Aktviti Membaca!

Rabu, 26 Disember 2012

Beruno

Beruno
Dihsar Ludba Haqifa

ISBN: 9789831244746 
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Jun 2011
Halaman: 500
Harga: RM14

~ Rasaku… ~

Nama penulis yang cukup unik, seunik tajuk bukunya! Love it ;)) Kalau dikenang-kenang [amboi, ayat! kih5], masa nak beli tu aku cuma kata nak buku yang penulisnya nama pelik sikit je, terus saja mereka hulurkan bukunya. Credit to enche Hafizul Osman *wink*

Ini cerita untuk anak-anak. Tetapi dek kerana tajuknya aku sendiri penasaran untuk tahu ;P Lagipun kerana bukunya yang nipis, aku pujuk-pujuk hati untuk membacanya dulu kih5

Beruno – nama sebuah kampung yang cukup asing buat Kiko. Namun kerana Ismi; ayah Kiko, dia menurut untuk pulang ke Beruno. Lagipun apalah yang mampu Kiko lakukan, dia masih kecil. Baru 7 tahun. Jadi pada siapa lagi yang harus disandarkan kehidupannya kalau bukan ibu ayah dan keluarga kan.

Mengikut kata ayah, Beruno sebuah kampung yang aman damai, ceria dan penuh keseronokan tetapi tidak buat Kiko. Pertama kali menjejakkan kaki di Beruno, dia sudah rasa takut. Sunyi dan sepi. Malah dua jiran yang ditemui pada hari pertama benar-benar menggerunkan. Yuri dan Yoka berkata penduduk Beruno, ada yang makan orang. Wow!

Berbalik pada Ismi, dia juga sebenarnya hanya mahu melarikan diri daripada beban hutangnya. Kononnya tak mahu keluarganya diapa-apakan tetapi... jeng jeng jeng. Lain yang mahu, lain pula yang ditempa. Apakah benar kata rakan baiknya yang semua penduduk Beruno sudah berubah?

Jujurnya, penulis memang berjaya menyelitkan unsur saspens dalam cerita pendek ini. Memang mendebarkan. Aku tabik dengan kebolehan penulis yang hanya bermain dengan dua hari yang haru-biru buat Ismi dan keluarganya.

Dan aku suka rupanya naskhah ini. Dalam meniti rahsia mengapa penduduk Beruno jadi sebegitu, buat aku terfikir. Kita ada banyak pilihan dalam hidup. Yang baik atau yang akan memudaratkan. Antara mahu dengan tidak saja untuk menurut kata hati atau akal yang bijaksana ;))

Aku sangat-sangat cadangkan naskhah ini buat si anak kecil. Trust me, it’s worth it.

Happy reading (^-<)

2 ulasan:

What say you?
Do comment... but please state your name :))