Aktviti Membaca!

Khamis, 10 Mei 2012

Iman Suraya

Iman Suraya
Areila Sahimi


ISBN: 9789675067617
Penerbit: Kaki Novel Enterprise Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Kelapan Jun 2011
Halaman: 476
Harga: RM19.00

~ Rasaku… ~

Ini novel ketiga Areila Sahimi. Novel yang kalau tak silap aku, pernah dibaca sirinya di blog beliau sebelum ini. Lama dah. Dan bila lihat dalam bentuk buku, tak teragak-agak pula nak membelinya.

Kisah IS adalah kisah cinta biasa-biasa saja. Tentang Iman Radhiff [Iman] dan Suraya Dania [Suraya]. Bermula dengan pertemuan di Langkawi, sangkanya tamat di situ manalah tahu berpanjangan pula kisah mereka. Dah bertahun berpisah bertemu kembali. Cuma kali ini, kata hati Iman sudah berubah. Kalau dulu dia sukakan Suraya yang selamba dan gila-gila itu tetapi kali ini rentak hati sudah bertukar nada. Ada rasa cinta yang sudah lama bertunas. Cuma hanya kini Iman mengakuinya.

Sejak pertama kali bertemu Suraya, Iman sudah tahu akan hal pertunangan Suraya. Dia menyangka Suraya sudah selamat menjadi isteri orang, tetapi takdir menentukan sebaliknya. Suraya masih single and available. Itu membuatkan Iman tekad ingin mencuri hati Suraya. Apatah lagi dengan kehadiran Norman Hakim, jejaka idaman Malaya kononnya.

Kata Suraya; Iman itu teman biasa seperti abang Norman. Tetapi dalam kawan-kawan tu, hatinya tercuit juga. Setelah pemergian Azim, Iman adalah lelaki yang amat disenanginya. Iman tak seperti abang Norman yang suka mendesak. Iman senang dibawa berbincang berbanding abang Norman yang selalu sahaja betul.

Namun bila abang Norman bijak bermain dengan helah, Suraya tersepit. Memang dia tak bisa menolak kalau yang datang mengharap itu adalah bakal mentua tak jadinya. Iman ditolak tepi, walau sebenarnya bunga-bunga cinta sudah mekar indah dalam hati. Apa kesudahan cinta Suraya? Pada Iman atau abang Norman? Jawapannya hanya ada dalam novel ini.

Apa yang paling aku suka dalam novel ini adalah hubungan adik-beradik yang sangat rapat antara Suraya dan abang-abangnya. Penulis bijak mengadun watak abang-abang Suraya yang pandai memujuk, mengambil berat tentang adik mereka yang ketika itu bermuram durja atas kehilangan tunang tersayang. Sangat tersentuh dan comel ok!

Harus diakui bahawa garapan penulis kali ini lebih kemas dan teratur. Jika nak dibandingkan dengan dua novel sebelumnya, memang terasa kelainannya. Masih menggunakan bahasa pertuturan harian sebagai pengantara, membuatkan pembacanya tidak mudah bosan dan lebih mudah menghadam tiap-tiap bab yang ada. Cik penulis yang aku 'kenali' cukup terkenal dengan trademark - memanipulasikan tagline iklan-iklan. Tetapi dalam IS, beliau sudah mampu menyusunnya dengan indah. Tidak keterlaluan dan lebih tersusun. Tahniah!

Happy reading (^-<)

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum Cik Airina,
    wahhhh..kchik sungguh jeles sbb airina selalu dok wat review...kakchik masih mencuri masa yg sungguh cepat berlalu...dan review ni buat nak cari jugak la Iman Suraya tp yg berderet kalah KLCC kat rumah tu kena abeskan dl...:)

    BalasPadam
  2. AimieAfifah,
    Waalaikumsalam dear ;)
    Ha! Saya pun ni selalu jadi pencuri juga. Mencuri masa sendir kih5
    Cuba baca novel ni, kisah ringan je tapi takut juga kalau-kalau taste tak sama ;)

    Ps: Baru perasan! Sejak bila ada blogspot ni? MP dah tutup ke? ;P

    BalasPadam
  3. airina...
    MP masih operasi dear....:)

    BalasPadam
  4. AimieAfifah,
    Oh! Ingatkan dah tutup ;)

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))