Aktviti Membaca!

Selasa, 1 Oktober 2013

...Hujan Pun Menari

...Hujan Pun Menari
Norhayati Berahim

ISBN: 9789675229176
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Oktober 2010
Halaman: 892
Harga: RM29.50

~ Rasaku… ~

3.5*
Not so bad, tapi aku rasa tak puas bila dah khatam buku ni *wink*

Full review: 30/09/2013

Kenapa aku suka penulis ini kerana beliau tak pernah kering idea dalam mengangkat martabat wanita. Membuat kita merasa betapa hebatnya menjadi kaum hawa. Bersyukur, bukan mudah nak jadi wanita. Hatinya berderai seribu tapi masih bisa memaafkan. Sakitnya bagai nak terpisah nyawa dari badan tapi jiwa masih cukup kental, tak mudah goyah. Hebatnya kuasa wanita. Dalam lembut mengayun buaian, dia bisa menggoncang dunia.

Dan dalam kisah kali ini, NB mengupas rasa hati bila dimadukan. Bagaimana seorang Cikgu Ara menguruskan rasa hatinya. Redha dan pasrah. Bukan mudah tapi aku cukup tersentuh dengan Cikgu Ara. Dalam kepayahan menempuh hari-harinya selepas dimadukan, dia sebenarnya bahagia. Ada anak-anak yang cukup mengerti. Jatuh bangunnya, si suami tetap ada cuma masa untuknya bukan lagi hak milik totalnya.

Aku kagum dengan ketabahan Cikgu Ara. Kasih sayang seorang ibu tidak ternilai, tiada tolok bandingnya. Dan secara peribadi, aku lebih menyukai kisah Cikgu Ara daripada cerita Muna hihihi ;P

Namun cerita ini sebenarnya lebih kepada Muna. Anak sulung Cikgu Ara yang berkongsi cerita hal ayahnya yang bermadu. Rasa amarah pada ayah mudah dipadam kerana kasih ayah pada keluarga tak pernah kurang. Malah ayahnya sering saja menutur kata maaf pada Muna kerana melukakan hati anak gadisnya itu. Inilah yang Muna pelik, entah apa yang dicari oleh ayahnya.

Seiring perjalanan hidup Muna, dia mengerti ibunya perlukan dia di sisi. Apa lagi tika ayah pergi meninggalkan mereka. Muna membesar dengan tanggungjawab yang cukup berat di bahu. Menjadikan dia sang anak yang kental jiwa raganya. Tiap ujian dan cabaran hidup, dia bisa merentasinya.

Novel ini tebal tapi cukup berisi. Ada banyak pengajaran tentang kehidupan yang bisa dikutip. Buat kita mengerti hidup tak selalunya indah, tapi di sebalik hujan yang menitis... Tuhan beri kita pelangi. Indah kan aturan Tuhan?

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))