Aktviti Membaca!

Isnin, 26 April 2010

Color


JUDUL: COLOR
PENULIS: BULANHIJAU
TERBITAN: http://bulan-hijau.blogspot.com/



~ Rasaku… ~

Karya baru penulis muda ini membawa aku berkenalan dengan Ain Natasya [Ain], gadis pingitan yang secara tak sengaja terjumpa Daniel Isyraq [Daniel]; mamat KL yang tercampak di Lorong Kubur. Tak tahu mengapa dia tak begitu selesa dengan kehadiran Daniel yang menumpang sewa di rumah Tok Wannya.

Jadi selalu lah hamba Allah berdua ni bertekak. Ain memang tak mahu kalah, Daniel pun ketegaq, ha memang padan lah tu. Namun, akhirnya lawan jadi kawan. Hubungan dah makin elok tetapi bila tahu Daniel dah bertunang, hati Ain terusik. Kenapa ada rasa yang tak enak bermukim di dada? Dah terang lagi bersuluh, Cik Ain yang keras tu dan jatuh hati. Jatuh hati pada mamat senteng yang digelarnya. Daniel pula memendam rasa. Di hati ada cinta tetapi memikirkan keadaannya, dia pasrah. Zulaikha; tunangnya itu juga yang dipilih.

Paling aku suka pastinya di Bab 14. Saat kedua-dua pasangan ini dinikahkan. Serentak pula tu, cuma berbeza pasangan je. Kalau Daniel memilih tunangnya, Ain menerima lamaran Abang Iqramnya. Actually Iqram was his cousin. Sayangnya watak Iqram dimatikan awal.

Suratan takdir memang tak mampu dielak. Mereka dipertemukan semula dalam satu keadaan yang cukup berbeza. Pertemuan enam tahun selepas itu rupanya membangkitkan semula rasa di jiwa. Ketika itu Daniel dah pun berpisah dengan Zulaikha. Hubungan Ilham dan Qaliesya mendekatkan kembali Daniel dengan Ain. Benarkah mereka memang sudah ditakdirkan untuk bersama?

Secara jujurnya aku lebih suka kalau penamat ceritanya diakhiri dengan sesuatu yang lebih manis. Mungkin kerana rentetan cerita cinta Ain & Daniel yang banyak rintangan itu buat aku mengharapkan happy ending. Kalau lah di hujung episod itu terdapat sekurang-kurangnya hanya pergerakan jari atau juraian air mata Daniel ia sudah cukup buat aku puas hati kerana tahu Daniel ada juga bertindak balas kepada Ain.

Membaca karya terbaru hasil penulisan Cik Bulanhijau ini buat aku tersenyum. Senang dengan peningkatan yang ditunjukkan. Penulis juga nampaknya sudah semakin matang dan cerita disampaikan sudah berubah rentaknya, penuh warna! Tahniah :))

Ps: Adik, macam mana buat layout jadi 3?

Happy reading (^-<)

2 ulasan:

  1. hello kakak ~

    thanx utk review yg sgt sweet.
    ahha.
    am i improving that much?

    *psl layout tu, im not sure where i found it.
    u can try this link http://www.blogcrowds.com/resources/blogger-templates/3-columns/
    :)

    BalasPadam
  2. Hai adik :)

    Yes, you're improving
    Congrats ;D

    ngee~ nanti akak tengok website tu, thanks adik

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))