Aktviti Membaca!

Jumaat, 28 Disember 2012

Diari Mat Despatch: Edisi Patah Hati

Diari Mat Despatch: Edisi Patah Hati
Bahruddin Bekri

ISBN: 9780674010669
Penerbit: PTS One Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Januari 2011
Halaman: 164
Harga: RM9.90


~ Rasaku… ~

Masa mula-mula baca aku dah terkenang Edisi Hati Emak [EHM]. Tapi sebab aku malas nak mencari buku comel itu aku teruskan saja pembacaan dengan beranggapan Aman; sepupu Idlan yang patah hati ini adalah sepupu yang mahu bertunang yang menyebabkan Idlan dalam dilema [dalam siri EHM] kih5 *rolledeyes*

Sebenarnya bukan Idlan saja rasa 'pelik' sebab aku pun 'pelik' sebab lelaki kacak [mengikut deksripsi Idlan la ;P] seperti Aman boleh putus tunang. Tapi cepat-cepat hatiku membidas, kacak dan cantik bukan kayu pengukur dalam hal-hal sebegini. Namun aku masih tak mampu untuk mengasihani Aman yang putus tunang itu. Kasihan aku lebih tertumpah pada Hayati; anak yatim piatu yang berjaya membuatkan Aman 'tersedar'.

Dan aku juga turut kasihan pada Idlan, sibuk benar dia menggalas tanggungjawab yang diberi oleh emaknya untuk cuba memulihkan semangat Aman. Memang anak yang baik sungguh. Bukan itu saja, kasihan pada Idlan yang selalu sangat perasan ;))

Dalam edisi ini juga aku sudah makin tidak suka akan kehadiran Citra Indah Qalisa. Mulutnya mengalahkan Mahmud. Walaupun Mahmud tu tak habis-habis dengan teori Idlan budak PMR, sekurang-kurangnya Mahmud ada banyak falsafah hidup yang menarik untuk dikongsi. 

Seperti mana EHM, edisi kali ini pun kurang 'rasa'. Itu pendapat aku ok, impaknya tak sama pada tiap-tiap pembaca. Bintang yang diberi jangan dijadikan ukuran. Seeloknya baca dulu sebab 'rasa' kita sememangnya berlainan.

Tapi aku tetap menyukai falsafah tentang hidup dan cinta pada kali ini. Cuma disebabkan aku malas [again? kih5] nak buka buku comel ini lagi, aku cadangkan korang baca sendiri lah. Hmm, atau boleh juga lihat di GR. Aku sudah kumpulkan beberapa quotes di sana ;P

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))