Aktviti Membaca!

Selasa, 14 April 2015

Hopeless Romantik

Hopeless Romantik
Shamien A. Basit

ISBN: 9789671226780
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Tarikh Terbit: Mac 2014
Halaman: 620
Harga: RM25

~ Rasaku… ~

Disebabkan pinjam, aku baca laju-laju. Yalah, harapnya nanti nak pulangkan cepat, kan dah ada perjanjian nak date sesama hihihi...

Full review: 06/02/2015

Premisnya mudah. Si gadis, Khairina [Kiah] yang mengimpikan calon suami ala-ala hero novel. Bertemu empat mata dengan Khayrel [Kay] buat hatinya bergetar, namun sayang seribu kali sayang Kay rupanya tunangan orang.

Tapi siapakan tahu, jodoh mengikat mereka berdua. Tunangan si Kay melarikan diri di saat-saat akhir. Kiah dicari, diminta sebagai ganti. Haihh… dah ‘rezeki’ depan mata, manalah Kiah akan menolaknya. Pinangan mengejut ibu Kay diterima tanpa banyak soal.

Dan, bermulalah episod Kiah dalam menawan hati sang suami-paksa-rela. Bukan mudah nak menggoda si suami beku seperti Kay yang dah kecewa dengan cinta. Tapi baiknya Kay ni yang tidak mengehadkan perkahwinan mereka, maksudku dia memberi kebebasan untuk Kiah melakukan apa saja supaya rumah tangga mereka seperti pasangan yang lain.

Berjayakah Kiah dalam misi mencairkan si iceberg pujaan hati? Atau, misinya kecundang di tengah jalan bila saja ada anasir-anasir yang annoying di luar tepi?

Baru aku tau kenapa orang gilakan buku ini. Nilai komersilnya tinggi dengan adegan manis bergula [yang aku rasa dah tahap high juga]. Lelaki kacak, maskulin dan beriman yang didambakan, dengan gandingan sang heroin yang manis tapi agak ketot. Hmm, terasa ada sedikit elemen Korea yang dimasukkan. Ada tikanya macam pernah baca beberapa babak dalam novel ini, yalah kisah isteri cuba menggoda suami agak banyak juga di pasaran.

Tapi, sayangnya, bila saja pelaku-pelaku dalam cerita ini tak menggambarkan usia dan professionnya. Ada masa aku rasa Kay bukan si doktor, dia bagai jelmaan Kiah dalam versi lelaki. Sayang... tapi apa pun, naskhah ini masih menghiburkan. Buat melepaskan lelah, membacanya pasti membuatkan anda tersengih tak sudah dengan karenah Kiah-Kay.

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))