Iklan

Aku jarang di blog. Boleh terus ke GA untuk update tentang buku yang dibaca.

Ada beberapa buku nak dijual. Boleh ke sini. Terima kasih :)

Selasa, 14 Jun 2011

# Cabaran 50 Novel # Jemari Seni

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (20) Tinta

Tinta
Nasron Sira Rahim, Syud, Pingu Toha

ISBN: 9789675118579
Penerbit: Jemari Seni Publishing Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Mac 2011
Halaman: ~ 551
Harga: RM 21.50

~ Rasaku… ~

Seperti biasa aku memang akan selak helaian terakhir sesebuah novel :D Jadi bila saja melihat ilustrasi manga yang comel tu, aku dapat merasakan Ceritera III sebuah cerita yang comel. Tetapi aku simpan dulu kisah pasangan ini, kerana pembacaanku perlu bermula daripada ceritera yang pertama :D


Ceritera I: Wajah Ketiga oleh Nasron Sira Rahim


Ini merupakan kali pertama aku membaca karya NSR. Jadi bila ada wujudnya kisah tentang pembunuh obituari – Nama Atas Kertas, aku jadi teruja untuk tahu sama kisah itu. Jadi nampaknya kena pergi mencari novelnya yang itu [bocor lagi poket kecilku hik3 lalala5 :P].

Dalam kisah ini, pembunuhan seorang lelaki di banglo terasing di Mentakab menimbulkan banyak keraguan dan misteri. Mangsa dibunuh dan ditikam di tengah leher [gerun bila membayangkannya!], pembunuhnya pula meninggalkan teka-teki berupa jujukan nombor sebagai klu.

Inspektor Ridzuan yang bertanggungjawab menyiasat kes ini merasakan modus operandi mirip kepada pembunuhan bersiri di Kedah. Berganding bahu dengan Inspektor Faiz, mereka saling cuba merungkai misteri. Namun dalam menyelesaikan kes, masih terselit kisah rumah tangga Inspektor Ridzuan. Sedikit-sebanyak kisah itu mampu mengundang para pembaca untuk terus meneliti karya ini. Manusia, walau siapa pun dia memang tak bisa lari daripada masalah.

Pada mulanya aku terasa seperti membaca garapan ARA, yang memang suka tinggalkan teka-teki kepada pembacanya. Tetapi apabila makin mendalami, dapat rasa yang rentak NSR berbeza walaupun masih berpaksikan kisah thriller :D


Ceritera II: Dia, dalam Ramai… oleh Syud

Kisah Sufiy Suraiya [Sufiy] memang comel. Sangat-sangat comel ok. Kebetulan wataknya digambarkan sebagai seorang penulis, jadi mindaku sudah meletakkan Syud sebagai Sufiy Suraiya [jangan marah ya cik penulis :D] dan Fadli Ameerudin [Ameer] itu Ben Barnes [dia lagi? Dah takde hero lain ke rina oi? kih5 :P]

Sufiy pernah rasa suka apabila terpandang seorang lelaki di tempat kerjanya. Umpama pendorong [sumber inspirasi bak kata babe :P], Sufiy akan cuba memastikan yang dia akan bertemu dengan lelaki itu pada tiap pagi Rabu :D Namun kisah itu rupanya bertanda dalam hatinya. Walaupun dia tidak mengenali lelaki itu, tetapi dia seperti ternanti-nanti akan kehadiran lelaki itu. Empat tahun berlalu, siapa sangka lelaki itu rupanya anak jiran di sebelah rumah? :P

Ameer juga rupanya masih mengingati gadis yang sering saja terserempak di lif. Gadis yang entah apa namanya itu sudah ada dalam hati dan bila tahu tentang kehadiran Along si Zahid itu rupanya ada di depan rumah, mulalah zapin berdendang dalam hati hahaha5 :P Tapi berita yang dibawa ibunya menyebabkan Ameer hilang semangat. Mana taknya, gadis yang ditunggu dikatakan sudah dirisik orang. Jadi apa sudahnya kisah 'suka' mereka?

