Aktviti Membaca!

Selasa, 15 Mei 2012

Jimi Dalam Akibat Jambul Alif

Jimi Dalam Akibat Jambul Alif
Fadhli Hamdan


ISBN: 9789674100889
Penerbit: PTS Pop Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 30 Mac 2012
Halaman: 144
Harga: RM12.90


~ Rasaku… ~

Ingat tak dalam episod sebelum ini, Jimi dihukum akibat bergaduh dengan Alif tu? Ha, kali ini buku conteng milik Jimi 'bercerita' tentang pengalamannya yang dikenakan hukuman dan dihantar ke kem bina semangat.

Mengenali Hakim, teman di kem bina semangat telah membawa persepsi baru buat Jimi. Difikirkan dirinya itu sudah cukup disusahkan, tetapi ada insan lain yang lebih susah darinya. Saat itu barulah Jimi memahami erti kesungguhan dan bersyukur. Setiap manusia itu diuji dengan pelbagai cara. Dan saat kita diuji bukanlah seharusnya menyalahkan orang lain, sebaiknya bermunasabah dan redha.

Sekembali dari kem bina semangat, Jimi menanam strategi baru. Dia harus memperbaiki prestasi pelajarannya demi mencapai impiannya untuk berbasikal baharu. Dengan adanya kembarnya; Mimi dan teman-temannya; Ganesh, Jason dan Mei Ling yang juga saling membantu dalam meningkatkan semangat mereka semua untuk berjaya dalam peperiksaan akan datang.

Jimi mula menggunakan kemahiran mencontengnya untuk menghafal dan memahami subjek yang lemah. Nota-nota kecilnya juga berwarna-warni. Contohnya proses fotosintesis dilukis daripada dihafal satu persatu ayatnya. Lebih mudah bukan? Lantas mengingatkan aku saat-saat menjadi pelajar dulu. Aku tak pandai menconteng, tapi lebih suka dengan menggunakan akronim untuk mengingat sesuatu formula. Kebetulan aku memang tidak reti menghafal, jadinya aku akan pastikan nota-nota kecilku ringkas, padat dan berwarna-warni :D

Kesungguhan Jimi memang terserlah kerana keinginannya untuk mendapatkan basikal idaman. Sampai jatuh demam pada malam sebelum peperiksaan. Kasihannya! Mujur dia sempat pulih dan berjaya menjawab peperiksaan pada keesokannya.

Namun apakah Jimi berjaya memperolehi 5A seperti yang diinginkannya? Dan pastinya kita mahu tahu kesudahan Alif yang selalu mengacau Jimi dan teman-temannya itu kan? Jadi, tunggu apa lagi? Cepat-cepat dapatkan sebuah :D

Pada mereka yang berminat dengan karya kartun yang comel-comel sepatutnya memiliki naskhah ini. Sangat berbaloi ya! Peminat blog conteng-conteng juga tak seharusnya melepaskan peluang memilikinya. Menyokong Fadhli Hamdan bukan saja melalui kata-kata pujian, lebih afdal melalui perbuatan [baca: membeli] kan?

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))