Aktviti Membaca!

Isnin, 30 Januari 2012

Tabu

Tabu
Shaz Johar

ISBN: 97896710384
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama Disember 2011
Halaman: 312
Harga: RM20.00


~ Rasaku… ~

Bila tengok cover buah epal yang ada 2 warna tu, aku dah terbayang cerita Snow White yang kena paksa makan buah epal oleh mak tirinya yang jahat tu. Eh! Apa kena mengenanya? kih5

Membayangkan Tabu – apa yang terlintas di fikiran adalah sihir, bomoh dan macam-macam lagi hal yang berkait rapat dengan isu tabu. Ala, tabu... yang macam mana korang fikir tu... ha lebih kuranglah dengan apa yang aku fikir tetapi bila sudah selesai menghadam novel ini, rasanya tiada perkaitan antara tajuk dan ceritanya. Atau akukah yang terlepas pandang?

Tabu mengisahkan Bibi, wanita yang berbadan gempal yang menjalin hubungan dengan lelaki Kenya – Mosi. Pada mulanya semua berjalan dengan lancar. Hubungan dengan kekasih, teman rapat dan kerja. Tiada apa yang menyesakkan namun semuanya berubah apabila dia menemui sebuah telefon bimbit yang tercicir di dalam LRT. Bibi cuba mengenalpasti identiti sebenar pemilik telefon bimbit tersebut. Setelah berjaya menemui tuan punya telefon tersebut - Nadim namanya, mereka berdua dah boleh jadi geng.

Konflik tercetus di saat Bibi mula terasa ditipu oleh Mosi [well, aku dari mula tak percayakan si lelaki ni]. Dia berkongsi cerita dengan Nadim. Malah Kim, teman baiknya pun dijadikan tempat meluah perasaan. Dalam mencari siapa perempuan ketiga itu dia mula mengesyaki Anne. Kemuncak kisah ini pastinya di saat Kim ditemui mati. Diragui yang dia terjun bunuh diri dari balkoni rumahnya. Tragik! Tetapi memang musykil. Antara suspek yang timbul di kepala pastinya Anne atau Mosi. Yalah, tak kan pula Bibi nak bunuh kawan sendiri kan?

Bibi cuba membongkar. Cuba menyelami rahsia yang disimpan oleh si mati. Dia memang tak berpuas hati selagi punca sebenar kematian Kim diketahui. Di saat ini, dia mula tidak mempercayai sesiapa. Malah dia sendiri sudah takutkan Mosi. Mungkinkah Mosi yang membunuh Kim?

Tak dapat dinafikan Bibi digarap dengan cemerlang oleh penulis. Ia bagaikan pengubat bagi jalan cerita Tabu yang 'lambat panas' dan bergerak terlalu perlahan. Walaupun mungkin jalan penyelesaiannya bagaikan tergantung, aku merasakan cukup ia ditamatkan begitu. Mudah. Simple as that.

Kalau anda ingin membaca buku yang penuh dengan cliché, forget it. Ini memang bukan buku anda. Namun jika mahu sesuatu yang fresh, ya anda boleh cuba yang ini.

Ps: Pertama kali seingat aku mengenali istilah BBL – Big Beautiful Lady. Yeah, aku tak urban sangat pun kih5

Happy reading (^-<)

6 ulasan:

  1. Kenapa Tabu hanya di beri dua bintang?

    BalasPadam
  2. Pei Pan,
    Tau je ya berapa bintang yang bergemerlapan? kih5 :P

    Pada saya ia hanya sekadar ok-ok je. Belum tahap di mana saya suka berbanding novel Fixi lain. Mungkin kerana kecewa dengan isu yang diketengahkan. Adakah ianya tabu buat gadis berbadan besar untuk mempunyai boyfriend atau tabukah perempuan saling berebut lelaki? Seriously, banyak isu yang boleh dibongkar daripada perspektif seorang wanita berbadan gempal.

    BalasPadam
  3. Oh! Betul! Kalau dah ulasan macam tak seronok, hendak baca pun jadi malas. Kougar barangkali okey :) (tapi saya belum baca lagi)

    BalasPadam
  4. Pei Pan,
    Ini sekadar apa yang saya rasa. Mungkin citarasa kita berbeza. Cubalah baca, mana tau serasi :)

    BalasPadam
  5. novel indie mcm ni dah makin pemes ek..sy baru cuba baca heroin ni.

    BalasPadam
  6. Eera Shera,
    Saya tak pasti keluaran Fixi ini boleh dikatakan novel indie. Tapi mungkin kerana pendekatan fiksi pulp moden ia jadi indie ;)
    Selamat membaca ok!

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))