Aktviti Membaca!

Rabu, 26 September 2018

Hatiku Untuk Dia


Hatiku Untuk Dia
Rose Harissa

ISBN: 9789672102
Penerbit: Penulisan2u
Tarikh Terbit: April 2018
Halaman: 1056
Harga: RM38

~ Rasaku… ~

4.5*


Aku memang sokong Vi bila dia kata Edward Cullen tu tak handsome haha.

Review penuh? Nanti, kena bertenang dulu.


Full review: 7/05/2018

Aku suka:
1. Segala input yang dikongsi -- HIV, PHIV, SLE, dunia hiburan dan artis, videogame composer, taekwando dan ada resipi juga tau. Mungkin itu yang buat cerita ni tebal sebab penulis bukannya aci-redah-salin-dan-tampal. Setiap isu diolah dengan baik dan diletakkan di plot sepatutnya. Cuma beberapa terms yang aku tau susah nak diterangkan dalam Bahasa Melayu menjadikan isu itu nampak ‘berat’ buat pembaca untuk memahaminya.

2. Perkembangan watak yang hampir setara buat kesemuanya. Banyak watak yang diadun dalam ni dan masing-masing tidak ‘dilupakan’ oleh penulis. Malah watak kakak Elviana yang bajet bagus tu pun ada ending yang buat aku kata, “Ha, padan muka! Sibuk sangat dengan perihal adik sampai lupa hal ehwal suami.” Ehhh! Haha *sempat aku membawang*

3. Brotherhood between Fan-Reza. Camna ya nak terangkan? Tapi semua tu memang masuk terus dalam hatiku.  

4. Seperti lakaran watak-watak heroin sebelumnya yang mana heroin yang petite, comel memang amatlah serasi dengan watak hero yang ganteng. Gitewwww haha.  Cuma, plus point dan mengapa aku boleh masuk #teamkakVi -- Elviana kali ni lebih matang (walaupun dia tidak ‘sempurna’), kiranya memang sepadan sangat dengan si Reza.

5. Alfareza (Reza). Dah tau kenapa Acik Qay suka sangat dengan watak hero ni, siap ada hashtag #abamReza ewahhhh :P Malas nak cerita panjang, pi baca review Acik Qay tu haha.

6. Ending. Walaupun aku ambil masa ‘bertenang’ bila tiba di penamat cerita, tapi rasanya itu memang penamat yang terbaik. Tapi, coppp… nak tanya sikit. Kenapa? Whyyyyy? Ai is very disappointed tau Kak Rose. Kenapa ‘dia’ dilepas begitu saja? Kenapa? Sungguhlah tak puas hati. Kalau dalam WCW, si Jasnita tu pun ada pembalasannya tapi kali ni, baik sungguh hati Kak Rose. Ai is emo tauuuu. Membebel tak sudah dekat Bonets.

Novel ni buat aku rasa lebih kasihan pada selebriti baik pelakon ke penyanyi ke atau insta-famous sekalipun. Kita yang rakyat marhaen ni pun ada masa kena bash dekat media sosial, tapi mereka? Lagi hebat. Aib dan fitnah tu bagaikan ‘makanan’ harian. Nak defend salah, buat tak tahu pun lagi serba salah.

Dan, seperti komen-komen lain, cerita ni banyak typo. Ada scene hilang, tapi Acik Qay dah siap bagi penjelasan. Amboiii… memang ‘pemantau’ berjaya sungguh kali ni.

Ps: Terima kasih untuk resipi sambal ayam carik tu. Moga ada rezeki CheRina nak buat nannnnnntiiii haha

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))