanny Chrisma W. Wan Rohayu Wann Azlan Wise Words Publishing Wordless Wednesday Xarine Yusnida Tajuddin Yusry Yusopp Zabrina A. Bakar Zaharah Nawawi Zahazan Mohamed Zamri Mohamad Zamri Zainal Abidin Zan Zarida Zara Aluwi Zaradgreat Zarith Zura Asyfar Zuraidah Othman