Aktviti Membaca!

Isnin, 9 November 2009

Kasih Alia


JUDUL: KASIH ALIA
PENULIS: COMEI
TERBITAN: http://kisahcintacomei.blogspot.com/



~ Rasaku… ~

Akhirnya aku berjaya membaca e-novel ni. Warning! Siapa yang suka baca buku dari belakang tak boleh baca the last episod sebabnya nanti akan jadi cam aku yang sememangnya teramat suka buat spoiler! Mula membaca episod terakhir sebelum melangkah ke muka depan hik3 lalala5

Ia berkisar tentang Alia Zahra – gadis lewat 30an yang belum berkahwin. Gadis yang kalau diikutkan ceritanya, hanya gadis yang biasa-biasa. Tak cantik sangat, tak pandai sangat, kaya sangat pun tak. Cukuplah seadanya. Tapi gadis ini punya kedai coklatnya sendiri hasil usahasama dengan teman baiknya; Zuraida.

Alia tak pernah memikirkan tentang soal hidupnya. Apa yang dia tau kerja, kerja dan kerja hingga lupa yang usia makin meningkat naik. Di atas pertolongan Zuraida dia dikenalkan dengan seorang P.A. – Megat Qalif Izhan namanya. Seindah nama, Qalif adalah anak muda yang baru menginjak 25 tahun. Ha, anda pasti tau lepas ni mesti ada kuch-kuch ho ta hai kan-kan?

Hubungan mereka mekar tanpa perlu diatur walaupun pada mulanya semua itu adalah pelan ‘jahat’ Zuraida yang mahukan Alia terbias dengan cahaya cinta. Tapi itulah agaknya dah tertulis yang jodoh itu milik mereka.

Perhubungan mereka diuji dengan berbagai-bagai dugaan. Kisah hidup Alia yang penuh dengan masalah keluarga. Kisah si Qalif yang rupanya ada sejarah hitam dalam keluarganya. Konflik diri yang tiba-tiba datang menjengah ke dalam hidup Alia apabila dia tahu akan siapa ibunya yang sebenar. Semuanya satu twist yang menarik walaupun ada masanya ia agak klise.

Tapi aku suka sesuatu. Si comel Nur Aiman. Watak budak lelaki ini benar-benar mencuit hati. Si pengikat antara Papa Qalif dan Mama Alianya. Ia terus mengingatkan aku kepada cerita Kak Rose – MSC. Kan ada si comel Afi?

Ending? Pastinya happy ending! Buat penulis, elakkan meletakkan ke semua klimaks di sesuatu bab saja. Sebab nanti risau ada pembaca yang banyak songeh [macam Cik Airina] akan kehilangan mood untuk terus membaca. Kekalkan momentum sehingga penamat cerita anda. Good luck!

Alia dan Qalif, saling melengkapi… saling memerlukan. Tanpa Alia, hidup Qalif pastinya kelam kerana hanya bidadari secantik Alia Zahra yang bisa membawa syurga cinta di hati Megat Qalif Izhan [episod 40/end]

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))