| Iklan |

Aku jarang ada di blog. Boleh klik GA untuk progress membacaku.

Ada jual buku terpakai. Klik sini untuk lihat. Macehh.. :))

Selasa, 14 Jun 2011

A&N : Cabaran 50 Novel/Buku : (20) Tinta

Tinta
Nasron Sira Rahim, Syud, Pingu Toha

ISBN: 9789675118579
Penerbit: Jemari Seni Publishing Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Mac 2011
Halaman: ~ 551
Harga: RM 21.50

~ Rasaku… ~

Seperti biasa aku memang akan selak helaian terakhir sesebuah novel :D Jadi bila saja melihat ilustrasi manga yang comel tu, aku dapat merasakan Ceritera III sebuah cerita yang comel. Tetapi aku simpan dulu kisah pasangan ini, kerana pembacaanku perlu bermula daripada ceritera yang pertama :D


Ceritera I: Wajah Ketiga oleh Nasron Sira Rahim


Ini merupakan kali pertama aku membaca karya NSR. Jadi bila ada wujudnya kisah tentang pembunuh obituari – Nama Atas Kertas, aku jadi teruja untuk tahu sama kisah itu. Jadi nampaknya kena pergi mencari novelnya yang itu [bocor lagi poket kecilku hik3 lalala5 :P].

Dalam kisah ini, pembunuhan seorang lelaki di banglo terasing di Mentakab menimbulkan banyak keraguan dan misteri. Mangsa dibunuh dan ditikam di tengah leher [gerun bila membayangkannya!], pembunuhnya pula meninggalkan teka-teki berupa jujukan nombor sebagai klu.

Inspektor Ridzuan yang bertanggungjawab menyiasat kes ini merasakan modus operandi mirip kepada pembunuhan bersiri di Kedah. Berganding bahu dengan Inspektor Faiz, mereka saling cuba merungkai misteri. Namun dalam menyelesaikan kes, masih terselit kisah rumah tangga Inspektor Ridzuan. Sedikit-sebanyak kisah itu mampu mengundang para pembaca untuk terus meneliti karya ini. Manusia, walau siapa pun dia memang tak bisa lari daripada masalah.

Pada mulanya aku terasa seperti membaca garapan ARA, yang memang suka tinggalkan teka-teki kepada pembacanya. Tetapi apabila makin mendalami, dapat rasa yang rentak NSR berbeza walaupun masih berpaksikan kisah thriller :D


Ceritera II: Dia, dalam Ramai… oleh Syud

Kisah Sufiy Suraiya [Sufiy] memang comel. Sangat-sangat comel ok. Kebetulan wataknya digambarkan sebagai seorang penulis, jadi mindaku sudah meletakkan Syud sebagai Sufiy Suraiya [jangan marah ya cik penulis :D] dan Fadli Ameerudin [Ameer] itu Ben Barnes [dia lagi? Dah takde hero lain ke rina oi? kih5 :P]

Sufiy pernah rasa suka apabila terpandang seorang lelaki di tempat kerjanya. Umpama pendorong [sumber inspirasi bak kata babe :P], Sufiy akan cuba memastikan yang dia akan bertemu dengan lelaki itu pada tiap pagi Rabu :D Namun kisah itu rupanya bertanda dalam hatinya. Walaupun dia tidak mengenali lelaki itu, tetapi dia seperti ternanti-nanti akan kehadiran lelaki itu. Empat tahun berlalu, siapa sangka lelaki itu rupanya anak jiran di sebelah rumah? :P

Ameer juga rupanya masih mengingati gadis yang sering saja terserempak di lif. Gadis yang entah apa namanya itu sudah ada dalam hati dan bila tahu tentang kehadiran Along si Zahid itu rupanya ada di depan rumah, mulalah zapin berdendang dalam hati hahaha5 :P Tapi berita yang dibawa ibunya menyebabkan Ameer hilang semangat. Mana taknya, gadis yang ditunggu dikatakan sudah dirisik orang. Jadi apa sudahnya kisah 'suka' mereka?

