Aktviti Membaca!

Rabu, 22 Julai 2009

Semusim Rindu


JUDUL: SEMUSIM RINDU
PENULIS: ALEYA ANEESA
TERBITAN: ALAF 21 SDN BHD



~ Rasaku… ~

Watak utama Hajar Adira, watak yang degil, pendendam, banyak menyimpan kisah sedih yang tak dapat dilupakan. Watak hero si Ikhman ni digambarkan anak yang baik, abang yang baik dengan adik-adik, solat, tapi ramai awek, yang lebih menghairankan dia ni memang la syok kat Hajar tapi lebih banyak menyakitkan hati Hajar. Eee… ego nak mampus itu mamat.

Mari flashback tentang kehidupan Hajar. Dia kehilangan kedua ibu bapa sejak berumur 5 tahun, sejak itu dia tinggal bersama Mak Long Nazimah. Mak Longnya sangat kejam dan selalu mendera Hajar. Akhirnya setelah 5 tahun tinggal bersama Mak Long, Hajar mengambil keputusan untuk melarikan diri ke rumah Mak Ngah Nasriah yang berada di JB. Setelah tiba di perhentian bas JB, Hajar tidak tau mana harus dituju. Di situ dia dijumpai oleh Firdaus yang sedang menunggu ketibaan isterinya, Fauziah. Oleh kerana pasangan ini sudah lama tidak mempunyai anak terus mengambil Hajar sebagai anak angkat. Firdaus watak bapa angkat Hajar pun mula-masa masa ambil Hajar dia baik, jaga Hajar macam anak sendiri walaupun kemudian dia mendapat zuriat sendiri. Tapi bila dapat peluang melanjutkan pelajaran dia tak bagi, Hajar yang sara keluarga lepas isterinya mati dan dia lumpuh akibat kemalangan. Kesian dia, Hajar seorang yang cekal. Buat dua kerja dalam menampung kehidupan keluarga.

Kemudian dia berjumpa dengan Ikhman, yang suka sangat meyakitinya. Waa… macam-macam la yang jadi. Hinggakan terbongkarnya rahsia siapa Hajar Adira yang sebenarnya. Waa… cerita ini sangat sedih huhuhu

Anak Mak Long iaitu Azim juga telah jatuh hati dengan Hajar tapi Hajar tidak berperasaan begitu. Azim yang telah bertunang dengan Yuha secara tidak rela ingin memutuskan pertunangannya dengan Yuha. Akhirnya Hani dan Ikhman disatukan sebagai suami isteri sebagai mematuhi wasiat. Tapi selama itu mereka tidak tinggal bersama. Pelbagai peristiwa berlaku dan akhirnya telah membuatkan Hajar membawa diri ke Jepun untuk menyambung belajar.

Yang pasti kesudahannya tetap menarik. Mahu tau? Baca jangan tak baca hehehe

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))