| Iklan |

Aku jarang ada di blog. Boleh klik GA untuk progress membacaku.

Ada jual buku terpakai. Klik sini untuk lihat. Macehh.. :))

Rabu, 5 September 2012

Antologi Jiwa Kacau

Antologi Jiwa Kacau 
Elee Mardiana, Attokz Dikulgai, Lynn Dayana, Dhiya Zafira, Salina Salleh

ISBN: 9789831247853
Penerbit: Alaf 21 – Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Cetakan 1 - 2012

Halaman: 552
Harga: RM22


~ Rasaku… ~
Aku beli novel ini kerana nama Kak Dhiya Zafira yang tertera di kulit buku. Hebat sungguh penangan DZ rupanya ;)) Tetapi apa yang lebih hebat rupanya aku menerima kiriman novel ini daripada Attokz Dikulgai, salah seorang penulisnya dan juga merupakan penaung Kelab RAM *wink*

Tragedi di Lampu Isyarat oleh Elle Mardiana
Ini kisah gadis yang survive selepas mengalami kemalangan dan bagaimana dia ingin terus survive dalam menempuh kehidupan setelah kemalangan itu meragut nyawa kedua-dua ibu bapanya. Rita, gadis kota metropolitan yang terjerat dengan Juliana [Jul] dan Johanis. Hmm, aku suka cara penulis memainkan watak Rita dan Jul. Kita akan rasa tertipu siapa sebenarnya yang benar-benar hidup, Rita atau Jul yang terperangkap dalam tubuh Rita? Nice! I love it!

Menari Dalam Duka oleh Attokz Dikulgai
MDD mengingatkan aku pada sebuah drama Melayu. Cerita yang klise tetapi penulis pandai bermain dengan watak dan jalan ceritanya. Arzam Domino yang terlibat dengan dunia kongsi gelap, bermain dengan dadah dan kelab malam yang akhirnya keluar daripada kegelapan bila dia diserang hendap ketika membuat urusan penyeludupan dadah di laut. Aku suka ending dan aku suka bila dapat belajar mengenal dunia dadah.

Sampai la ni, aku masih tercari-cari siapa dia Nurse Eyna...hmm apakah Tuan Attokz Dikulgai ingin sampaikan sesuatu padaku? *rolledeyes*

Dendam Bunga Dahlia oleh Lynn Dayana
Dendam kalau dibiarkan, mungkin akan buat kita jadi begini. Susah nak melupakannya walau hati sudah bisa memaafkannya. Eda, Dania dan Tihani diburu rasa ketakutan yang amat sangat apabila melihat seorang demi seorang rakan baik sekolah mereka dibunuh. Peristiwa berdarah 10 tahun lalu di Cameron Highlands menghantui. Mereka tahu sudah tiba masanya darah dibalas dengan darah tetapi siapa yang mahu menuntut bela sedangkan di mati itu tidak punya sesiapa. Jeng jeng jeng... sila baca sendiri lah kih5

Cerita ni juga mengingatkan aku pada VCD - Block 404 *wink*

Buru Bayangan Luka oleh Dhiya Zafira

BBL kisah Azalea yang dikatakan mengalami masalah mental kesan akibat kemurungan yang dihadapinya. Dia pernah beberapa kali membunuh diri. Itu semua hanya kerana tidak dapat menerima yang ayahnya mati. Dia tahu ibu tirinya yang membunuh ayahnya, tetapi apa motifnya? Setelah 10 tahun, Azalea pula yang diburu. Dia rasa tak selamat di rumah sendiri. Bila diadu pada pihak berkuasa, tiada pula yang mahu percaya kerana tahu sejarah perubatan Azalea. Tetapi kenapa ASP Adha Hijazi rasa bertanggungjawab untuk mempercayainya? Kerana dah terbiasa dengan tulisan DZ, aku dah dapat agak siapa sebenarnya yang jadi pembunuh. Dan bila di penghujungnya, yeay! Tepat tekaanku *wink*

Cerita ni 'bawa' aku ke novel DZ sebelum ini. Adha-Sid... does it ring the bell?