Aku teringat saat Sufiy, Widya & Farhana berbual tentang Ameer, aku sama-sama gelak besar dengan cara Ameer mengenalkan diri hik3 lalala5 :P Seperti Farhana, aku pun tak dapat lari daripada membayangkan aksi Ameer seperti Rain dalam iklan syampu tu :P

Untuk kesekian kalinya Syud berjaya meletakkan 'kebetulan' itu dengan manis sepertimana kisah BMHS. Kisah 'suka' dalam hati Sufiy dan Ameer juga digarap indah, atau aku saja yang perasan lebih sebab rasa 'suka' dua watak ini memang melekat di hati. Ada masanya pula terasa Ameer itu seperti Pacai [BHMS], terasa juga ada iras-iras Adil [UATA]. Kan dah terang-terang penulisnya orang yang sama! [sengal la rina~ hantuk kepala ke dinding kih5].


Ceritera III: Ada & Evan oleh Pingu Toha

Ada & Evan. Hingga ke saat ini aku masih tak boleh lupa dengan watak ciptaan penulis ini. Serius. Bibir masih lagi tersenyum [pandang kiri-kanan, takut orang cop aku mereng hahaha5 :P].

Kisah mereka unik. Walaupun punca 'pertemuan' mereka agak klise – ditetapkan oleh keluarga, namun sentuhan penulisnya memang memecah tradisi. Bagaimana ya 'pertemuan' di laman maya? Hanya berbalas email, bisakah hati bersatu? Ha itu keunikan kisah ini :D

Ibu Ada & abah Evan memasangkan anak masing-masing kerana cinta zaman tadika mereka tidak menjadi. Sebagai anak, mereka saling 'bersua' juga walaupun pada mulanya hati Evan memberontak. Namun perkenalan mereka hanyalah melalui email, tidak pernah bersua muka di alam nyata. Email adalah medan di mana mereka meluahkan isi hati masing-masing. Ada dengan kisah cinta lamanya dan Evan yang masih tercari-cari cinta sejatinya. Saling berkongsi rasa, berbalas dorongan mereka berdua jadi rapat. Bersahabat alam maya dengan erti kata lain.

Namun masa begitu mencemburui kisah mereka. Kedua-dua orang tua sudah mula meminta jawapan. Ya atau tidak? Mana pilihan mereka?

Watak Evan aku bayangkan seperti hero kisah manga. Kerana biasanya hero manga ni kan tinggi, kulit putih sikit, ala-ala macho dan kacak, bajet muka berlagak tetapi dalam hati ada taman [ok stop! Berangan la pula kih5 :P].

Tetapi pantun balasan Evan yang paling mencuit hatiku;

Pinggan tak retak,
Nasi tak dingin;
Kau tak hendak,
Tapi aku teringin. [page 536]

