Aktviti Membaca!

Isnin, 25 April 2011

Menulis Itu Cinta!




Pernah diminta untuk menulis novel. Memang terkejut. Mana taknya aku bukannya penulis. Tak layak pun rasanya nak jadi pengarang cerita hik3 lalala5 Lagipun kalau semua dah menulis, siapa pula yang nak jadi tukang baca kan? Jadi eloklah aku jadi pembaca, penyokong tegar para penulis di luar sana :D

Menulis memang ikut suka. Ikut suka imaginasi. Namun bagi aku, menulis bukan hanya ikut suka, ikut hati, ikut perasaan. Menulis itu datang dengan tanggungjawab dan aku tahu aku belum bersedia untuk memikul tanggungjawab itu.

Apa yang ditulis bukan hanya untuk suka-suka. Jadilah penulis yang mendidik para pembacanya, yang memberikan input berguna supaya nilai wang yang dikeluarkan itu setara dengan nilai yang ada dalam novel anda. Dengan itu baru orang lain tak mengata novel itu bahan bacaan picisan.

Sedikit nasihat buat para pengkarya online [nasihat yang diberi oleh seorang teman, kini aku sampaikan pada kamu!]:- Tolonglah menulis dengan baik. Elakkan menulis dengan singkatan ayat. Tolonglah menitikberatkan penggunaan bahasa yang baik dan betul. Tak perlu pun menggunakan Bahasa Melayu Tinggi [kalau guna aku memang respek la, sebab aku pun tak tahu sangat menggunakannya :P]. Biasakanlah diri menggunakan struktur ejaan yang betul sebab kita bukan menulis dalam bentuk sms. Contoh: yang bukan yg, begitu bukan gitew, sayang bukan sayunk

Aku juga bukanlah penulis yang baik kerana masih menyelitkan Bahasa Inggeris dalam tulisanku di sini. Jadi aku suka mengingatkan para pembaca:

READ AT YOUR OWN RISK
[Blog menggunakan Bahasa Melayu + English + Slanga]

Menulis itu cinta. Jadi sila biarkan aku jatuh cinta dengan tulisan-tulisan kamu semua :D

Ps: Tahniah kepada beberapa rakan maya yang sudah bergelar penulis! :D

Happy reading (^-<)

2 ulasan:

  1. Gambar buku tu cantik. Tulisan pada buku tu pun cantik. Sendiri buat ke?

    Ya, menulis itu cinta dan di iringi dengan tanggung jawab.

    BalasPadam
  2. Pai Pan,
    Gambar asal dari pakcik Google. Saya edit tulisannya saja :D

    Cinta & tanggungjawab. Sayangnya tak semua berfikir sebegitu, terutamanya para penggiat/penulis online

    BalasPadam

What say you?
Do comment... but please state your name :))