Aktviti Membaca!

Rabu, 4 November 2009

Wo Ai Ni ALLAH


JUDUL: WO AI NI ALLAH a.k.a. AKU CINTA ALLAH
PENULIS: VANNY CHRISMA W.
TERBITAN: PTS LITERA UTAMA SDN BHD

~ Rasaku… ~

Semua hati yang keras akan luluh oleh sebuah kata: cinta. Ini bukanlah tentang aku, kelihatannya saja begitu.

Ia cerita tentang seorang aties dalam mencari Tuhannya. Si kecil Amei berusia 15 tahun yang belajar mengenal erti agama itu sendiri. Perjalanan kisah Amei yang berliku membuatkan aku rasa cukup bersyukur. Aku dilahirkan dalam agama Islam dan membesar begitu. Namun pada mereka yang berfahaman aties ini, ia semua perlu diterima oleh logik akal.

Amei mula keliru dengan kembara agamanya. Apatah lagi kerana itu bermulalah tragedi yang cukup menyayat hati. Ayahnya; insan yang membawa dia mengenal tiap-tiap agama pergi meninggalkannya. Setelah pemergian ayahnya Amei bagaikan dipulau oleh ibunya; Mei Hwa. Sudah dibilang banyak kali – agama itu palsu. Kita hidup dalam penderitaan kerana kembara ayahmu mencari kebenaran. Dengan kepayahan Amei menelan kata-kata ibunya. Ia menjadikan Amei hidup dalam kepuraan, kerana keliru dan trauma yang menyelubungi hatinya. Kasihan… gadis sekecil ini dikatakan menghidapi skizofrenia. Arghh… ia benar-benar menyentuh naluriku.

Namun naluri seorang ibu, dia tahu kematian suaminya bukan yang biasa-biasa. Dia juga tahu esok lusa dia atau anaknya juga akan mati. Dan akhirnya dia putuskan untuk membawa Amei jauh dari rumahnya sendiri. Amei tak perlu mati. Tapi sayangnya si ibu tak mengerti hati anaknya telah mati di saat melihat kematian ayahnya itu. Kejam… tapi di sebalik kematian ayahnya itu membawa Amei ke satu dimensi yang lain.

Amei bertemu dengan seorang doktor muda; Husain. Husain membantu Amei keluar dari dunianya. Tapi ada la pula halangan lain. Muncul si Safiyah – tunang Husain yang jealous dengan si Amei tu. Ishk3… Ending? Kena la baca sendiri sebab ia menarik. Selain agama, hubungan kekeluargaan, moral dan pegangan kita turut dibincangkan.

Amei – Aku mahu mencari Tuhan! Ayahku disembunyikan Tuhan! Aku mahu mencari Tuhan! [page 91]

Mei Hwa – Demi langit dan bumi, aku bersaksi, jika Amei ditemukan dalam keadaan selamat dan tidak gila, aku akan mengakui kewujudan Tuhan dan akan mencari ampunan daripada-Nya [page 83]
Husain – Aku percaya agama dianuti atas kepercayaan daripada hati nurani sendiri. Islam adalah agama yang menghormati akal dan fikiran [page 202]

Ps: Tiap-tiap kali PTS mengeluarkan novel dari Indonesia. Novel islamik Malaysia hilang ke mana?

Happy reading (^-<)

2 ulasan:

  1. Yang saya kenal hanya fatimah syarha saja

    BalasPadam
  2. donworibehepi,
    Kan? Tapi ada juga yang lain cuma tak meluas je kot. Kalau ada pun, banyak buku berbentuk motivasi.

    Sukanya dia tukar-tukar nama id! hahaha :P

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))