Aktviti Membaca!

Rabu, 28 November 2012

Tulis Cinta Dalam Hati

Tulis Cinta Dalam Hati
Salina Ibrahim

ISBN: 9789675783920
Penerbit: PTS Litera Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 7 Jun 2011
Halaman: 272
Harga: RM17

~ Rasaku… ~

Buku ni aku capai masa PBAKL lalu. Waktu tu tengah belek-belek buku saudara Fadhli Hamdan dan bila terpandang saja nama penulisnya terus capai. Lagipun kulit bukunya memang teramat manis.

Ini kali kedua aku baca karya penulis ini dan untuk kali keduanya aku masih mengagumi beliau. Walaupun tajuknya agak cintan tetapi sebenarnya bukan kisah cinta uda dara yang dipaparkan. Ini kisah si Mai yang sedang mencari cintanya. Cinta yang dirasakan tak pernah ada dalam hatinya. Mai ingin sekali mengasihi dan mencintai ahli keluarganya tetapi kenapa hatinya kosong?

Mai rasa dipinggirkan walau hakikatnya dia ada tiga orang ibu dan tiga orang ayah. Dia ada Mak dan Bak. Dia ada Umi & Abah; pakcik dan makcik saudaranya yang mengasuhnya semenjak kecil setelah Umi ketika itu sukar untuk mendapatkan anak. Namun jodoh Umi dan Abah tak panjang. Dan di sini muncullah Makcik Nita dan Pakcik Yusman.

Bila aku 'menjadi' Mai... aku rasa dia seorang yang agak pathetic. Namun bila dibuka kisahnya sedikit demi sedikit barulah aku mengerti kenapa dia sebegitu. Hati Mai sunyi. Dia tak betah bila kehadiran Pakcik Yusman bagaikan menjarakkan hubungannya dengan Umi. Dia juga tak senang bila perlu pulang ke rumah Mak dan Bak. Dia rasa tidak diperlukan. Dia bagaikan adik tiri sedangkan dia anak kandung Mak dan Bak.

Mujur ada yang selalu memberi kata-kata nasihat. Perangsang buat Mai berfikir lebih matang. Seperti ini:-

Kita tidak boleh memilih adik-beradik. Adik-beradik itu didatangkan kepada kita dengan segala macam perangai dan seribu satu karenah. Kita terima mereka seadanya. Kita jangan buat musuh dengan mereka. Mereka didatangkan kepada kita bagi lengkap-melengkapi satu sama lain. Mereka adalah pelengkap kita [page 265]

Sebenarnya cinta itu ada dalam hati kita. Tak perlu dilukis-lukis. Cuma sekarang ni, anak muda selalu sangat melihat si cinta hati perkara utama. Sayang hingga lupa siapa sebenarnya cinta yang lebih utama *wink*

Saya sedang berusaha menulis kata ‘cinta’ dalam diari hati saya. Mampukah saya? [blurb novel]

Jadi agak-agak 'cinta' dalam hati kamu masih ada atau sudah pergi?

Senyum. Indah.

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))