Siapa kata Evan naif? Eh, dia pencuri hati kelas satu! kih5 :D

Ps: Pulang dari cuti, kenapa otak masih blur? kih5 :P


Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Label

#prayforGaza Abby Gaines Abdul Latip Talib Abdul Rahim Awang Acik Lana Adah Hamidah Adaptasi Novel Addi Adib Zaini Affifudin Omar Afifah Aidil Ryzal Aifa Batrisya Aimi Ainis Aina Emir Ainin Naufal Aireen Aryana Airisz Aisha Hamza Aisya Sofea Alaf 21 Aleya Aneesa Alice Clayton Aliesha Kirana Alifah Juhaida Alina Haizar Aloy Paradoks Amal Amanda Berry Amirul Johari Amiza Anaz Amoi Ana Sofiya Andrew Matthews Andrew McMeel Publishing angelseptember Anis Ayuni Anita Aruszi Anjell Anna Lee Anne Gracie Annur Shanana Anuar Shah Anugerah Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian Aqram Ar Risalah Ariela Sahimi Arman Jazee Arsha Wee Ash Kun Asmar Shah Athool Atikah Yusof Attokz Dikulgai Ay Yusof Ayob Kelubi Ayu Emelda Ayumi Syafiqah Azra Aryriesa Badrul Hisham Shari Bahruddin Bekri Ballantine Books Balqissy Bayyinat Berkley Sensation Bidayatul H Big Bad Wolf Bikash Nur Idris blogpke Blook Bophairy Bozu BraderLeplep Brigham Young Bukan Penggoda Buku Fixi Buku Prima BukuBlog Bulanhijau C.J. Charmichael Cabaran 50 Novel Carmen Falcone CAT Cerita KLIBF Ceritera Puisi-Sajak-Gurindam Chef Hanieliza Choppy Christine Merrill Cik Ian Citahrudin Cob Nobbler Comei Creative Ct Zuraimi Cucuratap Damya Hanna Dayang Noor Dewan Bahasa dan Pustaka Dhiya Zafira Diane Gaston Dihsar Ludba Haqifa Diya Nordin Dr Amida Abdul Hamid Dr Shah Ibrahim DuBook Ceritera DuBook Press e-book e-cerpen E-man Sufi e-novel e-Sentral Eka Faraha Elee Mardiana Elena Reeney Eliyyah Ellis Gee Elzara Hariri Emma Maizura Emy Roberto Entangled Publishing Evelyn Rose Fadhli Hamdan Fadzlieo Faisal Tehrani Faizal Sulaiman Faizal Tukimin Fajar Pakeer Farah Husain Farihah Iskandar Fatimah Busu Fatimah Syarha Fatin Nabila Fatrim Syah Fauziah Ashari Faziela Fazley Yaakob Fazlyn Ridz Fdaus Ahmad Feeza Fikri Kacak Fikri Misti Fitri Hussin Fixi Retro GA Quotes Galeri Ilmu Gallery Books Gina Yap Lai Yoong GR 2012 GR 2013 GR 2014 GR 2015 Grup Buku Karangkraf H.M. Tuah Iskandar Habiburrahman El Shirazy Hadiah Sastera Negeri Sabah 1994/1195 Haeqal Zulqarnain Hafizah Iszahanid Hafizul Osman Haliban Hana Qistina Hani Fazuha Hanie Hanina Abdullah Hannah Dhaniyah Hanni Ramsul Hanny Esandra Harlequin Books Haryani Kamilan Hasrul Rizwan Haswida Abu Bakar Hellioz Herna Diana Hezzy Azra Hidayatus Hilal Asyraf Hlovate Hodder Stoughton I F I Enterprise Ian Juliana iBook Publication Ida Farisya Idea Kreatif Publication Ika Madera Ilham Bestari Publication Ilya Abdullah Imaen Iman Nizrina Iman Xara Imani Hatta Immaz Huda Imran Azmi Indah Iskandar Intens Media Iqbal Syarie Iris Ixora Irma Hasmie Ismi Fa Ismail ITBM Jat Jemari Seni Jennifer Probst Jerilee Kaye Jo Johanna Lindsey John Norafizan JS Adiwarna Ju Asu Ra Jualan Gudang Julie Anne Julie James K Four Publishing Kad Mutiara Minda Kaki Novel Karangkraf KarnaDya Karnival Buku Online Karnival Karangkraf KaryaSeni Kaz Ishak Kelas Buku Kele Moon Keputusan C50B Khadijah Hashim Khairi Mohd Khairul Nizam Khairani Khairulnizam Bakeri Khairyn Othman King International Prize 2010 KLIBF 2011 KLIBF 2012 KLIBF 2013 KLWRF Kristen Proby Kumprinx Kusyi Hirdan Lang Leav Lavendra Leeya Myra Lejen Press Levis Delisya Liana Afiera Malik Lila Vee Liyana Zahim Liza Mior