Aktviti Membaca!

Isnin, 23 April 2012

Dedalu Di Hati

Dedalu Di Hati
Anita Aruszi

ISBN: 9789632748533
Penerbit: iBook Publication Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 2007

Halaman: 638
Harga: RM22



~ Rasaku… ~


Aku jumpa novel ni di jualan buku di PPUKM semasa cuti sakit hujung bulan Februari lepas. Amboi! Masa sakit-sakit tu sempat lagi merembat novel kan? Takde gaya orang sakit langsung kih5

Untuk makluman ini novel pertama Anita Aruszi. Namun malangnya novel ini senyap dan sunyi je. Memang payah nak jumpa, rupanya ada masalah dengan penerbit seperti yang diceritakan oleh penulisnya sendiri di sini. Tetapi aku kagum dengan cara penulis menangani masalah ini. Terbitkan sendiri novel ini kembali dan dengar cerita versi barunya lebih mengancam. Wah! Kena dapatkan ni.

Mengisahkan Aliya Murni [Aliya] yang kematian ibu bapanya akibat kemalangan jalan raya dibesarkan di rumah anak yatim. Dia dibantu oleh seorang lelaki yang dipanggilnya daddy. Tak pernah mengenal siapa sebenarnya daddy itu tetapi Aliya senang berkomunikasi dengan daddynya melalui YM.

Kemunculan pensyarah hot di kampusnya membuatkan Aliya dilanda getaran. Adam Hazril [Hazril] ada pesonanya tersendiri. Dan kebetulan kertas projek Aliya yang diselia oleh Hazril telah mendekatkan lagi mereka berdua. Hazril pula sering saja menunjukkan kemesraan, itu yang membuatkan Aliya makin penasaran. Diam-diam hatinya jatuh cinta.

Berkenalan dengan Hazril turut membawa Aliya bertemu dengan Doktor Badrul, Haikal dan Irina. Di saat ini, Aliya terasa berada dalam keadaan dejavu. Doktor Badrul itu seperti dikenalinya. Malah dia merasakan itulah daddy yang dicari selama ini tetapi mengapa daddy bagai tidak mengenalinya?

Apakah Aliya berjaya bertemu dengan daddynya? Dan apa kesudahan kisah Aliya-Hazril sedangkan Irina dan Haikal saling menyukai mereka berdua? Mampukah Aliya mematahkan hati Irina yang menganggapnya seperti adik sendiri? Hanya DDH ada jawapannya.

Sebagai buah tangan sulung, pastinya ada lompong-lompong yang boleh diperbaiki. Ceritanya sudah ada, cuma ketika membacanya ada rasa tersekat-sekat. Itu pada pendapat aku la kan sebab sebelum ni novel-novel beliau memang smooth je tetapi sebagai persembahan pertama aku akui memang ia tidaklah mengecewakan. Ceritanya masih berjaya menghimpun segala rasa – geram, marah, sedih, bahagia, gembira dan kasihan. Ternyata sentuhannya menjadi :)

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))