Cinta Berdarah oleh Salina Salleh

Ok, ini kisah Helmi yang gagal mengawal emosinya kerana tunang kesayangan mati dibunuh dan pihak berkuasa gagal mencari pelakunya. Dek kerana tekanan yang melampau, dia bertindak sendirian dengan misi mencari dalangnya. Namun Helmi makin 'sakit' bila dia dah berjaya membunuh pembunuhnya, suara hatinya mengatakan dia perlu terus membunuh. Cerita terakhir ni berjaya buat aku blur hahaha5 Aku tak pasti sama ada aku tertinggal sesuatu atau tidak. Cuma rasa pelik bila Helmi yang dah tahu di mana tempat tunangnya terbunuh masih mahu bertanya pada lelaki yang mengusahakan chalet tu. Tetapi aku suka ending, memang cinta berdarah betul! *wink*

Keseluruhannya, ini memang antologi jiwa kacau, mereka yang psikopat, penuh dendam dan amarah. Tetapi mungkin kita tak sedar, mereka sebenarnya ada semangat waja yang sungguh jitu. Mengalah bukan ada dalam diri mereka. Mungkin kita patut contohi itu dalam meneruskan kehidupan. Bersemangat waja dan terus melangkah. Dan andai mahu mengalah, kalahlah pada sesuatu yang benar-benar kena pada tempatnya. Novel ini buat aku senantiasa teringat akan petikan ayat ini:-

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum menghina kaum yang lain, sebab mungkin sekali mereka yang dihina itu lebih baik dari yang menghina. Dan jangan pula kaum perempuan menghina perempuan yang lain, barangkali mereka yang dihina itu lebih baik dari mereka yang menghina.” Al-Hujurat: 11 [Rujukan: Ustaz Naim & Bimbingan Mukmin]

Happy reading (^-<)

5 ulasan:

Penagih Tegar berkata...

Ada nampak di Mudah.com. Nak beli tapi tak berapa kenal dengan penulis-penulisnya.

Jadi sekarang saya tak ragu-ragu lagi untuk beli.

AimieAfifah berkata...

ohhh,sungguh jeles,okeh? kakchik baru order dr DZ utk Jiwa Kacau & Tertulis Buat Kita..memang DZ ni dah bagi 'racun' kat kakchik smp semua karya DZ kakchik cari...huhuhuhu

oppsss...nice review dear..

airina berkata...

Penagih Tegar,
Tapi tak tahu sama ada kena dengan selera tuan atau tidak ;))
Tak terlalu misteri sangat lah, tapi buat peminat novel cinta rasanya ia sudah lebih cukup misteri *wink*

AimeAfifah,
Hahaha5 mungkin kot kakchik. DZ ada aura untuk semua novelnya ;))

TQ sis!

AimieAfifah berkata...

Airina..

yeah,,TBK dan Jiwa Kacau dah smp. TBK dah khatam tp Jiwa Kacau blm start baca...:)

airina berkata...

AimieAfifah,
Wah! Dah khatam TBK??? Sangat jelessss okay hee ;))

