Aktviti Membaca!

Rabu, 28 April 2010

Cerita Kaseh

JUDUL: CERITA KASEH
PENULIS: NIR
TERBITAN:
http://cintafinespun.blogspot.com/


~ Rasaku… ~

Adam Khalis - Life has its thorn too [Intro]

Aku setuju sangat. Hidup ada macam-macam. Yang baik yang buruk semuanya bercampur aduk. Dan dalam karya Nir kali ini, ada cerita tentang bagaimana seseorang itu cuba berubah untuk jadi yang lebih baik. Kata coretan penulis, ia diadaptasikan daripada kisah benar seorang rakannya.

Cerita tentang Kaseh Kaisara [Kaseh], gadis ini agak liar juga lah. Anak orang kaya yang ada segala-galanya tetapi sayang, dia miskin kasih sayang. Walaupun hidup ni memerlukan duit tetapi tak semuanya boleh dibeli. Cinta dan kasih sayang misalnya bukanlah sesuatu yang boleh dibeli di jalanan.

Di universiti, Kaseh teruja untuk berkenalan dengan Adam Khalis [Adam], jejaka yang sukar sekali untuk didekati. Profail diri Kaseh yang tak berapa nak baik itu macam satu tembok besar yang menghalangnya dari merapati Adam. Namun kalau hati dah berkenan, apa syarat pun akan cuba diusahakan.

Mengikut syarat Adam, hubungan mereka akan dimulakan sebagai kawan. Dalam tempoh tiga bulan, andainya ada keserasian barulah boleh ke level seterusnya. Ewah-ewah macam bagus je hik3 lalala5 ;P Selain itu, Kaseh kena jadi seperti orang biasa, macam ikut Adam naik MRT. Sanggup ke Kaseh nak tukar ganti Rolls Royce dengan public transport? Tetapi demi Adam, Kaseh turutkan.

Hubungan dengan Adam berjalan lancar. Adam dalam diam rupanya sukakan Kaseh yang sedikit naif tu. Daripada Adam, Kaseh belajar banyak perkara. Adam berjaya melenturkan hati Kaseh. Bagus Adam ni, ajak anak dara orang pergi masjid. Hati Kaseh kini bukan saja dilimpah dengan cinta Adam, yang lebih utama cinta pada Yang Maha Esa. Kasihan Kaseh kerana dalam keluarganya, perkara itu tak dititikberatkan. Syukur juga sebab kehadiran Adam membawa dia ke satu dimensi yang baru.

Ending? Sila baca ;D Baru dua karya yang aku baca dan aku rasa ini antara karya terbaiknya. Penulis muda yang berasal daripada tanah Singapura ini sudah semakin matang seiring dengan usianya. Moga-moga kamu akan terus menulis :))

Ps: Suka dengan template Nir, comel sungguh ;D

Happy reading (^-<)

4 ulasan:

  1. btol2..best cite nieh..
    but lagi suke cerita masquerade..
    cm sgt unik..
    sad ending,but happy..!

    BalasPadam
  2. Nirrosette,
    Thanks for the story anyway :))

    BalasPadam
  3. keSENGALan teserlah,
    Betul, cerita ni best!
    Masquerade? Ala kena duk depan PC lagi la nampak gayanya

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))