Rashdi Lokman Hakim Loose Id LLC Lord Zara Louise Allen Lovenovel Luc Abdullah Lya Zara Lynn Allyna Lynn Dayana M Faridzuan Majid M. Faiz Syahmi M.K. Schiller Ma Lee Chuswan Maisey Yates Mak Su Maki Enjouji Manaf Hamzah manga Manjlara Maria Kajiwa Marissa Marita Conlon-Mckenna Marwati Wahab Masy Mat Luthfi Maya Banks Maya Iris Mazni Aznita Mazni Darwisya Mcjust.lol Meen Zulaikha Melati Publisher Melur Jelita Mendelssohn Levy Publishing Mesbo Miazal Zahra Michelle Willingham Mimie Afinie Mimie Candycane Mini Novella Mirachantek miss eurydice Mona Yanty MPH Mr.K Mrflowermanstudio Muhamad Fazrin Muhammad Fatrim Murni Aqila Must Read N.M. Silber Nadia Khan Nadra Yasmina Nami Cob Nobbler Nasiroh Abdul Rahman Nasron Sira Rahim Nass Alina Noah Nasz Naurah Iman Naza Adlyn Nazawati Nazri M. Annuar Nazurah Aishah NB Kara NHF Media NI Publication Nia Azalea Nina Croft Nir Nirrosette Nisah Haron Nisyah Nizam Sani Nok Wafdi Nik Jaafar Noor Azzahra Noor Suraya Noorfadzillah Nora Ismail Noraz Ikha Norhanisamila Norhayati Abd Malek Norhayati Berahim Norisah A. Bakar Nota Airina Notis Pembetulan Novel Fiksyen Sejarah Novel Grafik Novel Nur Novel Terpakai Nueen Nur Ezzah Amirah Nuraqilah Syuhaida Nurassyi Rashid Nureen Mirza Nuril Bahanudin Nurul Syahida O'Brien Press Omnific Publishing Owen Slot P. Ramlee Pameran Buku Paradoks Production Pekan Ilmu PELIT Pena Senja Penerbit Republika Penerbitan Angkatan Baru Penulis.Sahaja Penulisan Enterprise Penulisan2u Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 Pesta Buku Pesta Buku Kelantan Pesta Buku Selangor Pingu Toha Pitak Pocket Books Popular Poyo Printing Problem Promosi PTS PTS BookCafe PTS Fortuna PTS Islamika PTS Litera PTS Millennia PTS One PTS Pop PTS Professional PTS Publications PTS Publishing House PTS Syok-Hallyu Wave Pustaka Islamiyah Puteri Andalas Qaseh Qaisara Qaseh Qistina Que Sera Sera Rabihah Nur Ridhuan Rahimin RAID Studio Raja Faisal Ramlah Abdul Rasid Ramlah Muhamad Ramlah Rashid Ramlee Awang Murshid Read Malaysia Reen Rehan Makhtar Reja Resmanshah Ridhwan [Ridh-One] Ridhwan Saidi Ridhya Iman Rizai Reeani Rizque Publishing Robin Bielman Roman Rose Harissa Rozita Abd. Wahab Ruby Hazri Rynsa Saat Omar Saidatul Saffa Saifullizan Tahir Salina Ibrahim Salina Salleh Salleh Kausari Sania Yasmin Sara Aisha Sara Kyoko Sarah Mayberry Sarnia Yahya SeaShell Publishers Sha Ibrahim Shafaza Zara Syed Yusof Shahir Shahirah Khairudin Shahrul Akram Sham Hashim Shamien A. Basit Shamsiah Mohd Nor Shaz Johar Shogakukan Si Manis 17 Silhouette Books Sinaganaga Sindiket Sol-Jah Siti Hazneza Abdul Hamid Siti Jasmina Ibrahim Siti Nur Dhuha Siti Rosmizah Small Cow Productions Smashwords Soltura Sophie Kinsella Suzana Sulaiman Syafie Mahyani Syafiq Aizat Syah Shah Syahirah Ibrahim Syaihan Syafiq Syamnuriezmil Syarikat Muda Osman Syasyaja Syud Syuqri Mustaqim Szalies Teja Irzara Telaga Biru Tembakau Teratak Kasih Tere Liye Terjemahan DBP Terri Brisbin Thanks Note The Dial Press TheBentPencil Tok Rimau Top 10 Tulip Ungu Uji Norizqi Ulii Azman Umi Azrini Umi Kalsom Umie Nadzimah Usia GA Ust Amran Md Yusoff Ustaz Azhar Idrus Vanny Chrisma W. Wan Rohayu Wann Azlan Wise Words Publishing Wordless Wednesday Xarine Yusnida Tajuddin Yusry Yusopp Zabrina A. Bakar Zaharah Nawawi Zahazan Mohamed Zamri Mohamad Zamri Zainal Abidin Zan Zarida Zara Aluwi Zaradgreat Zarith Zura Asyfar Zuraidah Othman