Aktviti Membaca!

Rabu, 24 Mac 2010

Tangisan Bulan Madu


JUDUL: TANGISAN BULAN MADU
PENULIS: SHAMSIAH MOHD NOR
TERBITAN: CREATIVE ENTERPRISE SDN BHD


~ Rasaku… ~

TBM ni bercerita tentang Amira; gadis kampung yang biasa. Menjadi seorang lepasan universiti tetapi gagal pula mendapat pekerjaan bukanlah impiannya. Malah manakan dia tahu yang seorang siswazah tak laku pula. Penganggur tetap yang tak bergaji memang merimaskan. Lebih-lebih lagi bila ibunya; Mak Bedah sering saja membebel.

Amira bukannya cerewet tetapi memang bukan rezekinya. Semua kerja tak sangkut. Kasihan betul! Ingatan untuk kamu bakal graduan – sila jangan memilih kerja. Benar penat lelah di universiti perlu di bayar dengan pangkat dan gaji yang bagus tetapi dengan memilih kerja mana yang sesuai tak akan bawa kamu ke mana. Kutip pengalaman daripada bawah tiada salahnya ;D

Ok, stop! Berbalik pada novel ni Amira akhirnya dapat peluang bekerja di sebuah butik hanya sebagai jurujual. Itu cukup memadai buatnya untuk sementara waktu kerana dia sudah berfikir-fikir untuk membuat Diploma Pendidikan pula. Bekerja dengan Puan Marina tiada susahnya cuma bila berhadapan dengan Bogatt dia jadi resah. Tak biasa dengan perhatian yang diberi oleh anak majikannya itu. Lagipun dia bimbang juga kalau-kalau dikatakan perempuan gatal.

Bogatt pula buat tak kisah sebab hatinya sudah terpaut pada Amira. Dia menyenangi keluarga besar Amira yang penuh dengan kasih sayang. Suka melayan keletah adik-adik kecil Amira. Namun sukar sebenarnya meyakinkan Amira. Gadis ini pernah patah hati bila rakan sekampusnya, lebih tepat teman istimewanya memilih untuk berkahwin dengan gadis pilihan keluarga.

Berkat kesabaran Bogatt yang setia menanti akhirnya membuahkan hasil. Luka cinta lama terubat dengan kehadiran Bogatt. Namun perbezaan darjat menjadi halangan dan bila halangan berjaya diharungi perpisahan pula terjadi.

Pernah baca novel ni waktu di zaman sekolah. Lama dah tu, yang aku beli ni cetakan yang ke-13 [2004]. Novel ini ada 4 siri dan juga sudah pun diangkat ke layar TV. Cuma hari tu aku tak jumpa pula episod lain atau mungkin ada yang aku terlepas pandang hik3 lalala5 ;P

Ps: Sebuah novel baru yang aku beli dengan hanya RM5. Sila percaya! ;D

Happy reading (^-<)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

What say you?
Do comment... but please state your name :))