Aktviti Membaca!

Khamis, 26 Januari 2012

Sehiris Bulan

Sehiris Bulan
Hafizah Iszahanid

ISBN: 9789675118715
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Disember 2011
Halaman: 511
Harga: RM21.00


~ Rasaku… ~

SB kisah tentang Lily Julia [Julia] dan Engku Effendi [Effendi] yang cuba dijodohkan oleh keluarga masing-masing. Namun si Julia ni pula dah terpaut pada Adlan Huzairi [Adlan] – seorang pelukis. Jadi dalam cuba melestarikan cintanya pada Adlan, dia menolak Effendi. Dan bila lamaran keluarga Effendi ditolak, sampai accident pula si Effendi tu. Kasihan! Walaupun Effendi menafikan, aku rasa ada kaitannya dengan keputusan Julia. *wink*

Zaira; teman serumah Julia pula rupanya peminat setia Adlan. Bila Julia memperkenalkan Adlan kepada Zaira, dia rasa inilah peluang untuknya mendekati lelaki yang dipuja selama ini. Zaira sentiasa berusaha untuk mendampingi Adlan dan cuba menyingkirkan Julia perlahan-lahan. Ketika Julia ditugaskan untuk membuat liputan di Afghanistan, Zaira berjaya memancing Adlan dengan pameran seni di New York. Aku kagum dengan penulis yang berjaya mewarnai watak Zaira yang licik dan tersangatlah annoying. Nampak macam baik, tapi hakikatnya ibarat duri dalam daging. Memang terserlah watak antagonis Zaira ni.

Obses Zaira memuncak di saat majlis pertunangan Julia dan Adlan dan menyebabkan pertunangan itu terpaksa dibatalkan. Julia pergi membawa diri kerana tak mahu membina mahligai atas deraian air mata orang lain terutamanya teman rapat sendiri. Jadi apa kesudahannya? Siapa yang jadi pilihan hati Julia? Adakah Adlan atau Effendi?

Sesuatu yang patut dipuji adalah jalinan watak-watak sangat menarik. Macam watak Adlan yang tak berapa nak matang dan tak bersungguh nak menolak kehadiran Zaira. Begitu juga watak Zaira yang psiko tu serta watak jejaka budiman – Doktor Engku Effendi. Nice try sis!

Happy reading (^-<)

2 ulasan:

  1. terima kasih kerana sudi membaca Sehiris Bulan dan terima kasih atas sokongan :D

    mohon link ke blog saya !

    BalasPadam
  2. Fizahanid,
    Sama-sama kasih. Disilakan, moga ada manfaatnya.
    Selamat menulis!

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))