Label

#prayforGaza Abby Gaines Abdul Latip Talib Abdul Rahim Awang Acik Lana Adah Hamidah Adaptasi Novel Addi Adib Zaini Affifudin Omar Afifah Aidil Ryzal Aifa Batrisya Aimi Ainis Aina Emir Ainin Naufal Aireen Aryana Airisz Aisha Hamza Aisya Sofea Alaf 21 Aleya Aneesa Alice Clayton Aliesha Kirana Alifah Juhaida Alina Haizar Aloy Paradoks Amal Amanda Berry Amirul Johari Amiza Anaz Amoi Ana Sofiya Andrew Matthews Andrew McMeel Publishing angelseptember Anis Ayuni Anita Aruszi Anjell Anna Lee Anne Gracie Annur Shanana Anuar Shah Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian Aqram Ar Risalah Ariela Sahimi Arman Jazee Arsha Wee Ash Kun Asmar Shah Athool Atikah Yusof Attokz Dikulgai Ay Yusof Ayob Kelubi Ayu Emelda Ayumi Syafiqah Azra Aryriesa Badrul Hisham Shari Bahruddin Bekri Ballantine Books Balqissy Bayyinat Berkley Sensation Bidayatul H Big Bad Wolf Bikash Nur Idris blogpke Blook Bophairy Bozu BraderLeplep Brigham Young Bukan Penggoda Buku Fixi Buku Prima BukuBlog Bulanhijau C.J. Charmichael Cabaran 50 Novel Carmen Falcone CAT Cerita KLIBF Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam Chef Hanieliza Choppy Christine Merrill Cik Ian Citahrudin Cob Nobbler Comei Creative Ct Zuraimi Cucuratap Damya Hanna Dayang Noor Dewan Bahasa dan Pustaka Dhiya Zafira Diane Gaston Dihsar Ludba Haqifa Diya Nordin Dr Amida Abdul Hamid Dr Shah Ibrahim DuBook Ceritera DuBook Press e-book e-cerpen E-man Sufi e-novel e-Sentral Eka Faraha Elee Mardiana Elena Reeney Eliyyah Ellis Gee Elzara Hariri Emma Maizura Emy Roberto Entangled Publishing Evelyn Rose Fadhli Hamdan Fadzlieo Faisal Tehrani Faizal Sulaiman Faizal Tukimin Fajar Pakeer Farah Husain Farihah Iskandar Fatimah Busu Fatimah Syarha Fatin Nabila Fatrim Syah Fauziah Ashari Faziela Fazley Yaakob Fazlyn Ridz Fdaus Ahmad Feeza Fikri Kacak Fikri Misti Fitri Hussin Fixi Retro GA Quotes Galeri Ilmu Gallery Books Gina Yap Lai Yoong GR 2012 GR 2013 GR 2014 GR 2015 Grup Buku Karangkraf H.M. Tuah Iskandar Habiburrahman El Shirazy Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 Haeqal Zulqarnain Hafizah Iszahanid Hafizul Osman Haliban Hana Qistina Hani Fazuha Hanie Hanina Abdullah Hannah Dhaniyah Hanni Ramsul Hanny Esandra Harlequin Books Haryani Kamilan Hasrul Rizwan Haswida Abu Bakar Hellioz Herna Diana Hezzy Azra Hidayatus Hilal Asyraf Hlovate Hodder Stoughton I F I Enterprise Ian Juliana iBook Publication Ida Farisya Idea Kreatif Publication Ika Madera Ilham Bestari Publication Ilya Abdullah Imaen Iman Nizrina Iman Xara Imani Hatta Immaz Huda Imran Azmi Indah Iskandar Intens Media Iqbal Syarie Iris Ixora Irma Hasmie Ismi Fa Ismail ITBM Jat Jemari Seni Jennifer Probst Jerilee Kaye Jo Johanna Lindsey John Norafizan JS Adiwarna Ju Asu Ra Jualan Gudang Julie Anne Julie James K Four Publishing Kad Mutiara Minda Kaki Novel Karangkraf KarnaDya Karnival Buku Online Karnival Karangkraf KaryaSeni Kaz Ishak Kelas Buku Kele Moon Keputusan C50B Khadijah Hashim Khairi Mohd Khairul Nizam Khairani Khairulnizam Bakeri Khairyn Othman King International Prize 2010 KLIBF 2011 KLIBF 2012 KLIBF 2013 KLWRF Kristen Proby Kumprinx Kusyi Hirdan Lang Leav Lavendra Leeya Myra Lejen Press Levis Delisya Liana Afiera Malik Lila Vee Liyana Zahim Liza Mior Rashdi Lokman Hakim Loose Id LLC Lord Zara Louise Allen Lovenovel Luc