Aku teringat saat Sufiy, Widya & Farhana berbual tentang Ameer, aku sama-sama gelak besar dengan cara Ameer mengenalkan diri hik3 lalala5 :P Seperti Farhana, aku pun tak dapat lari daripada membayangkan aksi Ameer seperti Rain dalam iklan syampu tu :P

Untuk kesekian kalinya Syud berjaya meletakkan 'kebetulan' itu dengan manis sepertimana kisah BMHS. Kisah 'suka' dalam hati Sufiy dan Ameer juga digarap indah, atau aku saja yang perasan lebih sebab rasa 'suka' dua watak ini memang melekat di hati. Ada masanya pula terasa Ameer itu seperti Pacai [BHMS], terasa juga ada iras-iras Adil [UATA]. Kan dah terang-terang penulisnya orang yang sama! [sengal la rina~ hantuk kepala ke dinding kih5].


Ceritera III: Ada & Evan oleh Pingu Toha

Ada & Evan. Hingga ke saat ini aku masih tak boleh lupa dengan watak ciptaan penulis ini. Serius. Bibir masih lagi tersenyum [pandang kiri-kanan, takut orang cop aku mereng hahaha5 :P].

Kisah mereka unik. Walaupun punca 'pertemuan' mereka agak klise – ditetapkan oleh keluarga, namun sentuhan penulisnya memang memecah tradisi. Bagaimana ya 'pertemuan' di laman maya? Hanya berbalas email, bisakah hati bersatu? Ha itu keunikan kisah ini :D

Ibu Ada & abah Evan memasangkan anak masing-masing kerana cinta zaman tadika mereka tidak menjadi. Sebagai anak, mereka saling 'bersua' juga walaupun pada mulanya hati Evan memberontak. Namun perkenalan mereka hanyalah melalui email, tidak pernah bersua muka di alam nyata. Email adalah medan di mana mereka meluahkan isi hati masing-masing. Ada dengan kisah cinta lamanya dan Evan yang masih tercari-cari cinta sejatinya. Saling berkongsi rasa, berbalas dorongan mereka berdua jadi rapat. Bersahabat alam maya dengan erti kata lain.

Namun masa begitu mencemburui kisah mereka. Kedua-dua orang tua sudah mula meminta jawapan. Ya atau tidak? Mana pilihan mereka?

Watak Evan aku bayangkan seperti hero kisah manga. Kerana biasanya hero manga ni kan tinggi, kulit putih sikit, ala-ala macho dan kacak, bajet muka berlagak tetapi dalam hati ada taman [ok stop! Berangan la pula kih5 :P].

Tetapi pantun balasan Evan yang paling mencuit hatiku;

Pinggan tak retak,
Nasi tak dingin;
Kau tak hendak,
Tapi aku teringin. [page 536]

