Aktviti Membaca!

Rabu, 1 Ogos 2012

Influenza Cinta

Influenza Cinta
Levis Delisya


ISBN: 9789670342214
Penerbit: Buku Prima Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 2 - 2012
Halaman: 588
Harga: RM22.90


~ Rasaku… ~

Aku dahulukan novel ini disebabkan ia novel pinjam kih5 Dicadangkan oleh si cilik Shira. Bukan main lagi ya ada kisah kawen-mawen, dah besar rupanya si cilikku ini ;P

IC bercerita tentang Yasmin Dayanna [Yasmin]; pewaris tunggal Hotel Eden Garden. Dek kerana Yasmin pernah kemalangan dan akibatnya dia hilang ingatan, dia tak mampu mengingati memori zaman persekolahannya. Sekaligus dia tidak menduduki SPM. Itu menjadikan mengapa Yasmin perlu mencari suami kerana dia tak mampu menguruskan hotel warisan keluarganya. Dia perlukan lelaki yang berkelayakan dan berketrampilan untuk meneraju hotelnya.

Yasmin bertemu janji dengan tiga lelaki. Lelaki pertama Hakim ditolak. Calon kedua, Zul Khuzaimey [Jimmy]; seorang playboy dan calon ketiga, Ezad Hakimi [Ejat]. Ejat rupanya cinta pertamanya di alam persekolahan. Yasmin yang sememangnya tidak langsung ingat siapa Ejat, tetap jatuh cinta pada lelaki itu saat kali pertama bersua. Ejat pula trauma dengan Yasmin, kerana Yasmin membawa dia kembali pada kenangan lama yang ingin dipadam dalam kotak hidupnya. Jadi apa kesudahan Yasmin dalam episodnya mencari suami? Ejat yang penuh rasa sakit hati dan dendam atau Jimmy yang sering saja menjadi 'genie'nya di kala duka?

Sejujurnya aku suka idea penulis ini. Dah ada tetapi aku rasa ia dipersembahkan dengan terlalu kebudak-budakan. Maaf kalau aku berlaku kejam. Namun sebagai penulis, anda perlu tahu [at least the surface] sebelum menyampaikan sesuatu fakta.

Menurut wiki; Retrograde amnesia [RA] is a loss of access to events that occurred, or information that was learned, before an injury or the onset of a disease.

Kalau mengikut MedicineNet pula; Amnesia in which the lack of memory relates to events that occurred before a traumatic event.

Senang cerita, RA adalah ketidakmampuan mengingat kembali memori yang berkaitan dengan peristiwa-peristiwa yang berlaku sebelum kecederaan. Jadi di sinilah seharusnya menjadi titik-tolak kepada perkembangan watak Yasmin. Memang di awal cerita sudah dilakar sebagai gadis yang mempunyai IQ rendah, naif, lurus-bendul tetapi dia bukannya kebudak-budakan. Jadi bila Yasmin disahkan mengalami RA, aku tak melihat relevannya dia berperwatakan so childish. Sayang sungguh bila isu RA itu tidak dikembangkan dengan baik, kalau tidak aku yakin watak Yasmin mungkin akan lebih reliable.

Apa yang menyelamatkan naskhah ini adalah jalan cerita yang sempoi, tak terlalu stiff dan ada sedikit pengaruh drama korea. 'Resipi' yang diakui dapat menarik minat para pembaca di luar sana. Dan sebagai pendatang baru, aku ucapkan tahniah atas kelahiran bayi sulung. Moga cik penulis terus berkarya dan tak mudah kecil hati dengan pendapatku ni ;D

Walaubagaimanapun, aku bagi kredit untuk kata-kata penulis yang ini:-

Awas! Cinta itu pembawa virus gila! [Blurb novel]

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))