Abdullah Lya Zara Lynn Allyna Lynn Dayana M Faridzuan Majid M. Faiz Syahmi M.K. Schiller Ma Lee Chuswan Maisey Yates Mak Su Maki Enjouji Manaf Hamzah manga Manjlara Maria Kajiwa Marissa Marita Conlon-Mckenna Marwati Wahab Masy Mat Luthfi Maya Banks Maya Iris Mazni Aznita Mazni Darwisya Mcjust.lol Meen Zulaikha Melati Publisher Melur Jelita Mendelssohn Levy Publishing Mesbo Miazal Zahra Michelle Willingham Mimie Afinie Mimie Candycane Mini Novella Mirachantek miss eurydice Mona Yanty MPH Mr.K Mrflowermanstudio Muhamad Fazrin Muhammad Fatrim Murni Aqila Must Read N.M. Silber Nadia Khan Nadra Yasmina Nami Cob Nobbler Nasiroh Abdul Rahman Nasron Sira Rahim Nass Alina Noah Nasz Naurah Iman Naza Adlyn Nazawati Nazri M. Annuar Nazurah Aishah NB Kara NHF Media NI Publication Nia Azalea Nina Croft Nir Nirrosette Nisah Haron Nisyah Nizam Sani Nok Wafdi Nik Jaafar Noor Azzahra Noor Suraya Noorfadzillah Nora Ismail Noraz Ikha Norhanisamila Norhayati Abd Malek Norhayati Berahim Norisah A. Bakar Nota Airina Notis Pembetulan Novel Fiksyen Sejarah Novel Grafik Novel Nur Novel Terpakai Nueen Nur Ezzah Amirah Nuraqilah Syuhaida Nurassyi Rashid Nureen Mirza Nuril Bahanudin Nurul Syahida O'Brien Press Omnific Publishing Owen Slot P. Ramlee Pameran Buku Paradoks Production Pekan Ilmu PELIT Pena Senja Penerbit Republika Penerbitan Angkatan Baru Penulis.Sahaja Penulisan Enterprise Penulisan2u Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 Pesta Buku Pesta Buku Kelantan Pesta Buku Selangor Pingu Toha Pitak Pocket Books Popular Poyo Printing Problem Promosi PTS PTS BookCafe PTS Fortuna PTS Islamika PTS Litera PTS Millennia PTS One PTS Pop PTS Professional PTS Publications PTS Publishing House PTS Syok-Hallyu Wave Pustaka Islamiyah Puteri Andalas Qaseh Qaisara Qaseh Qistina Que Sera Sera Rabihah Nur Ridhuan Rahimin RAID Studio Raja Faisal Ramlah Abdul Rasid Ramlah Muhamad Ramlah Rashid Ramlee Awang Murshid Read Malaysia Reen Rehan Makhtar Reja Resmanshah Ridhwan [Ridh-One] Ridhwan Saidi Ridhya Iman Rizai Reeani Rizque Publishing Robin Bielman Roman Rose Harissa Rozita Abd. Wahab Ruby Hazri Rynsa Saat Omar Saidatul Saffa Saifullizan Tahir Salina Ibrahim Salina Salleh Salleh Kausari Sania Yasmin Sara Aisha Sara Kyoko Sarah Mayberry Sarnia Yahya SeaShell Publishers Sha Ibrahim Shafaza Zara Syed Yusof Shahir Shahirah Khairudin Shahrul Akram Sham Hashim Shamien A. Basit Shamsiah Mohd Nor Shaz Johar Shogakukan Si Manis 17 Silhouette Books Sinaganaga Sindiket Sol-Jah Siti Hazneza Abdul Hamid Siti Jasmina Ibrahim Siti Nur Dhuha Siti Rosmizah Small Cow Productions Smashwords Soltura Sophie Kinsella Suzana Sulaiman Syafie Mahyani Syafiq Aizat Syah Shah Syahirah Ibrahim Syaihan Syafiq Syamnuriezmil Syarikat Muda Osman Syasyaja Syud Syuqri Mustaqim Szalies Teja Irzara Telaga Biru Tembakau Teratak Kasih Tere Liye Terjemahan DBP Terri Brisbin Thanks Note The Dial Press TheBentPencil Tok Rimau Top 10 Tulip Ungu Uji Norizqi Ulii Azman Umi Azrini Umi Kalsom Umie Nadzimah Usia GA Ust Amran Md Yusoff Ustaz Azhar Idrus Vanny Chrisma W. Wan Rohayu Wann Azlan Wise Words Publishing Wordless Wednesday Xarine Yusnida Tajuddin Yusry Yusopp Zabrina A. Bakar Zaharah Nawawi Zahazan Mohamed Zamri Mohamad Zamri Zainal Abidin Zan Zarida Zara Aluwi Zaradgreat Zarith Zura Asyfar Zuraidah Othman