Siapa kata Evan naif? Eh, dia pencuri hati kelas satu! kih5 :D

Ps: Pulang dari cuti, kenapa otak masih blur? kih5 :P


Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Labels

#prayforGaza (2) A. Darwisy (1) A. Samad Said (1) Abby Gaines (1) Abdul Latip Talib (1) Abdul Rahim Awang (3) Acik Lana (3) Adah Hamidah (2) Adaptasi Novel (7) Addi (1) Adib Zaini (4) Affifudin Omar (1) Afifah (1) Aidil Ryzal (1) Aifa Batrisya (1) Aima Chan (1) Aimi Ainis (1) Aina Emir (3) Ainin Naufal (1) Aireen Aryana (1) Airisz (1) Aisha Hamza (1) Aisya Sofea (3) Alaf 21 (90) Aleya Aneesa (10) Alice Clayton (1) Aliesha Kirana (1) Alifah Juhaida (1) Alina Haizar (2) Aloy Paradoks (1) Amal (1) Amanda Berry (1) Amirul Johari (1) Amiza Anaz (1) Amoi (1) Ana Sofiya (1) Andrew Matthews (2) Andrew McMeel Publishing (1) angelseptember (1) Anis Ayuni (4) Anita Aruszi (9) Anjell (1) Anna Lee (2) Anne Gracie (1) Annur Shanana (1) Anuar Shah (1) Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian (2) Aqram (1) Ar Risalah (4) Ariela Sahimi (6) Arman Jazee (1) Arsha Wee (1) Ash Kun (1) Asmar Shah (1) Athool (1) Atikah Yusof (1) Attokz Dikulgai (2) Ay Yusof (1) Ayob Kelubi (1) Ayu Emelda (2) Ayumi Syafiqah (1) Azra Aryriesa (1) Badrul Hisham Shari (1) Bahruddin Bekri (5) Ballantine Books (5) Balqissy (1) Bayyinat (2) Berkley Sensation (6) Bidayatul H (1) Big Bad Wolf (1) Bikash Nur Idris (3) blogpke (1) Blook (12) Bophairy (2) Bozu (1) BraderLeplep (2) Brigham Young (1) Bukan Penggoda (1) Buku Fixi (22) Buku Prima (25) BukuBlog (11) Bulanhijau (4) C.J. Charmichael (1) Cabaran 50 Novel (61) Carmen Falcone (1) CAT (5) Cerita KLIBF (7) Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam (2) Chef Hanieliza (1) Choppy (1) Christine Merrill (1) Cik Ian (2) Citahrudin (1) Cob Nobbler (2) Comei (2) Creative (19) Ct Zuraimi (2) Cucuratap (2) Damya Hanna (5) Dayang Noor (5) Dewan Bahasa dan Pustaka (3) Dhiya Zafira (8) Diane Gaston (1) Dihsar Ludba Haqifa (1) Diya Nordin (1) Dr Amida Abdul Hamid (1) Dr Shah Ibrahim (1) DuBook Ceritera (3) DuBook Press (3) e-book (62) e-cerpen (6) E-man Sufi (1) e-novel (22) e-Sentral (8) Eka Faraha (1) Elee Mardiana (2) Elena Reeney (1) Eliyyah (1) Ellis Gee (1) Elzara Hariri (1) Emma Maizura (1) Emy Roberto (3) Entangled Publishing (6) Evelyn Rose (2) Ezza Mysara (1) Fadhli Hamdan (6) Fadzlieo (1) Faisal Tehrani (2) Faizal Sulaiman (3) Faizal Tukimin (1) Fajar Pakeer (11) Farah Husain (4) Farihah Iskandar (1) Fatimah Busu (1) Fatimah Syarha (1) Fatin Nabila (2) Fatrim Syah (1) Fauziah Ashari (2) Faziela (1) Fazley Yaakob (1) Fazlyn Ridz (1) Fdaus Ahmad (3) Feeza (1) Fikri Kacak (2) Fikri Misti (1) Fitri Hussin (1) Fixi Retro (1) GA Quotes (6) Galeri Ilmu (6) Gallery Books (4) Gina Yap Lai Yoong (3) GR 2012 (75) GR 2013 (94) GR 2014 (95) GR 2015 (34) GR 2016 (6) GR 2017 (8) Grup Buku Karangkraf (58) H.M. Tuah Iskandar (1) Habiburrahman El Shirazy (4) Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 (1) Haeqal Zulqarnain (1) Hafizah Iszahanid (1) Hafizul Osman (1) Haliban (1) Hana Qistina (1) Hani Fazuha (5) Hanie (1) Hanina Abdullah (2) Hannah Dhaniyah (1) Hanni Ramsul (4) Hanny Esandra (1) Harlequin Books (4) Haryani Kamilan (1) Hasrul Rizwan (2) Haswida Abu Bakar (2) Hellioz (1) Herna Diana (1) Hezzy Azra (3) Hidayatus (2) Hilal Asyraf (5) Hilmi Lona (1) Hlovate (10) Hodder Stoughton (1) Humaira Bookstore (1) I F I Enterprise (1) Ian Juliana (1) iBook Publication (1) Ida Farisya (1) Idea Kreatif Publication (12) Ika Madera (1) Ilham Bestari Publication (1) Ilya Abdullah (1) Imaen (2) Iman Nizrina (2) Iman Xara (2) Imani Hatta (1) Immaz Huda (1) Imran Azmi (1) Indah Iskandar (1) Intens Media (1) Iqbal Syarie (5) Iris Ixora (1) Irma Hasmie (1) Ismi Fa Ismail (1) ITBM (2) Jat (1) Jemari Seni (57) Jennifer Probst (5) Jerilee Kaye (1) Jo (1) Johanna Lindsey (1) John Norafizan (2) JS Adiwarna (12) Ju Asu Ra (1) Jualan Gudang (1) Julie Anne (2) Julie James (4) K Four Publishing (1) Kad Mutiara Minda (1) Kaki Novel (37) Karangkraf (4) KarnaDya (5) Karnival Buku Online (1) Karnival Karangkraf (2) KaryaSeni (17) Kaz Ishak (1) Kelas Buku (1) Kele Moon (1) Keputusan C50B (6) Khadijah Hashim (1) Khairi Mohd (1) Khairul Nizam Khairani (1) Khairulnizam Bakeri (1) Khairyn Othman (2) King International Prize 2010 (1) KLIBF 2011 (5) KLIBF 2012 (2) KLIBF 2013 (1) KLWRF (1) Kristen Proby (2) Kumprinx (1) Kusyi Hirdan (1) Lang Leav (1) Lavendra (1) Leeya Myra (1) Lejen Press (3) Levis Delisya (1) Liana Afiera Malik (1) Lila Vee (1) Liyana Zahim (1) Liza Mior Rashdi (1) Lokman Hakim (1) Loose Id LLC (2) Lord Zara (3) Louise Allen (1) Lovenovel (8) Luc Abdullah (1) Lya Zara (1) Lynn Allyna (1) Lynn Dayana (1) M Faridzuan Majid (1) M. Faiz Syahmi (1) M.K. Schiller (1) Ma Lee Chuswan (2) Maisey Yates (2) Mak Su (1) Maki Enjouji (10) Manaf Hamzah (2) manga (10) Manjlara (1) Maria Kajiwa (2) Marissa (2) Marita Conlon-Mckenna (1) Marwati Wahab (2) Masy (1) Mat Luthfi (1) Maya Banks (6) Maya Iris (1) Mazni Aznita (4) Mazni Darwisya (1) Mcjust.lol (1) Meen Zulaikha (4) Melati Publisher (1) Melur Jelita (2) Mendelssohn Levy Publishing (1) Mesbo (1) Miazal Zahra (1) Michelle Willingham (1) Mimie Afinie (2) Mimie Candycane (1) Mini Novella (9) Mirachantek (1) miss eurydice (1) Mona Yanty (1) MPH (1) Mr.K (1) Mrflowermanstudio (1) Muhamad Fazrin (1) Muhammad Fatrim (2) Murni Aqila (2) Must Read (1) N.M. Silber (1) Nadia Khan (3) Nadra Yasmina (1) Nami Cob Nobbler (1) Nasiroh Abdul Rahman (1) Nasron Sira Rahim (1) Nass Alina Noah (1) Nasz (3) Naurah Iman (1) Naza Adlyn (1) Nazawati (1) Nazri M. Annuar (1) Nazurah Aishah (2) NB Kara (18) NHF Media (1) NI Publication (2) Nia Azalea (1) Nina Croft (1) Nir (5) Nirrosette (2) Nisah Haron (1) Nisyah (2) Nizam Sani (1) Nok Wafdi Nik Jaafar (1) Noor Azzahra (1) Noor Suraya (13) Noorfadzillah (1) Nora Ismail (5) Noraz Ikha (2) Norhanisamila (1) Norhayati Abd Malek (1) Norhayati Berahim (23) Norisah A. Bakar (3) Nota Airina (89) Notis Pembetulan (1) Novel Fiksyen