Aktviti Membaca!

Jumaat, 11 Jun 2010

Iman dan Faiq

JUDUL: IMAN DAN FAIQ
PENULIS: PITAK
TERBITAN:
http://kisah-yang-tak-sempurna.blogspot.com/


~ Rasaku… ~

Masa baca cerpen ni tak sangka pula usia penulisnya baru mencecah 18 tahun. Mudanya! Tapi ceritanya memang seronok dibaca. Ada bakat yang seharusnya digilap tanpa henti. Tahniah :))

Cerpen ini ada 2 siri. Dan aku simpulkan dalam review ni kedua-dua siri ini. Kisah tentang Quratul Iman [Iman] dan Amirul Faiq [Faiq]. Kisah tentang dua sahabat ini comel je dengan gelagat Iman yang manja dan Faiq yang suka memanjakan itu.

Kalau nak tahu, Iman ni yang mula-mula approach Faiq sebab dia kasihan dengan Faiq yang macam kera sumbang tu. Faiq yang nampak keras, beku, heartless tu bagaikan magnet yang menarik Iman untuk kenal lebih rapat. Pada mulanya memang ditolak habis-habisan oleh Faiq tetapi tak sangka Iman ada gaya meyakinkan untuk jadi kawan pada Faiq.

Dan selepas itu kisah dua sahabat ini mekar dengan sendirinya. Kedua-dua belah keluarga memang menyenangi persahabatan anak-anak ini. Baba Iman pun sayang sangat dengan Faiq. Tiap kali keluar, Faiq dititip agar menjaga Iman sebaik-baiknya. Bukan main lagi mandat yang diterima Faiq. Yang tak berapa best tu bila ada scene yang hampir-hampir saja menyebabkan jantung berhenti degupannya. Tak mahu lah hero mati.

Cuma watak Farhan di siri kedua tu bagai ada yang tak kena. Terselitnya watak itu tak begitu membantu jalan cerita. Malah kalau watak Farhan tiada dalam cerita ini pun tak mengapa. Apa pun ceritanya masih lagi menarik. Kemas dan tersusun.

Ayat-ayat terakhir di siri yang kedua tu pula berlegar-legar dalam kepala.

“Siapa yang berada dalam ingatan korang tika ini?” [Iman dan Faiq 2]

Siapa ya?
Dia... dia dan dia... *blushed*

Ps: Aku rasa aku terlebih jiwang bila sampai ending hik3 lalala5 :P

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))