Aktviti Membaca!

Isnin, 11 September 2017

Jangan Biar Dia Masuk

Jangan Biar Dia Masuk
A. Darwisy

ISBN: 9789674461867
Penerbit: Buku Prima - Grup Buku Karangkraf
Tarikh Terbit: Mei 2015
Halaman: 560
Harga: RM31

~ Rasaku… ~

Lama tak baca kisah sebegini. Mana si penulis dapat idea sebegini? Brilliant!

Kalau ikutkan isi ceritanya mudah tapi nampaknya penulis tak menjanjikan ceritanya semudah itu. Aku kagum bagaimana penulis berjaya mengucar-ngacirkan perasaanku, meneka itu dan ini... kasihan pada si dia dan dia. Memang aku tabik spring toing toing hihi.

Aku suka susunan plotnya yang dijalin kemas teratur walaupun berselang-seli antara zaman dulu dan kini. Sama-sama terasa debaran lima sahabat; Maya, Defi, Suraya, Laila dan Rafidah, begitu jua dengan watak Ambarwati, Ambarsari dan tak lupa si Ambarningsih. Tiap wataknya akan beri kesan tak senang duduk selagi tak habiskannya. Percayalah! Satu lagi, penulis juga pandai bermain dengan tiap karakternya. Twist yang menjadi.

Dan, aku juga suka bagaimana kisah si wong menyak ini dikembangkan, dari mula asalnya hingga ke akhirnya. Tapi ya, aku pasti pengakhirannya tak habis di situ. Maka memang kena cari novel keduanya.

Apa pun ini lah kehidupan. Tidak dikatakan seorang beriman kalau tidak diuji. Namun, bila diuji kembali pada Tuhan. Jangan biar kita tergelincir jauh. Ingatan pada diri, lagi-lagi bila dendam kesumat membakar diri. Habis musnah seluruhnya. Berhati-hati ya kawan!

Tok! Tok! Tok!
Sing teka aku kanca
Lawangmu ngakna

Malangnya anda sudah terbaca bait demi bait puisi ini sehingga habis. Ada sesuatu yang telah anda ‘hidupkan’ dalam anda tidak sedari. Anda berani, maka teruskan pembacaan. Jika tidak, andai dengar bunyi ketukan di pintu, JANGAN BIAR DIA MASUK!

Ehem... bagaimana? Bersediakah anda?


Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))