Sejarah (1) Novel Grafik (2) Novel Nur (1) Novel Terpakai (2) Nueen (1) Nur Ezzah Amirah (1) Nuraqilah Syuhaida (1) Nurassyi Rashid (1) Nureen Mirza (1) Nuril Bahanudin (1) Nurul Syahida (2) O'Brien Press (1) October (2) Omnific Publishing (1) Owen Slot (1) P. Ramlee (1) Packy Sidique (1) Pameran Buku (1) Paradoks Production (1) Pekan Ilmu (1) PELIT (5) Pena Senja (1) Penerbit Republika (1) Penerbitan Angkatan Baru (1) Penulis.Sahaja (1) Penulisan Enterprise (1) Penulisan2u (3) Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 (1) Pesta Buku (22) Pesta Buku Kelantan (4) Pesta Buku Selangor (1) Pingu Toha (1) Pitak (2) Pocket Books (2) Popular (1) Poreng Kertas Publication (2) Poyo (1) Printing Problem (1) Promosi (18) PTS (31) PTS BookCafe (1) PTS Fortuna (4) PTS Islamika (1) PTS Litera (9) PTS Millennia (2) PTS One (5) PTS Pop (3) PTS Professional (1) PTS Publications (1) PTS Publishing House (1) PTS Syok-Hallyu Wave (1) Pustaka Islamiyah (2) Puteri Andalas (1) Qaseh Qaisara (1) Qaseh Qistina (1) Que Sera Sera (2) Rabihah Nur Ridhuan (1) Rahimin (1) RAID Studio (1) Raja Faisal (1) Ramlah Abdul Rasid (1) Ramlah Muhamad (1) Ramlah Rashid (3) Ramlee Awang Murshid (17) Read Malaysia (1) Reen (1) Rehan Makhtar (3) Reja (1) Resmanshah (1) Ridhwan [Ridh-One] (2) Ridhwan Saidi (1) Ridhya Iman (1) Rizai Reeani (1) Rizque Publishing (1) Robin Bielman (2) Roman (1) Rose Harissa (13) Rozita Abd. Wahab (1) Ruby Hazri (1) Rynsa (1) Saat Omar (1) Saidatul Saffa (2) Saifullizan Tahir (1) Salina Ibrahim (2) Salina Salleh (1) Salleh Kausari (1) Sania Yasmin (2) Sara Aisha (1) Sara Kyoko (1) Sarah Mayberry (1) Sarnia Yahya (8) SeaShell Publishers (2) Sha Ibrahim (1) Shafaza Zara Syed Yusof (1) Shahir (1) Shahirah Khairudin (1) Shahrul Akram (1) Sham Hashim (1) Shamien A. Basit (1) Shamsiah Mohd Nor (1) Shaz Johar (4) Shogakukan (10) Si Manis 17 (4) Silhouette Books (2) Sinaganaga (2) Sindiket Sol-Jah (1) Siti Hazneza Abdul Hamid (1) Siti Jasmina Ibrahim (1) Siti Nur Dhuha (1) Siti Rosmizah (1) Small Cow Productions (1) Smashwords (1) Soltura (1) Sophie Kinsella (1) Suzana Sulaiman (1) Syafie Mahyani (1) Syafiq Aizat (1) Syah Shah (4) Syahirah Ibrahim (1) Syaihan Syafiq (2) Syamnuriezmil (3) Syarikat Muda Osman (3) Syasyaja (1) Syud (6) Syuqri Mustaqim (1) Szalies (1) Teja Elliza (1) Teja Irzara (1) Telaga Biru (3) Tembakau (1) Teratak Kasih (1) Tere Liye (1) Terjemahan DBP (1) Terri Brisbin (1) Thanks Note (2) The Dial Press (1) TheBentPencil (1) Tok Rimau (2) Top 10 (6) Tulip Ungu (1) Uji Norizqi (1) Ulii Azman (1) Umi Azrini (1) Umi Kalsom (1) Umie Nadzimah (1) Usia GA (4) Ust Amran Md Yusoff (1) Ustaz Azhar Idrus (1) Vanny Chrisma W. (1) Wan Rohayu (2) Wann Azlan (1) Wise Words Publishing (2) Wordless Wednesday (14) Xarine (1) Yusnida Tajuddin (1) Yusry Yusopp (1) Zabrina A. Bakar (2) Zaharah Nawawi (1) Zahazan Mohamed (1) Zamri Mohamad (2) Zamri Zainal Abidin (1) Zan Zarida (1) Zara Aluwi (1) Zaradgreat (1) Zarith (1) Zura Asyfar (1) Zuraidah Othman (1)