Aktviti Membaca!

Selasa, 22 Mei 2012

Si Mangkuk Tingkat

Si Mangkuk Tingkat
Faziela

ISBN: 9789675118784
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Februari 2012

Halaman: 471
Harga: RM20



~ Rasaku… ~

Aku suka cerita ini yang simple and sweet. Aku suka bahasa santai yang digunakan yang memudahkan aku membacanya dalam masa satu malam. Aku suka cerita yang walaupun agak cliché tetapi tiada konflik yang berjela-jela dan meleret. Aku suka bila aku tak perlu mengetap bibir kerana geram dan sakit hati. Wah! Banyaknya 'suka' kih5 :P Senang cerita aku suka dengan Faziela and definitely she is one of my new favourite authors.

Tak dapat dinafikan tajuk novelnya yang agak catchy berjaya menarik perhatian aku untuk mencapainya di rak. Dan saat mula membacanya, aku setia mengulitnya hingga ke dinihari hanya kerana sayang mahu meninggalkan ceritanya sekerat jalan. Lebih elok tidur bermimpikan cerita yang indah-indah dari tertanya-tanya pengakhiran kisah Edryna dan Ashraff *wink*

Edryna akan dijodohkan dengan Ashraff hanya kerana bapanya risaukan anak gadisnya yang masih tidak berkahwin. Apa lagi setelah abang Edryna bakal menamatkan zaman bujangnya. Bapa mereka kemudiannya menetapkan yang Edryna sekurang-kurangya perlu bertunang di hari perkahwinan abangnya.

Ashraf akur dengan kehendak keluarga sementelah mengetahui yang Edryna adalah gadis yang ditemuinya berbaju kurung dan membawa mangkut tingkat di tengah-tengah hiruk-pikuk airport KLIA. Mana lagi nak mencari gadis zaman ini yang masih mahu berbuat sedemikian kan? Cuma sayangnya pertemuan mereka tak seindah yang diharapkan. Mereka berdua saling bercakaran dan menjunjung ego setinggi gunung.

Namun kerana permintaan keluarga masing-masing, mereka tetap dikahwinkan. Ya, aku tahu cerita yang memang cliché, kan aku dah bilang awal-awal tadi? :P Tetapi apa yang aku suka adalah cara penulis mengolahnya. Edryna misalnya bukanlah benci sangat dengan Ashraff tu, cuma perasaan menyampahnya mungkin sudah menutup pintu rasanya yang lain. Jadi aku suka cara Ashraff yang melayan karenah panas baran Edryna dengan penuh sabar termasuk insiden-insiden yang berlaku yang merapatkan hubungan renggang mereka. Dan pastinya kata-kata Ashraff yang sememangnya sweet talker itu bukan saja bisa mencarikan hati Edryna malah hatiku jua... eceh!

Berjayakah Asharff melembutkan hati isteri yang dipujanya? Apakah Edryna berjaya memadamkan 'bayangan silam' tentang lelaki yang didendamnya itu? Hanya SMT ada jawapannya.

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))